Hi allemaal, Iets langer dan anderhalf jaar geleden ben ik begonnen met paardrijden. Ik zou mee willen doen met proeven binnenkort maar vraag me af wat je qua kleding allemaal moet hebben? Ik lees verschillende dingen (bijv de ene website zegt donkere paardrijbroek de andere witte?)
Ik vraag dit omdat ik een student ben en de ruiterwinkel hier in de buurt nu best veel korting heeft, dus voor mij het voordeligst is om het nu alvast te halen.
Dankjulliewel voor de reacties. Vond het zo verwarrend allemaal
Sommige maneges staan een (club)trui toe. Je kan dit het beste even aan je instructeur vragen.
KiKiDo
Geplaatst: 20-06-25 16:53
Ik raad je ook aan om het bij je eigen manege te vragen. Sommige maneges accepteren inderdaad bijvoorbeeld donkere broeken en/of truien omdat ze ouders niet op kosten willen jagen. Als een manege maar 2x per jaar een wedstrijd organiseert, is het bijna ondoenlijk om daar een witte broek voor aan te schaffen, als het kind volop in de groei is. Anderzijds zijn er ook maneges die een 2e hands markt organiseren, of X aantal uur per week zelf een kledingrek naast de bar hebben staan.
Als jury ben ik snel tevreden, als het maar netjes en verzorgd is. Wel om denken dat je witte handschoenen aan doet (of zonder). Maar juist vanwege het manege oogpunt is er een hoop toegestaan. Het meest wenselijke is een lichtgekleurde/witte rijbroek, paardrijlaarzen of jodpurs met chaps, een wit shirt, een rijjasje of blazer en witte handschoenen. En uiteraard een goed passende cap.
Maar een nette trui is ook geen probleem.
Marie111
Geplaatst: Gisteren, 12:27
Staat er niks hierover op de website van de manege?
Waarschijnlijk gelden deze regels nog:
Er is namelijk wat veranderd. De FNRS is weer "los" van de KNHS en veel maneges gaan daarom over op FNRS Plezier met paarden, met eigen proeven en reglementen.
2025 is een overgangsjaar.
Dus om zeker te weten welk reglement er gehanteerd wordt op jouw manege, is het beste om dat daar even na te vragen.
(heeft daar niks over in een nieuwsbrief ofzo gestaan?)