Ruin dekt merries nieuwe kudde, supplement?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolmer20

Ruin dekt merries nieuwe kudde, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:12

Hallo allemaal

Er zijn al een aantal topics over, maar wilde toch graag advies hebben.

Ik heb een welsh ruintje van 1.23m, hij staat sinds kort op een nieuwe stal.
Ze hebben 3/4 wekwn apart gestaan, naast elkaar, draadje ertussen. Ging allemaal prima!
Sinds gisteren staan ze samen, maar 1 van de pony's waarmee hij staat is direct hengstig geworden.
Vandaag kreeg ik dus ook een berichtje dat ie stond te dekken...
Even voor de goede orde, merrie die hij dekt is 1.50m +-

Nu hebben ze ze gelijk weer uit elkaar gehaald en willen ze de hengstigheid afwachten .
In de tussentijd willen ze mijn ruin en haar merrie monnikspeper geven.

Ik heb zelf voor mijn andere pony, een merrie, cycle o' calm van Paskacheval.
Zal dit ook werken voor mn ruin?

Ik ben bang dat we gewoon in een cirkel gaan zitten, hengstigheid over, opnieuw proberen en weer opnieuw hengstig...
Bij de vorige stal heeft hij de merrie ook gedekt, dit was 2 dagen en toen was het over. Daarna ook nooit meer gedaan..
Mijn vorige pony heeft hij ook nooit gedekt en ze hebben 10 jaar samen gestaan..

Wat is volgens jullie wijsheid?
Zou een supplement kunnen helpen?

Caira

Re: Ruin dekt merries nieuwe kudde, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:23

Het is heel normaal dat merries hengstig worden bij een nieuwe ontmoeting, en ook dat ruinen en dan op klimmen. Meestal is dat na de eerste keer over, in een enkel geval blijft de ruin dekken en zul je andere maatregelen moeten nemen. Als je ze steeds uit elkaar haalt zal het steeds opnieuw gebeuren

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:34

Caira schreef:
Het is heel normaal dat merries hengstig worden bij een nieuwe ontmoeting, en ook dat ruinen en dan op klimmen. Meestal is dat na de eerste keer over, in een enkel geval blijft de ruin dekken en zul je andere maatregelen moeten nemen. Als je ze steeds uit elkaar haalt zal het steeds opnieuw gebeuren

Amen....

Paniek leidt vrijwel altijd tot meer ellende.
Laten gaan, niks mee doen, kans is heel groot dat het ook nu met twee (of drie) dagen over is.

Ik maak uit je tekst niet op die ie de merries verkracht dus kijk het even aan.

Supplementen helpen alleen als je bij de merrie de hengstigheid onderdrukt. Dat kan en dat werkt maar het zou niet mijn eerste keuze zijn.
Voor Monnikspeper ben je al te laat.....

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:37

Ja ze hebben ze nu helaas uit elkaar gehaald
Ik ben het met jullie eens hoor!
Maar ze staan nu al apart weer...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:27

Heeft de stalhouder veel ervaring met het inscharen van nieuwe paarden? Of heeft die snel ontevreden klanten?
Want na 1 keer dekken meteen de hele introductie afbreken is wel heel snel de paniekkaart trekken. Oplossing is alle paarden even tijd geven. Even settelen. Aankijken en na een paar dagen/weken evalueren hoe groot het probleem daadwerkelijk is.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:42

Ik lees even mee,ik heb ook een ruin die last heeft van zijn hormonen.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:03

Mijn nieuwe ruin deed het ook, werd ook ontzettend uitgedaagd door de merries. Drukten zich gewoon onder hem en regelmatig dat ze over hem heen stonden te pissen, zo hengstig. Kort daarna verhuisd naar andere kudde, zelfde verhaal. Alle merries ontzettend hengstig. Nou ging er daar nog meer niet goed, dus terug verhuisd naar zijn oude kudde, maar ook daar gingen de merries weer. Heb hem monnikspeper gegeven en het tijd gegeven. Nu gebeurt er helemaal niks meer, de merries zijn wel hengstig, maar bieden zich niet ontzettend aan. De monnikspeper ben ik weer aan het afbouwen.

