Welke auto voor deze trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ManonGrr

Welke auto voor deze trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 13:24

Hoi! Ik heb een trailer met een max gewicht van 1200 kg. Nu ben ik opzoek naar een auto die hiervoor kan, maar ik ben door de bomen het bos een beetje kwijt. Ik heb interesse in een peugoot 2008, deze heeft een maximaal trekgewicht van 1270 kg. Is dit dan een match, of moet ik naar meer kijken? Ik lees veel over kogeldruk, maar snap echt niet waar ik dan naar moet kijken.

L_Ruiterhuis

Re: Welke auto voor deze trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:35

Het ligt er ook aan hoe zwaar je trailer is en hoe zwaar je pony of paard. Stel dat je trailer 850 kilo en je paard 600 kilo dan kom je niet toe met een maximaal trekgewicht van 1200 kilo.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:42

L_Ruiterhuis schreef:
Het ligt er ook aan hoe zwaar je trailer is en hoe zwaar je pony of paard. Stel dat je trailer 850 kilo en je paard 600 kilo dan kom je niet toe met een maximaal trekgewicht van 1200 kilo.

De trailer heeft toch een max gewicht van 1200 kg. Die auto kan prima.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:46

Een auto die 1200kg mag trekken is voldoende. Dus die peugoot kan prima. Ik had ooit een Golf voor mijn trailer van 1300 kg, ging ook prima.
Een 10-15 jaar geleden waren er diverse trailers op de markt van 500-550kg, dus daar kon en kan prima een paard van 600-700kg in. Een 1.5 paards trailer weegt echt geen 850 kg. Wel vermoed ik dat de trailer is teruggekeurd, want 1500kg ledig gewicht+laadvermogen is tegenwoordig wel standaard voor een 1.5 paards.
Maar het gaat hier om max 1200 kg, dus de ts weet waar hij of zij het over heeft, en dus moet er een auto voor die 1200kg of meer mag trekken.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:48

Maar dan kom je ook niet uit met een trailer die maximaal 1200kg mag wegen :+

Kogeldruk is de hoeveelheid kracht die op de kogel komt. Om veilig te blijven, moet de daadwerkelijke kogeldruk van de trailer niet hoger zijn dan die de auto aan kan.
Dus eigenlijk moet je ook de kogeldruk meten. Maar vaak is een kogeldruk van 75kg voldoende voor 1.5 paardstrailers.

Hoe vaak wil je met de trailer gaan rijden?
Voor semi-incidenteel, niet-wekelijks zou ik dit zelf prima vinden. We hebben met een dergelijke combi half nederland doorgetourd voor vakanties en nooit in de problemen gekomen.
Zeker als je niet in heuvelland rijdt, en een beetje sportief met de trailer kan en durft te rijden (niet te snel doorschakelen!) dan zou ik me geen zorgen maken over zo'n soort combinatie.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:49

Wil je dit met B of BE gaan trekken?

ManonGrr

Re: Welke auto voor deze trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 14:01

Het is een vrij oude trailer, die zelf 560 weegt. Hou je dus nog 640 over voor het paard, wat met mijn paard lukt.

Ik heb een BE rijbewijs, dus dat is geen issue.

Het zal gaan om vooral zomers misschien wel wekelijks een kort ritje naar het bos, en af en toe een langere rit naar een ander bos of strand. Geen wekelijkse wedstrijden oid.

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:13

ManonGrr schreef:
Hoi! Ik heb een trailer met een max gewicht van 1200 kg. Nu ben ik opzoek naar een auto die hiervoor kan, maar ik ben door de bomen het bos een beetje kwijt. Ik heb interesse in een peugoot 2008, deze heeft een maximaal trekgewicht van 1270 kg. Is dit dan een match, of moet ik naar meer kijken? Ik lees veel over kogeldruk, maar snap echt niet waar ik dan naar moet kijken.

Als de auto in kwestie een minimaal trekgewicht (geremd) boven de 1200 kg heeft, dan is dat in principe in orde.

Tipje: bij veel auto verkoopsites kun je bij de filters het minimale trekgewicht (in jouw geval dus 1200 kg) invoeren. Krijg je alle auto's die te koop staan met dat minimale trekgewicht. Dan kun je nog verder filteren op bijvoorbeeld automerk/model, bouwjaar, km-stand en dergelijke :) Maakt misschien je zoektocht wat makkelijker, succes!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:54

ManonGrr schreef:

Kogeldruk die je auto mag hebben staat op de trekhaak en op je kentekenbewijs. Die 2 kunnen overigens verschillen, die op je kentekenbewijs telt. Trekhaken worden nl ook wel eens onder andere types van hetzelfde merk auto gezet die een hogere kogeldruk mogen en dan wordt de trekhaak uiteraard gemaakt op de hoogste kogeldruk.

Mijn ervaring is dat de meeste anderhalfpaardstrailers een max kogeldruk van 75 kg hebben, en de meeste auto's die onder de 1500 kg trekgewicht zitten een kogeldruk van max 50 of 60 kg hebben. De auto die je op het oog hebt zou dus wel eens een lagere kogeldruk mogen hebben dan je trailer.

Het gaat overigens om de daadwerkelijke kogeldruk, dus als die - met paard stilstaand er in - lager is dan wat je auto mag hebben zit je goed. Tijdens het rijden zal de kogeldruk regelmatig hoger en lager worden door het bewegen van je paard, als je over drempels rijdt etc, maar dat maakt verder niet uit.

Kom je (net) te hoog uit, dan zou je kunnen kijken of de voorste stang net een gaatje naar achteren hangen voldoende is.