Eigen pony/paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winchester1

Eigen pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 12:48

Ik probeer het kort te houden maar meestal typ ik te lange verhalen (dit is mijn eerste bericht hier op het forum)

Vroeger was ik echt een paardenmeisje. Nu heb ik mazzel met 2 dochters die paardenmeisjes zijn.
Ze zijn nu 10 en 12 jaar en rijden 3 en 4 jaar. Ze zitten nu net bij elkaar in de groepsles. Die van 12 rijdt wel op ander soort paarden. Verder gevorderd, met bijbehorende streken. Ze zijn ontzettend lief, zachtaardig en verantwoordelijk. Zie helaas dat andere kinderen dat niet altijd zijn bij de manege paarden

Maar goed, wij kunnen het betalen om een eigen pony te kopen en te onderhouden. Echter vind ik ze nu nog te jong voor deze verantwoordelijkheid dus ons plan is als ze zo'n 14 en 16 jaar zijn, als de mogelijkheden nog zoals nu zijn, om dan een paard voor ze te kopen. Dan hebben ze ook veel meer (rij)ervaring.
Iedereen die een eigen paard heeft is ooit voor het eerst begonnen maar ik vind de stap naar een eigen paard ook spannend. Hoe merk je dat een paard niet goed loopt bijvoorbeeld of dat er wat anders aan de hand is. Dat soort dingen leer je niet.
Lease kunnen we helaas niet gaan doen want dat geld moeten we opzij zetten voor ons toekomstige paard. Een lease pony op de manege kost 250 euro per maand (paard nog duurder) voor 3 dagen per week + verplichte les van 90 euro per maand. Die 90 euro dan x2 ivm 2 dochters. Daarbij mag ik dan niet op die lease pony/paard rijden. Dat is al 430 euro.

Particulier leasen gaat ook niet omdat echt iedereen 18+ leasers vraagt. Vroeger kon ik gewoon gratis een pony verzorgen en rijden. Tegenwoordig is dat bijna niet meer te vinden helaas.

Hoe ging het bij jullie toen jullie je eerste paard kochten? Waren er ook onzekerheden? Ik weet dat mijn dochters druk kunnen zijn met school, vriendinnen etc maar ze zijn niet alleen in de verzorging want ik heb de mogelijkheid om 7 dagen per week erheen te gaan.

We zijn nu een extra grote buffer aan het opbouwen en ons veel aan het inlezen wat een eigen pony in houd.
Ook ben ik best bang om een miskoop te doen ondanks een keuring. Maar goed dat is niet iets om ons nu al mee bezig te houden want tegen die tijd neem ik sowieso iemand mee die er meer verstand van heeft dan ik.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:58

Het belangrijkste is in jouw geval dat je iemand in de arm neemt die kennis en kunde heeft en je kan adviseren. Je kunt bijvoorbeeld een instructeur zoeken die je voor de tijd helpt met het zoeken naar een geschikt paard en je ook helpt met zaken er omheen. Dus meer een soort begeleiding. Dat soort mensen zijn er wel.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:58

Ik kreeg mijn eerste eigen pony toen ik 11 was van mijn ouders, die kwam toen in eigen beheer te staan. Dus iedere dag zelf voeren, uitmesten en binnenzetten (en mijn ouders sprongen natuurlijk bij). Nu denk ik inderdaad, WAT JONG! Maar ik heb er echt in een rap tempo een gigantisch verantwoordelijkheidsgevoel van gekregen en heel veel van geleerd. Mijn ouders hadden beiden paarden-ervaring, maar ik kan nu wel zeggen dat ze alleen wat basis kennis hadden en ze inmiddels alles aan mij vragen. :')

De dingen die jij noemt, leer je denk ik vooral in de praktijk. Vooral heel belangrijk dat ze gewoon lekker les nemen met die pony, dan kijkt er meteen met regelmaat een instructeur mee. Ook als ze op een pensionstal komt te staan, kunnen ze ook veel leren van de staleigenaar/stalgenoten denk ik. Dat heb ik altijd wel gemist.

