Zeiltje dicht of zeiltje open?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikysa90

Zeiltje dicht of zeiltje open?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 10:11

Wat vinden jullie de voor- en nadelen van een zeiltje dicht of open bij een 2paardstrailer met 1 paard beladen? Paard lijkt redelijk rustig op de trailer, maar ik zie in de camera regelmatig omkijken. Staat uiteraard goed vast, maar ik geef heel klein beetje ruimte op touw, om balans met de hals te kunnen houden.

Ik ben even op zoek naar ervaringen, voordat ik zelf ga experimenteren met gevoelig paard.

Maik79

Re: Zeiltje dicht of zeiltje open?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:18

Die van mij kijkt ook om, maar krijgt meer stress met zeiltje dicht. Zeil blijft dus open.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:20

Nadat bij een verkeerslicht een vrachtwagen zo dicht achter mij ging staan dat die bijna in mijn trailer stond.
En daardoor het paard van schrik er aan de voorkant zo ongeveer weer uitkwam, heb ik nagenoeg altijd het zeiltje dicht.

Bij open en dicht doen, zeker bij onervaren paard, rustig aan doen.
En praat tegen je paard.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:52

Denk dat het aan het paard ligt.
Die van mij is een echte man, hij rijdt mee. Kijkt dus goed om zich heen, dus ook achterom en meld het mij wanneer er iets in mijn dode hoek zit, waar ik tegenaan dreig te rijden. ik waardeer dat zeer.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:22

Altijd open
Ik vind het anders te benauwd worden binnen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:27

Ik heb 3 verschillende opties. Waarbij open en dicht de eerste 2 zijn natuurlijk, maar ik heb ook een optie gevonden waarbij ik een driehoekje aan lucht open laat (en bij mijn Bockmann heb ik ook een gaas stukje in de flap wat ik nog apart dicht kan doen, maar staat standaard open).
Ik laat het voornamelijk afhangen van het weer en de temperatuur van het paard.
Dus koud buiten en een zwetend paard met deken op in de trailer dan hoekjes, tenzij het echt vriest, dan dicht. Maar dan eventueel de raampjes voor ook dicht. Met super zonnig weer, dan lekker zoveel mogelijk door luchten. Al heb ik ook wel eens gehad dat er een Libelle naar binnen gevlogen was, vervolgens paard over de zeik, dus kon ik alsnog halverwege de rit stoppen om de Libelle te bevrijden :D paard blazen…

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:28

waarom zou je paard niet mogen omkijken? Er gebeuren dingen naast en achter hem en daar mag hij best naar kijken toch? Zolang hij rustig en netjes blijft staan, niks aan de hand.

De paarden die bij ons voor het eerst op de trailer staan, of voor het eerst alleen reizen hebben het zeiltje dicht. Merries met veulens hebben het zeiltje dicht. De paarden die gewend zijn op de trailer te staan en alleen te reizen, hebben het zeiltje open. Een van mijn merries die zeer ervaren is met alleen reizen heeft het zeiltje meestal dicht, omdat zij altijd wat nerveus wordt van achterop rijdende vrachtwagens. Zij blijft wel gewoon rustig staan, maar ik vind dat ze relaxter de trailer afkomt met zeiltje dicht, dus zij heeft het zeiltje dicht. Wel de raampjes goed openzetten, anders kan het flink warm worden.

Dus kijk naar je paard en reageer daarop en het hoeft ook niet altijd of met of zonder te zijn he, kan ook soms zeiltje dicht, soms zeiltje open zijn. Het is niet zo statisch.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 12:29

Hangt idd van de situatie af...
jong paard eerste paar keren zeiltje dicht, op een gegeven moment met daglicht met rustig verkeer laat ik m open, en breid dat uit naar dat ze ook met donker en druk verkeer met zeiltje open staan. Liefst heb ik m namelijk open ivm ventilatie. Als het keihard regent dan doe ik m dicht ivm inregenen en het idee dat het dan glad wordt achterin de trailer. Een van de paarden flipt m met zeil dicht dus bij haar blijft die altijd open.
Als ik jou was zou ik juist wel beetje experimenteren, dan kom je er vanzelf achter wat het best werkt voor je paard.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 12:47

Altijd open. Geen idee waarom die zeiltjes verkocht worden eigenlijk. Echt nog nooit gebruikt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 13:19

Ik heb een bockmann met een zeiltje met gaas.
Altijd zeiltje dicht, het waait toch wel door het gaas heen en met heel warm weer de hoekjes open.
Dan staat hij veel rustiger dan met een open zeiltje.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 14:15

Grappig om de verschillen zo te horen. Ik woon in Zweden en je ziet echt never nooit iemand met het zeiltje open rijden. Veel trailers hebben hier sowieso geen zeiltje maar zo’n schot die ontzettend rammelt als je die niet dicht doet

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 14:24

germie schreef:
Altijd open. Geen idee waarom die zeiltjes verkocht worden eigenlijk. Echt nog nooit gebruikt.

