[VOLG] Ook polyester trailers hebben wel eens onderhoud nodig.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floortje_NL

Berichten: 319
Geregistreerd: 13-05-23

[VOLG] Ook polyester trailers hebben wel eens onderhoud nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 00:39

Een paar jaar geleden kocht ik bij de zuiderburen een mooie Fautras trailer.

Deze had toen al een aantal schadeplekjes in de toplaag en die worden er met buiten wonen door de jaren heen natuurlijk niet beter op :=

Dus het wordt tijd voor groot onderhoud. En toen had ik het geweldige idee om hem dan ook meteen een andere kleur te geven :') .

Dat betekend alles demonteren, kitranden verwijderen en tot in alle hoekjes en kiertjes opschuren.

Gekozen voor een nieuwe 2 componenten polyester topcoat ipv polyester lak. Met die topcoat kan ik namelijk ook de huidige schades in de toplaag herstellen.

Misschien voor jullie leuk om mee te kijken met de werkzaamheden :)

Het slachtoffer
Afbeelding

Begonnen met de demontage
Afbeelding

Alle onderdelen gelabeld en per zijde verpakt.
Afbeelding

Heel erg fijn om een grote werkplaats te hebben :o
Afbeelding

Een paar van de schadeplekjes
Afbeelding

Afbeelding

Naar buiten om te wassen en te schuren
Afbeelding

Afbeelding

Deze bouten komen uit de achterdeuren :\ . Dus naast een nieuwe topcoat gaan ook bijna alle bouten en moeren vervangen worden.
Afbeelding

Morgen moet ik nog wat schuren, de wielen en restjes kit verwijderen. Daarna ga ik met een dremel de beschadigingen uitslijpen en die plekken opvullen met de nieuwe topcoat.

BarbaravdW

Berichten: 1128
Geregistreerd: 31-07-11

Re: [VOLG] Ook polyester trailers hebben wel eens onderhoud nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 06:13

Wat interessant!

miezelke

Berichten: 1404
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Ook polyester trailers hebben wel eens onderhoud nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 07:27

Wauw wat een project :wow:
Ik volg!

Ibbel

Berichten: 51089
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [VOLG] Ook polyester trailers hebben wel eens onderhoud nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 07:33

Vervang de bouten (en schroeven, en hang- en sluitwerk) dan meteen door RVS. Kost je de kop niet, is tegenwoordig best betaalbaar. En zet wat je niet kunt of wilt vervangen door RVS voor montage even goed in de heldere Tectyl en smeer het schroefdraad in met vet. Dan kun je ze er ook weer makkelijk uitkrijgen als het eens nodig is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 110142
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Down The Witches Road

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 07:34

Ik kijk ook mee, vind dit wel interessant. :j

TinkerTreas

Berichten: 4003
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [VOLG] Ook polyester trailers hebben wel eens onderhoud nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 08:42

Ik volg ook. Wij hebben ook pas onze trailer opgeknapt. Maar ik ben vergeten om overal foto's van te maken.

Welke kleur ga je hem maken?

SandraWierda

Berichten: 2002
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:12

Hier een polyester trailer staan die een upgrade nodig heeft, dus ik volg. Plaats je ook even de linkjes van de materialen die je gebruikt / _/-\o_

ikke

Berichten: 38720
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:35

Ibbel schreef:
Vervang de bouten (en schroeven, en hang- en sluitwerk) dan meteen door RVS. Kost je de kop niet, is tegenwoordig best betaalbaar. En zet wat je niet kunt of wilt vervangen door RVS voor montage even goed in de heldere Tectyl en smeer het schroefdraad in met vet. Dan kun je ze er ook weer makkelijk uitkrijgen als het eens nodig is.

Maar let er wel op dat RVS A2 70 (de standaard bouten) ongeveer 25% minder sterkte hebben.
Op die delen waar serieuze krachten op komen staan, zoals assen en chassis, zou ik bouten met gelijke sterkte gebruiken. Meestal zijn dat gewone stalen 8.8 bouten.

Lees je even hoe het werkt met sterktes van bouten en hoe je dat kunt herkennen.
Dan kun je terug vinden dat RVS A4 80 ongeveer dezelfde sterkte heeft als stalen 8.8 bouten, maar houdt er rekening mee dat die 2 a 3 keer zo duur zijn als stalen bouten.

Floortje_NL

Berichten: 319
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 11:27

Bedankt voor alle leuke reacties :D

@Ibbel; in deze maten en benodigde sterkte wordt rvs een heeeeeel duur grapje := . Gaat in totaal om meer dan 100 M8 bouten en moeren. Dan tel ik het verschil in benodigde lengtes en bulk verpakkingsformaten niet mee. We gaan ze inderdaad wel in het vet monteren en van de rvs scharieren isoleren d.m.v. nylon sluitringen.

