Paard in de trailer met hitte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meggie019

Paard in de trailer met hitte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:25

Help! Ik weet niet waar ik goed aan doe…

Aanstaande zaterdag ga ik trouwen en het plan is dat mijn pony voor de koets gaat en een rondje op locatie rijdt en los nog wat foto’s te maken. We hebben het afgelopen jaar veel geoefend zodat ze deze dag voor de koets kon staan.

Het is vanuit stal 35 minuten (binnendoor) rijden naar de trouwlocatie met de trailer. Als ze wordt gebracht is het zo’n 29 graden en als ze terug moet is het 31 graden. Gedurende de dag loopt het op tot 33 graden.

Ik moet de beslissing vandaag maken omdat er natuurlijk enige voorbereiding vereist is als we met de koets naar locatie gaan.

Dezs dag is natuurlijk een uitzondering en dit doe ik niet wekelijks, mijn pony (Fjord) is gezond en fit en 15 jaar.

Zijn er meer mensen die met deze temperaturen (vaker) met de trailer op pad gaan? Wat vinden jullie kan het of moet ik het maar niet doen?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:27

Kun je niet een avond eerder al brengen en een nacht ergens in de buurt stallen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:32

Lastig.. het wordt natuurlijk erg warm. Hoe is de trailer? Zitten er ramen in voor verkoeling?
En de plek daar, kan je paard in de schaduw staan zoveel mogelijk?

Meggie019

Re: Paard in de trailer met hitte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:35

Eerder brengen of later ophalen gaat niet. We trouwen aan de rand van de stad (Tilburg) daar zijn helaas geen stallen dichtbij genoeg.

Verder is het een 2 paards aluminium trailer met 2 ramen aan de voorkant en kan daar als het goed is wel in de schaduw staan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:36

Niet. Gewoon niet.
Niet voor je eigen gewin.

Ik snap de situatie, maar je paard heeft niets te kiezen.
Jij wel.

Of zoals gemeld is, ergens overnachten, dan hoef je die rit niet te maken en rij je hem sochtends vroeg erheen en savonds laat terug

* Dit lukt niet lees ik.

Dan is mijn antwoord : niet doen..veel te warm in een trailer.

Met deze temperaturen enkel ritjes kliniek in noodgevallen!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:37

Jeetje TS, wat een lastig dilemma! Misschien dat er een bokker is waar hij tijdelijk op stal kan?

Veel succes met je beslissing en ik wens je een mooie dag!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:41

Meggie019 schreef:
Eerder brengen of later ophalen gaat niet. We trouwen aan de rand van de stad (Tilburg) daar zijn helaas geen stallen dichtbij genoeg.

Verder is het een 2 paards aluminium trailer met 2 ramen aan de voorkant en kan daar als het goed is wel in de schaduw staan.

Lastig, ik zou even overleggen met je dierenarts. Als je gaat dan zou je het beste verkoeling mee kunnen nemen voor het dier. Zodat het koud af te sponzen en is. Ik denk dat de DA beter kan inschatten of het verantwoord is of niet.

In ieder geval alvast heel veel plezier, succes en een onvergetelijke trouwdag gewenst!

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:43

Misschien niet helemaal wat je zou willen en het moet maar net passen qua tijdsplanning maar is het niet een idee dat jullie bij je pony op stal een deel van de fotoshoot doen? Zo is die er toch bij zonder dat het een grote belasting voor hem/haar is.

Alvast een hele fijne dag!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:43

Denk aan het welzijn van je paard (in plaats van wat jij leuk vindt) en doe het gewoon niet. Je trouwt in de zomer dus er was een risico dat deze temperaturen konden voorkomen. Laat je paard lekker op de wei in de schaduw en huur een mooie auto in de plaats.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:47

Kan je niet naar je paard toe komen en daar foto’s maken?
Je zal het schema aan moeten passen, maar wellicht is dat een optie om je paard toch nog bij jouw trouwdag aanwezig te laten zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:51

Ik zou toch een oproep doen voor een stal dichtbij.
In heel Nederland staan paarden dus daar vast ook wel.
Al ben je nu op donderdag wel laat..

Of kun je de route rijden om 9 uur.
Ja dan zul je eerder je trouwjurk of wat je draagt aanmoeten en naar de kapper.

Ik denk wel dat dit het risico is van juni.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:00

Doe dat toch gewoon... zolang je paard niet uren in de blakende zon op de trailer moet staan is er geen probleem.
Onderweg is er luchtverplaatsing genoeg.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:03

Ik zou het risico niet nemen dat je straks met een oververhit dier bij de da bent ipv gewoon een mooie trouwdag.
Je kan zoals eerder aangeraden ook naar je paard zelf toe gaan. Dan wachten de mensen maar even als het wat meer tijd kost. Dit doe je ook niet dagelijks.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:06

Ik zal vast heel bokt over me heen krijgen, maar ik ben de afgelopen dagen ook geregeld op stap geweest met de trailer met verschillende paarden: De trailer was niet cool, maar mijn paarden kwamen er niet bezweet vanaf. Het zijn paarden die wel vijf keer per week op de trailer staan en er dus geen stress meer van krijgen. Wellicht dat dat scheelt.
Ik zou het dus gewoon doen :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:09

s0173957 schreef:
Doe dat toch gewoon... zolang je paard niet uren in de blakende zon op de trailer moet staan is er geen probleem.

