Kiezen voor een jong paard of juist volwassen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Irishcob89

Kiezen voor een jong paard of juist volwassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 08:29

Hallo,

Ik ben mij aan het oriënteren wat voor soort paardje ik zal toevoegen aan mijn groep pony's.

Ze staan aan huis en ik heb momenteel een 13 jarige tinkermerrie (1.42 hoog), een 13 jarige shetlander ruin en een 16 jarige shetlander merrie.

Graag zal ik op termijn hier nog een grote pony aan toevoegen.
Nu zijn er verschillende scenario's in mijn hoofd, die kunnen passen.

- een 1 of 2 jarige merrie, die ik vanaf de start verder zelf kan beleren.
- een volwassen merrie, die al is ingereden.

Ook qua ras ben ik nog in oriëntatie of ik dan weer voor een irish cob type zal gaan, of toch iets van een appaloosa/quarter.

Kortom, genoeg om over te denken, alleen er kan maar 1 paard bij dus er zal een keuze moeten worden gemaakt haha!

Heb je toevallig ervaring met het toevoegen van een jong paard? Of juist een goede reden gehad om te kiezen voor een volwassen paard in een soortgelijke samenstelling?

Dan hoor ik het graag!

Paardje02

Re: Kiezen voor een jong paard of juist volwassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:09

Nouja, ik denk dat het belangrijkste om te beslissen is:

A. Wat zijn jouw doelen met het paard.
En
B. Hoeveel ervaring en kunde (of support indien geen ervaring) heb
jij om een jong paard op te leiden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:42

Eens met bovenstaande..en wat wil je?

Wil je direct kunnen rijden of juist pas over een paar jaar?

Heb je de kennis en kunde om een jong paard op te leiden en/of houdt je rekening met de kosten die daarbij komen?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 10:14

Hoe staan je paarden en hoe groot is het land? Het klinkt een beetje of je vooral naar de huidige paarden kijkt, wat past. Ik zou in eerste instantie kijken naar wat bij jou past en het dus omdraaien. Een veulen of jaarling heeft nog veel behoefte om te rennen en te spelen. Die alleen tussen paarden van 13+ zetten, kan een probleem geven. Idem als de paarden ook een groot deel op stal staan. Een veulen of jaarling 12u per dag op stal is niet heel bevordelijk voor zijn ontwikkeling namelijk. En hem alleen buiten laten terwijl de rest binnen staat, gaat ook niet. Vanaf 2, 2 1/2 wordt het makkelijker om ze in te scharen in je huidige kudde. Dan zou het niet veel meer uitmaken of hij die leeftijd heeft of 5 is.
Een paard inrijden is een vak apart en goed opleiden is nog moeilijker. Heb je daar ervaring mee? En hoe sterk sta je in je schoenen? Word je van elke bok onzeker of kun je een kleine rodeo en onvoorspelbaar gedrag wel hebben?
Zoals je ziet is er geen eenduidig antwoord op te geven. Ook niet qua leeftijd en of dat bij je kudde past. Zo kun je een brave 2 jarige treffen wat perfect blijkt te gaan, en een dondersteen van 7 die alles op stelten zet en achter je shetlander gaat jagen, of andersom. Dat is soms toch niet helemaal te voorspellen. Ik heb het in alle samenstellingen wel een x heel goed en helemaal mis zien gaan namelijk :').

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 10:46

Als je nog nooit een paard hebt opgeleid, zou ik ervoor kiezen om eentje te nemen die al opgeleid is

Irishcob89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 10:49

Bedankt voor de reacties.

De kennis en kunde is aanwezig (20+ jaar eigen paarden ervaring). Ook de kosten zijn in beeld.

Het is meer de samenstelling met de wat oudere pony's, wat is dan uit ervaring de beste match. Hangt inderdaad ook van karakters af natuurlijk.

Paarden staan hier 24/7 in open stal, paddock, rijbak en track van ongeveer 2500m2. En beperkte weidegang vanwege gezondheidissues (er is wel gras maar niet te lang per dag). Dus prima bewegingsvrijheid voor een wat jonger dier.

