Bruikleen constructie paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Bruikleen constructie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 11:09

Voor mij een ingewikkeld onderwerp, waarbij ik allerlei redenen kan bedenken waardoor het niet kan werken, maar zo negatief hoeft het niet te zijn natuurlijk.

Ik ben al een tijd op zoek naar een bepaald type pony/ paard.
De zoektocht loopt moeizaam. Weinig aanbod in hetgeen ik zoek en helaas al 2x een negatief aankoopadvies van dierenarts gehad.
Ons paard staat in d’r uppie bij ons thuis. Dat vinden we niet wenselijk natuurlijk, dus wat dat betreft tikt het klokje wel door.

Nu heeft iemand mij een dier aangeboden dat past binnen mijn zoekprofiel.
Echter, ze wil m niet verkopen. Ze is er teveel aan gehecht.
Maar, door verhuizing, scheiding, eigen bedrijf heeft ze er ook geen geschikte plek meer voor en ook geen tijd.
In pension zetten is voor haar een optie, maar ze ziet op tegen het zoeken van bijrijdsters. Ze is een bekende van 2 vriendinnen van mij.

Paard zou aan huis komen te staan met onze merrie.
We hebben alles netjes op orde qua terrein, voerbeleid, rijbak etc. Ik ben ervaren en heb les.
Maar dat neemt niet weg dat er geen risico’s zijn.

Zondag gaan we kennismaken en in gesprek.
Maar, ik weet nog niet zo goed wat voor te stellen.

Pensionstalling voor hetgeen wij bieden zou normaal rond de eur 400 per maand zijn.
Paard staat vierkant op ijzers. Niet bekend of dit tijdelijk is.
Zelf heb ik de paarden altijd ijzerloos. Niveau is braaf zadelmak. Eigenaresse zal enkele keren per jaar een bosrit willen maken.

Zelf denk ik aan t volgende:

- eigenaar betaalt geen kosten voor Pensionstalling/ rijden en verzorging
- ik betaal geen kosten voor het gebruik
- alle basiskosten zijn voor mij. Voer, zadelpasser, les, wormonderzoek, ontworming.
Over entingen en hoefsmid heb ik vraagtekens. Bekapkosten vind ik anders dan rondom beslagen.
- medische kosten wat betreft een mokzalf, wondspray voor mijn rekening.
Maar hoe gaan we om met zaken als koliek, grote verwondingen, blessures?
- Maand proef?
- en daarna een maand opzegtermijn voor beide partijen
- 1e recht van koop, indien ze besluit te willen verkopen.

En is t handig om op contract Pensionstalling en lease te zetten en de kosten weg te strepen?
Ik denk dan bijvoorbeeld aan een bijrijdersverzekering af te sluiten.

Graag jullie meningen en adviezen :o

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:55

Ik heb hier in het verleden prima ervaringen mee gehad, en ben toevallig dit jaar ook weer een dergelijke constructie aangegaan.
Een soort lease om niet, met een contractje gebaseerd op een format van internet voor lease. Win win voor beide partijen is het idee.

Afspraak is: gebruiker mag het paard als eigen gebruiken en neemt het paard in onderhoud (dwz entingen, hoefsmid, tandarts, fysio/osteo indien nodig en stalling). Basisset met winter, zweet, vliegendeken, paard goed passend compleet zadel en hoofdstel, en natuurlijk halster en touw komt mee met paard, paard is netjes basis ge-ent, nagekeken door tandarts, ontwormd, fysio/osteo en bekapt op mijn kosten voor overdracht. Ik zal paard niet terugroepen als deze goed verzorgd wordt (wel of niet rijden maakt daarbij niet uit). Wat goede verzorging is hebben we van tevoren beproken, zoals hoe zal mijn paard gehouden worden (weidegang en gezelschap vind ik bijv. belangrijk), en waar en hoe komt zij te staan, wat wil men ermee, op welke wijze gaan ze met een paard om.
Paard blijft mijn eigendom, en kan ten alle tijde terug naar mij (om welke reden dan ook). Met één voorwaarde: in winter moet stalling mogelijk bij verzorger blijven als ik dan geen stalling beschikbaar heb. Kosten van de stalling moeten mij dan wel bij aangaan contract ongeveer bekend zijn.
Bij grote gezondheidsproblemen en spoed gevallen van DA (denk aan koliek bijv.) zal de beslissing bij mij liggen over wat te doen (en kosten daarvan dan ook), kan ook betekenen dat ik het paard dan terug zal nemen om vroegtijdig pensioen te geven.
Eerste koop hadden we niet aan gedacht is wel een goede. In beide gevallen was het wel via via een bekende, de eerste betrof een meisje dat les kreeg van mijn instructeur (en die kon bij haar de pony dan dus ook volgen, pony bleef ook binnen 30 minuten van mij staan), in 2e geval is paard bij mijn instructrice in gebruik, eveneens in de buurt.
Contractje is voor het geval dat, maar vrij beperkt vanwege het vertrouwen dat er tussen beide partijen onderling is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:02

