Melkproductie weer terug na afspenen veulen, help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aife

Melkproductie weer terug na afspenen veulen, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:14

Mijn 'veulen' is inmiddels 1 jaar. Ze was volledig afgespeend, de uier bij de moeder was ook volledig droog en de melkproductie was gestopt.

Helaas heeft het veulen zo veel zitten proberen drinken (en de merrie liet dit toe) dat ze de melkproductie weer op gang heeft gekregen. De uier is niet vol maar er komt wel melk uit.
Het veulen heeft dit echt niet meer nodig... Ze eet goed haar hooi en brok en drinkt uit de waterbakken. Maar blijkbaar is het toch handig als de wandelende melkbar dichterbij staat dan de drinkbakken....

De merrie is inmiddels 22 en heeft veel spierverlies door de lactatie. Ze bleef vermageren ondanks het vele bijvoeren (wat ik ook voorzichtig doe mits ze een verleden heeft met hoefbevangenheid. En jawel een lacterende merrie kan ook HB worden... Mijn merrie is zelfs tijdens haar eerste dracht HB geworden)
Ze staat nu ongeveer 1.5 maand terug apart en haar gewicht gaat nu eindelijk weer omhoog, maar de spieren blijven wat achter.

Ik zit enorm in dubio met het voer. Ze geeft nog steeds melk en daarvoor zou ik minder eiwitten willen geven. Maar anderzijds gaat het spierverlies zo snel, en dan moet je net eiwitten bij geven?
Het gaat hier ook om een IJslander, die sowieso al sober gevoerd moeten worden.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ze blijven elkaar wel zien. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om ze volledig uit het zicht te halen. Maar zowel moeder als veulen doen hun ding. Ze staan niet constant te roepen of aan de draad te draaien.

Edit: ook tips hoe ik de melkproductie kan stoppen zijn welkom... Ik vind het doodzonde dat ze nu helemaal alleen staat (het veulen staat niet alleen. Enkel de moeder)
Laatst bijgewerkt door Aife op Gisteren, 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Re: Melkproductie weer terug na afspenen veulen, help

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:23

Wellicht is Coolstance Copra een geschikt product voor je merrie?

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:39

Princesj schreef:
Wellicht is Coolstance Copra een geschikt product voor je merrie?

Dit is ook weer eiwitrijk?

Momenteel krijgt ze (buiten het hooi) Equifyt green balance, equilin balancer, wiesencobs, spirulina, magnesium en ik heb zopas een zak musclefit van metazoa gekocht. Dus kwa eiwitten zit ze vrij hoog lijkt me. Maar misschien is dat net wat haar melkproductie in stand houdt?
Ze krijgt geen gras, staat op een paddock.

Ze heeft in het begin ook zupa gekregen maar daar ben ik nu mee gestopt omdat ze kwa gewicht nu weer ok is, maar die spieren blijven achter.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:45

Dat is ook eiwitrijk maar op basis van kokos.

_Jerry

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:46

Staat ze verder nog in het werk? Eiwit is inderdaad een belangrijke bouwsteen, maar spieren kweken doe je ook door ze te trainen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:30

Nu zijn ze opnieuw afgespeend? Anders eerst dat. Eerst t uier weer droog en dan pas op gaan voeren.
En niet samen zetten als 'veulen' wil drinken.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:22

_Jerry schreef:
Staat ze verder nog in het werk? Eiwit is inderdaad een belangrijke bouwsteen, maar spieren kweken doe je ook door ze te trainen.

Ja 2x per week ongeveer rij ik haar. Ik ben wat voorzichtig i.v.m. oudere peesblessures. Ik ben er me van bewust dat het een hele tijd zal duren. Maar ik had verwacht toch iéts vooruitgang te zien kwa spieren en dat mis ik precies. (ik vermoed als de melkproductie echt gestopt is, dat het ook iets sneller zal gaan?)

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:24

Cioccolato schreef:
Nu zijn ze opnieuw afgespeend? Anders eerst dat. Eerst t uier weer droog en dan pas op gaan voeren.
En niet samen zetten als 'veulen' wil drinken.

Ja nu staan ze terug apart. Ik had verwacht dat de uier veel sneller zou opdrogen (de eerste keer ging dit vrij vlot en toen was hij echt heel dik en gespannen. Nu lijken het theezakjes maar er komt wel degelijk melk uit)
Dus eerst terug op puur hooi tot de uier droog is?