Welk paardenvervoer is het goedkoopste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bowo

Welk paardenvervoer is het goedkoopste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 18:34

Wij gaan verhuizen, en de paarden gaan mee. Dat houdt alleen wel in dat ik niet meer de auto en trailer van mijn ouders kan gebruiken. Door de verhuizing liggen ons prioriteit voor budget wel bij het huis dus zijn we aan het kijken naar de oplossing die voor paardenvervoer het goedkoopste is.

Onze situatie:
- Meestal zal er maar 1 paard mee moeten, maar als er 2 mee kunnen, zou dat wel voorkeur hebben.
- Ik heb een BE rijbewijs, mijn vriend alleen B.
- We hebben nu 2 fijne kleine auto's die we relatief recent hebben gekocht en eigenlijk nog lang niet aan vervanging toe zijn.

Wat zijn de opties die wij nu hebben bedacht?
- Een B rijbewijs vrachtwagen
- Een C1 rijbewijs vrachtwagen
- Een trekauto met trailer

Alles heeft zo voor en nadelen.
Een B wagentje zal 1 paard mee kunnen nemen, maar vereist geen nieuwe rijbewijzen. Wegenbelasting met paardenvervoer valt denk ik mee. Verder zijn de tweedehandsjes meestal nog steeds wel rond €10.000.
Een C1 vrachtwagen kan natuurlijk 2 paarden mee en heeft vergelijkbare aankoopprijs, maar vereist natuurlijk een ander rijbewijs (ruim €1000, mogelijk x2).
Een trekauto + trailer zou betekenen dat 1 van onze huidige auto's weg gaat. De wegenbelasting zal waarschijnlijk hoger zijn dan voor de huidige auto, maar is dat verschil meer of minder dan een extra vrachtwagentje? Aankoopprijs van een auto en trailer kan je natuurlijk zo bont maken als je wilt. De auto zal waarschijnlijk voornamelijk gebruikt worden voor de trailer en dus niet zo veel kilometers maken, waardoor een oudere auto met hoge kilometerstand ook acceptabel is. Daarmee hopen we qua aankoopprijs voor auto+trailer ook in de buurt te blijven van de €10.000

Wat zijn jullie ervaringen en wat zouden jullie doen? Bij welke opties ben je het goedkoopste uit qua opstartkosten en terugkerende kosten? Zien we nog dingen over het hoofd?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:37

Hoe vaak wil je er gebruik van maken? Want dat lijkt me in je berekening wel van belang.
Je paarden komen aan huis te staan?

Edit: voor sporadisch gebruik is het waarschijnlijk vele malen goedkoper om iemand in te huren, ik heb zelf op mijn stal iemand die dat wil doen, en een vriendin en een oude buurman, en anders nog wel iemand mocht er 'spoed' zijn.

Wil je elke week op les dan wordt dit anders.
Wil je echt een auto die een twee paards kan trekken dan wordt dit wel duur maar wanneer dit slechts voor 1 hoeft te zijn dan heb je met een auto die 1500 kg kan trekken ook voldoende

Bowo

Re: Welk paardenvervoer is het goedkoopste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 18:41

De paarden komen inderdaad aan huis. Ik wil dus bij slecht weer kunnen uitwijken naar een binnenbak en daarnaast op wedstrijd en dergelijke. Het zal dus ook wisselen hoe vaak het gebruikt wordt.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 19:02

Ik denk dat een auto vervangen door een trekauto plus trailer goedkoper is dan een vrachtwagentje, maar dit is wel uit te rekenen (wegenbelasting, verzekering enz ook meerekenen).

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 19:23

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 20:17

Kidde schreef:
Per 1 januari verdwijnt het kwarttarief en ga je het volle tarief betalen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rsonenauto

Ook wel iets om rekening mee te houden. Als je hem dus amper gebruikt ben je wel duur uit met een paardenvrachtwagentje

Dit is zeker iets om rekening mee te houden!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 21:54

Bowo schreef:
Wij gaan verhuizen, en de paarden gaan mee. Dat houdt alleen wel in dat ik niet meer de auto en trailer van mijn ouders kan gebruiken. Door de verhuizing liggen ons prioriteit voor budget wel bij het huis dus zijn we aan het kijken naar de oplossing die voor paardenvervoer het goedkoopste is.

