Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Ten minste twee specifieke chromosomen, chromosomen 16 en 25, lijken de ernst van Kissing Spines bij warm- en volbloeden te beïnvloeden.
Terwijl andere factoren zoals schofthoogte, niveau, discipline, geslacht, leeftijd en pasvorm van het zadel waarschijnlijk bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de wervelaandoening.
ElCamino schreef:De Western wordt juist laag en rond gereden, hoofdje laag en de buikspieren aantrekken, dan zouden ze er juist minder last van moeten hebben als ze KS hebben.
Mijn reiner is 34 geworden met forse KS maar heeft er nooit last van gehad.
Je zou de foto's moeten zien om te kunnen beoordelen..... er zijn zoveel gradaties KS.
Plus de leeftijd van inrijden kan meespelen., al worden de meeste ( helaas) vroeg ingereden en hebben die er geen last van...
Kortom, er kunnen zoveel factoren meespelen..... ik zou zeker het dier niet terugnemen!
Zij wilden zelf een jaarling kopen.......deal with it
Ik vraag me af naar de precieze woorden van die veeartsen. Kan me indenken dat ze hebben gezegd dat kissing spines aan zich erfelijke factoren heeft. Maar ik zou wel heel hard bewijs willen zien als ze claimen dat het in dit geval 100% zeker enkel daardoor komt en niet door hun of door pech, en dat door een eigen veearts laten nakijken. Lijkt me vrijwel onmogelijk om te bewijzen, factoren van buitenaf zullen altijd meespelen en het feit dat de rest van de familieleden het niet hebben zal in je voordeel spreken. Zeker gecombineerd met dingen als het vroeg beleren.Citaat:Dus foto's gemaakt van de rug en nu bleek ze kissing spines te hebben. Volgens hun veearts was dit erfelijk en ze vroeg of meer broers of zussen van dit paard problemen hadden.[...]
Ze schreef me zojuist dat ze een andere veearts geraadpleegd hebben en die zegt ook dat het absoluut erfelijk is
Ik vind dit ook wel wat zeggen. Paard is dus blijkbaar gewoon gezond genoeg om te rijden. Maar geen zware wedstrijden (hoewel zelfs dat blijkbaar niet zeker is, want daar willen ze geen geld in steken) dus hup terug naar de fokker en ruilen voor een ander. Ik bedoel, verkopen aan een ruiter zonder wedstrijdambities met een eerlijk verhaal dat het paard na opgroeien niet blijkt te passen bij jouw doel snap ik nog, waarschijnlijk zelfs eerlijker naar het paard toe. Maar je brengt een paard toch ook niet terug als hij na een paar jaar niet genoeg tallent blijkt te hebben? Of omdat hij een blessure krijgt in de wei en niet meer topsport kan lopen? Voelt alsof die mensen het als een object zien, en bij niet voldoen terug naar de winkel ermee en zeker geen geld meer in gooien. Ik zou er een naar gevoel bij krijgen.Citaat:Paard is inmiddels behandeld en wordt weer zonder problemen gereden, maar ze denken dat ze nu geen zware wedstrijd training (western) meer aankan (althans ze willen er geen geld meer insteken) en ze hadden ook over een jaar of 2 a 3 een veulen willen fokken en dat zien ze nu ook niet meer zitten.
Elisa2 schreef:ElCamino schreef:De Western wordt juist laag en rond gereden, hoofdje laag en de buikspieren aantrekken, dan zouden ze er juist minder last van moeten hebben als ze KS hebben.
Mijn reiner is 34 geworden met forse KS maar heeft er nooit last van gehad.
Je zou de foto's moeten zien om te kunnen beoordelen..... er zijn zoveel gradaties KS.
Plus de leeftijd van inrijden kan meespelen., al worden de meeste ( helaas) vroeg ingereden en hebben die er geen last van...
Kortom, er kunnen zoveel factoren meespelen..... ik zou zeker het dier niet terugnemen!
Zij wilden zelf een jaarling kopen.......deal with it
Hoeft niet, er zijn ook paarden met KS die juist meer pijn krijgen als ze laag en rond worden gereden. Het is heel afhankelijk van de plek en de mate van de KS.