Ik zou toch denken aan wel wat kosten die bij deze constructie wat mij betreft voor de eigenaar blijven. Dat zou wat mij betreft alle medische kosten zijn. Dus ook de enting, tandarts en wormenkuur. De ijzers ook tenzij die er af kunnen. Toch een flinke kostenpost en als ze over 3 maanden bedenkt dat ze hem toch weer ophaalt.

Fysio zou ik dan wel betalen aangezien je wel rijdt en daar eigen behoefte in kan hebben.

Zij heeft dan geen stallingskosten, paard wordt netjes gereden, etc. Mocht ze hem toch verkopen en een prijs die jou niet aanstaat heeft ze wel wel van je kunnen profiteren als je alles betaald en dan zonder paard achter blijft.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:04

belle_boef schreef:
Ik zou toch denken aan wel wat kosten die bij deze constructie wat mij betreft voor de eigenaar blijven. Dat zou wat mij betreft alle medische kosten zijn. Dus ook de enting, tandarts en wormenkuur. De ijzers ook tenzij die er af kunnen. Toch een flinke kostenpost en als ze over 3 maanden bedenkt dat ze hem toch weer ophaalt.

Fysio zou ik dan wel betalen aangezien je wel rijdt en daar eigen behoefte in kan hebben.

Ben het met je eens :o, maar dat is echt zoeken naar een speld
in een hooiberg kan ik je vertellen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:08

Dit kan heel goed gaan maar ook tot grote onenigheid leiden. Bijv. dat de eigenaresse nog een paar keer per jaar wil komen rijden- hoe vaak is dat en wanneer? En in hoeverre wordt er bemoeid met de verzorging? Als je het doet dan zou ik het eerst een tijdje op proef doen om te kijken of jullie op 1 lijn zitten. En ook of dit paard goed combineert met jouw paard, want als dat niet zo is dan is het geen plezier om ze samen te zetten.

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:16

Wat is voor jou het voordeel van deze constructie ten opzichte van een eigen paard? Als jij (bijna) alle kosten op je neemt, maar je hebt uiteindelijk geen zeggenschap, zie ik de voordelen niet zo.
Vaste kosten voor een eigen paard zoals voer en stalling heb je ook. Die zou je dus ook op je kunnen nemen. Medische kosten zou ik bij de eigenaar leggen, juist omdat die uiteindelijk degene is die de beslissing neemt, zoals bij koliek: wel of niet opereren, etc. Je wilt niet dat zij beslist dat jij een dure operatie moet gaan bekostigen.
Met ijzers bestaat er nogal eens verschil in inzicht of een paard op ijzers moet. Daar zou ik dus ook duidelijk over praten: wat is jouw visie hierop en wat die van haar?
Ik zou ook duidelijke afspraken maken over tuig: komt er een zadel mee, en wat als jij niet fijn zit in dat zadel? Mag je dan een ander zadel aanschaffen? Of als het zadel kapot gaat, wie betaalt de reparatie?
Ik heb zelf altijd verzorgpaarden en weet uit ervaring dat de klik met de eigenaar minstens net zo belangrijk is als de klik met het paard. Onderschat dat niet. Er moet vanuit beide kanten vertrouwen zijn. Misschien is het ook goed om afspraken te maken welke zaken je overlegt en wat uit eigen inzicht doet: dekenbeleid, voer aanpassen, hoeveel weidegang, mag je op wedstrijd, mag je een ander er op laten rijden, etc. En hoe vaak komt zij langs, kondigt ze dat aan, etc.
Hopelijk is het een leuke match en heb je er een leuk paard bij, wat goed bij je merrie past.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:17

Enting en hoefsmid zou ik als leaser ook op mij nemen.

Wij hadden in het contract staan dat medische kosten tot 500 euro door de leaser gedragen werden.
Maar hier kwam de eigenaar niet nog een paar keer per jaar rijden. Dat zou mij vraagtekens gaan geven over hoe afwezig/bemoeizuchtig de eigenaar gaat zijn.

