Angst voor het rijden met de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annet73

Angst voor het rijden met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 08:54

Een hele nare angst, zeker voor iemand die graag op buitenrit of wedstrijd gaat.
Tot heden los ik dit op door een veewagentje te huren. Maar gezien dit best in de papieren loopt als je dit regelmatig doet en het feit dat je dan toch afhankelijk bent en nooit eens ad hoc op pad kunt gaan heeft me doen besluiten toch graag zelf een trailer te willen hebben.
Of toch niet…….
Aan de ene kant denk ik ‘kom op’ doen! Aan de andere kant vind ik dat je nooit met angst de weg op moet gaan.
Het is ook niet het autorijden op zich. Ik zit voor mijn werk veel op de weg en vind dat heerlijk. Maar zo’n ’los ding’ achter de wagen met m’n paard er in bezorgt me de rillingen.

En net als ik besluit eens een les te gaan nemen om te ervaren hoe het rijdt lees ik weer een verhaal in de krant over een trailer die is omgeklapt op de weg. Of dat er een tijdens het rijden is losgeraakt.

Een veewagen kopen zit er niet in. De prijzen zijn gigantisch.

Kunnen jullie mij het laatste duwtje geven? Of advies?! Zowel positief als negatief :o

pol013

Re: Angst voor het rijden met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:56

Snel een paar lessen boeken. Misschien even zoeken naar een rijschool die wat meer aandacht heeft voor angst.

En verder: je angst is niet helemaal onrealistisch. Maar ik vertaal het altijd wel even terug naar: hoe vaak, hoe realistisch?. En wil ik daar mijn leven door laten bepalen?
De factoren die je zelf in de hand hebt zijn je materiaal en je vaardigheden. Zorg er dan voor dat die op orde zijn.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:57

Persoonlijk vind ik; als je het niet durft moet je het niet doen. Met de extra spanning achter het stuur is de kans op een ongeluk nog groter. Ik reed altijd wel gewoon met een trailer (huidige paard kan niet goed reizen dus doe ik het niet meer) maar ik ben me er wel altijd heel bewust van dat m’n paard heel erg kwetsbaar is in de trailer.

Maarja met een vee wagentje zijn ze net zo kwetsbaar en heb je ook gewoon kans op een ongeluk. Als je ziet hoeveel trailers er elke dag rijden dan zijn de ongelukken die je in de krant ziet een unicum en vaak gevalletje van botte pech. Hoe naar ook voor de betrokkenen.
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 01-07-25 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Als je kijkt hoeveel trailers en op de weg rijden en hoeveel er daadwerkelijk mis gaat is dat maar een heel klein percentage. Heb je je E achter B al? Ik vond het ook spannend maar na de lessen niet meer. Daarnaast ervaar ik zelf dat je als grotere combinatie (bus en trailer) ook wel respect afdwingt en mensen je heel makkelijk voorrang geven of even op je wachten.

Ik vind het erg prettig niet meer afhankelijk te zijn.

Cioccolato

Heb je al een e rijbewijs? Anders daar eerst mee gaan lessen. Dan ervaar je met hulp of het wat voor je is.

Wagentjes heb je ook wel in de wat lagere klassen. Door sparen en dat aanschaffen.

Oh en edit; als je een trailer aanschaft zorg dan voor een degelijke auto. Geen flut station die net aan de combi mag trekken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 10:21

Inderdaad lessen of E achter B halen. Daar krijg je aardig wat tools waarmee je op pad kan. En daarna veel doen, zonder paard. Het gevoel krijgen met de trailer voor je er een paard in zet.
Zorg dat je je vaardigheid krijgt, zodat je met de combinatie van auto en lege trailer echt vertrouwd raakt. Daarna pas je paard er in zetten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 10:59

Ga lessen!

