Rijbak verstevigen met natuurlijk materiaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Agga

Rijbak verstevigen met natuurlijk materiaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 11:22

Mijn Rijbak met z.g. Rivierenland is veel te mul. Ik wil graag natuurlijk materiaal gebruiken om de bak te verstevigen. Wat kan ik het beste gebruiken en hoeveel?

Jolliegirl

Re: Rijbak verstevigen met natuurlijk materiaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:39

Vraag offertes op bij verschilende leveranciers..

Wij hebben niet de juiste info....
Hoe groot is je bak...Hoeveel ligt erin...Hoe diep is de bak..op welke grondsoort zit je? Is de grond gekeerd voor eht aanleggen enzovoorts.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:56

En hou er rekening mee dat al het natuurlijke materiaal op den duur vergaat. Het een sneller dan het ander. Als je geen kunststof vlokken wil (wat ik heel goed snap, ik wil dat ook niet in mijn bak) zul je iets met het zand moeten doen. Goed bewateren kan ook al schelen, ik weet niet of dat te doen is?

Agga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 12:07

Bewateren kan maar is helaas niet voldoende.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:28

Je kunt een lokale loonwerker met ervaring in paardenbakken om advies vragen, die kent de bodem bij jullie waarschijnlijk wel goed. De mensen van Zandcompleet zijn ook altijd behulpzaam: https://www.zandcompleet.nl/paardenbak/

Agga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 12:36

Dank je

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:36

Boomschors wordt hier wel voor gebruikt, maar zal idd om de paar jaar aangevuld moeten worden.
Lavagrit kan ook een oplossing zijn.

Beide hebben als eigenschap dat het water goed opzuigt en vasthoudt en langzaam afgeeft in droge periodes. Hierdoor ontstaat er een stabielere/vastere bodem.

Jane808

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:22

Hier het zelfde probleem . Ik volg mee.

Agga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 15:04

Zojuist met Zandcompleet gebeld. Advies polymix er doorheen laten freezen. Voor mijn kleine Rijbak van 567 m2 komt dat op bijna €2000 ( 4 kg per m2) en dan moet het nog gefreesd worden. Voor een recreatie ruiter veel geld. Alternatief is ecomix maar dat is nog duurder.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:12

Kokosvezel heb ik bij iemand aan huis gezien en zij was er heel blij mee. Ik heb er niet op gereden, wel grondwerk gedaan en het voelde mooi stabiel. Het vergaat inderdaad wel dus je zult het regelmatig moeten vernieuwen.

Agga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 15:54

Heel vroeger ook wel eens gehad maar het was toen heel moeilijk door de bak te verwerken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:17

Wij hebben ook kokosvezels er doorheen, is een goede oplossing mits je kunt sproeien. Het verwerken is inderdaad wat lastig maar wel te doen.

Agga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 16:19

Ik ben benieuwd hoeveel kokosvezel per m2 en hoe te verwerken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:22

Phew ik weet niet meer hoeveel balen wij toen hadden, hier staat wel meer informatie. https://www.zandcompleet.nl/product/kok ... 150m%C2%B2.

Het was wel een pokkewerk, al die balen uit elkaar trekken en daarna hebben we het door de toplaag gefreesd en daarna nog aangereden met de zware auto. Het was niet in 1 dag klaar..denk dat we er wel twee weken over gedaan hebben. Maar geen spijt van, bodem was super daarna..zolang je het maar nat kunt houden.

Agga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 16:27

Ja die ervaring had ik ook maar kreeg het er niet goed doorheen. Er bleven pollen vezel over.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:28

Kokosvezels had je al geprobeerd dus?

Agga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 16:30

Ja jaren geleden en met ander zand.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:31

Oke, snap dat je er dan niet weer om staat te springen..wij zitten op zandgrond en voor ons was dit wel de uitkomst maar het is inderdaad wel echt lastig om het er in te krijgen.

Agga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 16:33

Hier ook zandgrond. Wel fijn dat het werkt! Ik denk nu aan naaldhout chips van firma van Doorn uit Soest. Eerder las ik dat iemand goede ervaring er mee had. Maar ik heb geen idee hoe dik de laag moet zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:42

Is het wel beter als de bodem echt doordrenkt blijft? Denk aan eb en vloed idee?
Dat kun je ook zelf een soort van maken. Drainage buizen er door graven en een pomp op aan sluiten van bijvoorbeeld sloot water..

Prins85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 18:00

Agga schreef:
Zojuist met Zandcompleet gebeld. Advies polymix er doorheen laten freezen. Voor mijn kleine Rijbak van 567 m2 komt dat op bijna €2000 ( 4 kg per m2) en dan moet het nog gefreesd worden. Voor een recreatie ruiter veel geld. Alternatief is ecomix maar dat is nog duurder.

Ik zit al een half jaar in een "soap" als het gaat om het aanleggen van een rijbak, het resultaat was namelijk een veredelde kattenbak. Diegene die het werk heeft aangenomen is compleet losgegaan met M3c zand. Na een half jaar steggelen over het feit dat de paarden er 17 cm inzakken en zelfs onze trekker zich ingraaft zijn nu andere mensen van het betreffende bedrijf gekomen. Woensdag gaat alles eruit en komt er net zoals voorheen weer (eigen) klapzand in. Gaat wel tijdelijk ten kosten van een stuk weiland, maar alles beter dan deze tijd en energie rovende ellende.
Mijn oude bakje bestond uit eigen klapzand (dus de grond omgegooid) en later aangevuld met rivierzand. Was top!
Kortom, ik ga weer terug in de tijd maar kan niet wachten om eindelijk weer thuis te kunnen rijden.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 18:04

Cioccolato schreef:
Is het wel beter als de bodem echt doordrenkt blijft? Denk aan eb en vloed idee?
Dat kun je ook zelf een soort van maken. Drainage buizen er door graven en een pomp op aan sluiten van bijvoorbeeld sloot water..

Precies, zand moet je echt nat houden om geschikt als bak te zijn. Dit kan heel goed zelf aangelegd mbv drainage.
Wat betreft houtsnippers/chips, dat rot binnen 3-5 jaar weg en dan moet je opnieuw een laag zand en chips aanleggen. En moet je ook nat maken. Goed om rekening mee te houden .

Agga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 18:58

Pfff wat een ellende en ja misschien moet dit zand er ook uit. Ik wil best geld uitgeven maar €2000 naast het zand vind ik veel geld voor een recreatie ruiter. Maar ik wil ook mijn paardje niet kapot rijden.