Welk ras kan het meest tillen of muilezel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luxstable

Welk ras kan het meest tillen of muilezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-25 21:58

Weet niet of het hier goed staat, maar ik heb een vraag namelijk mijn vriend is wat zwaarder (tussen de 100 en 110) nu wil ik graag samen met m rijden (geen zwaar werk gewoon buitenritjes) en daarvoor een paard aanschaffen die hem zou kunnen dragen ik zat zelf te denken aan een groter muildier of Duits trekpaard of een ander sterk ras? Wat is jullie ideeen hierover

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 22:01

Met dat gewicht zou ik echt niet meer op een paard gaan zitten. Ik weeg zelf bijna 90kg en dat vind ik ook veel te zwaar voor een paardenrug.

Misschien niet het antwoord wat je wilde horen, maar wel eerlijk. Misschien kan je man op de fiets met jou mee? Of misschien mennen ipv rijden? Dat kan ook samen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 22:06

Muildier idd, maar in nederland een goede vinden is een uitdaging. Er is dacht ik een manege die ook muildieren heeft, maar ik weet niet meer waar. En wat die aan limieten hebben is ook een ding. Qua bepakking zijn de % hoger, maar dan nog.
Andere optie is mennen, boven de 85kg loop je snel tegen de beperkingen aan van paard en een passend zadel voor beide, gewicht heeft ruimte nodig, of dat nu buikvet of grotendeels lengte is en dan kom je snel rugruimte te kort bij veel paarden en lengte = minder draagvermogen (helemaal als er bv dan maar naar een trekpaard gekeken wordt, die zijn gebouwd nl voor trekken, niet dragen ook al reken je in gezond % lichaamsgewicht).

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 22:42

Ja leuk een draft mule die zul je wel moeten importeren denk ik :D .
Ik vind de boulonnais (paard) echt prachtig maar bokt beweerde dat trekpaarden juist geen gewichts dragers zijn.Dat weet ik eigenlijk niet …
( er staat nu een mooie Boulonnais op marktplaats ( Nederland ) hint hint..).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 22:52

Een trekpaard is een TREKpaard. Die zijn niet gefokt om te dragen.

Een groter of zwaarder paard is niet persé ook meteen een sterker paard. Een paard met een vierkant frame, schuine schouder en bespiering door training kan relatief veel dragen. Dat laatste moet je natuurlijk wel bijhouden, wat een beginner die door het bos hobbelt niet gaat lukken.
Want voor de ruiter geldt natuurlijk: dat gewicht moet worden gecompenseerd met een zo goed mogelijke ruiterbalans, core stability, lenigheid en handige bouw.

Ik zou een paard zoeken om lekker mee te gaan mennen :)

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 22:56

Met 100 kg op een paard van 1000 kg blijf je behoorlijk binnen de aanbevolen normen hoor denk ik.Stevige dames zat die rijden en rond de 90 kg zitten.En lange slanke mannen wegen dat ook al snel.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 23:00

Probleem is alleen zoals je hierboven al verteld wordt dat een paard gan 1000kg gemaakt is om te trekken ipv te dragen. De rug is doorgaands week en minder goed ontwikkeld waardoor het minder kan hebben.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 23:02

office schreef:
Met 100 kg op een paard van 1000 kg blijf je behoorlijk binnen de aanbevolen normen hoor denk ik.Stevige dames zat die rijden en rond de 90 kg zitten.En lange slanke mannen wegen dat ook al snel.

Met 1000 kilo heb je meestal natuurlijk een trekpaard. En zoals aangegeven zijn die wel sterk, maar vooral met trekken. Daarbij scheelt 90 kilo en 110 ook al weer 20 kilo. En dan komt het zadel er nog bij. Bij de Hartjeshoeve rijden ze met trekpaarden en is de grens ook 90 kilo.

