Waarom is de konik niet populairder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Waarom is de konik niet populairder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 15:56

Alhoewel de Konik in hele mooie begrazingsprojecten loopt waar men heel zorgvuldig is met ze, zijn er ook plekken, momenten waar het minder goed lijkt te gaan. De OVP is daar een voorbeeld van, en de ongelukkige verplaatsing naar het Lauwersmeergebied.

Vooropgesteld dat ik denk dat er geen mooier leven is voor een paard dan een vrij leven, komen er toch wel een hoop van deze dieren op vervelende plekken terecht.

Vaak handelaren die ze in matige conditie hebben staan, of over de grens waar hun prijs in kilo's wordt uitgedrukt.

Maar ik begrijp dat niet goed. Qua gezondheid (stofwisseling/ ziekten) lijken ze gezonder dan veel gedomesticeerde paarden. Maar ook qua bouw (rug/ beenwerk/ beweging) lijken ze robuuster te zijn.
Nee, je rijdt geen hoge punten in je dressuurproef wellicht. Maar het oogt als een duurzaam paard waar je veel km'ers mee kunt maken.

Ze hebben nog best een aardige maat, en hebben tot slot een prachtige kleur.
Toch gaan ze voor een paar grijpstuivers over de toonbank en komen regelmatig banketstaaf terecht.
Ik vraag me af hoe dat kan?

Misschien zijn er ook Konik eigenaren die wat meer over hun paard kunnen vertellen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:02

Snap ik ook niet. Ik heb in het buitenland meermaals op koniks gereden en ze waren echt mn favoriet! Loyaal, betrouwbaar, actief.

* vind het ook schadelijk dat staatsbosbeheer maar 2 opties ziet: vernaggelen in een natuurgebied of de slacht. Er is een goed leven voor ze mogelijk. Ipv de slacht kun je ze ook trainen. Zal wel te duur zijn.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 12-05-25 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Re: Waarom is de konik niet populairder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:04

Ik vind ze prachtig, maar met een stokmaat van maximaal 1.40 zijn ze voor de meeste volwassenen te klein.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:05

Mijn persoonlijke visie? Ik zou geen interesse hebben in het hebben/houden van een konik om de volgende redenen;

- Formaat: ik ben erg lang. Een konik van 1.60+cm heb ik nog niet voorbij zien komen
- Gebruiksdoel: Waarschijnlijk zouden ze het meeste geschikt zijn voor buitenritten, dagtochten oid. In mijn omgeving heb ik niet voldoende "natuur" voor prachtige, lange tochten. Ik verwacht dus een paard wat ook fijn mee kan komen in andere disciplines daarnaast. Daarmee zeg ik overigens niet dat ze niks anders zouden kunnen dan recreatie, maar het is niet een voor de hand liggende keuze om voor een Konik te gaan als je graag wedstrijden zou willen rijden bijvoorbeeld.
- Kosten: het houden van een paard is nou eenmaal duur, elke maand. Dan koop ik persoonlijk liever een paard welke meer mogelijkheden heeft voor andere disciplines, wedstrijden etc wat er dan ook op dat moment mijn interesse zou hebben. En mijn persoonlijke mening is dat ze mooi zijn, maar ze spreken mij qua uiterlijk minder aan dan andere rassen.

Ik denk dat je dit van veel rassen kunt zeggen; Fjord, Haflinger, KWPN, Shetlanders. Uiteindelijk ligt het aan persoonlijke voorkeur + of je ermee in aanraking komt om een voorkeur voor een ras te ontwikkelen. Maar ik denk dat in een vrij groot en sterk ontwikkeld paardenland als Nederland, waar het houden van paarden duur is door gebrek aan ruimte, veel mensen zullen kiezen voor het paard wat hun aanspreekt en wat praktisch is voor hun wensen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:08

Voor mij zijn ze te klein en ik heb er persoonlijk niks mee. Ik vind ze vrij zwaar lijken, net als veel fjorden. Dik kort nekje en niet de meest ideale bouw om dressuur te rijden

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:10

Lage schofthoogte, vaak wat lastige ruggen (vaak wat bol en kort) voor een passend zadel waar ook de ruiter in past.

Denk dat dat een beetje het stukje is wat de Nederlandse wat langere ruiter tegen houdt.
Wij hadden er ooit een als manege pony vroeger, leuk beestje, maar wel lastig er een zadel een beetje passend op te krijgen.

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:12

Ik vind het ook een leuk ras om te zien. Alleen zijn ze te klein, wat hier meer wordt gezegd.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:14

Smaak. Ik vind ze gewoon niet mooi voor mezelf. Net als bijvoorbeeld fjorden. Sommige zijn er gek van en sommige gewoon niet. Ik vind ze mooi leuk en prachtig bij een ander.
Het is geen ras die je dagelijks op marktplaats tegen komt, zoals fjorden en kwpn'ers bijvoorbeeld wel.

