kliniek aanprakelijk of eigenaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanano

kliniek aanprakelijk of eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 21:12

Onze merrie heeft op de kliniek iemand omgelopen met in de opvoelbox doen en nu worden wij daar aansprakelijk voor gesteld.
In eerste instantie schrokken we want de eigenaar kan nu zijn bedrijf niet runnen en heeft dus geen inkomen.
Gaat dus om een grote kostenpost. We hebben contact gehad met de wa verzekering en die heeft ons vertelt dat de verzekering dit gaat betalen en ook regelen. Maar toch lees ik op internet dat als jou paard op de kliniek staat en dan schade veroorzaakt de kliniek zelf aansprakelijk is. En vooral als je er als eigenaar niet bij de behandeling bent geweest.
Wat is nu waar?
En moet je als bedrijfseigenaar geen ongevallen verzekering hebben zo ja dan betaalt die toch uit bij een bedrijfs ongeval.

Polar

Re: kliniek aanprakelijk of eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:22

Ik weet het antwoord niet, maar ik volg mee, want hier denk je eigenlijk helemaal niet over na.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:25

laat de verzekeringen dat lekker onderling regelen. Met alle 100 verschillende meningen op bokt heb je echt niks aan.
Maakt je alleen ongeruster en krijg je antwoorden als "ja dat heb ik een keer gehad met... " juridisch geen vergelijkbare situaties en je schiet er niks mee op.

Onder welke verzekering het valt regelen ze echt onderling wel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:34

Het lijkt me ook dat iemand die professioneel met paarden werkt zelf een verzekering zal hebben. Mijn vorige hoefsmid heeft me tenminste ooit verteld dat hij verzekerd was voor ongelukken tijdens zijn werk. Maar zoals hierboven wordt aangegeven, zoeken jullie verzekeringen dit wel uit. De Bokkers hier kunnen niet weten hoe het in jouw specifieke geval moet gaan.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:39

Omdat dit topic thuis hoort op VMR ga ik het daar naartoe verplaatsen.

ED --> VMR

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:57

Jokonootje schreef:
laat de verzekeringen dat lekker onderling regelen. Met alle 100 verschillende meningen op bokt heb je echt niks aan.
Maakt je alleen ongeruster en krijg je antwoorden als "ja dat heb ik een keer gehad met... " juridisch geen vergelijkbare situaties en je schiet er niks mee op.

Onder welke verzekering het valt regelen ze echt onderling wel.

Dit inderdaad

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:23

Zakelijk zit dit heel anders dan particulier. Een hoefsmid die een trap krijgt is doorgaans goed verzekerd (en betaald daar flink voor!) voor blijvende invaliditeit.

Wij als praktijk zijn ook goed verzekerd tegen schade van onszelf en bij derden. lijkt mij dat deze praktijk zelf aansprakelijk is

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 23:03

Ga er maar vanuit dat je wat verzekering geen dubbeltje meer betaald als nodig is. Wellicht betalen ze in eerste instantie en verhalen ze de schade op de verzekering van de kliniek.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:24

Ik vind het ook wel heel erg apart hoor, zou toch even bij mijn verzekering navragen hoe het zit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:30

De verzekering heeft al gezegd dat ze dit gaan betalen en regelen. Dus daar heb je dan je antwoord al.

Ik weet ook niet beter of je bent altijd aansprakelijk voor je dieren als ze ongelukken maken, ook al ben je er zelf niet bij. Daarom is het hebben van een goede aansprakelijkheidsverzekering zeker als je een paard hebt erg belangrijk. Maar zoals gezegd; de verzekeringen zoeken dit onderling wel uit, dus je hoeft je geen zorgen te maken.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 20:32

Maak me ook geen grote zorgen maar was wel benieuwd hoe het nu verder gaat en of ooit iemand dit op bokt ook mee gemaakt heeft.
Wij hebben zelf een melkvee bedrijf gehad en moesten ook een ongevallen verzekering hebben maar die is wel peperduur

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 21:28

Nog nooit gehoord en vind het ook bijzonder. Ze kunnen zelf wel ondeskundig en onoplettend geweest zijn.En was het jou paard wel ?
Gelukkig hoef je niks uit eigen zak te betalen .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 21:34

Belachelijk,dat is het risico van het vak toch.
Ik heb vroeger eens een merrie op een kliniek gehad die blijkbaar niet te verdoven was.
Die heeft toen ook iemand verwond, en belden ze me op of ik meteen het paard op kon halen want ze waren er wel klaar mee.
Ik heb er verder niks meer van gehoord, heb wel excuses en al aangeboden.
Maar verder dus niks van gehoord.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 21:48