Maar dan erna ook doen en vooral herhalen herhalen herhalen! Angst steekt vaak juist de kop op als je afwacht (iets met meteen weer op je paard klimmen als je eraf viel). Desnoods rijd je zonder paard met je combinatie een half uurtje elke week. Puur om het in de vingers te houden

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 11:13

Wat hier ook al gezegd is :-)

E achter B halen, veel oefenen en dan op pad met een combinatie waarvan je zeker weet dat het goed past :-) . Auto die het gemakkelijk kan trekken (liever ruim over hebben dan net iets te krap), goed onderhouden trailer. Oefenen :-)

Als er dan iets gebeurd dan ligt het in elk geval niet aan jouw combinatie. Je kunt altijd pech hebben of een andere weggebruiker die niet oplet, maar dan heb je het aan jouw kant in elk geval zoveel mogelijk afgedekt.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:14

Meeste tips zijn gegeven. Lessen en heel veel oefenen.
Ik vond het toen ik voor het eerst met de trailer op pad ging heel spannend, de eerste paar keer moest er iemand mee. Toen ik voor het eerst helemaal alleen met mijn paard wegging vond ik dat heel spannend.
Dat is inmiddels 13 jaar geleden en inmiddels rij ik het land door als dat zou moeten.
Heb ook wel eens een nare ervaring opgedaan hoor, met een onbekend paard dat bij Breukelen uit de trailer wilde klimmen op de autoweg. Dus vreemde paarden vervoer ik niet meer, alleen als een geheel dichte trailer ter beschikking staat. Inschattingsfout, en dus ook maar 1 keer problemen gehad van de 100den ritten die ik gedaan heb.

Zorg dat het materiaal in orde is, de combinatie kloppend, en heeeel goed vooruit kijken, dan kom je een eind. Lekker oefenen met een lege trailer, dat is vergevingsgezind.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:18

Ik herken het wel hoor.

Ik heb wel E maar bleef het altijd spannend vinden om met Mando op pad te gaan.

Mijn ervaring is wel hoe vaker je het doet hoe beter het gaat.
Oefenen met een lege trailer.

Ik vind het nog steeds niet leuk en ben altijd alert.
In mijn hoofd, ja dat heb ik al jaren, heb ik als ik weg moet de route al 25x gereden en zijn alle scenario's al langs gekomen.

Maar zodra hij op de trailer staat denk ik... het komt goed.

Wij reden als we weer naar de Veluwe gingen met 2 of 3 trailers achter elkaar omdat ik het spannend vond maar eenmaal op weg ging dat altijd goed.
Ik heb Mando jaren mee gesleept overal naartoe en het is altijd goed gegaan en het scheelt dat hij heel rustig op de trailer staat.
Ik zou niet gelukkig worden van een paard die staat te klooien.

Mijn man is ook een paar keer achter mijn aan gereden in het begin dat gaf mij een gerust gevoel.

Nu we samen ouder worden maak ik me niet meer zo druk.

Maar blijf anticiperen op het verkeer en zorg voor een goede voorbereiding en goed materieel en vertrouw op jezelf dan komt het echt wel goed.

Angelo_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 13:03

Ik heb ook veel trailerangst, maar ik doe het toch. Ik heb ook lessen gehad (zelfs paniekmoment tijdens afrijden, wist niet meer wat links en rechts was) en veel geoefend met een lege trailer. Zonder paard met trailer vind ik nu geen probleem meer, maar met nog steeds wel. Als ik ga rijden, ga ik vaak daarvoor met de auto het stuk rijden, zodat ik de "knelpunten" weet. Daarnaast rijd ik in een automaat en is de trailer even breed als de auto, wat mij erg helpt.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 13:07

Inderdaad even een les nemen. En mocht je je rijbewijs al hebben, dan zou ik er even leeg mee rijden om t gevoel weer te krijgen. Angst is niet goed en zeker ook niet fijn, voorzichtigheid wel. Je ziet in ieder geval de risico's, en zal dan minder snel/geen gevaarlijke capriolen uithalen verwacht ik.
Ik hou met de trailer een rustiger tempo aan en hou erg rekening met bochten of onoverzichtelijke plekken. Als het mensen niet aanstaat moeten ze me maar inhalen ;)
Kruipend over de weg qua snelheid moet je ook niet doen, dan gaan anderen gevaarlijk doen. Gewoon rustig met het verkeer meebewegen maar rekening houden met remweg en overzicht houden
Succes!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 13:29