Van dierenarts, hoefsmid, tandarts, zadelmaker en osteopaat bezoekjes leer je ook super veel. Die leggen graag uit waar ze op letten! Achteraf denk ik dat het ook super waardevol was geweest als ik eerder begonnen was met grondwerklessen, hier leer je echt enorm veel van qua lichaamstaal en lichaamsgebruik van je paard. Dit kan al super laagdrempelig voor jonge meiden. Het is gewoon heel fijn om een team van fijne mensen op te bouwen rond je paard (instructeur en/of behandelaar), zodat je daar met vragen altijd heen kan. Als je een keer dan wat geks opmerkt, kunnen zij direct met je meedenken.

En natuurlijk ga je altijd fouten maken hè! Als ik nu terug kijken naar mijn eerste pony denk ik ook, 'als ik dat direct anders had gedaan, dan was dit vast beter gegaan'. Maar dat is allemaal onderdeel van een leerproces wat ik nu weer meeneem naar mijn huidige paarden.
Laatst bijgewerkt door SUSANNEx op 14-04-25 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:59

Je eerste paard kopen is ook gewoon doodeng. Ik had het zelf wel onderschat. Er komen zóveel keuzes bij kijken. Ga ik een deken gebruiken? Hoeveels grams dan? Hoe vind ik een passende deken? Kan de deken al af? Nja, je snapt het punt. Elk onderdeel zorgt weer voor meerdere vragen. Ik was zelf vrij onervaren. Wat mij hielp was paardenvriendinnen hebben. Die heb ik m'n vragen gespamd. Of een Bokt topic openen. Uiteindelijk heb ik m'n best gedaan, nooit ergens op bespaard en volgens mij heeft mijn paard het goed gehad bij mij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 14:14

Is ook spannend :j

Laat een advertentie en foto's en filmpjes al zien aan bijvoorbeeld de instructrice.
Denkt die ook, leuk paard dan eerst gewoon zelf gaan kijken.
Alles filmen.
Ook dat weer laten zien.
Als je dan een fijn gevoel erbij hebt en ook de instructie dan ook nog steeds denkt, dat is een leuk paard ook hem/haar mee laten kijken op locatie.

En is het dan nog steeds wat, een keuring laten doen door een dierenarts die jullie zelf uitkiezen, dus niet die van de verkoper.

En is alle pech dan uitgesloten, nee helaas niet.
Maar het word wel al minder.

En goed dat je als ouder nu al informatie in aan het winnen bent. +:)+
Meestal weten de mensen bokt pas te vinden als het fout is gegaan.

Mijn eigen eerste paard was overigens mijn verzorgpaard.
Deze heb ik bij een stal zadelmak gemaakt en ook uitgebracht op wedstrijd.
Na een jaar heb ik hem toen kunnen kopen.
Dat is uiteraard een erg luxe uitgangspunt.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 14:15

Ik heb nu vier jaar mijn eerste eigen paard ( zij is 12, ik 31). Gaandeweg echt ontzettend veel geleerd. Ik wist ook echt een heleboel niet maar heb altijd geluisterd naar (verschillende) mensen om mij heen op stal die wel geruime kennis hebben en waarvan ik vind dat hun paarden blij en gezond zijn. Zo gaandeweg heb ik een hoop leren herkennen en geef ik mensen nu wel eens advies! Ik denk dat open blijven staan voor tips, goed naar je paard blijven kijken en bij twijfel experts inschakelen je al een heel eind helpen!

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 15:19

Toen mijn dochters 9 en 11 waren kochten wij onze eerste pony. Reuze spannend!!! Wij hebben gekozen voor een grote D pony, waar ik zelf ook op pas. (Ik ben zelf ook paardenmeisje geweest, en door m'n dochters is het virus weer gaan kriebelen.)
Inmiddels zijn we 14 jaar verder en hebben we de pony nog steeds. Dochters zijn volwassen. 1 rijdt nog steeds, de andere is al jaren geleden gestopt. En ook ik rij nog steeds en Inmiddelsstaat de teller op 2 pony's. Geen van ons is heel fanatiek wedstrijd ruiter geworden, dus misschien zijn onze ambities heel anders dan die van jullie.
Inmiddels qua verzorging veel bijgeleerd van stalhouder, stalgenoten, etc. En op tijd DA bellen bij twijfel.
Bij kijken voor aankoop altijd een ervaren extra paar ogen meenemen, niet op laten jagen, en laten keuren door onafhankelijke DA.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 15:50

Ik heb altijd veel gelezen over paarden. Toen ik jong was stond internet in z'n kinderschoenen dus ik verslond infoboekjes uit de bieb. En ik had verzorgponys waar ik onder begeleiding mocht verzorgen en rijden. Heel leerzaam.