@TinkerTreas; hij wordt legergroen :+

@SandraWierda; als hij klaar is zal ik een opsomming maken van alle gebruikte materialen.

@Ikke; dat inderdaad. Rvs is leuk maar met dit soort 'speciale' bolkopbouten op de juiste sterkte praat je over een paar 100 euro aan boutjes en moertjes. De raamkozijnen zijn alu en de schuiframen achter rvs. Die doe ik wel met rvs boutjes terug zetten (zaten nu rvs gepopt). Maar dat zijn geen zware constructie dragers. De wanden en deuren krijgen weer gegalvaniseerde bouten in combi met nylon sluitringen en vet om contactcorrosie zoveel mogelijk tegen te gaan :j

ikke

Berichten: 38720
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 15:22

Floortje_NL schreef:
@Ikke; dat inderdaad. Rvs is leuk maar met dit soort 'speciale' bolkopbouten op de juiste sterkte praat je over een paar 100 euro aan boutjes en moertjes. De raamkozijnen zijn alu en de schuiframen achter rvs. Die doe ik wel met rvs boutjes terug zetten (zaten nu rvs gepopt). Maar dat zijn geen zware constructie dragers. De wanden en deuren krijgen weer gegalvaniseerde bouten in combi met nylon sluitringen en vet om contactcorrosie zoveel mogelijk tegen te gaan :j

Je kunt bouten ook per stuk inkopen, bijvoorbeeld bij Faborij. Die zeggen dat ze alleen zakelijk verkopen, maar ik heb daar nooit vragen over gehad. Bestellen, betalen, meenemen :j

Daarnaast zijn de meeste bouten in de opbouw helemaal niet aan krachten onderhevig. Indertijd mijn Westfalia ook helemaal in RVS opgebouwd, behalve het chassis.
Die is vorig jaar vakkundig uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd. Heeft 20 jaar geen krimp gegeven.

Floortje_NL

Berichten: 319
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 18:59

ikke schreef:
Floortje_NL schreef:
@Ikke; dat inderdaad. Rvs is leuk maar met dit soort 'speciale' bolkopbouten op de juiste sterkte praat je over een paar 100 euro aan boutjes en moertjes. De raamkozijnen zijn alu en de schuiframen achter rvs. Die doe ik wel met rvs boutjes terug zetten (zaten nu rvs gepopt). Maar dat zijn geen zware constructie dragers. De wanden en deuren krijgen weer gegalvaniseerde bouten in combi met nylon sluitringen en vet om contactcorrosie zoveel mogelijk tegen te gaan :j

Je kunt bouten ook per stuk inkopen, bijvoorbeeld bij Faborij. Die zeggen dat ze alleen zakelijk verkopen, maar ik heb daar nooit vragen over gehad. Bestellen, betalen, meenemen :j

Daarnaast zijn de meeste bouten in de opbouw helemaal niet aan krachten onderhevig. Indertijd mijn Westfalia ook helemaal in RVS opgebouwd, behalve het chassis.
Die is vorig jaar vakkundig uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd. Heeft 20 jaar geen krimp gegeven.

Voor mij is gegalvaniseerd prima. Er zit ook een beetje tijddruk op het project en zo'n beetje alle lengtes tussen de 20 en 60mm zitten erin. Sommige waren net te lang, anderen te kort en te strak gedraaid in de fabriek waardoor het polyester bij de scharnieren van de deuren hier en daar gescheurd is.

De deuren zijn niet overal even dik, de sluitslangen hebben hier en daar opvulplaatjes en aan de binnenkant zitten beschermingspanelen. In 1 deur zitten al 5 verschillende lengtes en links en rechts zijn niet hetzelfde. Als er ook nog nylon sluitringen bijkomen dan is het echt ramzalig om nu al te weten welke lengte er straks bij welk gat moet komen.

Dus ik heb lekker ruim geteld bouten besteld en dan zien we straks bij montage wel welke lengtes er mooi uitkomen in welke gaatjes :o?

Floortje_NL

Berichten: 319
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 23:29

Vandaag was het schuren, schuren en nog meer schuren.....wat heb ik toch een hekel aan dat klusje |o

De schades uitgeslepen met een dremel.
Afbeelding

Afbeelding

De 2componenten topcoat heel dik erop aanbrengen.
Afbeelding

Hellende delen afplakken met tape om de vulling op de plek te houden.
Afbeelding

Afbeelding

Dit moet nu 24 uur uitharden. Daarna alles vlak afschuren en verder prepareren voor de uiteindelijke nieuwe topcoat.

pol013

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:16

Wat super interessant!

