Koop ontbinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knoek

Koop ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 13:38

Oke wellicht een lang verhaal.
Wij hebben maart vorig jaar een hagelnieuwe wagen aangeschaft bij Anemone. Vanaf dag 1 gedoe met verlichting en richtingaanwijzers als de trailer er achter zit.
4 dagen heen en weer mogen rijden naar de Renault garage in Scherpenzeel die zouden het probleem wel even oplossen. Helaas zonder succes.
Nog en paar keer een aantal dagen bij Anemone gestaan ook die hadden geen oplossing. Aangezien we de combinatie vaak zo gebruiken en we al 4 keer staande zijn gehouden moet het worden opgelost.
Vandaag telefoontje van Anemone dat het probleem niet kan worden opgelost.
Zou zitten in de software van Renault die bij de bouw niet goed zou zijn geladen. En kan nu ook niet worden geüpdatet.
Kortom probleem wordt nu bij ons neergelegd.
Waarvan wij zeggen vanaf dag 1 werkt het niet naar behoren. Hebben een klap geld neergelegd en nu werkt het niet.
Iemand een idee wat je rechten hierin zijn?

Peelie

Re: Koop ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:41

Je mag toch gewoon verwachten dat een product (welk product dan ook) naar behoren werkt.

Wat zegt de rechtsbijstand er van?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:41

Hiervoor kan je het beste je rechtshulp inschakelen. Zij weten wat je rechten en plichten zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:42

Volgens mij heb je wettelijk gezien een garantie periode van een jaar?

Ik zou sowieso eens advies inwinnen bij het juridisch loket.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 13:45

Elisa2 schreef:
Volgens mij heb je wettelijk gezien een garantie periode van een jaar?

Ik zou sowieso eens advies inwinnen bij het juridisch loket.

Het gebrek is er vanaf dag 1 en Anemone kan het dus steeds niet oplossen. En nu dit verhaal.....
Rechtsbijstand is ingeschakeld maar was benieuwd naar eventuele ervaringen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 14:23

Als je een correct werkende wagen koopt, dan moeten ze het natuurlijk gewoon oplossen aangezien correcte software wel een cruciaal onderdeel is. Tenzij er ergens in de koopovereenkomst staat dat de wagen niet geschikt is om een trailer aan te koppelen maar dan zouden ze hem iig niet met trekhaak hebben moeten leveren :+

Dus voor Anemone is het simpel, zij moeten met jullie wagen naar Renault waar de software er zeer waarschijnlijk gewoon goed ingezet kan worden. Lukt Renault het ook niet, en kunnen zij geen aanspraak maken bij Renault (wat vreemd zou zijn bij een nieuwe wagen) dan zijn er nog wel wat andere opties voor Anemone. Wij krijgen vaak genoeg auto's van dealers en zelfs van de fabriek omdat ze een probleem niet kunnen oplossen en dat doen wij dan. Voor de klant is het gewoon de dealer/fabriek die het probleem heeft opgelost, wat feitelijk ook zo is.

Ik zou er even een hele duidelijke, zakelijke, mail aan wagen dat ze een niet correct werkende wagen door foutieve software hebben geleverd, dat ze (ruim?) een jaar hebben gehad om het probleem op te lossen maar helaas zonder succes en dat je hen bv een maand de tijd geeft om het software probleem het op te lossen en anders stappen gaat ondernemen. Je kunt eventueel nog een 2de optie geven, het probleem zelf laten oplossen en hen de factuur laten betalen. Wel erbij zetten dat je een reactie verwacht binnen bv 2 werkdagen en dan kijken waar ze mee terugkomen.

Ik kan mijn man eventueel laten checken of het een "easy fix" is of dat het misschien echt niet op te lossen zou kunnen zijn, maar dan heb ik gegevens nodig van de wagen.

NB; dit is dus praktijkervaring vanuit de autowereld, ik ben niet iets van een jurist :Y)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 14:29

Ik zou ook zeggen deze wagen ruilen voor een exemplaar zonder problemen... maar juridisch zit het vaak wat lastiger in elkaar.