TS, misschien vervelend om te vragen, maar heeft het vriend nu overgewicht? Anders is het misschien beter om eerst af te vallen voor hij naar een paard gaat kijken. Er zullen vast reacties op komen, 'dat een slechte lichte ruiter meer kwaad doet dan een goede te zware ruiter'. Maar ik vind zelf paardrijden geen recht. Als je te zwaar bent gaat het helaas gewoon niet

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 23:35

Boulonnais worden vaak gebruikt als rij paard hoor juist ook door zwaardere mensen ,Niet alle mensen zijn 1.60 er zijn ook veel vrouwen van boven de 1.80 tegenwoordig.
Op E horse staat ook een mooie zie ik .Ik zou er zelf graag een willen maar er is ook een leven buiten de paarden dus helaas gaat dat niet gebeuren nu .Syndicate hippique boulonnais is een van de stamboeken .zitten op fb en internet.
Of een Vlaams paard ook prachtig

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 23:53

Kidde schreef:
office schreef:

Met 1000 kilo heb je meestal natuurlijk een trekpaard. En zoals aangegeven zijn die wel sterk, maar vooral met trekken. Daarbij scheelt 90 kilo en 110 ook al weer 20 kilo. En dan komt het zadel er nog bij. Bij de Hartjeshoeve rijden ze met trekpaarden en is de grens ook 90 kilo.

TS, misschien vervelend om te vragen, maar heeft het vriend nu overgewicht? Anders is het misschien beter om eerst af te vallen voor hij naar een paard gaat kijken. Er zullen vast reacties op komen, 'dat een slechte lichte ruiter meer kwaad doet dan een goede te zware ruiter'. Maar ik vind zelf paardrijden geen recht. Als je te zwaar bent gaat het helaas gewoon niet

Een grootte man weegt dat al makkelijk hoor. Wat een rotvraag. Mijn zwager meet bijna 2m geen overgewicht.. maarja hij isnu eenmaal lang.

Vraag me af wat ijslanders in IJsland soms dragen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 23:59

fohadie schreef:
Met dat gewicht zou ik echt niet meer op een paard gaan zitten. Ik weeg zelf bijna 90kg en dat vind ik ook veel te zwaar voor een paardenrug.

Er zitten nog mensen in de top springsport die zoiets wegen :+ paarden die het te zwaar hebben springen geen 160 parcoursen zullen we zeggen

110 is wel wat anders dan "bijna 90", zeker bij een beginner (?). Maar voor een zware man zou ik iig geen trekpaard en sws geen koudbloed willen (die zijn in Nederland in 99% gevallen ook nog zelf te dik :') ) maar zwaar warmbloed type, Gronings, klassiek Gelders oid. Rijtypisch dier maar wel stevig.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 00:02

Ik denk dat veel Nederlanders die 100kg vrij snel aantikken. Beetje lengte en je zit er zo aan. Is het veel draven en galop of zijn jullie oké met een stapritje? Voor een stapritje kan een beetje stevig dier het wel aan, wil je meer, zal het een moeilijkere zoektocht worden, vooral voor een beginner. Ik zie toch wel regelmatig dieren die ik wel iets meer zou laten dragen, let wel op het beenwerk, (zoals quarters) vind ik dunne beentjes op een breed lijf al geen drager meer. Beetje kijken naar een vierkant paard, dus geen lange rug en met flink beenwerk.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 05:00

Dat wordt inderdaad vaak geroepen, dat lange mannen vaak zoveel wegen en anders geen enkele man meer kan rijden. Dit zijn alleen wat voorbeelden van bekende mannen, ook lange, in de topsport:

Jeroen Dubbeldam: 80kg
Gerco Schroder: 71kg
Marc Houtzager: 87kg
Jos Lansink: 70kg
Harrie Smolders: 75kg
Jur Vrieling: 80kg
Edward Gal: 72kg
Hans Peter Minderhout: 75kg
Carl Hester 86kg
Matthias Alexander Rath: 75kg

Daarbij, al zou dit zo zijn vind ik het argument 'anderen zijn ook te zwaar' geen argument om zelf met teveel gewicht te gaan rijden.

Ik lees ook dat een lange Nederlander zo aan het gewicht van de vriend van TS zit. Maar dan vraag ik me wel af of dit om 'gezond' gewicht gaat. Ook voor een man van 1,90 is het ideale gewicht volgens het BMI tussen de 71 en 95 kg. Natuurlijk zullen er ook gevallen zijn waarbij iemand van 110 kilo wel een gezond gewicht heeft. Ik vind persoonlijk dat paardrijden dan helaas geen optie is en je beter kunt gaan mennen. Zoals ik al aangaf vind ik paardrijden geen recht. Ik zag dat de Groninger genoemd werd. Ik heb zelf een Groninger, maar daar zou ik ook niet iemand van 110 kilo op laten hoor :n

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 06:45

De mensen die Kidde noemt zijn ook mensen die in balans en "licht" kunnen zitten op een bewegend dier. Een dier wat getraind is als atleet en dus ook de bespiering en kracht van een atleet heeft.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 06:46

office schreef:
Boulonnais worden vaak gebruikt als rij paard hoor juist ook door zwaardere mensen ,Niet alle mensen zijn 1.60 er zijn ook veel vrouwen van boven de 1.80 tegenwoordig.

