Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Irishcob89 schreef:Bedankt voor de reacties.
De kennis en kunde is aanwezig (20+ jaar eigen paarden ervaring). Ook de kosten zijn in beeld.
Het is meer de samenstelling met de wat oudere pony's, wat is dan uit ervaring de beste match. Hangt inderdaad ook van karakters af natuurlijk.
Paarden staan hier 24/7 in open stal, paddock, rijbak en track van ongeveer 2500m2. En beperkte weidegang vanwege gezondheidissues (er is wel gras maar niet te lang per dag). Dus prima bewegingsvrijheid voor een wat jonger dier.
Goed om te lezen dat vanaf een leeftijd van ongeveer 2-2,5 ze vaak al wat minder behoefte hebben aan continu spelen en dus meer matchen met volwassen paarden
Irishcob89 schreef:Hallo,
Ik ben mij aan het oriënteren wat voor soort paardje ik zal toevoegen aan mijn groep pony's.
Ze staan aan huis en ik heb momenteel een 13 jarige tinkermerrie (1.42 hoog), een 13 jarige shetlander ruin en een 16 jarige shetlander merrie.
Graag zal ik op termijn hier nog een grote pony aan toevoegen.
Nu zijn er verschillende scenario's in mijn hoofd, die kunnen passen.
- een 1 of 2 jarige merrie, die ik vanaf de start verder zelf kan beleren.
- een volwassen merrie, die al is ingereden.
Ook qua ras ben ik nog in oriëntatie of ik dan weer voor een irish cob type zal gaan, of toch iets van een appaloosa/quarter.
Kortom, genoeg om over te denken, alleen er kan maar 1 paard bij dus er zal een keuze moeten worden gemaakt haha!
Heb je toevallig ervaring met het toevoegen van een jong paard? Of juist een goede reden gehad om te kiezen voor een volwassen paard in een soortgelijke samenstelling?
Dan hoor ik het graag!
DuoPenotti schreef:Maar een warmbloed heeft juist andere eet behoefte. Dat is dan weer lastiger matchen.
Een merrie van 2,5 is inderdaad minder speels.
Al knetterde ze hier toch wel regelmatig in vol galop rond op die leeftijd.
Ruinen zijn dan echt nog volop aan het spelen en klieren... Als dat ooit al over gaat
Maar je wilt een merrie dus dat scheelt.
Ayasha schreef:DuoPenotti schreef:Maar een warmbloed heeft juist andere eet behoefte. Dat is dan weer lastiger matchen.
Een merrie van 2,5 is inderdaad minder speels.
Al knetterde ze hier toch wel regelmatig in vol galop rond op die leeftijd.
Ruinen zijn dan echt nog volop aan het spelen en klieren... Als dat ooit al over gaat
Maar je wilt een merrie dus dat scheelt.
Het enige waar dan over nagedacht moet worden is:
- of de merrie niet geërgerd gaat worden door de ruinen
- of de kudde niet onstabiel wordt omdat de ruinen gaan vechten om de merrie.
Ik heb nu twee ruinen en een merrie op een weide staan. Als de merrie weg is staan de ruinen fijn samen maar staat de merrie ook op weide moet er een draad tussen de ruinen want de ruin die haar ‘geclaimed’ heeft valt aan naar dezelfde ruin waar hij rustig bij staat als de merrie er niet is.
DuoPenotti schreef:Ayasha schreef:
Het enige waar dan over nagedacht moet worden is:
- of de merrie niet geërgerd gaat worden door de ruinen
- of de kudde niet onstabiel wordt omdat de ruinen gaan vechten om de merrie.
Ik heb nu twee ruinen en een merrie op een weide staan. Als de merrie weg is staan de ruinen fijn samen maar staat de merrie ook op weide moet er een draad tussen de ruinen want de ruin die haar ‘geclaimed’ heeft valt aan naar dezelfde ruin waar hij rustig bij staat als de merrie er niet is.
Zoals ik lees is er nu 1 shet ruin. De rest merries en wil ts een merrie erbij.