Toen ik 10 was kreeg ik m'n eerste pony. Ouders 0 ervaring met paarden, dus ik regelde als 10 jarige eigenlijk alles zelf. En eigenlijk heb ik daar gaandeweg gewoon alles geleerd en best veel fouten gemaakt. M'n grootste fout: m'n pony stond de eerste 2 jaar alleen bijvoorbeeld (ja wel schapen maar dat is niet genoeg). Nadat ze terug was van een week logeren bij m'n verzorgpony viel me op dat haar lichaamstaal sip was. Toen heb ik m'n ouders omgepraat dat er een pony bij moest komen. Ondanks dat ik weinig ervaring had, viel afwijkend gedrag me eigenlijk altijd snel op en dan kon ik belde ik de dierenarts in overleg met m'n ouders. Want zij betaalden toen nog. Maar als je je dier minimaal 3x per dag ziet dan ga je snel leren wat normaal is en wat afwijkend is.

Ik had me dus goed ingelezen en verder stond ik altijd open voor tips van andere mensen als ze zeiden dat ik iets niet goed deed.

Dus als je de mogelijkheid hebt om een verzorgpony te zoeken dan zou ik dat zeker doen. Mijn ervaring is dat veel kinderen wel wat kunnen poetsen en zadelen, maar qua management niet meer weten dan wat ze op de manege zien. En dat is ook logisch. Daarom is een verzorgpony heel leerzaam.

En verder zorgen dat je altijd ervaren paardenmensen om advies kunt vragen. Dan komt het echt wel goed

Oza04

Re: Eigen pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 16:42

Wat ontzettend leuk!

Ik denk dat we allemaal wel 'bang' of in iedergeval gespannen waren met een eerste paard. Eerste keer DA bellen, 1e les, stalling enz. Wanneer is iets niet goed..

Ik vond het erg fijn dat ik begonnen ben op een stal waar de eigenaar veel verstand had, maar ook wel nuchter was. Stalgenootjes idem, hij loopt niet goed maar geen poeha van oo stel het is dit, stel het is dat. Daar heb ik als jonge meid heel veel aan gehad.

Een tip voor het kopen: neem iemand met verstand mee als je gaat kijken bij een pony. En dat hoeft echt niet meteen de 1e keer, maar ben je serieus en bevalt het, neem een instructeur mee, huur iemand onafhankelijk in.

Laat ook altijd de eigenaar eerst op de pony voor je je dochters erop zet. Ik heb met mijn 1e pony het risico gehad (waarvan ik toen niet wist dat het een risico was) om als eerste op de pony te stappen. Bij mijn 2e paard ook maar dat is een iets ander verhaal hihi.Je kunt verkopers tegenwoordig niet meer op blauwe ogen geloven helaas. Ook altijd filmpjes aanvragen voor je gaat kijken, paspoort inzien (checken op inentingen en aftekeningen) en niet voor het eerste de beste pony vallen.

Bedenk van te voren ook goed wat het eisenlijstje is. Leeftijd, hoogte (vinden ze wedstrijden leuk en zijn ze onder 18 raad ik toch een pony aan ipv paard. Pony tijd is zo waardevol) voorkeur of afkeur voor een ras enz.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 16:53

En laat altijd de pony minimaal klinisch keuren door je eigen dierenarts. Je hoort zoveel verhalen over miskopen waarbij eigenlijk altijd achteraf blijkt dat mensen van goed vertrouwen waren en niet hebben laten keuren door een onafhankelijke dierenarts

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 17:00

Ik was zo'n jaar of 4 toen ik op een pony werd gezet en de beginselen leerde.
En ik denk dat ik 7 jaar was en al meer serieus reed en tot 17 jaar alle jaren heel fanatiek in de ponysport gereden.
Maar wij hadden de pony's aan huis (boerderij), en van kleins af aan altijd mee moeten helpen.
Zo moest ik na schooltijd altijd stallen mesten, en vóór schooltijd hooi voeren.
Dat heb ik nooit naar of raar gevonden.
Juist goed als je van jongs af aan al leert om aan te pakken.