Ook de discussie over de bouten.

Ik ben heel benieuwd naar het eind resultaat.
En ook de (deel)kosten als je daar iets over wil delen?

Ik heb in mijn polyester kap ook een ster beschadiging zitten. Interessant om te zien hoe jij dat hier oplost.
Heb je enig idee hoe die beschadigingen er bij jouw trailer in gekomen zijn? Ik heb me altijd afgevraagd hoe die van mij daar is gekomen :o?

Floortje_NL

Berichten: 319
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 22:59

pol013 schreef:
Wat super interessant!

Ook de discussie over de bouten.

Ik ben heel benieuwd naar het eind resultaat.
En ook de (deel)kosten als je daar iets over wil delen?

Ik heb in mijn polyester kap ook een ster beschadiging zitten. Interessant om te zien hoe jij dat hier oplost.
Heb je enig idee hoe die beschadigingen er bij jouw trailer in gekomen zijn? Ik heb me altijd afgevraagd hoe die van mij daar is gekomen :o?

Ik zal de kosten ook delen. Al is dit natuurlijk wel een groot project en geen kleine reparatie :')

De grote diepe scheuren kocht ik hem al mee. Ik denk dat er ooit een keer een paard helemaal uit zn stekker is gegaan tegen de achterdeuren.

Poly is minder stijf dan hout. Het beweegt en daar komen meestal de kraaienpoten vandaan.

Floortje_NL

Berichten: 319
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 23:12

Vandaag voor de verandering nog meer geschuurd :+

Al is dit wel een leukere schuurwerk, omdat je de schades steeds verder ziet verdwijnen.

De dikke topcoat filler weg gaan schuren. Hier en daar toch net niet dik genoeg geweest helaas.
Afbeelding

Ervoor gekozen om deze kleine schoonheidsplekjes op te vullen met polyester putty. Deze gebruiken we ook regelmatig bij auto's maar ik vind hem qua houvast te onbetrouwbaar om grote plekken mee te vullen. Voor deze kleine resterende gaatjes durfde ik het wel aan.
Afbeelding

Afbeelding

Na uitharden, opnieuw schuren, ontstoffen en ontvetten was het dan eindelijk tijd voor de nieuwe topcoat.
Afbeelding

De kleur vind ik super gaaf maar helaas gaf de voorgeschreven vachtroller veeeeeel meer structuur dan verwacht -O-
Afbeelding

Dit vind ik niet mooi en het hardt nu ook heel raar uit. Zie het niet zitten om zoveel oppervlak glad te gaan polijsten.

Morgen ga ik kijken of de verfzaak speciale schuimrollers voor 2componenten lak heeft. Dat zou een gladder resultaat moeten geven. Dan zit er helaas niets anders op dan de achterdeur weer helemaal op te schuren en nog een poging te doen. Deze topcoat is namelijk niet geschikt om meerdere lagen te maken tenzij je tussen de lagen door heel grof opschuurt.

ikke

Berichten: 38720
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 23:16

Waarom kies je er dan niet voor om 'm te spuiten?

Floortje_NL

Berichten: 319
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 23:24

ikke schreef:
Waarom kies je er dan niet voor om 'm te spuiten?

Omdat ik hier geen spuitcabine heb :')

Auto onderdelen spuit ik wel, maar dan met bussen. Als ik de topcoat wilde spuiten dan moet ik daarvoor gereedschap aanschaffen waar ik geen enkele ervaring mee heb. Heb er wel naar gekeken maar vond de gok te groot.

Ga dit jaar nog wel werken met raptorliner in combi met een spuitpistool. Eens kijken hoe dat bevalt.

Floortje_NL

Berichten: 319
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 19:20

Misschien had ik dit moeten doen voordat ik deuren ging lakken |o :=

Diverse types rollers getest en met het verdunnen van de topcoat.
Afbeelding

De lakvilt roller had het mooiste resultaat dus daar heb ik een hele berg van besteld in de 2K uitvoering samen met de juiste verdunner. De topcoat is van zichzelf vrij stroperig en door iets te verdunnen vloeit hij mooier uit.