Bij recht op eerste koop hadden wij een verkoopprijs al ingevuld wat het dier nu waard zou zijn.
Mocht de leaser het dier in de tussentijd naar ZZ zwaar bijv rijden, dan is het niet de eigenaar die daar aan zou moeten verdienen.
Mocht het dier bij overname bejaard zijn geworden (na zo lang leasen) of weidepaard door een blessure, dan is het makkelijker om tzt de prijs aan te passen naar een symbolisch bedrag denk ik.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Bruikleen constructie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:23

ik heb mijn pony ook met een dergelijke constructie bij iemand staan.
Zij wilde liever niet kopen, ik liever niet verkopen dus dit is ideaal.
Alle dagelijkse kosten liggen bij de gebruiker, ik betaal geen cent.
Wel heb ik veto stem bij medische zaken (en als ik besluit te behandelen dan dus ook de kosten).
Overigens kom ik er nooit (ben wel altijd welkom)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:24

Ik heb ook een paard in bruikleen van een vriend. Wij hebben echt een ontzettend simpel contract opgesteld.

- paard blijft te aller tijden van hem
- paard is ingereden en licht doorgereden
- alle kosten voor DA, tandarts, smid, fysio zijn voor hem
- ik regel deze afspraken en zorg dat ik daarbij aanwezig ben. In noodgevallen gaat degene die op dat moment meten beschikbaar is.
- stalgeld 50/50
- eigenaar behoud zich het recht voor jaarlijks een veulen te fokken
- ik mag het paard meenemen op verplaatsing. Verhuizen in overleg
- alle "leuke" kosten zijn voor mij. Dekjes, prullaria, les e.d.
- ik zorg goed voor het paard en mag het als eigen gebruiken
- bij nood zal de pensionhouder eerst de DA, dan de eigenaar en daarna mij bellen. De uiteindelijke beslissing over wat te doen ligt bij de eigenaar.
- ik mag het paard zonder opgaaf van reden "retourneren" en hou daarbij de opzegtermijn van de pensionstalling in acht.

We zijn tot deze constructie gekomen omdat ik een leuk paard zocht en dit leuke paard aandacht tekort kwam. Ik heb haar nu bijna een jaar en tot nu toe bevalt het heel goed van alle kanten. Ook bij ons is het contractje er voor het geval dat.

Je praat over kosten wegstrepen. Ik ga er vanuit dat jouw pensionstalling echt zakelijk is, dan mag je officieel geen kosten tegen elkaar wegstrepen. Wellicht is het dan handig dat je op de factuur het volle bedrag voor het pension zet en een creditbedrag voor bruikleen van het paard. Ik zou ook de kleine medische kosten, die jij voor je rekening wil nemen, specificeren tot een bepaald bedrag.

Ik ga mee met de overige reacties dat er ergens door de eigenaar van het paard bepaalde kosten gedragen moeten worden.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:26

Polly schreef:
Wel heb ik veto stem bij medische zaken (en als ik besluit te behandelen dan dus ook de kosten).

Fantastische constructie voor jou natuurlijk, maar ik zie werkelijk waar het voordeel
van de gebruiker hier nergens, behalve het niet aanschaffen van een pony.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:31

Een lease of bruikleen van een particulier is meestal moeilijker dan lease van een zakelijk bedrijf. Althans in het geval dat de particulier erg gehecht is aan het paard en daarom nog wil langskomen\rijden en zich dan waarschijnlijk overal mee gaat bemoeien. Je bent natuurlijk geen gratis pensionstalling.Aan de andere kant, je kunt beter een (voor jou) goed lease\bruikleenpaard hebben dan een (voor jou) slecht eigen paard!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:39

EvaC schreef:
Ik heb ook een paard in bruikleen van een vriend. Wij hebben echt een ontzettend simpel contract opgesteld.

- ik regel deze afspraken en zorg dat ik daarbij aanwezig ben. In noodgevallen gaat degene die op dat moment meten beschikbaar is.
- stalgeld 50/50
- bij nood zal de pensionhouder eerst de DA, dan de eigenaar en daarna mij bellen. De uiteindelijke beslissing over wat te doen ligt bij de eigenaar.
- ik mag het paard zonder opgaaf van reden "retourneren" en hou daarbij de opzegtermijn van de pensionstalling in acht.

We zijn tot deze constructie gekomen omdat ik een leuk paard zocht en dit leuke paard aandacht tekort kwam. Ik heb haar nu bijna een jaar en tot nu toe bevalt het heel goed van alle kanten. Ook bij ons is het contractje er voor het geval dat.