Dat het veel gebeurt, wil niet zeggen dat het goed is voor het paard.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 06:48

Luxstable schreef:
Weet niet of het hier goed staat, maar ik heb een vraag namelijk mijn vriend is wat zwaarder (tussen de 100 en 110) nu wil ik graag samen met m rijden (geen zwaar werk gewoon buitenritjes)

Veel mensen denken dat buitenritjes niet zwaar zijn voor paarden. Maar gewicht dragen op ongelijke bodem is een behoorlijke belasting voor je paard. Zeker als dat gewicht van een beginner is die nog weinig balans heeft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 07:38

Maartje1990 schreef:
Kidde schreef:

Een grootte man weegt dat al makkelijk hoor. Wat een rotvraag. Mijn zwager meet bijna 2m geen overgewicht.. maarja hij isnu eenmaal lang.

Vraag me af wat ijslanders in IJsland soms dragen.

2m en 100kg is een bmi van 25 en zit dus op de rand van wat gezond gewicht is.
Tussen de 75-100 is normaal en gezond.

Ik zou met dat gewicht zeker niet op welk paard dan ook gaan rijden.

Elisa2

Re: Welk ras kan het meest tillen of muilezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 08:31

Ik vind mennen dan eigenlijk niet vriendelijker dan rijden als iemand wat zwaarder is, bij het mennen komt er ook nog gewicht van de kar bij.

De "manege" die muildieren heeft is de Mill ranch, echter zijn die muildieren niet heel erg groot.

Ik zou zelf denken aan een grote en stevige Fries met een goede bouw en stevige rug.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 08:37

Elisa2 schreef:
Ik vind mennen dan eigenlijk niet vriendelijker dan rijden als iemand wat zwaarder is, bij het mennen komt er ook nog gewicht van de kar bij.

De "manege" die muildieren heeft is de Mill ranch, echter zijn die muildieren niet heel erg groot.

Ik zou zelf denken aan een grote en stevige Fries met een goede bouw en stevige rug.

Je weet dat paarden tot 3x hun eigen gewicht kunnen trekken?
En een gemiddelde enkelspan wagen met 2 personen erop niet eens 1x het eigen gewicht van het paard weegt?
Dus dat een paard zo'n menwagen met twee hoefjes in de neus weg trekt?

Overigens hebben meeste friezen die ik ken niet echt een stevige rug.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 08:42

Elisa2 schreef:

Mennen moet prima kunnen, zeker bij een stevig paard en dan een lichtere marathon wagen (ja, ga er geen hele zware koets achter hangen)

Friezen zou ik echter echt afraden. Over het algemeen kunnen friezen niet veel dragen.

Ik weet dat je in Scandinavia de nordsvenska hebt, daar zou je eens naar kunnen kijken, die waren dacht ik ook wel wat steviger en sterk. Er is volgens mij een bokker die ze ook heeft.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 08:44

Kidde schreef:
Dat wordt inderdaad vaak geroepen, dat lange mannen vaak zoveel wegen en anders geen enkele man meer kan rijden.

Dat is alleen helemaal niet wat ik zeg?

Meeste sportieve mannen zijn lichter, klopt :) het punt was dat fohadie beweerde dat "bijna 90 kilo veel te zwaar is voor de paardenrug" als soort van algemene waarheid, terwijl er dus wel genoeg paarden zijn die met zulk gewicht op hun rug prima in de springsport presteren. En springsport op hoog niveau is best veeleisend voor een paard. That's it.

Of een beginner van 110 kilo op een paard moet gaan zitten tja. Liever niet als je het aan mij vraagt. En je gemiddelde ruiter is inderdaad geen Marc Houtzager qua balans en kunde :+

Op bokt hebben we wel super veel dames rond 80-90 kilo die op pony's rijden, in die zin is 110 op een groot paard misschien minder schokkend voor bokt-maatstaven?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:14

Fly_high schreef:
Kidde schreef:
Dat wordt inderdaad vaak geroepen, dat lange mannen vaak zoveel wegen en anders geen enkele man meer kan rijden.

