Goede keuringsarts in België? (Pepingen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nien102

Goede keuringsarts in België? (Pepingen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 08:56

Hallo iedereen,

Ik ben momenteel rustig opzoek naar een nieuw maatje voor het leven! Ik zag een hele leukerd staan in België maar ik kom eigenlijk nooit het land uit (NL) dus vroeg ik me af of er iemand een goeie keuringsarts weet rondom Pepingen? Op locatie of kliniek mag beiden maar het moet natuurlijk niet 2 uur rijden zijn ofzo. Ik heb al hier en daar wat gegoogled maar toch ben ik benieuwd naar jullie ervaringen!

Is een (klinische) keuring onverwachts in België? Het betreft een pony in een lagere prijsklasse <5000 ze word voornamelijk recreatief gereden en de eigenaresse stond verbaast dat ik vroeg om een klinische keuring (uiteraard op mijn kosten) ze vertelde mij dat ze veel paarden verkocht en niemand laat ze keuren of heeft ooit om een keuring gevraagd ..? Tja ik wil altijd graag laten keuren zodat ik met een gerust hart en gezond paardje thuis kom. Maar dat ben ik :')

Dank bij voorbaat!! <3

Furst

Re: Goede keuringsarts in België? (Pepingen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 09:41

Volgens mij is dat een verkoopspraatje, maar goed dat je dat wel graag wilt. Ik zou haar eerst vragen welke dierenarts zij heeft, zodat je zeker niet dezelfde neemt. Ik ken helaas die kanten geen dierenarts (ik zit meer in het Oosten van Pepingen in Vlaams Brabant).

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 09:51

Aan die kanten ken ik geen arts
Maar hier is keuring (kosten koper) toch wel echt iets normaal hoor :j

In die lagere klasse mischien niet, maar het is wel al echt bekend zo lang ik kan herhinneren

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 09:54

Dag Nien,

ik ben Belg en er is niks abnormaals als een keuring bij aankoop hoor, laat je niets wijsmaken! Het minimum voor élke prijsklasse is klinisch keuren. Klinkt alvast als een rode vlag als je het mij vraagt, het feit dat ze je dit proberen aan te praten...
Vraag haar zoals Furst zegt eerst welke DA zij heeft, en ik kan je eventueel wel een DA doorsturen per PB, ofwel een kliniek op 15-20 minuutjes van Pepingen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 10:01

Keuren is niks nieuws in België. Niet iedereen doet dat, dat klopt. Maar als jij dat wil moet de verkoper dat gewoon toestaan.
Staat ze het niet toe of probeert ze je eronderuit te praten, blijf dan weg en zoek een ander paard.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 10:41

Erg vreemd dat ze dat zegt want een klinische keuring en ook RX is gebruikelijk in Belgie hoor!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 11:09

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 19:22

Ik had er ook geen verstand van maar paard moest sowieso gekeurd om mee te gaan naar Nederland.
De eigen da kon niet keuren want de kleine was praktisch niet in handen geweest. De keuringsarts voor export kon hem wel prima bevoelen.
Ik ben er zelf naar toe gegaan zodat ik ook zicht daarop had. Was even een stukkie rijden maar voelde goed voor mij

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 19:24

Ohja als het paard goedgekeurd is idd zorgen voor een gezondheidscertificaat omdat het paard getransporteerd moet worden naar een ander land.

Ik weet niet in hoeverre dit verplicht én gecontroleerd wordt. Maar denk dat het wel nodig is om het paard in de Nederlandse databank te registreren?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 19:42

Ikzelf woon niet ver weg van Pepingen, maar heb zelf wel geen ervaring met een klinische keuring. (Althans, ikzelf heb nooit een paard laten keuren). Ik kan je wel wat adresjes geven in de buurt waar je eens kan informeren:

De Morette is een dierenkliniek die o.a. samenwerkt met Equitom, op 17 km van Pepingen
https://demorette.be/aankoop-verkoopske ... te%20bodem.

Dit is mijn eigen dierenarts, zij doen ook keuringen. Ikzelf heb door hen wel eens een buigproef laten uitvoeren bij mijn paard, gebeurde zeer correct. En ikzelf ben erg tevreden over hen in het algemeen. Zij zitten op 10 km van Pepingen:
https://www.equivaro.eu/

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 20:08

Art_Ificious schreef:
Ohja als het paard goedgekeurd is idd zorgen voor een gezondheidscertificaat omdat het paard getransporteerd moet worden naar een ander land.

