Vliegenmasker ‘s nachts op??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ted_Zale

Vliegenmasker ‘s nachts op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 18:27

Hey!

Ik kwam een verouderde topic over tegen, maar was benieuwd hoe de meningen er nu over zijn.

Mijn paard staat sinds kort 24/7 buiten. Hij heeft veel baat bij een vliegenkap. Nu doe ik die nu nog netjes in de ochtend op en in de avond af. Ik vroeg mij af of ik die bij goed weer ook gewoon ‘s nachts op kan houden?? Ik heb een vliegenkap met UV bescherming omdat hij in de zomer anders zijn neusje verbrand. Geen idee of dat dat uitmaakt :0

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 18:35

Hier blijft die vaak op.

Juist in de schemering zijn er veel vliegen en ik ben er vaak al eerder dan rond zonsondergang en hoog zomer ook altijd pas veel later dan zonsopkomst.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 18:36

Ik zou het niet doen als het niet hoeft. Ooit heeft een stalgenoot van mij dat bij haar paard gedaan, maar zat kennelijk net iets te strak waardoor haar paard met schuurplekken en een dikke neus stond bij de onderste rand van het masker.
Daarnaast denk ik dat het ook het zicht wat beperkt in het donker.

Piekosjj

Re: Vliegenmasker ‘s nachts op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 18:55

Ja ik doe hem in het midden van de zomer wel 24/7 op. Ik woon dan wel in Zweden waar de zon om 11 uur onder gaat en om 3 uur 's ochtends weer op, echt donker word het dus niet :D En juist zo rond de tijd dat de zon op & onder gaat zijn er de meeste muggen. Ik heb wel meerdere vliegenkappen dat ik zo nu en dan om kan wisselen. Bijv een met neusnetje overdag tegen de zon en 's nachts alleen een over de ogen. Mijn paard staat 's zomers ook 24/7 met een vliegendeken op. :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 18:58

Ik zou het zelf niet doen, zo,n netje kan ook juist irritatie geven.

Kennis van me had dit bij haar paard gedaan en in een onweersbui s,nachts is paard buiten in paniek geraakt en kon niet goed zien door het netje en is in de omheining terecht gekomen. Been totaal aan gruzelementen.

Ik ben sindsdien sowieso niet meer zo,n fan van kappen. Hier krijgen ze vliegengordijntjes.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 19:01

Ja, ik doe hem in de zomer ook 24/7 aan bij mijn paarden. Gaat prima.

Masker gaat wel af wanneer regen of onweer voorspeld wordt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 19:09

Ik laat het ook op.Ik kijk wel regelmatig of er geen schuurplekjes zijn op mijn ruin.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 19:09

Ik laat hem op de lange zomerdagen ook op.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 19:12

Ik heb hem ook altijd opgelaten toen ze 24/7 buiten stond. Stalgenoten deden het ook allemaal

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 19:18

Vorige jaar wekenlang 24/7 ermee gelopen. Dit jaar gebruiken ze het als speelgoed en daar kunnen ze niet echt tegen dus maar zonder. Gelukkig nog weinig vliegen tot nu toe

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 19:18

Mijne heeft zwaar eczeem dus 24/7 op. Behalve als ik er ben, dan mag hij even een uurtje of 2 luchten.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 19:42

Elisa2 schreef:

Kennis van me had dit bij haar paard gedaan en in een onweersbui s,nachts is paard buiten in paniek geraakt en kon niet goed zien door het netje en is in de omheining terecht gekomen. Been totaal aan gruzelementen.

Ik ben sindsdien sowieso niet meer zo,n fan van kappen. Hier krijgen ze vliegengordijntjes.

Natuurlijk is dit een ongelofelijke rotervaring, maar het was ‘s nachts, ik neem aan dat er niemand bij was?
Mijn merrie staat 24/7 in een groep van 20. Een deel daarvan heeft dag en nacht een masker op; geen probleem. Zelf doe ik hem bijna iedere dag even af. Even checken.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:00

Mijn cremello heeft hem ook 24/7 op. Ik heb vorig jaar de fout gemaakt om hem af te doen tijdens een dag wisselvallig weer. Tussen de buien door scheen het zonnetje behoorlijk krachtig waardoor d'r neus en d'r oogleden helemaal verbrand waren. Die fout maak ik niet nog een keer.
Nu heeft mijn pony ook blauwe ogen dus die knijpt al snel door het felle UV licht.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:05

Hier ook 24/7 op. Maar dat betekend niet dat hij dagen lang op zit zonder af te doen. Vrijwel dagelijks gaat hij even af om te checken op wondjes of te luchten. En ik wissel om de zoveel tijd voor een schone.

Ps. Dit is wel op de weide en met droog weer. Bij langdurige regen gaat hij af. En in de paddock ook s nachts af. Want als hij dan nat wordt en ze rolt in t zand blijft dat eraan plakken en neemt dat zicht weg. Op het land heb ik dat probleem niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:07

Dorien66 schreef:
Elisa2 schreef:

Natuurlijk is dit een ongelofelijke rotervaring, maar het was ‘s nachts, ik neem aan dat er niemand bij was?
Mijn merrie staat 24/7 in een groep van 20. Een deel daarvan heeft dag en nacht een masker op; geen probleem. Zelf doe ik hem bijna iedere dag even af. Even checken.

Ja was s, nachts op hun logeer adres bij een pensionstal..ik weet niet precies wanneer er iemand bij was. Zij sliepen daar zelf ook.

