Laarzen schuren nog steeds mijn knieën open

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Laarzen schuren nog steeds mijn knieën open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 22:26

Ik kocht een jaar geleden een paar deniro´s Ionio laarzen, met een harde schacht. Er is toen volgens mij wat mis gegaan met de metingen en ze zijn dus eigenlijk een maatje te smal.

Ze wilden dit in de winkel absoluut niet toegeven, ik moest er maar wat meer mee rijden.

Ze zaten zo strak dat mijn benen moe werden tijdens het lichtrijden omdat mijn kuiten zo ingesnoerd zaten. Nu is ze een stuk losser heb zitten is dit al beter maar ik moet er zeker niet met een dikkere rijbroek in gaan, dan past het niet meer.

Daarbij, en dat is mijn grootste probleem, rijd ik telkens de binnenkant van mijn knieën open. Ik moet natuurlijk niet uitleggen dat dit zeer vervelend is.

Ze zijn intussen al twee keer opgerekt, dat hielp een klein beetje maar lang niet zoveel als zou moeten voor de hoeveelheid die ze zouden opgerokken zijn.

Ik probeer nog om er met snatte sokken in te gaan in de hoop dat ze wat soepeler worden. Maar dit gaat geen centimeters schelen. Ik overweeg daarom om gewoon een andere set trainingslaarzen aan te schaffen. Maar ik vind het super jammer want ik vind ze nog steeds echt prachtig.

Hebben jullie nog tips om zowel de omtrek te vergroten als tegen het schuren van de knieën? Hoe gebeurt dit?

Mooblie

Re: Laarzen schuren nog steeds mijn knieën open

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:57

Het klinkt eerder alsof ze te hoog zijn? Je hebt daar daar een soort zooltje die je enkel net wat hoger zet, dat scheelt toch weer een centimeter ofzo

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 22:59

Mooblie schreef:
Het klinkt eerder alsof ze te hoog zijn? Je hebt daar daar een soort zooltje die je enkel net wat hoger zet, dat scheelt toch weer een centimeter ofzo

Dat idee heb ik dus totaal niet. Ik heb geen last in mijn knieholtes ofzo en ze zijn netjes uitgezakt. Maar i guess dat het wel iets is wat ik eens kan proberen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 23:27

Ik zou eerst even advies inwinnen bij een goede schoenmaker en anders met stoom en nachtje weken in water aan de gang gaan.Klinkt alsof ze ook te hard zijn bij je knieën ? Vervelend zeg.Lekker door en door in de olie zetten op de knel punten al geprobeerd?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 00:00

Wat vervelend! Voor het knellen zou je eventueel nog met showsokken kunnen gaan rijden mits je deze nog niet draagt?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 08:10

noviceh schreef:
Wat vervelend! Voor het knellen zou je eventueel nog met showsokken kunnen gaan rijden mits je deze nog niet draagt?

Wat is het exacte verschil met showsokken? Ik draag nu in de zomer van die dunne, bijna nylon, sokken. Maar wel hoge. Zijn die showsokken lager?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:01

Die showsokken zijn gemaakt van een soort dunne pantystof. Dat haalde bij mij dat knellende gevoel weg. Stapp horse heeft hele fijne, die van Lemieux bijvoorbeeld zijn weer iets dikker.

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:10

Ik weet niet waar je woont maar als tip kan ik zeggen, ga naar Peter van Huet in Bunnik.
Top laarzenmaker en heel behulpzaam met allerlei problemen en zal ook eerlijk zijn of er iets aan te doen is. Hij heeft jaren ervaring en verzend laarzen over de gehele wereld.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 09:13

@noviceh: Ga ik eens bekijken dan!

Ik heb nog eens goed gekeken en de schuurplekken zitten net boven de rand van de laars. Net op de bult van je knie zeg maar. En dan zou je denken dat het niet door de laars zelf kan komen. Maar met mijn oude deniro laarzen heb ik het dus niet. Dit is wel een springmodel.

Boyzone schreef:
Ik weet niet waar je woont maar als tip kan ik zeggen, ga naar Peter van Huet in Bunnik.
Top laarzenmaker en heel behulpzaam met allerlei problemen en zal ook eerlijk zijn of er iets aan te doen is. Hij heeft jaren ervaring en verzend laarzen over de gehele wereld.