Tegen inregenen. Ik ben wel eens erg blij geweest met mijn zeiltje toen ik in een stortbui naar een behandelaar reed die graag een droog paard wilde om te behandelen.
Ook fijn als je (houten) trailer buiten staat om het zeiltje dicht te doen zodat het niet inregent.

En ik heb wel eens pony’s los vervoert (wel voor- en achterstang erin, maar pony los). Ook fijn als ze dan niet denken dat er aan de achterkant nog een uitgang is (ja, ik heb op een keuring wel eens beentjes over de klep zien komen).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 14:25

Mijn paarden vonden achterop komende vrachtwagens heel eng, dus altijd dicht. Dakraampje open, het werd zo nooit te warm gelukkig.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 14:54

Mijn rijinstructeur vertelde dat iemand ooit vuurwerk in zijn trailer had gegooid (met paard er dus is).
Sindsdien deed ik m altijd dicht.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 15:46

Bij mij altijd open bij mij vorige trailer. Nu een ifor williams met deurtjes en vandaag voor het eerst docht gedaan omdat ik met een jong veulen op pad was. Geen veulen mee is altijd open bij mij.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 15:47

Wij hebben het zeiltje altijd open behalve als het regent.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 15:48

Mijn vorige paard was heel angstig met zeiltje open, we hebben toen zo’n windgaas ding erbij gekocht en deden die dicht ipv het zeiltje, dat ademt en sluit toch het zicht af.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 16:34

germie schreef:

misschien ook nog uit de tijd van voor het veulenrek? Veulens staan er meestal los in en om te voorkomen dat ze eruit springen is een zeiltje wel handig. of bij hele hevige regen of wind is het ook wel fijn.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 16:48

Bij ons altijd half dicht.

We hebben aan de rubbers/elastieken een extra rubber/elastiek gedaan, waardoor deze dus half dicht kan. Voor ons werkte dit goed.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 17:29

Ik zie het zeiltje meer als een middel om de trailer wijd en waterdicht te maken bij het niet gebruiken.
En… het is handig als je er zelf in slaapt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 17:49

germie schreef:

Als je ze ooit of over de voorstang heb gehad omdat een vrachtwagen hem zowat erin duwde of als er een bedacht dat de ingang ook een uitgang is voor onderweg... dan ben je blij dat ze er een zeiltje in doen.

En daarom wil ik ook niet dat ze achterom kunnen kijken, want dat kan de ingang zijn voor omdraaien, ze moeten gewoon niet kunnen buigen i.m.o.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 19:51

Met een paard wat er aan de voorkant uit wilde komen als er van achteren iets groter naderde (tractor, bus, vrachtwagen) was het zeil altijd dicht. Dus paard-afhankelijk.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 19:54

Oehlala schreef:
germie schreef:

misschien ook nog uit de tijd van voor het veulenrek? Veulens staan er meestal los in en om te voorkomen dat ze eruit springen is een zeiltje wel handig. of bij hele hevige regen of wind is het ook wel fijn.

En nadat ik een veulen ophaalde, los in de trailer en met het zeil dicht, waarbij ik zijn hoofd opeens in mijn zijspiegel zag, zal ik never nooit meer een veulen vervoeren in een trailer zonder bovenklep.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 20:10

prompter schreef:
Mijn paarden vonden achterop komende vrachtwagens heel eng, dus altijd dicht.
Precies dit had ik ook met mijn paardje :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 08:41

Ik heb een gaaszeiltje. die gaat standaard dicht behalve bij mijn trekpaard. Die is heel ervaren en kijkt liever om zich heen.

Bij de andere drie gaat het altijd dicht. Zeiltje laat wel lucht door, maar van binnen naar buiten wordt het zicht geblurd.