Zelf op vakantie, paard ook vakantie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Zelf op vakantie, paard ook vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 09:30

Hi,

de zomervakantie komt er weer aan. wij gaan lekker 12 dagen naar oostenrijk.
voorgaande jaren heb ik mijn bijrijder gevraagd de hele vakantie door te rijden.
met name omdat ik een (redelijk) pittige activiteit had nadat ik terug was van vakantie
(weekend naar ameland, waar je veel op buitenrit bent, marathon onder het zadel etc).

nu heb ik niet gelijk een activiteit waar mijn paard top fit voor hoeft te zijn.
we rijden geen hoog niveau, dus ook dat is geen probleem.
het is maar 12 dagen, dus ik denk, vakantie geven is prima.
ik wil echter wel gewoon in de week na mijn vakantie weer naar springles en bij mooi weer op buitenrit.

wat zouden jullie doen? gewoon helemaal vakantie?
mijn bijrijder vragen 2x te rijden (ze is gestopt ivm tijd, maar vakanties zou wel kunnen).
of nog weer wat anders?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:32

Als je bijrijder in die periode wel kan zou ik hem toch een paar keer per week laten rijden. 2x is dan prima lijkt mij. :j

Zonnetje81

Re: Zelf op vakantie, paard ook vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:34

De mijne had gewoon vakantie, dat is helemaal niet slecht voor een paard even een vakantie.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:39

Mijn bijdrijder is nu op vakantie en ik heb het onmogelijk druk met allemaal studie deadlines, dus heeft mijn paard ook een weekje vakantie :+
Helemaal niets mis mee. Is best goed voor ze om af en toe wat langer "vrij" te hebben. In mijn ervaring lopen ze daarna ook juist lekker en met zin om weer wat voor je te doen.

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:52

Ik denk dat het helemaal niet gek is om je bijrijder hem gewoon 2x te laten rijden. Dan kan je denk ik zo weer fijn opstappen daarna :) En natuurlijk ook fijn voor je paard dat er wel iemand langskomt voor wat extra aandacht.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:00

Als je paard veel buiten loopt kan hij gewoon met vakantie en de week daarna op buitenrit en een springles lopen hoor. Z’n basis conditie is niet in die 1,5 week opeens verdwenen. Ik geef regelmatig een week of 2 vrij en dat gebeurd in de zomer ook random. Ze hoeven echt niet aan het werk tijdens hoge temperaturen en ik heb zelf geen zin om al voor 6 uur in de ochtend te gaan rijden. Week of 2 vakantie worden ze echt niet minder van.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:04

Weekje vakantie worden ze inderdaad niet minder van als hij lekker naar buiten kan is het toch geen probleem.

Ze krijgen bij mij ook met regelmaat een week vakantie en als ik zelf echt op vakantie ga dan hebben ze gewoon al die tijd vakantie vaak bouw ik wel weer wat rustig op daarna. Dit vooral voor de arabier die al wat ouder is. Maar een springlesje en rustige buitenrit moet wel goed gaan voor je paard

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 10:08

tanx. ze staan 24/7 buiten. aandacht wil mijn paard vooral van haar soortgenoten haha. dus daar maak ik me totaal geen zorgen over.

de week dat we weer terug zijn hebben we nog wel vakantie en zullen we dagjes weg doen. dus dan inderdaad maar weer rustig opbouwen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:11

Krijgt hij af en toe wel eens echt vakantie? Zo niet; dan eens lekker vakantie geven.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:20

idd gewoon je paardje ook vakantie geven, je kan ook na je vakantie toch wel een keer een springles overslaan, ga je gewoon lekker op buitenrit en pak je weer op met hem.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:32

Die van mij heeft gewoon vakantie dan. Hij is erg eenkennig en laat zich niet door anderen pakken ook. Daarbij wil ik er niemand anders op hebben als ik er zelf niet bij ben.

12 dagen zou ik me echt niet druk om maken. Die van mij staat nu al een maand stil en zal nog wel twee of drie maanden weinig doen ivm een ongeluk van mij. Het is niet anders, hij wordt voorzien in zijn basisbehoeftes en ik check eens per week even alles plus borstelen en verder redt hij het wel. :(:)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:36

Joltsje schreef:
nu heb ik niet gelijk een activiteit waar mijn paard top fit voor hoeft te zijn.
we rijden geen hoog niveau, dus ook dat is geen probleem.
het is maar 12 dagen, dus ik denk, vakantie geven is prima.
ik wil echter wel gewoon in de week na mijn vakantie weer naar springles en bij mooi weer op buitenrit.

Gewoon vakantie geven joh, als ze normale basisconditie hebben is 12 dagen vrij niks :j

Mijn paard krijgt met regelmaat paar weken vrij tijdens het weideseizoen, je merkt er helemaal niets van met rijden. Na ja alleen de voordelen eigenlijk, want hij is dan altijd extra gemotiveerd om weer wat te doen. Opstappen en je bent zo waar je gebleven was :)

Als springles geen heel hoog niveau is dan moet het ook geen probleem zijn voor een paard dat verder fit is.