Dus het is gewoon allemaal erg logisch.
Laatst bijgewerkt door Cioccolato op 12-05-25 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:15

Degene die ik in het echt heb gezien spraken mij helaas niet aan. Erg slecht opgevoed, nou is dat meer aan de eigenaar aan te merken maar toch. Heel opdringerig, geen enkel respect voor mensen en hoewel ze in het wild waren geboren ook niet zo sociaal naar paarden. My way or the high way bij letterlijk alles. Ontsnapten ook heel vaak, sloopten alles.

Daarnaast werden ze op arm onbeperkt hooi al heel erg snel veel te dik en hoefbevangen. Ik hoorde dat zelfs op afgemeten graszaadhooi en stro ze nog steeds niet afvielen. Dat lijkt mij erg lastig om mee om te gaan.

Wel prachtig goede hoeven etc
Laatst bijgewerkt door Sintara op 12-05-25 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:15

Het is niet mijn type. Ik vind alle paarden leuk en lief hoor, maar niet perse om zelf te hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 16:56

Veel van jullie argumenten gaan over smaak (uiterlijk) of voorkeuren (het vermogen om een bepaalde sport te beoefenen).
Maar het verklaart niet waarom deze paarden zo vreselijk weinig waarde hebben t.o.v. andere paarden.
Op een of andere manier heeft dit paard niet dezelfde status gekregen als andere vergelijkbare typen paarden. Misschien JUIST omdat ze ingezet worden voor begrazing?
Dat mensen ze gewoon anders inschalen?

Ik heb vooral interesse omdat veel rassen niet meer vrij zijn van aandoeningen, welke er vaak ingefokt zijn.
Wanneer je dan zoekt naar iets tamelijk onverwoestbaar (wat natuurlijk niet echt bestaat) kom je maar bij een paar rassen uit, en dan met name de rassen waar de mens zich weinig mee heeft bemoeit.
Uitzonderingen daargelaten dus.

Eigenlijk zou een paard dat zo gezond en robuust juist meer waard moeten zijn denk je.

Schofthoogte rond de D zou voor een volwassene met gemiddelde lengte en gewicht goed passend kunnen zijn.
Ook maakt hun wat rechtere rug dat ze betere gewichtsdragers zijn lijkt me?
Enfin, mijn interesse hebben ze wel.

Ben benieuwd of zich hier nog eigenaren melden die ermee werken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 17:28

Ik denk dat ze vooral niet zo veel gebruikt worden/geen status hebben, omdat het halfwilde/feral paarden zijn. Vaak heel erg moeilijk een beetje (kind-)mak te krijgen, en in combinatie met het formaat zijn er dus gewoon te weinig wél bruikbare Koniks.
Van verreweg de meeste hoor je/hoor ik dat ze zwaar tegenvielen bij het africhten/inrijden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 17:37

Ninx schreef:
Veel van jullie argumenten gaan over smaak (uiterlijk) of voorkeuren (het vermogen om een bepaalde sport te beoefenen).
Maar het verklaart niet waarom deze paarden zo vreselijk weinig waarde hebben t.o.v. andere paarden
.
Op een of andere manier heeft dit paard niet dezelfde status gekregen als andere vergelijkbare typen paarden. Misschien JUIST omdat ze ingezet worden voor begrazing?
Dat mensen ze gewoon anders inschalen?

Ik heb vooral interesse omdat veel rassen niet meer vrij zijn van aandoeningen, welke er vaak ingefokt zijn.
Wanneer je dan zoekt naar iets tamelijk onverwoestbaar (wat natuurlijk niet echt bestaat) kom je maar bij een paar rassen uit, en dan met name de rassen waar de mens zich weinig mee heeft bemoeit.
Uitzonderingen daargelaten dus.

Eigenlijk zou een paard dat zo gezond en robuust juist meer waard moeten zijn denk je.

Schofthoogte rond de D zou voor een volwassene met gemiddelde lengte en gewicht goed passend kunnen zijn.
Ook maakt hun wat rechtere rug dat ze betere gewichtsdragers zijn lijkt me?
Enfin, mijn interesse hebben ze wel.

Ben benieuwd of zich hier nog eigenaren melden die ermee werken.

juist de mens bepaald de waarde en de konik is door zijn uiterlijk al minder aantrekkelijk en dit doet dus zeker iets met de prijs en het aanbod. ze zijn dus goedkoper in aanschaf omdat er weinig tot geen klanten voor zijn. dat is bijvoorbeeld ook zo met een hackney daar moet je nu net een liefhebber voor hebben zijn ook maar enkele 100den euros waard.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 17:37

Voor mijn doel: recreatie zouden ze prima zijn.