Goed om te lezen dat vanaf een leeftijd van ongeveer 2-2,5 ze vaak al wat minder behoefte hebben aan continu spelen en dus meer matchen met volwassen paarden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:15

Irishcob89 schreef:
Bedankt voor de reacties.

De kennis en kunde is aanwezig (20+ jaar eigen paarden ervaring). Ook de kosten zijn in beeld.

Het is meer de samenstelling met de wat oudere pony's, wat is dan uit ervaring de beste match. Hangt inderdaad ook van karakters af natuurlijk.

Paarden staan hier 24/7 in open stal, paddock, rijbak en track van ongeveer 2500m2. En beperkte weidegang vanwege gezondheidissues (er is wel gras maar niet te lang per dag). Dus prima bewegingsvrijheid voor een wat jonger dier.

Goed om te lezen dat vanaf een leeftijd van ongeveer 2-2,5 ze vaak al wat minder behoefte hebben aan continu spelen en dus meer matchen met volwassen paarden

Ook met jonge paarden en beleren? En vooral doorrijden?

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:16

Irishcob89 schreef:
Hallo,

Ik ben mij aan het oriënteren wat voor soort paardje ik zal toevoegen aan mijn groep pony's.

Ze staan aan huis en ik heb momenteel een 13 jarige tinkermerrie (1.42 hoog), een 13 jarige shetlander ruin en een 16 jarige shetlander merrie.

Graag zal ik op termijn hier nog een grote pony aan toevoegen.
Nu zijn er verschillende scenario's in mijn hoofd, die kunnen passen.

- een 1 of 2 jarige merrie, die ik vanaf de start verder zelf kan beleren.
- een volwassen merrie, die al is ingereden.

Ook qua ras ben ik nog in oriëntatie of ik dan weer voor een irish cob type zal gaan, of toch iets van een appaloosa/quarter.

Kortom, genoeg om over te denken, alleen er kan maar 1 paard bij dus er zal een keuze moeten worden gemaakt haha!

Heb je toevallig ervaring met het toevoegen van een jong paard? Of juist een goede reden gehad om te kiezen voor een volwassen paard in een soortgelijke samenstelling?

Dan hoor ik het graag!

Een jong paard helemaal zelf opleiden is wel het leukste om te doen , maar vind ik persoonlijk.

Verder gaat het natuurlijk ook zelf om je eigen ervaring en of je daar eigenlijk wel op zit te wachten. Want de realiteit is gewoon dat je dan de aankomende jaren niet heel veel kan doen als met een paard wat al helemaal af is om zomaar te zeggen.

Wat het beste is voor je kudde dat maakt denk ik niet veel uit. Ik ben altijd voorstander van een jonger paard wel tussen wat oudere paarden te zetten. Een kleuter breng je ook niet naar een crèche die wordt geleid door een andere kleuter. Een ouder paard zal je jonger paard wat corrigeren, wat ook beter is voor zijn ontwikkeling.
Maar dit verschilt natuurlijk ook per paard. Die klik is er of hij is er niet. Gelukkig zelf nooit meegemaakt dat een paard niet wordt geaccepteerd door onze kudde.

Maak even voor jezelf een lijstje waarom je het liefste een jonger paard wil en waarom je het liefste een ouder paard wat al beleerd is wil. Je gaat vanzelf zien wat nu het beste bij jou past! ❤️

Verder als je al koudbloeden hebt staan zou ik er dan een warmbloed bij zetten voor variatie straks ook met het rijden maar nogmaals dat ben ik hihi. Het gaat nu om jou.

Ik wens je in ieder geval alvast veel plezier en geluk!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:37

Maar een warmbloed heeft juist andere eet behoefte. Dat is dan weer lastiger matchen.

Een merrie van 2,5 is inderdaad minder speels.
Al knetterde ze hier toch wel regelmatig in vol galop rond op die leeftijd.