Dit moet je echt aan je rechtsbijstand- en avp verzekeraar overlaten.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 21:54

Eigenlijk best bijzonder als je als eigenaar daar voor aansprakelijk word gesteld. Tenminste, de kliniek waar ik ben word altijd spastisch gedaan bij de meeste behandelingen als ik zeg dat ik er bij wil zijn, dat mag niet. Laatst hebben ze een kies getrokken bij mijn paard en ik heb ze gesmeekt of ik er bij mocht zijn.. het werd al de derde keer dat er een kies uit moest, beestje heeft al veel narigheid meegemaakt en ik wou er gewoon bij zijn. Zowel voor het paard als voor mezelf. Ik heb ook als argument gesteld dat ik er immers ook voor betaal. De rekening van 1000 euro kreeg ik natuurlijk, maar ik mocht er niet bij zijn. Als ze in paniek daar iemand om ver had gelopen was ik daar dus ook nog voor aansprakelijk gesteld, terwijl dat in haar geval misschien niet gebeurt was als ik er bij was.

Eigenlijk best raar. Advies kan ik je niet geven, geen verstand van.. maar ik hoop dat je wilt laten weten hoe het afloopt!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 22:00

Dit is dan nog een merrie vraag me af of ze wel kundig genoeg zijn om met een flinke stier om te gaan dan.Je zou je jonge hengst nooit meer naar de kliniek durven sturen zo.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 06:49

zorro schreef:
Eigenlijk best bijzonder als je als eigenaar daar voor aansprakelijk word gesteld. Tenminste, de kliniek waar ik ben word altijd spastisch gedaan bij de meeste behandelingen als ik zeg dat ik er bij wil zijn, dat mag niet. Laatst hebben ze een kies getrokken bij mijn paard en ik heb ze gesmeekt of ik er bij mocht zijn.. het werd al de derde keer dat er een kies uit moest, beestje heeft al veel narigheid meegemaakt en ik wou er gewoon bij zijn. Zowel voor het paard als voor mezelf. Ik heb ook als argument gesteld dat ik er immers ook voor betaal. De rekening van 1000 euro kreeg ik natuurlijk, maar ik mocht er niet bij zijn. Als ze in paniek daar iemand om ver had gelopen was ik daar dus ook nog voor aansprakelijk gesteld, terwijl dat in haar geval misschien niet gebeurt was als ik er bij was.

Eigenlijk best raar. Advies kan ik je niet geven, geen verstand van.. maar ik hoop dat je wilt laten weten hoe het afloopt!
.
Wat vreemd dat je nergens bij mag zijn een operatie snap ik maar een kies trekken dat kan toch wel met de eigenaar erbij.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:35

Als je dit soort vragen op Bokt stelt krijg je in 99% van de gevallen antwoorden die wettelijk gezien niet kloppen. Jouw verzekering gaat dit uitvechten met de verzekering van de kliniek, hoe het verder wettelijk zit zou ik me niet druk over maken. Precies hierom heeft iedereen in Nederland een verplichte WA-verzekering.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:45

Vanillia schreef:
Als je dit soort vragen op Bokt stelt krijg je in 99% van de gevallen antwoorden die wettelijk gezien niet kloppen. Jouw verzekering gaat dit uitvechten met de verzekering van de kliniek, hoe het verder wettelijk zit zou ik me niet druk over maken. Precies hierom heeft iedereen in Nederland een verplichte WA-verzekering.

Nee, een AVP (géén WA, dat is voor auto's en díe is verplicht) is in NL NIET verplicht. Over verkeerde informatie gesproken!

@TS: Overigens is het nooit zwart-wit. Er zit aan de kant van de kliniek een stuk risico-aanvaarding, dus jouw AVP zal het daar ongetwijfeld (ook) op gooien. Hoe de kostenverdeling dan uiteindelijk zal zijn zoeken ze onderling wel uit.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:49

Sanano schreef:
zorro schreef:

.
Wat vreemd dat je nergens bij mag zijn een operatie snap ik maar een kies trekken dat kan toch wel met de eigenaar erbij.

Je moet als eigenaar niet alle behandelingen bij je paard willen zien. Het ziet er niet altijd fijn en fraai uit, en dan is het als dierenarts echt niet fijn werken als er een paniekerige, bezorgde eigenaar naast staat te stressen.

Een paardenkies pak je er niet ‘even’ uit, anders kostte het ook geen €1000.

Niet echt relevant voor dit topic, om daar je vraag te beantwoorden; ik zou echt contact opnemen met iemand die hier verstand van heeft. Bokt roept veel, wat helaas vaak niet wettelijk gezien ook echt zo is.