Naast de ongewenste structuur ook erachter gekomen dat die 20 minuten verwerkingstijd echt niet veel is. Dat resulteert in strepen en verschil tussen mat of zijdeglans uitharden. Met een beetje verdunnen kan je dat effect iets ondervangen maar het blijft een race tegen de klok.
Afbeelding

Afbeelding

Zoals ik het nu in kan schatten wordt het onmogelijk om de grote wanden strak en steepvrij erop te krijgen binnen die tijd. Er komt nog striping op en die ga ik gebruiken om de wand in 2en te delen. Dan kan ik in 2 etappes werken en de overgang tussen boven en onder komt onder de striping en zie je achteraf dus niets meer van.
Afbeelding

Vandaag alle kitrandjes verwijderd. Is een priegel klusje maar enorm belangrijk! Op siliconen kit hecht helemaal niets. Dus topcoat zal er vanaf bladderen en je kan er ook geen nieuwe kitnaad erop zetten. Ik haal het weg met kleine krabbertjes, een stanleymes en een smalle koperborstel. Als ik klaar met met pulken dan haal ik de laatste restjes weg met thinner. Dat lost de kit op. Wat je mist met weg wrijven, droogt door de thinner in en pak je mee met het schuren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Floortje_NL

Berichten: 319
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:35

De topcoat zit behoorlijk tegen maar het is toch tijd voor een update :=

Schuren schuren en nog meer schuren. De grove structuur van de deuren af halen.
Afbeelding

Alles goed afplakken. Ik kan heel netjes schilderen maar met die korte verwerkingstijd plak ik liever af zodat ik daar niet op hoef te letten. Er gaan 2 lagen topcoat op dus alles 2 keer afplakken. Nooit de tape laten zitten voor de volgende laag want dan trek je uiteindelijk je lak weer kapot. Daarom zeker met 2k meteen verwijderen na het rollen voordat het uitgehard is!
Afbeelding

Grote zijwand in 2 etappes waarbij de overlap onder de striping komt te zitten. Het is niet haalbaar om dit grote vlak binnen 20 minuten te rollen. Daarnaast; hoe meer topcoat je maakt, hoe sneller hij hard wordt. Dat is een gevolg van de warmte ontwikkeling in het product.
Afbeelding

Afbeelding

Zorg dus ook dat je snel door kan werken. Zoveel mogelijk wegwerp spul gebruiken. Er gaat nogal wat doorheen met zo'n groot project :o
Afbeelding

Met de lakviltroller en 5% verdunning heb ik aanzienlijk minder structuur. Helaas ontkom je niet aan strepen. Stukje van 50×50 lukt nog net om mooi streepvrij erop te krijgen mits je niet te dik rolt. Maar dit is geen lak en moet je juist wel dik erop zetten. Had gehoopt dat met polijsten je alles dezelfde glansgraad zou geven en strepen dan niet op zouden vallen maar helaas. Ik zal straks even een foto maken van een deur die al gepolijst is maar je nog steeds strepen op ziet.

3 opties:
- leren leven met de strepen
- 2k hoogglans lak er overheen
- natschuren en dan polijsten

Ik ben een autist en ontzettend perfectionistisch dus leven met de strepen gaat hem niet worden.

Een hoogglans lak er overheen is een duur grapje. Bijna 400,- exclusief weer een hele berg aan rollertjes.

Uiteindelijk is het dus schuren en polijsten geworden. We hebben ook een auto hobby dus beschikken over een poetsmachine en polijstpasta's. Maar natschuren is nieuw voor mij dus ook weer een hele ontdekkingsreis.

Veeeeeeeel schuurmateriaal. Van vellen tot schijven voor machinaal gebruik.
Afbeelding

Het eerste slachtoffer die in 2 delen is gedaan, omdat het voor mij ook nog heel erg zoeken is welke materialen en technieken in welke volgorde. Ben in ieder geval tot de conclusie gekomen dat polyester veel harder is dan autolak :+
Afbeelding

Ziet en mooi glimmend uit maar heeft helaas veel schuurkrassen die er met polijsten niet uit gaan. Heb gister de meest grove polijstpasta besteld voor maritiem industrieel gebruik. Deze zou krassen vanaf korrel 600 eruit moeten kunnen halen. De zwaarste voor gebruikt op autolak gaan vanaf korrel 1500. Dus dat is nogal een verschil.
Afbeelding

De komende dagen ga ik me vermaken met het verder schuren van de rest.
Afbeelding

En als ik het even helemaal gehad heb met die topcoat dan zijn er nog wel andere klusjes om me mee zoet te houden. Zoals de vloer opnieuw kitten......
Afbeelding

De trailer heeft hdpe trapbescherming. Mooi spul, loeisterk en veel lichter van gewicht dan rubber. Nadeel is dat je er helemaal niets op kan verlijmen. Zelfs niet met de beste hightack kit. En wat hebben die flapdrollen in de fabriek gedaan...... vloermat leggen, wanden erin, trapbescherming er tegenaan en dan een kitrandje tussen vloer en trapbescherming. Tja dat blijft niet zitten hè 8)7 . Want nog een eigenschap van hdpe is dat het uitzet en krimpt onder invloed van temperatuur.