Maar denk dat ze net zo goed snel bevangen zijn dan een andere koudbloed.
Want wij laten ze niet uithongeren in de winter. Dus ze gaan al met teveel spekkies de lente in.

En te klein en te kort voor de meeste volwassen en ook pubers.

En uit zo'n gebied nog heel wat werk om ze ook braaf genoeg te krijgen voor het werk onder het zadel.
En al helemaal voor de doelgroep kind. Die er op past.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 17:40

Ja juist dat stukje smaak en populariteit onder mensen zorgt voor de waarde...
Ze zijn dus niet zo geschikt als je denkt. Anders was het anders geweest.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 17:42

Ibbel schreef:
Ik denk dat ze vooral niet zo veel gebruikt worden/geen status hebben, omdat het halfwilde/feral paarden zijn. Vaak heel erg moeilijk een beetje (kind-)mak te krijgen, en in combinatie met het formaat zijn er dus gewoon te weinig wél bruikbare Koniks.
Van verreweg de meeste hoor je/hoor ik dat ze zwaar tegenvielen bij het africhten/inrijden.

Dit hoor ik ook regelmatig. Ze zijn puur en lang niet zo vergevingsgezind als paarden die uit een lijn komt die al jaren gedomesticeerd is.

Ik denk dat ze gewoon heel paards zijn en dat heel veel mensen daar moeite mee hebben om daar goed mee om te gaan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 17:44

Er is nauwelijks een markt voor volwassenpony's, dat lijkt me al het eerste wat de prijs drukt.
Vervolgens, ook niet voor de volwassen ruiter die graag serieuzer wil dressuren of springen(daar is de bouw echt niet naar)
Ook zijn het geen ijslanders met bijvoorbeeld extra gangen.
Dus dan blijft er een "buitenrij-pony" over.
"gewichtsdragers" kan best wezen, maar ze blijven klein. Ik kan op mijn pony van 1,40 (en geen korte rug waar makkelijk een 17,5 inch zadel op past) maar met mijn 178 is dat niet het aller leukste wat je kan doen qua verhoudingen.

Qua exterieur ken ik ze niet zo goed, wat ik zo zie op wat foto's als ik even kijk is dat ze vaker licht overbouwd zijn, wat erg ongustig is voor bijvoorbeeld zadelpassen.

Klopt het trouwens dat ze ongeveer max 140 zijn? ik kom op mp ook een 4-jarige tegen van 125. Dan wordt het natuurlijk nog lastiger om een geschikte ruiter te vinden.

Mijn pony is vooral mijn aan de hand-werk/dubbele longe pony. Als hij er ooit niet meer is komt er voor dat doel weer een leuke pony. Maar wat ik zoek zou dan zijn: ongeschikt als kinderpony(onhandelbaar ook welkom), liefst wel beetje leuke gangen want wil wel dressuurmatig trainen. Op dat eerste stuk past een konik wel, maar op dat tweede niet. Maar je kan ook wel nagaan, als ik een pony zoek die ongeschikt is voor kinderen dan kan je die ongeveer op elke straathoek wel vinden denk ik. :+

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 17:46

Het beeld dat ik van Koniks heb (ik heb er ook weinig mee, maar vooral door wat ik tegenkom een aangeboden zie komen is): Klein inderdaad maar ook dat het totaal geen brave paarden zijn. Best wel zenuwpezen door hun (semi?) wilde natuur. Ik heb fjorden en daarmee worden ze vaak vergeleken maar dat ik vind ik dus echt een totaal ander type. Ook hebben ze best vaak zomereczeem (van wat ik zie voorbijkomen) en dat trekt gewoon niet aan.

Met de stelling "Je kan er geen dressuur mee rijden" ben ik het overgins niet mee eens. Dressuur hoort er voor het paard te zijn en niet andersom :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 17:47

Ir111 schreef:
Ibbel schreef:

Dit hoor ik ook regelmatig. Ze zijn puur en lang niet zo vergevingsgezind als paarden die uit een lijn komt die al jaren gedomesticeerd is.

Ik denk dat ze gewoon heel paards zijn en dat heel veel mensen daar moeite mee hebben om daar goed mee om te gaan.

Koniks zijn gewoon poolse gedomesticeerde paarden/pony's, hoor, daar is niks wild paard aan.

In Polen worden ze gereden, ze springen ermee, lopen dressuur, buitenritten, verschil is dat ze daar wel gewoon beleerd en opgevoed worden, gehouden als gewone huispaarden. Dat gebeurt in NL in een natuurgebied niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 17:51

Een schofthoogte tussen 1.30m en 1.40m is voor weinig volwassenen echt heel erg aangenaam passend. Uiteraard kan het wel, maar de markt van volwassenen die op C-pony's rijden is klein. Daarnaast bevind je je toch meer in de recreatieve hoek. Om die doelgroep te bedienen zijn er heel wat andere en beter voor het doel gefokte pony's, zoals de Fjord, Halfinger, Ijslander,... Rassen die ook eerder in Nederland geïntroduceerd werden en het gat/de vraag opvulde/beantwoordde nog voordat we wisten wat een Konik was.