Ik rij zelf met de trailer maar merk wel dat ik het in een personenauto minder ontspannen vind dan wanneer ik mijn bus ervoor heb.
Het kan dus wel uitmaken met wat voor auto je trekt.

snorkel1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 13:35

Vooral ook goed leren aankoppelen en dit ook nakijken als het voor je gedaan is effe rondje trailer zeg ik en rij normaal beschaafd ( ook niet als een slak) let op je bochten ( en ook zeker op de berm als je toch wat moet ( regen / greppel / boom ) dus misschien wat eerder even stilstaan voor "groot" tegemoet komende auto's verkeer leer kijken en geef dit aan tijdens je lessen dan helpen ze er echt wel mee
Succes je kan het prima

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:02

pluisje88 schreef:
Persoonlijk vind ik; als je het niet durft moet je het niet doen. Met de extra spanning achter het stuur is de kans op een ongeluk nog groter. Ik reed altijd wel gewoon met een trailer (huidige paard kan niet goed reizen dus doe ik het niet meer) maar ik ben me er wel altijd heel bewust van dat m’n paard heel erg kwetsbaar is in de trailer.

Maarja met een vee wagentje zijn ze net zo kwetsbaar en heb je ook gewoon kans op een ongeluk. Als je ziet hoeveel trailers er elke dag rijden dan zijn de ongelukken die je in de krant ziet een unicum en vaak gevalletje van botte pech. Hoe naar ook voor de betrokkenen.

Dit denk ik ook, zo heb ik mezelf bijvoorbeeld ooit een keer klem gereden in een doodlopende straat omdat ik dacht dat daar de rijvereniging zat. Die bleek aan de andere kant van de versmalling in de weg te zitten. :+ nog wel een paar dingen meegemaakt waarmee ik blij was dat ik toen nog geen angst had. Nu ben ik ruim 10 jaar ouder en door de leeftijd denk wel angstiger geworden maar door de kilometers die ik al gemaakt heb heb ik ook wel weer vertrouwen. Ik denk dat je er voor moet waken dat je bijvoorbeeld niet te langzaam gaat rijden door angst. Dan gaan de mede weggebruikers ook weer anders reageren.

Misschien moet je eerst gewoon eens met een aanhanger gaan rijden om te kijken hoe het gaat.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:06

Ik zou absoluut je E halen als je die niet hebt. Je leert heel veel over rijden, manoeuvreren en ook waar de risico's en gevaren liggen bij het rijden met een trailer.

Als je dan je rijbewijs hebt, kun je in eerste instantie rustige wegen nemen die minder uitdagend zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:57

Ik durfde nooit met aanhanger te rijden. Nu ik BE rijbewijs gehaald heb en vele malen geoefend heb rijdt ik met alles weg waar ik mee op pad mag. Nog geen levende have vervoert omdat mijn BE recent gehaald is en mijn man de paarden vervoert en ik de menwagen

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:01

Hoi!

Hier precies hetzelfde en om die reden ook op pad met een gehuurd vrachtwagentje. Idd erg prijzig en veel gedoe. Toen ik met n vrachtwagentje reed, dacht ik “als ik dit kan en durf, dan moet n trailer toch ook kunnen”.
Dus paarden vriendinnen gevraagd naar hun ervaringen en welke rijschool, rijschool gebeld en uitgelegd dat ik t heel spannend vind en vooral ook examenvrees heb. Werd heel begripvol op gereageerd en meegedacht en deze maand ga ik een proefles doen.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 16:30

Dank voor jullie reacties.

Ik wil sowieso een aantal keer met de lege trailer van de buren rijden. Eens kijken hoe dit voelt. We hebben een prima auto gelukkig. Dat is iig geen probleem.
Daarna een aantal lessen nemen is sowieso het plan. Een E achter B rijbewijs wellicht verstandig maar niet noodzakelijk als ik het goed begrijp.
Vergeet ik nog wel te melden dat ik inmiddels de 55 jaar nader (volgend jaar). Dat wringt wel een beetje bij me hoor….een ander heeft er al jaren ervaring op zitten en ik moet nog beginnen…..