Heb het nu vaker gezien, nieuwe ruin in de kudde en de merries gelijk tot over hun oren verliefd. Geef het tijd en haal ze niet uit elkaar, dan blijft het gebeuren. De ruin kun je eventueel monnikspeper geven. Nu al beginnen voor de volgende poging. En de merries idealiter ook al monnikspeper gaan geven.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:04

Leuk dat iedereen zegt dat het even tijd nodig heeft.. maar als het mijn merrie zou zijn, zou ik er ook niet blij mee zijn!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:08

Casarell wat als jouw merrie zich zo zou aanbieden? Daar kan je als eigenaar weinig aan doen, net als dat de eigenaar van de ruin er weinig aan kan doen. Het is natuurlijk gedrag en daar verander je weinig aan tenzij je met supplementen wil gaan werken wat ook niet altijd garantie geeft. Enigste manier om dit te vookomen is als stallen met een merriekudde en een ruinenkudde gaan werken. Dan is dat dekken van een ruin op een merrie voorbij. Tenzij je een merrie hebt die een andere gaat dekken wat ik ook wel heb gezien.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:15

meggiemeg schreef:
Casarell wat als jouw merrie zich zo zou aanbieden? Daar kan je als eigenaar weinig aan doen, net als dat de eigenaar van de ruin er weinig aan kan doen. Het is natuurlijk gedrag en daar verander je weinig aan tenzij je met supplementen wil gaan werken wat ook niet altijd garantie geeft. Enigste manier om dit te vookomen is als stallen met een merriekudde en een ruinenkudde gaan werken. Dan is dat dekken van een ruin op een merrie voorbij. Tenzij je een merrie hebt die een andere gaat dekken wat ik ook wel heb gezien.

Dan kies ik ervoor om haar in een kudde met merries te houden.. of inderdaad supplementen.

Maar als er nooit iets aan de hand is geweest in de kudde en nu ineens gaat ze gedekt worden door een nieuweling..
Nee, daar word ik niet blij van nee.

Als ik wil dat mijn merrie gedekt wordt, zoek ik zelf wel een hengst uit.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:36

Gini schreef:
Heeft de stalhouder veel ervaring met het inscharen van nieuwe paarden? Of heeft die snel ontevreden klanten?
Want na 1 keer dekken meteen de hele introductie afbreken is wel heel snel de paniekkaart trekken. Oplossing is alle paarden even tijd geven. Even settelen. Aankijken en na een paar dagen/weken evalueren hoe groot het probleem daadwerkelijk is.

Wij zijn eigenlijk met elkaar de stalhouders. Dus helaas heb ik toe te geven aan de andere mensen die daar op stal staan.
Ik ben de enige met een ruin. Mijn andere merrie komt daar nog te staan uiteindelijk.

Als mijn merrie zich zodanig aan gaat bieden aan hem, laat ik het gaan. Zou ze (vooral haar) wel ondersteunen met supplementen, maar ga ze dan niet direct uit elkaar halen.
Pony is ook 1.20 ongeveer. Alles wat er staat is groter.

Monnikspeper eet mijn merrie bijv weer niet, dus vroeg me af of er ook andere supplementen zijn die ook een voor ruin goed geschikt zijn en helpen.

De merrie die nu gedekt wordt, heeft hiervoor ook zelf gedekt inderdaad.
Dus haar hormoonhuishouding is gewoon niet op orde.

Mijn ruin penetreert trouwens ook niet, het is alleen er even ophangen en een poging doen. Maar verder komt ie er niet bij en merrie is niet zo erg dat ze gaat liggen voor m.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:42

Casarell schreef:
meggiemeg schreef:

Dan kies ik ervoor om haar in een kudde met merries te houden.. of inderdaad supplementen.

Maar als er nooit iets aan de hand is geweest in de kudde en nu ineens gaat ze gedekt worden door een nieuweling..
Nee, daar word ik niet blij van nee.

Als ik wil dat mijn merrie gedekt wordt, zoek ik zelf wel een hengst uit.

Precies dit.

En ik heb al 40 jaar nagenoeg alleen maar ruinen gehad en die op pension gehad. In ruinengroepen en gemengde groepen. In al die 40 jaar welgeteld 2 ruinen (niet die van mij) die hengstige merries dekten.
Ik weet dat er ruinen zijn die dat doen, maar om nou maar gelijk te zeggen dat het normaal gedrag is voor een ruin: nee.