Onze situatie:
- Meestal zal er maar 1 paard mee moeten, maar als er 2 mee kunnen, zou dat wel voorkeur hebben.
- We hebben nu 2 fijne kleine auto's die we relatief recent hebben gekocht en eigenlijk nog lang niet aan vervanging toe zijn.

Een B wagentje zal 1 paard mee kunnen nemen, maar vereist geen nieuwe rijbewijzen. Wegenbelasting met paardenvervoer valt denk ik mee. Verder zijn de tweedehandsjes meestal nog steeds wel rond €10.000.
Een C1 vrachtwagen kan natuurlijk 2 paarden mee en heeft vergelijkbare aankoopprijs, maar vereist natuurlijk een ander rijbewijs (ruim €1000, mogelijk x2).
Een trekauto + trailer zou betekenen dat 1 van onze huidige auto's weg gaat. De wegenbelasting zal waarschijnlijk hoger zijn dan voor de huidige auto, maar is dat verschil meer of minder dan een extra vrachtwagentje? Aankoopprijs van een auto en trailer kan je natuurlijk zo bont maken als je wilt. De auto zal waarschijnlijk voornamelijk gebruikt worden voor de trailer en dus niet zo veel kilometers maken, waardoor een oudere auto met hoge kilometerstand ook acceptabel is. Daarmee hopen we qua aankoopprijs voor auto+trailer ook in de buurt te blijven van de €10.000

Wat zijn jullie ervaringen en wat zouden jullie doen? Bij welke opties ben je het goedkoopste uit qua opstartkosten en terugkerende kosten? Zien we nog dingen over het hoofd?

Eerst en vooral: ben je Nederlander of Belg? Dat maakt een wereld van verschil, in allerlei opzichten.

Voor NL kan ik je wel wat referenties geven.

Paardenvrachtwagentje op B-rijbewijs is niet goedkoop: die dingen wegen 2400 - 2800kg leeg, lopen (bijna) altijd op Diesel en dan zit je alleen voor de wegenbelasting al op 704 euro per 3 maand (bij 2400kg leeg gewicht). Nu heb je nog kwart-tarief op een paardenwagentje, dus is die 704 ook je jaarbedrag. Of dit ook blijft, is volstrekt onduidelijk.

Geef ik je mee dat een Volvo V70 van 1600kg 291euro per drie maand kost. Mag 1800kg trekken (Benzine) en heeft een grofstoffelijk gemiddelde van 1:10 bij normaal gebruik. Wel de juiste versie met 2521cc 5-pitter nemen!

C1 vrachtwagen, daar kun je met moeite twee paarden op kwijt. Ik heb er nooit eentje kunnen vinden die echt 2000kg netto laadvermogen had. De besten haalden 1800kg, de luxere versies zelden 1500kg. Bovendien hebben ze bijna altijd een chronisch gebrek aan vermogen. Dat komt enerzijds je verbruik niet ten goede en bovendien ga je je vrij snel ongemakkelijk voelen als je constant door de grote jongens voorbij gereden wordt.
Wegenbelasting is dan wel weer leuk: 92 euro per drie maanden.

Alternatief: C-rijbewijs en dan een slag groter, tot 11.995kg TMM en vaak 4 tot 6 ton laadvermogen. Met een beetje zoeken ook met een fatsoenlijke motor te vinden. Wegenbelasting nog steeds 92 euro.....
C-rijbewijs is alleen een stukje extra theorie en je moet lessen in een serieuze vrachtauto, niet zo'n overmaatse bestelbus.

Auto met trailer heb ik je al laten zien maar ik zou een vierde optie overwegen: koop een trailer en huur er een bus voor wanneer nodig. Als je niet wekelijks op stap gaat, is dat al snel de goedkoopste optie!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 22:06

Wat is goedkoop?
Wil je een lage aanschafprijs of wil je een lage prijs per km?

