Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Caira schreef:Het is heel normaal dat merries hengstig worden bij een nieuwe ontmoeting, en ook dat ruinen en dan op klimmen. Meestal is dat na de eerste keer over, in een enkel geval blijft de ruin dekken en zul je andere maatregelen moeten nemen. Als je ze steeds uit elkaar haalt zal het steeds opnieuw gebeuren
meggiemeg schreef:Casarell wat als jouw merrie zich zo zou aanbieden? Daar kan je als eigenaar weinig aan doen, net als dat de eigenaar van de ruin er weinig aan kan doen. Het is natuurlijk gedrag en daar verander je weinig aan tenzij je met supplementen wil gaan werken wat ook niet altijd garantie geeft. Enigste manier om dit te vookomen is als stallen met een merriekudde en een ruinenkudde gaan werken. Dan is dat dekken van een ruin op een merrie voorbij. Tenzij je een merrie hebt die een andere gaat dekken wat ik ook wel heb gezien.
Gini schreef:Heeft de stalhouder veel ervaring met het inscharen van nieuwe paarden? Of heeft die snel ontevreden klanten?
Want na 1 keer dekken meteen de hele introductie afbreken is wel heel snel de paniekkaart trekken. Oplossing is alle paarden even tijd geven. Even settelen. Aankijken en na een paar dagen/weken evalueren hoe groot het probleem daadwerkelijk is.
Casarell schreef:meggiemeg schreef:Casarell wat als jouw merrie zich zo zou aanbieden? Daar kan je als eigenaar weinig aan doen, net als dat de eigenaar van de ruin er weinig aan kan doen. Het is natuurlijk gedrag en daar verander je weinig aan tenzij je met supplementen wil gaan werken wat ook niet altijd garantie geeft. Enigste manier om dit te vookomen is als stallen met een merriekudde en een ruinenkudde gaan werken. Dan is dat dekken van een ruin op een merrie voorbij. Tenzij je een merrie hebt die een andere gaat dekken wat ik ook wel heb gezien.
Dan kies ik ervoor om haar in een kudde met merries te houden.. of inderdaad supplementen.
Maar als er nooit iets aan de hand is geweest in de kudde en nu ineens gaat ze gedekt worden door een nieuweling..
Nee, daar word ik niet blij van nee.
Als ik wil dat mijn merrie gedekt wordt, zoek ik zelf wel een hengst uit.
anjali schreef:Enkele merrie-eigenaren hier vermelden waarom ze dit niet willen nl. vervuiling baarmoeder en belasting heupen. Goed dat jullie dit aangeven. Eerlijkgezegd zou ik dit mijn paarden gunnen mits ze het zelf willen. Heel wat beter dan dat wel (door mensen) algemeen geaccepteerde kuddegedrag van elkaar ongelukkig trappen en wegjagen van voer-en schuilplekken. De pony van ts is trouwens veel kleiner dan de merries en penetreert niet. Wat is het probleem dan?
Jessix schreef:Het ligt er wat mij betreft ook wel een beetje aan hoe het gaat. Heb wel eens een ruin gezien die heel voorzichtig met zijn merrie omging. Die hadden dus gewoon af en toe seks. Zowel de eigenaar van de ruin als van de merrie vonden dat prima. Maar kan me voorstellen dat het in de meeste gevallen gewoon niet wenselijk is.
@TS wat merk je verder aan je ruin? Heb je echt het idee dat het aan zijn hormonen ligt? Of zijn het vooral de merries die zich opdringen? Hoe is hij nu hij weer alleen staat? Ik vind zelf monninkspeper niet zo veel doen. Hypersex van Puur in combi met Tranquil van Puur heeft bij één van mijn hengsten wel geholpen toen de hormonen ineens door zijn lijf gierde.
jolmer20 schreef:Toen hij apart gezet was en er niet bij kon was hij heel onrustig
Ook direct zn mest weer waterig.
Maar nu hij langer alleen staat is hij zichzelf weer.
Hij krijgt wel Nervo van Puur. Vooral voor het samenvoegen.
Monnikspeper ben ik vooral bang dat ie dan zn voer niet meer eet. Hij is al zo moeilijk met eten.