En inderdaad pony laten keuren van te voren.
Op die leeftijd van je dochters is een brave goede kinderpony belangrijkste denk ik.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 17:07

Ze zijn nu 10 en 12, maar hoe zit het qua tijd als ze op het VO zitten?
Vind jij het ook leuk, of ga je de verzorging volledig door je dochters laten doen? En wat als je dochters even geen zin hebben, is het paard dan de dupe? De volwassenen zijn eindverantwoordelijke vind ik.
Het is mijn ervaring dat je pas alles leert zodra je een eigen paard hebt.
Ik had alleen op een manege gereden, en de eigenaresse daar zei, toen ik mijn (1e) eigen paard kocht: het probleem zal niet zitten in de maandelijkse financiele lasten, maar in de tijd die het je kost, en ze had gelijk.
Bij aanschaf zou ik zeggen, koop een ervaren paard boven de 7, ga proefrijden, en laat hem keuren door een arts die jij zelf kiest.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 17:20

Altijd laten keuren is mijn advies.

Ik ken iemand die een afgekeurd paard kocht die dacht dat het wel goed kwam. Ondertussen alleen maar miserie en het ene na het andere dat opduikt dat er mis is met de pony.

Als je kan zou ik ook een proefperiode nemen van de pony. Zo weet je zeker of het iets is waar je dochters mee overweg kunnen. En in geval het miscast de pony terug naar de verkoper kan!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 17:25

Op proef meegeven doen echt maar heel weinig mensen.

Wat ik snap.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 19:05

DuoPenotti schreef:
Op proef meegeven doen echt maar heel weinig mensen.

Wat ik snap.

Klopt. Maar betalen met een soort garantie periode zou wel kunnen. Meeste paarden kan je terug doen naar de handelaar

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 19:10

Handelaar wat gemakkelijker.
Maar ook dan is gelijk krijgen niet gemakkelijk als er wat is.
Zou daar dus niet vanuit gaan.

Vragen kan altijd en dan goed op papier zetten.
Maar verwacht niet direct een ja

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 19:14

Sentir schreef:
Meeste paarden kan je terug doen naar de handelaar

Maar dat wil niet zeggen dat je je geld terug krijgt.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 21:55

Ik was 40 toen mijn eigen paard kwam. Samen met een goede vriendin kocht ik haar. Gelukkig maar want dan konden we samen bedenken wat we moesten doen
Uiteraard kwam alles voorbij
1e keer erg invallen in de winter , van stal veranderen, de 1e keer koorts haha net als je kind zal maar zeggen. Maar aldoende leert men. Leuk hoor

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 04:12

Tot die tijd kun je best kijken of het lukt om een verzorgpony te krijgen. Het is altijd een beetje regio afhankelijk, maar in de regio waar ik zit heb je best kans. Zeker als je aangeeft dat je mee gaat en zelf ervaring hebt.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 07:02

Ik zou eerst kijken of je dochters (of jullie) een tijdje een verzorgpony kunnen vinden en/of bijrijden. Op die manier krijg je al wat feeling met de zaken/verzorging van een eigen paard, naast rijden.

Dat heb ik als kind ook gedaan en uiteindelijk toen ik 11 was hebben we een 7-jarige e-pony merrie gekocht, waar zowel ik, mijn zusje en moeder op reden. Mijn zusje en ik waren eigenlijk echt wat te klein nog, maar ik was een handige ruiter en de pony was superbraaf.

Deze pony hadden we via de instructeur die ik toen had voor mijn bijrijdpony (en die op de pensionstal stond waar ook onze pony zou komen te staan) en die zij zelf in training had staan op de manege waar ze werkte. We konden haar een paar weken op proef krijgen, hebben haar klinisch laten keuren en ze is tot haar dood (20 jaar later) bij ons geweest.