Je praat over kosten wegstrepen. Ik ga er vanuit dat jouw pensionstalling echt zakelijk is, dan mag je officieel geen kosten tegen elkaar wegstrepen. Wellicht is het dan handig dat je op de factuur het volle bedrag voor het pension zet en een creditbedrag voor bruikleen van het paard. Ik zou ook de kleine medische kosten, die jij voor je rekening wil nemen, specificeren tot een bepaald bedrag.

Ik ga mee met de overige reacties dat er ergens door de eigenaar van het paard bepaalde kosten gedragen moeten worden.

Dit zou ik een "halve stal "noemen.Het geval van ts is anders omdat zij het paard aan huis wil zetten.

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:42

Voordeel voor gebruiker:
Geen kosten aanschaf paard of hoge kosten bij ziekten
Geen kosten aan tuigage, zekerheid dat paard bij start “gebruiksklaar” is (en bekend hoe het paard is want via via contact en natuurlijk eerst eens uitproberen en alles goed doorgesproken).
Geen kosten als paard met pensioen moet of afgekeurd wordt, of als je niet langer het paard wilt of kunt hebben.
Wetenschap dat eigenaar, net als gebruiker, beide het beste met het dier voor hebben, emotionele band ermee hebben, en eigenaar dit niet doet om daarna een beter verkoopbaar paard te hebben. (Immers bedoeld als lange termijn constructie tenzij gebruiker anders beslist).

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:46

anjali schreef:
EvaC schreef:

- stalgeld 50/50

Dit zou ik een "halve stal "noemen.Het geval van ts is anders omdat zij het paard aan huis wil zetten.

Op basis waarvan? Omdat we de stalkosten delen en er vanuit mij dus sprake is van een vergoeding? Want als je echt van de definitie van bruikleen uitgaat is degene die het paard leent vrij van alle kosten. Dat is in het scenario wat TS beschrijft ook niet zo.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 12:46

Ik heb geen Pensionstalling hoor, maar zouden we het bieden, dan is een bedrag van eur 400 per maand realistisch.

Voordeel voor mij is dat bij een wederzijdse klik, ik de zoektocht waar ik inmiddels aardig de buik van vol heb, zou kunnen staken.
En dat ik de aanschafprijs in mijn zak kan houden.

Ik verwacht niet dat de eigenaar vaak langs komt.
Ze rijdt nu al amper en gaat het alleen maar drukker krijgen.
Bovendien staat ie bij ons niet echt vlakbij haar huis.

Als er af en toe een bosrit is, wil ze dat graag samen met mij en ons eigen paard. Dat gaat dan toch in samenspraak.
Ik vind het niet meer dan normaal dat een eigenaar af en toe langs komt en haar eigen paard even rijdt/ aanvoelt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:52

Even doemdenken. Wat als het paard een blijvende blessure krijgt en niet meer inzetbaar is als rijpaard? Mocht ze ooit wel willen verkopen, dan loopt ze daar heel wat geld op mis. Of zij blijft zitten met een dure grasmaaier.
Ik zou zoiets wel bespreken om later gedoe te voorkomen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:52

BloemBloem schreef:
Polly schreef:

Fantastische constructie voor jou natuurlijk, maar ik zie werkelijk waar het voordeel

De gebruiker hoeft geen beslissingen te nemen over wel of niet behandelen bij ziekte of ongeval of evt euthanaseren. En de gebruiker wilde geen pony kopen. Dus als zij "er klaar mee zou zijn" is het ook - binnen voorgestelde termijn - "haal maar op". Zonder te hoeven verkopen, te leuren, kopers op je erf en andere zaken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:54

Ik zou ook wat kosten voor de eigenaar laten.

Als ze helemaal geen kosten wil maken moet ze het dier verkopen. Maar ze wil ook nog bosritjes maken dus het paard houden (misschien is bespreekbaar dat jij het paard overneemt en dat zij nog enkele keren per jaar kan komen rijden? En altijd welkom is om te komen kijken?

Anders heb jij het paard in bruikleen en zijn bepaalde kosten en verantwoordelijkheden voor de eigenaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:55

@EvaC: Bij "halve stal" betalen beiden de helft en mogen ook beiden het paard gebruiken. Aangezien de eigenaar van dat paard er jaarlijks een veulen uit wil fokken, gebruikt hij het paard dus ook ! Maar, er zijn heel veel constructies mogelijk en als iedereen tevreden is, dan is het goed.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 13:08

BloemBloem schreef:
Polly schreef:

Ze heeft een superbrave kinderpony waar ze mee mag doen wat ze wil, geen aanschaf kosten en ze hoeft bij calamiteiten geen beslissingen te nemen die ze niet wil nemen (en ja beslissingen nemen gaat gewoon in overleg hoor zo nodig).
En wat Rocamor zegt, als ze er ooit klaar mee is hoeft ze geen geschikte nieuwe eigenaar te zoeken en het verkoop traject in.
Ik ben er zeker blij mee en zover ik weet zij ook, koop is besproken maar dat wilde ze toen liever niet.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 13:10

Omdat dit topic beter op VMR past ga ik het daar naartoe verplaatsen.