Bij jouw gebruikswensen zou ik niet afhankelijk willen zijn van huur.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 22:15

Even los van de kosten: Denk bij een vrachtwagen ook aan de plek waar je hem gaat stallen. Een auto en trailer kun je vaak wat makkelijker kwijt dan een vrachtwagen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 22:17

ikke schreef:
Bowo schreef:

Onze situatie:

Eerst en vooral: ben je Nederlander of Belg? Dat maakt een wereld van verschil, in allerlei opzichten.

Paardenvrachtwagentje op B-rijbewijs is niet goedkoop: die dingen wegen 2400 - 2800kg leeg, lopen (bijna) altijd op Diesel en dan zit je alleen voor de wegenbelasting al op 704 euro per 3 maand (bij 2400kg leeg gewicht). Nu heb je nog kwart-tarief op een paardenwagentje, dus is die 704 ook je jaarbedrag. Of dit ook blijft, is volstrekt onduidelijk.

Geef ik je mee dat een Volvo V70 van 1600kg 291euro per drie maand kost. Mag 1800kg trekken (Benzine) en heeft een grofstoffelijk gemiddelde van 1:10 bij normaal gebruik. Wel de juiste versie met 2521cc 5-pitter nemen!

C1 vrachtwagen, daar kun je met moeite twee paarden op kwijt. Ik heb er nooit eentje kunnen vinden die echt 2000kg netto laadvermogen had. De besten haalden 1800kg, de luxere versies zelden 1500kg. Bovendien hebben ze bijna altijd een chronisch gebrek aan vermogen. Dat komt enerzijds je verbruik niet ten goede en bovendien ga je je vrij snel ongemakkelijk voelen als je constant door de grote jongens voorbij gereden wordt.

Alternatief: C-rijbewijs en dan een slag groter, tot 11.995kg TMM en vaak 4 tot 6 ton laadvermogen. Met een beetje zoeken ook met een fatsoenlijke motor te vinden. Wegenbelasting nog steeds 92 euro.....
C-rijbewijs is alleen een stukje extra theorie en je moet lessen in een serieuze vrachtauto, niet zo'n overmaatse bestelbus.

Auto met trailer heb ik je al laten zien maar ik zou een vierde optie overwegen: koop een trailer en huur er een bus voor wanneer nodig. Als je niet wekelijks op stap gaat, is dat al snel de goedkoopste optie!

Hoe bedoel je dat het onduidelijk is wat je gaat betalen met een paardenwagentje? De Rijksoverheid geeft aan dat het kwart tarief verdwijnt en je het volle bedrag gaat betalen per 1 januari: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rsonenauto

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 22:56

Huur is geen optie, daarvoor verwacht ik teveel te gaan reizen.
Ik verwacht wel voornamelijk kleine stukjes te rijden en daarmee is de km prijs iets minder relevant, maar een enorme slurper wordt natuurlijk niemand blij van.

@Kidde, dat is nuttige informatie. Die wijziging had ik nog niet in het oog en maakt een vrachtwagentje wel een stuk minder aantrekkelijk.

@ikke, NL :)
Dat zijn ook duidelijke cijfers.
C rijbewijs zie ik niet zitten, ik heb nog wel eens last van faalangst en die uit zich doorgaans nogal als er vreemden in de auto zitten, zoals tijdens rijexamens :+ (Heb ze met hakken over de sloot gehaald). Dan wordt een grote vrachtwagen wel een uitdaging ben in bang

De Volvo V70 is toevallig ook geopperd door mijn vriend in deze discussie. Fijn om te horen dat er gelijkgestemden zijn.

Lijkt er op dat ik me dan toch mentaal moet gaan voorbereiden om afscheid te nemen van m'n autootje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 17:06

Kidde schreef:
ikke schreef:

Hoe bedoel je dat het onduidelijk is wat je gaat betalen met een paardenwagentje? De Rijksoverheid geeft aan dat het kwart tarief verdwijnt en je het volle bedrag gaat betalen per 1 januari: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rsonenauto

Eerst zien of dat stand houdt na de verkiezingen.....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 18:25

Dat houdt wel stand. De overheid heeft geld nodig en de paardenhouderslobby stelt niets voor. Bovendien hebben de paardenhouders de sympathie ook niet.