Ik woon in midden belgië helaas. Ook niet meteen een echt goede schoenmaker in de buurt. Maar ik ga toch eens langs ergens binnenkort.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 21:52

Oke ik ben nu bezig met de laarzen nat maken en dan de laarzenspanner er in. In de hoop dat dat iets doet. Maar ik ga toch eens informeren om er een elastiek in te laten zetten. Ik wil dit dan alleen wel mooi hebben en dat is natuurlijk een gok.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 23:53

Kan het zijn dat de rijbroek net boven de rand iets gaat opstropen, waardoor je met rijden wrijving krijg?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 00:05

Dit heb ik gehad, echt vet vervelend. Ik moest een blaar pleister gebruiken een tijdje tot dat ze groter waren. Heb er wel een leilijke litteken over aan gehouden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 08:09

Ik heb dit ook. Echt aan de binnenkant.
Bij mij komt het echter vN mijn rijbroek en heb het alleen als ik op buitenrit ga (galoperen en dsn mijn been te veel afsteken denk ik).

Dus ja het kan door een te strakke laars komen, maar als het niet rcht precies op dat randje zit, zou het ook de broek kunnen zijn

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 08:31

Lage sokken aandoen. Waarom jezelf pesten met hoge sokken? Dat geeft weer extra ruimte. Ik rij in mijn deniros gewoon met lage sokken dan pas ik ze meestal gewoon. Op sommige dagen als mijn benen wat dikker zijn net niet.

Mijn laarzen zijn dus ook iets te smal vanwegen de vele chemokuren die ik gehad heb dus ik los het zo op

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 13:12

Lithya schreef:
Kan het zijn dat de rijbroek net boven de rand iets gaat opstropen, waardoor je met rijden wrijving krijg?

Dat heb ik nog niet gemerkt, ik heb deze broeken ook al jaren en met mijn oude paar laarzen had ik geen problemen.

Phonix schreef:
Dit heb ik gehad, echt vet vervelend. Ik moest een blaar pleister gebruiken een tijdje tot dat ze groter waren. Heb er wel een leilijke litteken over aan gehouden.

ja dat plan ik nu ook te doen, kwam het na een tijd wel goed bij jou? Ik vrees dat mijn knie ook niet meer mooi zal helen helaas.

SansaS schreef:
Lage sokken aandoen. Waarom jezelf pesten met hoge sokken? Dat geeft weer extra ruimte. Ik rij in mijn deniros gewoon met lage sokken dan pas ik ze meestal gewoon. Op sommige dagen als mijn benen wat dikker zijn net niet.

Mijn laarzen zijn dus ook iets te smal vanwegen de vele chemokuren die ik gehad heb dus ik los het zo op

helaas geven lage sokken niet de ruimte die ik nodig heb. Zelfs met mijn dunste broek zijn ze nog steeds gewoon te strak.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:19

Mijn laarzen zaten ook veel te strak, dat ik ze niet eens meer dicht kreeg. Ik heb toen bij de schoenmaker een extra stuk leer erin laten zetten zodat ze groter werden. Is dat een optie?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 13:45

Zeepsop schreef:
Mijn laarzen zaten ook veel te strak, dat ik ze niet eens meer dicht kreeg. Ik heb toen bij de schoenmaker een extra stuk leer erin laten zetten zodat ze groter werden. Is dat een optie?

is dat mooi gebeurt? ik heb al gedacht op de laarzen naar deniro zelf op te sturen om er daar een elastiek in te laten zetten. Ik denk dat een groot probleem is dat het niet meegeeft wanneer mijn spieren aanspannen, wat extreme en snelle vermoeidheid met zich meebrengt. Maar ik vind het ook wel spannend om mijn laarzen zo ergens naar op te sturen om eerlijk te zijn.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:54

Bij mij kwam het wel goed uiteindelijk, maar heb wel een heel mooie litteken aan over gehouden..

Smidshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:08

Zelf oprekken met laarzenspanners gaat echt niet lukken. Ik denk eerder dat ze dan ook weer terugkrimpen naar de originele maat. jammer dat je nu een jaar verder bent, deze laarzen zijn helaas
niet goed aangemeten. als de laarzen te strak zitten kunnen ze ook niet inzakken, ze moeten namelijk over een dikker gedeelte van je kuit. Als de bovenrand te strak is gaat dat niet lukken en daardoor blijf je problemen houden.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 14:55

Smidshof schreef:
Zelf oprekken met laarzenspanners gaat echt niet lukken. Ik denk eerder dat ze dan ook weer terugkrimpen naar de originele maat. jammer dat je nu een jaar verder bent, deze laarzen zijn helaas
niet goed aangemeten. als de laarzen te strak zitten kunnen ze ook niet inzakken, ze moeten namelijk over een dikker gedeelte van je kuit. Als de bovenrand te strak is gaat dat niet lukken en daardoor blijf je problemen houden.