ED --> VMR

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 13:17

Je hebt al veel goede punten op papier gezet, TS. Ik vermoed dat de eigenaresse dat ook wel zal doen. Daarom lijkt het me zinvol om te beginnen met die lijstjes eens naast elkaar te leggen zondag.

Een struikelpunt wat ik zie is het beslag. Voor jou een kostenpost er bij die je niet zou maken als het paard volgens jouw richtlijnen gehouden zou worden. Wie weet is er een simpele verklaring (paard staat nu in de polder waar je er minstens een half uur mee over de weg moet voordat je in een bos bent terwijl jij zo'n bos bij wijze van spreken aan het einde van je straat hebt liggen). Als er een medische reden is en je wil het paard nog steeds leasen zou ik wel vinden dat de kosten voor het beslaan voor jou zijn. Jij kiest dan voor een paard waarvan je weet dat ijzers nodig zijn.

Medische kosten is nog een dingetje. Omdat het soms hoge kosten zijn met mogelijk ingrijpende veranderingen (paard niet meer bruikbaar als rijpaard of erger) zou ik dit heel goed doorspreken van tevoren. Bij voorbeeld dat jij in een spoedsituatie beslist. Wellicht ook handig om van tevoren vast te leggen tot welk bedrag er behandeld wordt, en eventueel wat voor ingrepen niet (cosmetische dingen bij voorbeeld, stel het paard loopt een nare vleeswond op en de eigenaar vindt hechten voldoende maar jij wil dat het er ook nog netjes uitziet. Of jullie hebben nu al een standpunt over wat te doen bij een ingrijpend, langdurig en/of pijnlijk revalidatietraject. Ik noem maar wat). Eventueel ook nog iets over wie wat betaalt bij welke oorzaak van ziekte: stel paard krijgt koliek omdat jij een slechte baal ruwvoer hebt. Jij bepaalt het ruwvoer, dus jij bent dan de oorzaak. Tenzij de eigenaresse weet maar jou niet vertelt dat het paard niet tegen voordroog kan, paard krijgt voordroog en koliek -> oorzaak eigenaresse. Beetje stomme voorbeelden misschien, snap je wat ik probeer te zeggen?
Bij geen spoed en gewoon noodzakelijk voor het paard, dus dingen als foto's ofzo, afspreken dat jullie elk de helft van de kosten voor jullie rekening nemen?

Zou het een idee zijn als de gemeenschappelijke vriendinnen aanwezig zijn? Die kennen jou en de eigenaresse van het paard en kunnen jullie daardoor wat beter inschatten qua manier van ergens in staan of hoe je je uitdrukt wat eventueel verkeerd kan worden geïnterpreteerd. Hoe duidelijker alles van tevoren voor iedereen is hoe groter de kans van slagen.

Succes zondag. Het klinkt alsof je het allemaal goed voorbereidt. Hopelijk vind je de juiste oplossing voor jou, of dat nou wel of niet met dit paard is.
Laatst bijgewerkt door Koper op 28-05-25 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 13:29

Ik heb een pony in bruikleen gehad. Ik betaalde alle dagelijkse dingen en deed het 50/50 met de eigenaar voor medische kosten (die zijn er alleen niet geweest). Ondertussen heb ik de pony gekocht en sta weer bij de oude eigenaresse op stal
Al met al vond ik het een hele positieve ervaring en heeft het voor ons goed uitgepakt

Ik wilde en kon toen geen pony kopen en zij wilde niet verkopen omdat ze bang was dat de pony in de handel zou belanden

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:18

Ik zou het niet doen.
Zou dan liever een eigen paard kopen..
Het kan goed gaan. Maar ook voor veel gedonder zorgen

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:27

OleJon schreef:
Ik zou het niet doen.
Zou dan liever een eigen paard kopen..
Het kan goed gaan. Maar ook voor veel gedonder zorgen

Ja, maar TS geeft aan dat er op dit moment geen geschikte paarden op de markt zijn voor haar doelgebruik