En "natuurlijk" is het ook niet, want ruin zijn is niet natuurlijk. In natuurlijke omstandigheden zou een merrie na een paar keer dekken drachtig zijn en niet meer hengstig worden. Maar bij een dekkende ruin blijft de fysieke belasting door het dekken iedere keer weer terug komen.

@Meggiemeg: een merrie die een merrie "dekt" brengt in elk geval geen vuiligheid in de baarmoeder. Een ruin die een merrie dekt kan dat wel doen.
En als je dan als merrie-eigenaar een veulen wil fokken loop je het risico dat je eerst een heel traject van spoelen in moet voordat de merrie drachtig kan worden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:46

Ik heb wel goede ervaring met het geven van monnikspeper aan een opspringende ruin, binnen no time was het gedrag over. Ik gaf dit al aan een van de merries, dus had het in huis. Ik heb niet een ander supplement geprobeerd (ondanks dat ik deze wel heb voor een andere zeer kieskeurige merrie), maar dat was meer omwille van de kosten.

Ik wil puur niet dat hij opspringt vanwege de belasting op de heupen en rug van de merries. Het is mijn eigen kudde waarin 1 ruin tussen 4 merries loopt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:53

Gelukkig is de pension ruin een stuk kleiner.Ik wacht nog even de volgende hengstheid af, anders toch even overleggen met de eigenaren.Raar, bij mijn ruin van 29 nog nooit gebeurd.De nieuwe ruin is ook op leeftijd.Met voeren is het ook lastig voor mij.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:23

In sommige gevallen wil een graasmasker ook nog wel eens helpen.

Ik ken een kudde waarin een ex dek hengst staat die niet dekt als hij zo’n ding op heeft.

Ook mijn eigen ruin dekte niet met dit ding op. Alleen die sloopt deze dingen continue.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:44

Enkele merrie-eigenaren hier vermelden waarom ze dit niet willen nl. vervuiling baarmoeder en belasting heupen. Goed dat jullie dit aangeven. Eerlijkgezegd zou ik dit mijn paarden gunnen mits ze het zelf willen. Heel wat beter dan dat wel (door mensen) algemeen geaccepteerde kuddegedrag van elkaar ongelukkig trappen en wegjagen van voer-en schuilplekken. De pony van ts is trouwens veel kleiner dan de merries en penetreert niet. Wat is het probleem dan?

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:04

Mijn merrie werd gedekt in een kudde, ging er zelf ook wel echt voor klaar staan, ruin had haar hals en schoft volledig kapot gebeten en bleef maar springen. Ruin mocht van de staleigenaar blijven omdat ze het ook wilde proberen rustig te krijgen met supplementen maar ik ben dezelfde week nog vertrokken met mijn merrie. Ruin heeft meteen daarna ook andere merries geprobeerd te dekken, die eigenaren zijn ook vertrokken. De ruin heeft toen een tijd (enkele maanden) appart gestaan en supplementen gekregen, maar zodra hij weer bij merries kwam ging hij toch weer dekken. Ik snap best dat eigenaren van merries er niet blij mee zijn ook al kan je er als eigenaar van de paarden natuurlijk niks aan doen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:22

Op mijn pensionstalling hadden ze vroeger aparte weiden voor merries en ruinen. Dat is dan de beste oplossing.Ik heb altijd alleen ruinen gehad maar die werden vaak volledig inelkaar getrapt door "dominante" weidegenoten en dat is dan "natuur", "rangordegevechten" etc. en dat heeft me vaak flink gewonde paarden en hoge veeartskosten opgeleverd. Tot hij een eigen weitje kreeg, toen was de rust voor hem wedergekeerd. Een nieuwe stalhoudster zette er toen op eigen gezag een (grotere) merrie bij die in de groep ook problemen en blessures door anderen (merries) had en die heeft hij op zijn oude dag (28) wel geprobeerd te dekken als ze hengstig was..Ze waren heel leuk samen. Groepsgedrag van paarden is niet zomaar iets, en "manzijn" zit tussen de oren ook al ben je gecastreerd.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:50

anjali schreef:
Enkele merrie-eigenaren hier vermelden waarom ze dit niet willen nl. vervuiling baarmoeder en belasting heupen. Goed dat jullie dit aangeven. Eerlijkgezegd zou ik dit mijn paarden gunnen mits ze het zelf willen. Heel wat beter dan dat wel (door mensen) algemeen geaccepteerde kuddegedrag van elkaar ongelukkig trappen en wegjagen van voer-en schuilplekken. De pony van ts is trouwens veel kleiner dan de merries en penetreert niet. Wat is het probleem dan?