De konik werd ook naar Nederland gehaald omwille van natuurbegrazing, niet omdat het een superleuke, rijdbare pony was met kwaliteiten die nog niet in andere rassen terug te vinden waren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 17:56

M'n buurvrouw heeft enkele jaren koniks gefokt. (gekruist met Soraia)
Een deel is verkocht en van een aantal zijn fijne rijponies van gekomen.

Ze fokt nu niet meer, heeft er nog maar een paar lopen (2 denk ik als ik goed zie haha) maar ze doet er zelf ook niks meer mee eigenlijk door haar gezondheid.

Ik vind ze mooi, maar net iets te klein ja.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 17:58

Mijn aangetrouwde nicht had een super leuke konik. Konden gewoon ook wat zwaardere volwassenen op, beestje was braaf. Alleen.. door zijn start in de 'natuurgebieden' waren zijn darmen beschadigd geraakt door wormen. (omdat ze niet ontwormd worden) wat hem zijn leven kostte uiteindelijk. En dat blijft me altijd bij.

Daarnaast denk ik dat als ze zo in het semi wild opgroeien dat ze lastiger kunnen zijn. Het helpt vaak als ze vanaf het begin goed opgevoed worden.

Verder, ik zie er eigenlijk nooit heel veel te koop staan. Heb eigenlijk nog nooit gehad dat ze mijn interesse wekten. Maar ik val ook wel op ander soortige paarden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 17:59

Furst schreef:
Het beeld dat ik van Koniks heb (ik heb er ook weinig mee, maar vooral door wat ik tegenkom een aangeboden zie komen is): Klein inderdaad maar ook dat het totaal geen brave paarden zijn. Best wel zenuwpezen door hun (semi?) wilde natuur. Ik heb fjorden en daarmee worden ze vaak vergeleken maar dat ik vind ik dus echt een totaal ander type. Ook hebben ze best vaak zomereczeem (van wat ik zie voorbijkomen) en dat trekt gewoon niet aan.

Met de stelling "Je kan er geen dressuur mee rijden" ben ik het overgins niet mee eens. Dressuur hoort er voor het paard te zijn en niet andersom :j

het zijn van nature helemaal geen zenuwachtige dieren, maar omdat ze zo enorm groen van de weides afkomen en naar mensen gaan die dit niet kunnen sturen, krijg je dieren die geprobeerd zijn en daar zit enorm veel werk aan en is het bijna niet te doen deze nog op te voeden zoals wij ze graag zien in de maat
koniks gemiddeld worden/zijn 130/135

een konik die van de weide afkomt en zo groen als gras is en bij kundige mensen in handen komen zijn zeer fijne dieren en dan een beetje het type haflinger. qua gezondheid zitten ze ook in dat gebied van de haflinger dus voer ze niet te vet want ook dan krijg je problemen maar dat is natuurlijk bij alle koudbloeden (uitzonderingen daar gelaten)

maar hier gaat tijd en geld inzitten en dan zijn ze om te verkopen als zijnde kinderpony niks meer waard en voor de handel niet meer interessant. en voor een particulier die er een kinderpony van wil maken te groen en dus gaat het vaak fout.

er worden weleens koniks aangeboden vanuit een handelaar die heeft ze dan overgekocht eigenlijk bestemd voor slacht en heel eerlijk de meeste zijn dan ook beter af op de slacht als je ziet waar ze terecht komen waar totaal geen kunde is voor deze dieren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:11

_San87_ schreef:
Koniks zijn gewoon poolse gedomesticeerde paarden/pony's, hoor, daar is niks wild paard aan.

Dat is niet helemaal waar. Tot in de 19e eeuw werden Poolse 'hitjes' vaak bewust gekruist met Tarpans, die daar toen ook nog gewoon veel rondliepen. Ergens begin 20e eeuw is zelfs een poging gedaan de Tarpan terug te fokken met behulp van die hitten - er is toen heel hard gezocht naar Koniks die zo veel mogelijk leken op de Tarpan.

Die terugfokpogingen hebben ook nog als 'Tarpan' in verschillende dierentuinen rondgelopen.

Dus er zit gemiddeld genomen een redelijke scheut Tarpan in de moderne Konik.
Vermoedelijk qua invloed vergelijkbaar met de scheut Arabier en Berber die er in het Engels Volbloed zit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:30

Ik vind ze te klein en persoonlijk ook gewoon weinig aansprekend/niet mooi.