Maar even van de andere kant, ken ik dit eigenlijk ook niet van Anemone. Vind het altijd een fijn bedrijf met goede service.
Ook bij nieuwe wagens als er iets is (Renault die iets had aan de versnellingsbak)
Wij waren ook een keer op een meerdaagse concours met een oudere grote veewagen waar opeens een soort aquanura efteling festival uit de douche en keuken kwam :') en dat hebben ze toen ook heel netjes ter plaatse opgelost binnen een paar uur.
Vind ze altijd ook fijn in communicatie.
Dus wellicht even goed en duidelijk het gesprek aan gaan dat je hier niet mee akkoord kan gaan en een andere oplossing met een werkende veewagen verwacht?
Want zo lang door sukkelen met niet opgeloste problemen is vanuit hun kant niet zo netjes.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 14:43

Mijn eerste vraag zou zijn: hebben ze de bedrading van de stekker van de trekhaak wel goed aangesloten? Dat lijkt mij de eerste stap voor je aan software of wat dan ook gaat denken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 14:48

Rechtshulp inschakelen, jaar voorbij en nu ineens weten ze wat er aan de hand is?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 14:53

Je hebt absoluut recht op een oplossing.
Ik neem aan dat je zwart op wit bewijs hebt van je klachten aan hun?
Alles bewaren en doorgeven aan de rechtsbijstand en ik denk dat het probleem dan snel verholpen wordt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 15:07

Als het een nieuwe wagen betrof dan horen ze dese terug te nemen en je een nieuwe te geven.

Wij zijn altijd zeer te spreken over hun service. Ze komen zelfs naar het buitenland als je truck een defect heeft. Ken dit ook niet van ze

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 15:10

Ze horen een oplossing te bieden, dus of het repareren van datgene dat niet goed werkt of een nieuwe vrachtwagen te leveren.
De meeste verkopers kiezen voor het eerste.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 15:16

Omdat dit topic beter op VMR past ga ik het daarheen veeplaatsen.

ED --> VMR

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 15:26

Ooit jaren terug een Renault Scenic gehad.
En als de trailer of aanhanger er achter kwam sloeg de zekering door.
En reden we ook met halve lichten en half werkende knipperlichten.
Dezelfde trailer en aanhanger gaf geen problemen bij andere auto's.

Wat het geweest is weten wij niet, wij hebben die auto sowieso niet lang gehad , het een kwam na het ander.

Maar dacht hier nu wel aan omdat het ook over Renault gaat.

Verder kan ik je niet helpen, mijn gevoel zegt dat Anemone je tegemoet moet komen omdat het van dag 1 aan gemeld is en niet door jullie toedoen ontstaan. Maar dan zeg ik dus, gevoel. En lees het topic verder mee want als je ooit wit updaten hoe het afloopt vind ik het wel interresant.

Iig veel sterkte en succes ermee.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 15:47

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 15:48

Kidde schreef:
Ik zou de stappen hier volgen: https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... k-product/

En daarna als het repareren weer niet is gelukt de koop ontbinden met de voorbeeldbrief

Dus ingebreke stellen (er staat een voorbeeldbrief)

TS heeft al haar rechtsbijstand er op gezet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 15:53

Non-conformiteit.
Hoe heb je hem gekocht? Als particulier of als bedrijf?

Als consument sta je iig erg sterk.

Bij zakelijke koop ligt het iets lastiger, maar ook dan heb je als klant zeker recht op levering van een deugdelijk product.

Je kunt proberen zelf de leverancier aan te schrijven (voorbeeld brieven zijn online echt wel te vinden). Werkt dat niet, of wil je meteen formeel, dan heb je juridische hulp nodig. Bijv een advocaat. Ben je verzekerd hiervoor, dan via de rechtsbijstandverzekering

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 21:39

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 21:59

Dit is een vrij simpele casua waarbij de koop ontbonden gaat worden. De wagen heeft direct bij de renault gestaan doe gedocumenteerd hebben dat het niet deugd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 22:01

Hutcherson schreef:
Dit is een vrij simpele casua waarbij de koop ontbonden gaat worden. De wagen heeft direct bij de renault gestaan doe gedocumenteerd hebben dat het niet deugd.

De leverancier moet wel eerst de kans krijgen om alsnog een deugdelijk product te leveren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 22:14

Dees schreef:
Hutcherson schreef:

De leverancier moet wel eerst de kans krijgen om alsnog een deugdelijk product te leveren.

Die heeft volgens mij al aangegeven dat het nooit deugdelijk gaat worden. En heeft meer dan tig kansen ook al gehad.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 23:20

Dees schreef:
Hutcherson schreef:

De wagen heeft daar gestaan toch? Ze leggen nu het probleem bij de klant en renault zelf.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 23:29

dit valt toch gewoon onder de garantie, dus zjj moeten dit gewoon oplossen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 23:30

De leverancier kan ook de wagen omruilen.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-25 07:23

Ibbel schreef:
Mijn eerste vraag zou zijn: hebben ze de bedrading van de stekker van de trekhaak wel goed aangesloten? Dat lijkt mij de eerste stap voor je aan software of wat dan ook gaat denken.

Alles is nu ik denk 2 keer vervangen. Hebben nu weer gewacht op een nieuwe kabelboom.
2 verschillende renault garages hebben er nu naar gekeken.