Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ninx schreef:Veel van jullie argumenten gaan over smaak (uiterlijk) of voorkeuren (het vermogen om een bepaalde sport te beoefenen).
Maar het verklaart niet waarom deze paarden zo vreselijk weinig waarde hebben t.o.v. andere paarden.
Op een of andere manier heeft dit paard niet dezelfde status gekregen als andere vergelijkbare typen paarden. Misschien JUIST omdat ze ingezet worden voor begrazing?
Dat mensen ze gewoon anders inschalen?
Ik heb vooral interesse omdat veel rassen niet meer vrij zijn van aandoeningen, welke er vaak ingefokt zijn.
Wanneer je dan zoekt naar iets tamelijk onverwoestbaar (wat natuurlijk niet echt bestaat) kom je maar bij een paar rassen uit, en dan met name de rassen waar de mens zich weinig mee heeft bemoeit.
Uitzonderingen daargelaten dus.
Eigenlijk zou een paard dat zo gezond en robuust juist meer waard moeten zijn denk je.
Schofthoogte rond de D zou voor een volwassene met gemiddelde lengte en gewicht goed passend kunnen zijn.
Ook maakt hun wat rechtere rug dat ze betere gewichtsdragers zijn lijkt me?
Enfin, mijn interesse hebben ze wel.
Ben benieuwd of zich hier nog eigenaren melden die ermee werken.
Ibbel schreef:Ik denk dat ze vooral niet zo veel gebruikt worden/geen status hebben, omdat het halfwilde/feral paarden zijn. Vaak heel erg moeilijk een beetje (kind-)mak te krijgen, en in combinatie met het formaat zijn er dus gewoon te weinig wél bruikbare Koniks.
Van verreweg de meeste hoor je/hoor ik dat ze zwaar tegenvielen bij het africhten/inrijden.
Ir111 schreef:Ibbel schreef:Ik denk dat ze vooral niet zo veel gebruikt worden/geen status hebben, omdat het halfwilde/feral paarden zijn. Vaak heel erg moeilijk een beetje (kind-)mak te krijgen, en in combinatie met het formaat zijn er dus gewoon te weinig wél bruikbare Koniks.
Van verreweg de meeste hoor je/hoor ik dat ze zwaar tegenvielen bij het africhten/inrijden.
Dit hoor ik ook regelmatig. Ze zijn puur en lang niet zo vergevingsgezind als paarden die uit een lijn komt die al jaren gedomesticeerd is.
Ik denk dat ze gewoon heel paards zijn en dat heel veel mensen daar moeite mee hebben om daar goed mee om te gaan.
Furst schreef:Het beeld dat ik van Koniks heb (ik heb er ook weinig mee, maar vooral door wat ik tegenkom een aangeboden zie komen is): Klein inderdaad maar ook dat het totaal geen brave paarden zijn. Best wel zenuwpezen door hun (semi?) wilde natuur. Ik heb fjorden en daarmee worden ze vaak vergeleken maar dat ik vind ik dus echt een totaal ander type. Ook hebben ze best vaak zomereczeem (van wat ik zie voorbijkomen) en dat trekt gewoon niet aan.
Met de stelling "Je kan er geen dressuur mee rijden" ben ik het overgins niet mee eens. Dressuur hoort er voor het paard te zijn en niet andersom
_San87_ schreef:Koniks zijn gewoon poolse gedomesticeerde paarden/pony's, hoor, daar is niks wild paard aan.