Ik neem gewoon sindsdien liever het zekere voor het onzekere.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:25

Mijn pony met pollenallergie had hem 24/7 op, maar ik had er wel altijd 2 zodat ik hem regelmatig schoon kon maken, vooral de neusflap kon heel snel goor worden.
Mijn huidige pony heeft een flinke voorpluk maar vorig jaar toch oogontsteking door de vliegen dus die gaat straks als er weer teveel van die nare beestjes zijn ook weer dag en nacht op, voor nu valt het mee en heeft ze hem alleen overdag op. Wel is de gewoonte van twee maskers om regelmatig goed schoon te maken en af te wisselen gebleven.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:59

De mijne staan hele dag/nacht door op de wei en dragen hun masker ook dag en nacht. Goed passend masker dat de ogen mooi vrij houdt en dat lukt prima.
Ik haal het meestal af als het gaat regenen maar het heeft er ook al wel in plensbuien opgelegen.

Ik heb er een aantal reserve dat ik ze wel kan wassen als ze heel ranzig worden door zweet of regen/stof

Ted_Zale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 21:02

Thanks voor de ervaringen! De meningen zijn. Verdeeld, maar ik heb ervoor gekozen om het toch te proberen. Mijn ruin krijgt snel ontstekingen als hij geen kap op heeft. Wel zal ik nog een kap aanschaffen dat ik die dus regelmatig kan wisselen. Ik kom iedere dag, dus ik kan gelukkig goed monitoren of de kap geen schuur plekjes geeft/ laten luchten. Met regen kies ik er wel voor om de kap af te doen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 21:04

Ik heb bij die van mij al zeker een jaar of 7 in de zomer altijd een vliegenmasker op als die op de wei loopt (dag en nacht), maar hij gaat ook dagelijks af om te poetsen en het stof eruit te borstelen.
En ik heb er 2 van een verschillend merk met net een andere pasvorm, dus als ik omwissel, dan zit het masker weer net even anders dan het vorige.

In de eigen weide heb ik er vertrouwen in dat hij niet in paniek raakt.
Ook als die m wel eens op had bij een regenbui en daarna heerlijk in het zand is gaan rollen en zichzelf half een blinddoek heeft gerold, raakt hij thuis niet in paniek.
(Omdat hij na een regenbui graag in het zand rolt, doe ik hem bij een voorspelling van veel regen wel altijd af, maar soms komt de regen heftiger of plotselinger dan verwacht en heeft die hem nog om).

Op een logeeradres zou ik waarschijnlijk ervoor kiezen om geen masker om te doen s nachts, omdat ze dan nog niet vertrouwd zijn met de omgeving, wei, schuilstal, hek, draden. En zeker als ik op dezelfde locatie overnacht, is na zonsondergang af doen en weer op rond zonsopkomst opdoen ook niet zo'n punt, terwijl "thuis" ik op 3,5 km afstand woon en ik aan openingstijden gebonden ben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 21:11

Bij mij hebben ze hem bij vliegenweer ook 24/7 op. Ze hebben zo'n kap met klittenband dus als ze ergens achter blijven hangen dan trekken ze hem zo los. Wel even dagelijks de ogen checken op viezigheid en als er geen vliegen zijn dan doe ik ze af

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:27

Hier ook gewoon 24/7 op, behalve bij heftige regen, met een buitje ook snachts nog nooit problemen gehad. Ik heb niet de luxe om meerdere keren per dag naar stal te gaan. Doe dit al jaren zo, zonder kap krijgt ze prut ogen. Gaat altijd prima. Uiteraard check ik regelmatig op wondjes ed, en heb ik 1 op reserve als deze te vies is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:34

Het ligt ook een beetje aan wat voor vliegenmasker je hebt en hoe goed deze zit. In principe doe ik ze heel laat af en ook pas wat later op de dag op, omdat ik zie dat ze in de ochtend nog niet zoveel last hebben. Maar als het overdag regent kan het zijn dat ze gewoon nog om zijn en ik heb nog nooit een paard gehad die daar last van had. Ook weleens een masker gehad die niet meer goed zat, maar gebeurde niks.

Maar zoals gezegd, er zit wel echt verschil in maskers. Ik heb hele fijne gehad en ook dat ik wat minder tevreden was. Nu weer wat andere aan het proberen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:40

Hier 24/7 op al een aantal weken. Zitten genoeg stekers die de oren helen kapot steken.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:48

Hier hebben ze ze ook 24/5 op. Wel heb ik van die dunne lycra dingen zonder klittenband of ritsjes.
Af en toe moet ik ze eens zoeken, maar verder gaat het prima. Mijn merrie heeft geen dikke ogen meer in de zomer.
Ik heb dit ook geprobeerd met zo'n vliegengordijn, maar die hing te vaak als een soort baard onder het hoofd of moest ik telkens in de wei zoeken.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 12:05

Mijn paard staat 24/7 buiten en ze heeft gewoon ook snachts haar vliegenkap op. Ik ben niet in de gelegenheid om smorgens de kap op te doen, dus ik laat em op. Vorige week heeft ze zonder vliegenmasker gelopen, want was niet nodig ivm weinig vliegen en regelmatig regen. Zaterdag was het (hier) mooi weer. Zondag kwam ik op stal en toen had ze alweer een dik oog. Ze mogen bij ons in de groep geen halster om, dus een vliegengordijn om wil dus niet. Nu heeft ze haar vliegenmasker weer op. Mijn paard vindt dat geen probleem. Het is er 1 met klittenband, dus zo nu en dan gebeurd het dat ze met rollen haar masker afschuift.