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:48

Die van mij krijgt 2 keer per jaar 12 tot 14 dagen vrij. Daarna gaan we gewoon door waar we gebleven waren en conditioneel is dat geen enkel probleem hoor.
We zorgen wel dat in haar vakantie haar voeten regelmatig worden gekrabt, want ze komt natuurlijk wel gewoon in het land en daar liggen soms ook steentjes.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:58

Mijn pony kreeg in de zomer 5 tot 6 weken vakantie. We reden wel wedstrijden en moesten daar vaak onder het zadel heen. 20 km heen en 20 km weer terug. Ik heb eigenlijk nooit iets gemerkt dat conditie achteruit was gegaan. Ik zou zeker voor 12 dagen maar gewoon lekker vrij geven tenzij je bijrijder graag wil rijden. Dan zou ik dat lang leve de lol maken

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:00

Ja hoor, lekker vakantie geven. Je paard vergeet het geleerde echt niet en dan kunnen eventuele kleine (spier)pijntjes ook even herstellen.
Hou wel even rekening met het flink verminderen van eventueel krachtvoer i.v.m. risico op spierbevangenheid.

Ik doe altijd wel even "opbouwen" na zo'n vakantie. Ik volg daarbij het schema "zadelmak maken" in een sneltreinvaart.
1e dag: even longeren zodat je kan zien hoe paard erbij staat
2e dag: longeren met zadel en licht bijgezet
3e dag: als dag 2, gevolgd door kort rijden. Simpel links- en rechtsom over de hoefslag en grote volte in alle 3 de gangen. Contactteugel, hand volgen, lekker van achter naar voren.
4e dag: als dag 3 maar zonder longeren
Daarna kan je weer gewoon aan het werk.

Succes en geniet van je vakantie.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:15

Ik doe altijd dag 1 kort longeren, aan het stalhalster gewoon - met name om te kijken of er niets geks is qua beweging, ze worden in de wei gecheckt maar extra kijkje kan geen kwaad.

Vanaf dag 2 gewoon lekker rijden in 3 gangen en dan per dag aankijken wat het paard wil en kan.

Met een jong dier is het net iets anders uiteraard, maar een volwassen paard maakt het allemaal echt weinig uit ;) Denk dat mijn paard bij elkaar +/- 7-8 weken helemaal vrij krijgt elk jaar en het bevalt heel goed zo. Tenzij je op serieus hoog niveau start hoeven ze eigenlijk niet zo gek veel te werken om hun werk aan te kunnen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 11:47

tanx. het wordt dus lekker vakantie.
vind het paard ook het fijnst. en nee we rijden geen niveau, dus het is niet gelijk zwaar.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:48

Vakantie is ook helemaal prima. :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:26

in een week tijd verliezen ze echt niet al hun conditie, mijn paard wordt soms 3 weken niet gereden maar neem ik zo mee voor een uur pittige les hoor.

Pas na 6 weken is het zo dat je terug moet opbouwen geloof ik.

Dus voor 1-2 weken gewoon vakantie / laten rijden door je bijrijder.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:47

Joltsje schreef:
tanx. ze staan 24/7 buiten. aandacht wil mijn paard vooral van haar soortgenoten haha. dus daar maak ik me totaal geen zorgen over.

de week dat we weer terug zijn hebben we nog wel vakantie en zullen we dagjes weg doen. dus dan inderdaad maar weer rustig opbouwen.

Maar voor een springlesje hoef je toch niet op te bouwen? Je zet hem geen 4 jaar stil, het gaat om 12 dagen.
Geef dat dier lekker vakantie.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:11

Ja voor het eerst opbouwen en opleiden is een proces dat maandenlang duurt maar als je paard eenmaal fit is en zijn werk goed snapt maakt even pauze weinig uit.

Ik heb laatst na 2 weken weidevakantie 2x erop gezeten en daarna een springwedstrijd iets onder ons niveay gepakt, ging makkelijk foutloos :P

Het is net zoals met sporten als mens - als je best fanatiek bent en slechts 2 weken tussendoor niet naar de sportschool gaat, is het niet zo dat je ineens vanaf het begin moet opbouwen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:46

Jaaaa lekker vakantie geven. Af en toe vakantie doet die van mij het heel goed op. Ik vind hem erna soms nog lekkerder voelen.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:47

Cioccolato schreef:
Krijgt hij af en toe wel eens echt vakantie? Zo niet; dan eens lekker vakantie geven.

Dit :j

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:02

Ik zit nu voor 2 weken in Frankrijk. Mijn paard heeft in die tijd ook lekker vakantie.
Hij staat in een kudde 24/7 op de wei.

Heb het trainen voordat ik ging wat rustiger aangedaan. Pak hem na de vakantie weer lekker op.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:07

Juist goed, even vakantie.
Leuk weetje; topsporters trainen de weken voor een belangrijke wedstrijd júist minder. Ze bouwen af en doen minder of even niks sportgerelateerd. Dit verbetert je prestaties.