Oh dat was een trucje die me werd aangeraden door enkele mensen. Maar ik miet eerlijk zijn dat ik er niet meer dan enkele mm´s verschil van verwachtte. Ze zijn wel degelijk een stukje ingezakt (naar mijn idee genoeg) omdat ik de veter losser zette in het begin. Alleen is die veter los echt geen zicht om permanent zo mee te rijden en het blijft hetzelfde probleem behouden dat het niks mee rekt helaas.

Smidshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:00

Waidida schreef:
Smidshof schreef:

Oh dat was een trucje die me werd aangeraden door enkele mensen. Maar ik miet eerlijk zijn dat ik er niet meer dan enkele mm´s verschil van verwachtte. Ze zijn wel degelijk een stukje ingezakt (naar mijn idee genoeg) omdat ik de veter losser zette in het begin. Alleen is die veter los echt geen zicht om permanent zo mee te rijden en het blijft hetzelfde probleem behouden dat het niks mee rekt helaas.

Als je laarzen wilt oprekken komt daar heel veel spanning op te staan, dit gaat echt niet lukken met spanners. Wat betreft deveters, deze zullen er inderdaad voor zorgen dat het losser gaat zitten rond de enkel, maar het inzakken zal ook een stukje lengte van de bovenkant meenemen. Als jouw laarzen daar al strak zitten kunnen ze nauwelijks inzakken.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 15:03

Maar als ik de veters losser doe worden ze toch ook aan de kuit breder? Ik weet niet of ik het al vermeld had maar de laarzen hebben veters tot aan de bovenkant. Ik had in het onderste deel, bij de wreef al elastische veters erin gedaan omdat ik daar ook echt schade kreeg aan mijn voeten.
Het ding is ook dat ze intussen al twee keer door de winkel zijn opgerokken (1,5cm) maar dat dit dus nauwelijks een verschil geeft. de breedte bij de enkel is eigenlijk wel gewoon goed.

Smidshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:13

als je de veters tot bovenaan hebt wordt ook de kuit breder inderdaad. Wat bereft het oprekken, om welke kuitmaat gaat het? je kan maar een beperkt aantal cm oprekken. Zeker als jou laars een harde schacht heeft dan wordt het nog moeilijker. Ook op je veters komt dan enorm veel kracht te staan. Ik ga ervanuit dat je gaatjes hebt voor de veters ipv haakjes?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 15:30

Smidshof schreef:
als je de veters tot bovenaan hebt wordt ook de kuit breder inderdaad. Wat bereft het oprekken, om welke kuitmaat gaat het? je kan maar een beperkt aantal cm oprekken. Zeker als jou laars een harde schacht heeft dan wordt het nog moeilijker. Ook op je veters komt dan enorm veel kracht te staan. Ik ga ervanuit dat je gaatjes hebt voor de veters ipv haakjes?

het was een 37,5 XXXS kuitmaat van de schoenmaat 37 omdat die nog smaller zou zijn en dat dus mooier zou zijn volgens de verkoopster, volgens haar afmeting zou dat prima passen maar volgens mee heeft zij echt gewoon verkeerd gemeten want als ik ze comfortabel sluit heb ik een breedte van ongeveer 2cm over. na de tweede keer oprekken merkte ik nog steeds maar weinig verschil. Dan had ik liever dat ze gewoon zeggen dat het niets zou uithalen en eerlijk zijn.
Ik heb haakjes en geen oogjes voor de veter.

Smidshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:34

Waidida schreef:
Smidshof schreef:

het was een 37,5 XXXS kuitmaat van de schoenmaat 37 omdat die nog smaller zou zijn en dat dus mooier zou zijn volgens de verkoopster, volgens haar afmeting zou dat prima passen maar volgens mee heeft zij echt gewoon verkeerd gemeten want als ik ze comfortabel sluit heb ik een breedte van ongeveer 2cm over. na de tweede keer oprekken merkte ik nog steeds maar weinig verschil. Dan had ik liever dat ze gewoon zeggen dat het niets zou uithalen en eerlijk zijn.
Ik heb haakjes en geen oogjes voor de veter.

Dan kunnen deze laarzen onmogelijk 1.5cm opgerekt worden. Deze ruimte is er gewoon niet voor. En zeker met de haakjes kan dit gewoon niet. Er komt dan teveel spanning op de haakjes waardoor deze kunnen gaan knappen. Ik zou terug gaan naar de zaak waar je ze hebt gekocht. Klinkt alsof deze maat gewoon niet goed is aangemeten.