Dekken gaat meestal ook gewoon redelijk lomp. Dus een merrie loopt echt wel risico op blessures, niet alleen bij de heupen zeg maar. Normaal paardengedrag is ook dat ze 11 maanden drachtig zijn na een dekking, dus normaal is het ook maar 1x per jaar en niet elke 3 weken jaar in jaar uit.
Ik vind elkaar opjagen of ongelukkig trappen etc trouwens net zo goed ongewenst :').

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:12

Bij ons op stal helaas ook een ruin die zo maar opeens dekt en dan ook nog penetreerd. Hij staat nu apart samen met een andere ruin, maar dit is geen optie voor langere termijn.
De merries krijgen al hormoonbalans en de ruin monnikspeper.
Ik had ook ergens gelezen dat je de ruin met iets van hormonen kan laten inspuiten? Iemand hier ervaring mee?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:21

Het ligt er wat mij betreft ook wel een beetje aan hoe het gaat. Heb wel eens een ruin gezien die heel voorzichtig met zijn merrie omging. Die hadden dus gewoon af en toe seks. Zowel de eigenaar van de ruin als van de merrie vonden dat prima. Maar kan me voorstellen dat het in de meeste gevallen gewoon niet wenselijk is.

@TS wat merk je verder aan je ruin? Heb je echt het idee dat het aan zijn hormonen ligt? Of zijn het vooral de merries die zich opdringen? Hoe is hij nu hij weer alleen staat? Ik vind zelf monninkspeper niet zo veel doen. Hypersex van Puur in combi met Tranquil van Puur heeft bij één van mijn hengsten wel geholpen toen de hormonen ineens door zijn lijf gierde.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:28

Jessix schreef:
Het ligt er wat mij betreft ook wel een beetje aan hoe het gaat. Heb wel eens een ruin gezien die heel voorzichtig met zijn merrie omging. Die hadden dus gewoon af en toe seks. Zowel de eigenaar van de ruin als van de merrie vonden dat prima. Maar kan me voorstellen dat het in de meeste gevallen gewoon niet wenselijk is.

@TS wat merk je verder aan je ruin? Heb je echt het idee dat het aan zijn hormonen ligt? Of zijn het vooral de merries die zich opdringen? Hoe is hij nu hij weer alleen staat? Ik vind zelf monninkspeper niet zo veel doen. Hypersex van Puur in combi met Tranquil van Puur heeft bij één van mijn hengsten wel geholpen toen de hormonen ineens door zijn lijf gierde.

Toen hij apart gezet was en er niet bij kon was hij heel onrustig
Ook direct zn mest weer waterig.
Maar nu hij langer alleen staat is hij zichzelf weer.

Hij krijgt wel Nervo van Puur. Vooral voor het samenvoegen.
Monnikspeper ben ik vooral bang dat ie dan zn voer niet meer eet. Hij is al zo moeilijk met eten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:38

jolmer20 schreef:
Monnikspeper ben ik vooral bang dat ie dan zn voer niet meer eet. Hij is al zo moeilijk met eten.

Mijn merrie is ook een kieskeurige eter, maar als ik de monnikspeper door haar muesli doe gaat het gewoon mee naar binnen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:47

jolmer20 schreef:
Toen hij apart gezet was en er niet bij kon was hij heel onrustig
Ook direct zn mest weer waterig.
Maar nu hij langer alleen staat is hij zichzelf weer.

Hij krijgt wel Nervo van Puur. Vooral voor het samenvoegen.

Dan maakt hij zich inderdaad wel druk... Vervelend, je gunt ze zo graag gezelschap.
Je kan de monnikspeper langzaam opbouwen zodat ze aan de smaak kunnen wennen. Mijn paarden vinden het ook vies, maar zijn wel makkelijke eters waardoor je ze wel kan verleiden als er maar genoeg lekkers in de bak zit.

Hopelijk kalmeert het allemaal snel.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:49

Juist ivm snel dik en hoefbevangen geef ik m niet teveel lekkers.
Heb nu van paardensupplementen de cycle o calm staan, die ga ik maar proberen.
Heeft voor mn merrie wel geholpen om dr hengstigheid in te dimmen, dus wie weet voor hem ook!