Resultaat was een hoop zooi achter de kit in de rand tussen wand, trapbescherming en vloer. Dit ga ik oplossen door de oude kit te verwijderen en vervolgens de opening tussen vloermat en staalprofiel dicht te kitten. De trapbescherming maak ik een halve cm korter waardoor deze niet meer op de vloer staat maar er iets boven zweeft. Op die manier kan vuil nergens achter/tussen klem gaan zitten en makkelijker weg geveegd of gespoeld worden.

Het idee van 'nieuwe topcoat en nieuw kleurtje' is uitgelopen op een behoorlijke klus :x

Achteraf gezien had ik misschien beter voor topcoat spotrepair kunnen kiezen en de nieuwe kleur met een 2k lak te doen ipv via een topcoat. Aan de andere kant is dit ook super leerzaam. Daarnaast heeft werken met een topcoat als voordeel dat ik toekomstige schades er 'gewoon' uit kan slijpen, weer opvullen, vlak schuren en polijsten. Want een topcoat is geen lak maar in feite vloeibaar plastic. Met een lak kan zoiets niet, dan moet je meteen de hele wand doen.

Tot de volgende :wave:

sumic

Berichten: 1965
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:44

Wow wat een werk, en wat ontzettend leerzaam! Dankjewel voor het delen. Heel veel respect voor jou, ik geloof dat ik er maar van af zie hier }:0

Little_Gift

Berichten: 3223
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Ook polyester trailers hebben wel eens onderhoud nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:57

Ging het niet gewoon handiger geweest zijn om deze trailer te spuiten ipv verven?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 46056
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:01

Wat tof om te lezen/volgen. En wat een gedoe met die twee componentenlak, joh :=. Mijn partner is vorig jaar bezig geweest een polyester zeilboot op de knappen, die kwam met vergelijkbare ergernissen, haha.

Wij gebruiken voor de stalen bouten en moeren op onze zeilboot Owatrol, RVS is voor ons ook niet altijd een optie, dus de katrollen en klossen smeren we in met dat spul. Wellicht is dat ook iets voor het staalwerk van jouw trailer.

Wieke

Berichten: 1801
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: [VOLG] Ook polyester trailers hebben wel eens onderhoud nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:18

Tjonge jonge wat een mega project geworden ja.
Knap dat je perfectionistme nog steeds op volle kracht aan staat, ik had t denk ik al losgelaten haha

Floortje_NL

Berichten: 319
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:12

@Sumic; graag gedaan +:)+ . Snap ik hoor. Dit zijn echt projecten die je alleen moet doen als je zoiets ook echt leuk vind. Wij restaureren ook auto's dus dit valt een beetje in hetzelfde straatje.

@Little_gift; ja spuiten geeft een gladder resultaat en hoef je waarschijnlijk alleen voor de glans na te polijsten. Maar 2k spuiten is niet iets wat je moet doen als je daar geen ervaring mee hebt. Spuitnozzel en luchtdruk komen vrij nauw. De spuitversie van deze topcoat heeft een verwerkingstijd van slechts 10 minuten. Dat is dus incl mengen, spuiten en spuitpistool weer schoon maken. Ben je te laat dan kan je spuitpistool de prullenbak in := .

@San87; hahaha het ligt dus niet aan mij :') . De bouten en moeren gaan met lagervet terug erin. Hoeft gelukkig niet zout bestendig te zijn.

@Wieke; ik zit mezelf soms we in de weg ermee en de moed is me de afgelopen dagen ook wel regelmatig in de schoenen gezakt. Maar aan de andere kant weet ik van mezelf dat ik de komende jaren elke dag gefrustreerd raak als ik naar die trailer kijk dus dan maar even doorzetten ~~}>

Little_Gift

Berichten: 3223
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:13

Floortje_NL schreef:
@Little_gift; ja spuiten geeft een gladder resultaat en hoef je waarschijnlijk alleen voor de glans na te polijsten. Maar 2k spuiten is niet iets wat je moet doen als je daar geen ervaring mee hebt. Spuitnozzel en luchtdruk komen vrij nauw. De spuitversie van deze topcoat heeft een verwerkingstijd van slechts 10 minuten. Dat is dus incl mengen, spuiten en spuitpistool weer schoon maken. Ben je te laat dan kan je spuitpistool de prullenbak in := .



Zou het zoveel schelen dan met de gigantische mate van overwerk die je jezelf nu gaf qua extra polijsten, schuren, extra lakken enz?