En wat nou als er onderweg file is.
Je hebt het overige verkeer domweg niet in de hand.

Jammer TS, maar welzijn voor dieren gaat voor op een bruiloft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:14

Andere suggestie: kijk of je een vrachtwagentje met airco kunt huren. Ik heb alleen geen idee of die bestaan. Zou wel het geval moeten zijn zou je denken, de cabine van die dingen heeft ook airco tenslotte.

Maar met een gewone trailer zou ik echt niet gaan rijden. Je kunt altijd nog een mooie fotoshoot in je bruidskleding met je paard erbij doen - zelfs op een andere dag zonodig.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:16

s0173957 schreef:

Meen je dit???
Warme lucht ja....

Ongelooflijk dit advies...
Geen rekening houdend met de risicos zoals file of iets dergelijks.

En kom alsjeblieft niet met het antwoord " dan kan je nooit meer wat doen " :')

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:19

Bwa, is het op stal bij jullie dan zoveel koeler. Of bij het grazen in de zon?

Tijdens de rit ernaar toe kunnen er toch raampjes open? Misschien wel koeler dan op stal.
Bij het wachten daar : strategisch parkeren, voordeurtje en achterklep open en een groom die in de buurt blijft.
Moet kunnen.

Ik zou er wel geen lange koetsentocht van maken.

Na het koetsgebeuren kan de groom de pony goed afspoelen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:20

Het gaat niet om alleen in de trailer staan maar daarna nog inspannen, voor een koets lopen, foto's maken, weer aftuigen, terug de trailer in etc. Bij 30 graden...
Dit zou geen vraag zijn voor mij.

Meggie019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:22

We wisten inderdaad dat extreme temperaturen konden voorkomen en het back-up plan is ook om in de buurt van stal foto’s te maken. Dit is echter met de tijdsplanning minder handig. Maar vooral minder speciaal omdat onze gasten het dan niet zien. Mijn pony heeft ook bij vele gasten een speciale betekenis namelijk.

Wedstrijden etc worden ook niet afgelast en ik zie vaker met zulke temperaturen paarden in de trailer. Vandaar mijn dilemma.

Ben dus ook op zoek naar mensen die zaterdag een wedstrijd hebben gepland, wat doen jullie?
Of die die in het verleden een zelfde keuze hebben moeten maken.

Verder stond er begin deze week nog aangegeven dat het 25/27 graden zou worden dus niet eerder dan gister nagedacht over het bake-up plan ;)

Voor file ben ik niet bang, er zijn heel veel manier om erheen te rijden en binnendoor zal er niet snel file ontstaan. Is dat wel het geval draai je meteen een straat in en gaat dus via een andere weg ;)

Het ritje met de koets duurt maximaal 10 minuten en dan maken we zonder tuig nog wat foto’s vooraf. Er zijn altijd 2 mensen bij mijn pony, ze zal dus nooit op de trailer staan op de parkeerplaats om te wachten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:23

Krijg je heel bokt over je heen, maar....

Vroeger gingen we gewoon met 30+ graden op wedstrijd heel de dag. Als je alleen even op en neer moet dan zie ik het probleem niet als je alles open zet.

Bij 35+ wordt het wel een ander verhaal maar dan lasten ze wedstrijden ook af.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:30

Zonnetje81 schreef:
Vroeger gingen we gewoon met 30+ graden op wedstrijd heel de dag.

En tegenwoordig zijn we gelukkig veel meer bezig met dierenwelzijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:32

Je gaat geen eenzijdig antwoord krijgen..enkel een hoop discussie en dus twijfel voor jou....

Doe wat je denkt dat goed is...
Ofwel : kies voor je paard of voor je plezier.

Jouw keuze.

Iedereen kan 1000 redenen bedenken waarom wel of waarom niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:33

Mars schreef:
Zonnetje81 schreef:
Vroeger gingen we gewoon met 30+ graden op wedstrijd heel de dag.

En tegenwoordig zijn we gelukkig veel meer bezig met dierenwelzijn.

Zolang wedstrijden doorgaan kan zij ook even met dr paardje op pad. En al die internationale wedstrijden in landen met 35+ is wel normaal...?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:35

Wat ontzettend pech dat het net zo warm wordt... Ik zou toch wel uitkijken met de warmte. Hier in de omgeving zijn overigens wel al meerdere wedstrijden afgelast. Ik vind de tips van een stal in de buurt zoeken inderdaad een goed idee. Misschien dat er geen grote stal in de buurt zit, maar misschien wel een particulier?

Een vrachtwagen met airco is inderdaad ook een goede