Ruinen zijn dan echt nog volop aan het spelen en klieren... Als dat ooit al over gaat :+

Maar je wilt een merrie dus dat scheelt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:17

DuoPenotti schreef:
Maar een warmbloed heeft juist andere eet behoefte. Dat is dan weer lastiger matchen.

Ruinen zijn dan echt nog volop aan het spelen en klieren... Als dat ooit al over gaat :+

Het enige waar dan over nagedacht moet worden is:
- of de merrie niet geërgerd gaat worden door de ruinen
- of de kudde niet onstabiel wordt omdat de ruinen gaan vechten om de merrie.

Ik heb nu twee ruinen en een merrie op een weide staan. Als de merrie weg is staan de ruinen fijn samen maar staat de merrie ook op weide moet er een draad tussen de ruinen want de ruin die haar ‘geclaimed’ heeft valt aan naar dezelfde ruin waar hij rustig bij staat als de merrie er niet is.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:20

Hier een 11.5 jarige ruin met een 2 jarige ruin samen en die spelen nog regelmatig, maar ze kennen elkaar al sinds dat mijn 2 jarige is geboren en zijn vanaf dag 1 een match samen.
Beide pony's zelf opgeleid (ken ze al sinds hun geboorte. De jongste werd van mij toen die 6 maanden was en de oudste toen die 6 dagen oud was).
Het ligt denk ik echt heel erg aan de karakters van je pony's en wat je eigen doel is met de toekomstige pony en of die in je huidige management past.
Overigens was er tussen mijn ruinen geen gedoe over het claimen van een merrie toen die er tijdelijk bij stond. Ook dat is per paard echt verschillend.

Afbeelding

Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:23

Ayasha schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik heb nu twee ruinen en een merrie op een weide staan. Als de merrie weg is staan de ruinen fijn samen maar staat de merrie ook op weide moet er een draad tussen de ruinen want de ruin die haar ‘geclaimed’ heeft valt aan naar dezelfde ruin waar hij rustig bij staat als de merrie er niet is.

Zoals ik lees is er nu 1 shet ruin. De rest merries en wil ts een merrie erbij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:27

DuoPenotti schreef:
Ayasha schreef:

Zoals ik lees is er nu 1 shet ruin. De rest merries en wil ts een merrie erbij.

Ik zie het nu ik terug lees idd. Dacht dat de tinker en de shet ruin waren. Verkeerd gelezen. Excuses TS.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:32

Maakt niet uit. Iets om in het achterhoofd te houden.

We kennen allemaal dat we met de gedachte een zwarte 10 jarige merrie gaan zoeken en met de 2 jarige schimmel hengst thuis komen :+

Irishcob89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 13:45

Ja klopt het zijn 2 merries en een ruin! Een merrie erbij is vooral gebaseerd op het eventuele dekgedrag van een grote ruin icm mijn shetlandermerrie;) de shetlander doet t nu ook weleens met spelen, maargoed ze zijn allebei even groot dus dat is minder risico.
Een grote merrie is dan handiger.

Nog een koudbloed is qua voermanagement makkelijker. Al hoor ik vaak dat quarters ook redelijk sober gevoerd moeten worden. Of is dat meer in vergelijking met een normale warmbloed zeg maar? Dan zal een tinker wellicht beter aansluiten.

Dankjullie voor alle reacties, heel fijn om wat verschillende meningen mee te nemen in de overweging!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 15:35

Als het qua dromen en doelen helemaal niet uitmaakt dan zou ik voor jong gaan. Vaak ben je dan nog maar de tweede eigenaar en is het gemakkelijker om het hele verleden van het paard te kennen. Je kan het dier nog volledig naar je hand zetten. Qua management zal een jong dier waarschijnlijk ook nog beter aansluiten bij jouw 24/7 plekje zodat dat een minder grote overgang wordt. Voor de toekomst is het wel fijn om naast je oudere dieren een volgende generatie te hebben en niet na bv. 10 jaar alleen maar 17-plussers te hebben staan.