Deze pony was van een particulier die er ook wel wedstrijden mee reed, maar de pony had ook een paar maanden in de manegelessen meegelopen. Ze was hierdoor heel geschikt voor mij (rengalop op buitenrit, springen), mijn zusje (bang, rustig rondhobbelen) en mijn moeder (rustige buitenritjes al kletsend).

Wel kwam zowel ik als mijn zusje in de puberteit en hadden we minder interesse, gelukkig heb ik nog 2 zusjes die toen het stokje hebben overgenomen en na mijn studie heb ik de verantwoordelijkheid volledig zelf overgenomen.

Inmiddels kan ik niet meer zonder eigen paard, maar het blijft altijd spannend. De zoektocht, de beslissing, de verantwoordelijkheid. Voor mij gevoel wordt die spanning niet minder na een 1e of 4e paard. Met een eigen paard ga je wel al heel snel zien dat er iets afwijkt hoor, of dat nou een verandering in het lopen, vacht, gedrag of mest is. Je kunt misschien nog niet direct inschatten wat de mogelijke oorzaak is, maar daar kun je altijd hulp voor inschakelen.

Wat ik zelf wel prettig vind is om een paard van een particulier over te kopen. Iemand die misschien wel de hele historie van het paard weet, er altijd goed voor heeft gezorgd en geen haast heeft met de verkoop zodat jullie een paar x kunnen komen kijken/rijden. Verder inderdaad klinisch keuren en kijken of een ervaren paardenmens (zoals een instructeur) mee kan om op bepaalde dingen te letten en de juiste vragen te stellen.

Een eigen paard is echt superleuk, je leert er in hoog tempo op verschillende vlakken heel veel van. De gebruiksaanwijzing van een paard ontdek je gaandeweg vanzelf. Maar het is en blijft heel spannend, de verantwoordelijkheid voor zo'n bijzonder dier.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:54

Hier zat ik in de 2e van het vo mijn ouders hadden gewacht om te zien of paarden bleven hangen of jongens het wonnen.

Het was morgen gaan we kijken en dat was het. Eerste paard gelijk gekocht veel van die dame geleerd helaas te vroeg overleden.

Nu 23 jaar later nog steeds eigen paarden en mijn kinderen 2 en 5 hebben hun eigen pony al lopen (ze doen er niets mee maar toch je weet maar nooit)

Betreft keuren en alles volg je gevoel en van je dochters. Een draak kan heel vertrouwd voelen en de rustige juist heel onvertrouwd. Heb zelf altijd daar paarden op gekocht. Wel altijd klinische laten keuren. Maar mijn gevoel was altijd leidend.

Maar veel plezier in de zoektocht.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:27

TS ik vind dat je er al erg bewust mee bezig bent, zo komt het vast goed.

In de zoektocht naar je eerste paard is het misschien handig om je te laten adviseren. Tegenwoordig zijn er mensen die je helpen in de zoektocht, mocht je geen ervaren persoon hebben die dit wil doen.

Je kan de zoektocht ook zelf starten en kijken wat het brengt.

Onze allereerste paarden waren gewoon overgekochte manegepaarden, verre van perfect, maar heel veel van geleerd :) Met vallen en opstaan. Zo gaat het voor de meeste paardeneigenaren.

Bedenk vooral goed wat een paard voor jullie moet betekenen, aangezien jullie met 3 zijn.

Succes alvast, het dromen over een nieuw paard is al een leuke eerste stap :)

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:29

Wat er het eerste in mij op komt is: waarom niet nu al gewoon een eigen paard/pony aanschaffen? :D Of in ieder geval op de redelijk korte termijn. Je geeft aan zelf van vroeger uit ervaring te hebben met paarden en zelf ook te willen rijden als ik je goed begrijp? Waarom dan nog 4 jaar wachten? Binnen no time zal de oudste dan uit huis kunnen zijn, en dan heeft ze er mogelijk minder plezier van. Op deze manier groeien je meiden op met een paard, hoe leuk is dat? Natuurlijk komt er veel verantwoordelijkheid bij kijken. Maar dat is over 4 jaar niet anders. :)