Ik weet niet in hoeverre dit verplicht én gecontroleerd wordt. Maar denk dat het wel nodig is om het paard in de Nederlandse databank te registreren?

Een vervoeder mag m anders niet meenemen dan krijg je geen akkoord op export papieren

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 20:12

boedjang schreef:
Art_Ificious schreef:

Een vervoeder mag m anders niet meenemen dan krijg je geen akkoord op export papieren

In dat geval moet de verkoper sowieso akkoord gaan dat het dier gekeurd wordt en gezondheidscertificaat krijgt. Anders is het niet in orde om de grens over te gaan.

Suziiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 20:17

Juist een goed idee om te keuren voor de koop.
Gaat het om een tinker?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 20:18

Ik heb vorig jaar mijn jonge paard verkocht naar België en die werd bij ons in NL gekeurd door een Belgische arts. Zo te zien zit hij bij jou in de buurt: https://www.equine-orthovet.be/

Van wat ik meekreeg had ik er een positieve indruk van. Grondige keuring zowel klinisch als röntgenlogisch (mobiele apparatuur) en zijn bevindingen werden duidelijk onderbouwd.

Nien102

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 21:39

Hartstikke bedankt iedereen !! <3 ik had al wat ingelezen over een gezondheidscertificaat anders mag je indd de grens niet over althans als je word gecheckt dan.. ik hoor veel verhalen van mensen dat ze gewoon het paard in hebben geladen en zo de grens over zijn getrokken zonder enige problemen. Maar dat doe ik liever niet haha, is deze gezondheidsverklaring apart van een klinische keuring? En zo ja waar kan ik zo’n certificaat aanvragen.. ook bij een keuringsarts ? Sorry voor de vele vragen! Ik heb nog nooit een paard gekocht/geïmporteerd uit een ander land.

Misschien dat het helemaal niks gaat worden want ik heb het gevoel dat mevrouw aan snelle handel doet. Er komen namelijk anderen mensen kijken en die hoeven geen keuring dus ze wilt pas hebben dat ik kom NA hun aangezien ik wel behoefte heb aan een keuring .. (ik mag keuren op eigen kosten! Maar inderdaad haar opmerking vond ik nogal vreemd) nogmaals super bedankt iedereen !!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 22:06

Ik weet dat je het niet wilt horen.. maar bij mij gaan allerlei alarmbellen af..!!!

Dus als je doorzet.. niet alleen klinisch laten keuren.. maar ook röntgen.. een bloedonderzoek.. en een gezondheidsverklaring.

Je wilt wel een gezond paard kopen.. en niet één met (onoverkomelijke) problemen.. ookal is het een lage prijsklasse.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 06:55

Klinkt voor mij ook niet oké hoor,ook niet zomaar risico nemen om mee te nemen over de grens. Heb je straks geen paard en geen geld.gewoon volgens de regels sterkte

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 16:37

Ik zou mevrouw laten weten dat je geen interesse meer hebt. Ook in België is een keuring, zeker een klinische, heel erg gewoon.

Nien102

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 14:30

Update voor de gene die dit topic nog volgen! (Of wie gewoon nieuwsgierig is)

In de eerste instantie wou ik komen kijken. Wantja kijken kan geen kwaad toch? Maar ik kreeg geen afspraak ingepland bij haar aangezien ik werk tot 17:00 en het is dik 3-3,5 uur rijden naar Pepingen vanaf mij dus dat ging hem niet worden. Eerstvolgende mogelijkheid was het weekend maar ze zij al dat iemand anders kwam kijken (op die dag). De volgende dag was ze al verkocht. Dus helaas heb ik geen kans gehad, maar achteraf gezien maar beter ook..? Vele van jullie zeiden dat het al vaag klonk (en ja daar geef ik jullie gelijk in) dus mij zul je niet meer in die buurt zien. Ben van plan gewoon een leuk paardje binnen NL te zoeken, dan hoef ik ook niet te stressen met al dat papierwerk voor transport. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!!

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 17:26

Jammer dat er geen afspraak van gekomen is, maar beter zo anderzijds. Hopelijk vind je nog een tof paard binnen NL!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:25

Nou wel jammer maar wellicht beste zo.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 22:23

Fijn dat je een update doet! Veel succes verder in je zoektocht!