Dat is alleen helemaal niet wat ik zeg?

Meeste sportieve mannen zijn lichter, klopt :) het punt was dat fohadie beweerde dat "bijna 90 kilo veel te zwaar is voor de paardenrug" als soort van algemene waarheid, terwijl er dus wel genoeg paarden zijn die met zulk gewicht op hun rug prima in de springsport presteren. En springsport op hoog niveau is best veeleisend voor een paard. That's it.

Of een beginner van 110 kilo op een paard moet gaan zitten tja. Liever niet als je het aan mij vraagt. En je gemiddelde ruiter is inderdaad geen Marc Houtzager qua balans en kunde :+

Op bokt hebben we wel super veel dames rond 80-90 kilo die op pony's rijden, in die zin is 110 op een groot paard misschien minder schokkend voor bokt-maatstaven?

Ja ik reageerde vooral op het bericht van Anastasia24! Ik ben het met je eens dat 90 kilo niet te gek is. Over het dikgedrukte heb ik eerlijk gezegd ook wel een mening. Ik vind niet dat je daarmee met 110 kilo op een paard kan gaan zitten. Overigens ben ik zelf van mening dat iedereen die op een paard gaat zitten sportief en in goede conditie moet zijn. Zelf sport ik ook naast het paardrijden om fit te zijn.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:23

Mannen zijn gewoon zwaarder,zeker als je normaal bespierd bent, ik ben ook 2 meter en weeg rond de 100.
Historisch gezien kan ik prima op een oud ras van 135 kunnen rijden.
Dat was volkomen normaal. Maar het moet een goed gebouwd paard zijn, due volledig is uitgegroeid en goed is beleerd, dus liever een training waarbij die zijn rug en benen goed gebruikt dan een sjok rondje waarin het paard geen spieren gebruikt om de persoon te dragen.
Een modern show dresuurpaard is er naar mijn mening totaal ongeschikt voor. En met een trekpaard is het ook de vraag of ze naar boven kunnen dragen of alleen maar naar voren kunnen gaan. Dus of het een korter paard is of een langer, en een goed zadel en een lange zit zorgt er dan voor dat je er fatsoenlijk op kan rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:28

Elisa2 schreef:

Als jij iemand van dat gewicht van A naar B moest brengen en daar echt niet onder uit komt (want je bent helaas een paard), zou je diegene dan liever op je rug of op een karretje achter je hebben?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:34

Kidde schreef:
Ja ik reageerde vooral op het bericht van Anastasia24! Ik ben het met je eens dat 90 kilo niet te gek is. Over het dikgedrukte heb ik eerlijk gezegd ook wel een mening. Ik vind niet dat je daarmee met 110 kilo op een paard kan gaan zitten. Overigens ben ik zelf van mening dat iedereen die op een paard gaat zitten sportief en in goede conditie moet zijn. Zelf sport ik ook naast het paardrijden om fit te zijn.

In dit geval helemaal mee eens hoor :j Het is IMO heel belangrijk om fit op je paard te stappen (ook voor je eigen veligheid) en je paard is je sportschool niet.

Het dikgedrukte vind ik ook altijd dubbel, ook omdat het over het algemeen om pony's gaat die zelf al te zwaar zijn.

110 kilo op een paard vind ik lastig inschatten, je doorsnee ruiter met dit gewicht gaat niet meer in een normaal zadel passen en waarschijnlijk ook niet heel fit zijn. Ooit jaren geleden heb ik wel een stalgenoot gehad die met zijn 208cm kilo of 100-110 woog en zoals die op een groot warmbloed reed kreeg je niet het idee dat dat dier het niet aankon. Maar dat is sowieso een uitzonderingsgeval (hoeveel ruiters zijn nou 205cm+ ?) en in die zin waarschijnlijk niet heel eerlijk om te gebruiken als voorbeeld.

Uiteindelijk heb je daar jezelf mee, als man van TS per se wil rijden dan zou ik i.i.g. richting zwaar warmbloed met een stevige rug gaan ipv trekpaarden of friezen.