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:35

Je bent zeker niet de enige die op wat latere leeftijd E achter B haalt hoor, ik ken er genoeg die dat gedaan hebben, met succes :)
En je leert er zoveel van!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:55

Annet73 schreef:
Dank voor jullie reacties.

Ik wil sowieso een aantal keer met de lege trailer van de buren rijden. Eens kijken hoe dit voelt. We hebben een prima auto gelukkig. Dat is iig geen probleem.
Daarna een aantal lessen nemen is sowieso het plan. Een E achter B rijbewijs wellicht verstandig maar niet noodzakelijk als ik het goed begrijp.
Vergeet ik nog wel te melden dat ik inmiddels de 55 jaar nader (volgend jaar). Dat wringt wel een beetje bij me hoor….een ander heeft er al jaren ervaring op zitten en ik moet nog beginnen…..

bijna wel noodzakelijk, daar de auto's van tegenwoordig veel zwaarder zijn dan vroeger en je dan met een 1 paards trailer net aan je max gewicht zit wat je dan met je B mag rijden. Beter om wel je E erbij te hebben dan mag je ws een 2 paards en zeker een 1,5 paards trailer rijden die veel beter op de weg liggen dan een lichte 1 paards

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:25

Oh ik snap je...
Ik was 52 toen ik de kans kreeg... dikkere auto en trailer, en ik vond het super spannend, dit heb ik altijd gewild!
Ik had nog nooit in mijn leven met een aanhanger gereden, laat staan een trailer! Mijn E had ik toen gratis bij m'n B gekregen, dus die hoefde ik niet meer te halen :-)
Eerst leeg geoefend, veel hulp gehad van mijn instructrice, en van een super lief stalgenootje. Daar een aantal keer mee op pad geweest, met een lege trailer dus.
En toen voor het eerst mijn paard erin! Zoo, dat was heel spannend. Een vriendin mee, 15 minuutjes rijden naar de hei, uitladen, opzadelen, kort rondje, en weer terug.
En het ging super goed.
De eerste keer helemaal alleen, dat vond ik ook super spannend. En eigenlijk vind ik dat nog steeds!
Maar als ik dan eenmaal achter het stuur zit, en op pad ga, vind ik mezelf gewoon super stoer!!
Hou dat voor je. Je bent gewoon super stoer! Je rijd met een combi, paard erin, hoppa, gáán met die banaan!
Als ík het kan (ik ben inmiddels 61....) kun jij het ook :-)
Heel veel succes, en niet te vergeten, veel plezier!

Appel_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 41 min geleden

Wat iedereen zegt, lessen! Je krijgt dan een veel grotere aanhanger achter je dan een trailer en ik heb met het examen ook nog eens in de kleinste straatjes moeten keren. Wat niet eens de eerste keer vloeiend ging, tweede keer wel, maar gaat er om dat je rustig blijft en blijft kijken desnoods stap je 100x uit om te kijken hoe of wat.

Mijn volgende uitdaging is nu het alleen laden met een iets te eigenwijze ijslander.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18 min geleden

Ik zou ook zeggen ga eerst lessen en je E rijbewijs halen en dan veel oefenen met leeg rijden en als je dat zonder stress onder de knie heb dan paard erin en lekker op pad.

De eerste keer alleen rijden met een lege trailer heb ik op de “smalle” merwedebrug (A27) middenop gereden omdat ik het zo spannend vond en er stond best wat zijwind.
Daarna was ik over mijn angst heen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 7 min geleden

Idd lessen nemen. En vooral veel doen! Hoe meer je het doet, hoe normaler het wordt. Dan wordt het een soort routine en verdwijnt de angst meer naar de achtergrond. En dat geldt voor iedereen, of je nou 23 bent of 55 ;)