Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Taucha schreef:Zeer pijnlijk wsl, maar een paar keer gewoon zo aan doen tot het leer echt soepel wordt? Zijn mooi genoeg voor onder een rok of zo.
LaPluche schreef:Zijn het echt veters wat je hebt of elastische?
Dat kan een klein verschil maken misschien?
Waidida schreef:Zou die stretch spray helpen voor het deel waar je enkel plooit vooraan? Ik was nu ook even aan het denken om misschien van die elastische veters te kopen voor enkel onderaan. Zo heb ik daar vast al iets meer speling. De kuiten zijn een beetje vervelend om aan te trekken maar eens ze aan zijn gaat het op zich wel. Behalve dan met het lopen waar de rits naar binnen buigt tegen mijn achillespees aan. Maar goed laarzen zijn niet gemaakt om mee te lopen en ik zou al erg blij zijn als die ene pijnlijke plek gewoon weg is zodat ik weer vredig kan rijden...
ingvdh schreef:Waar heb je de laarzen aan laten meten?
Ik had ook wat problemen met de mijne en ben toen teruggegaan naar de winkel waar ze het opgelost hebben en me van advies voorzien om het in de toekomst te voorkomen.
Waidida schreef:Behalve dan met het lopen waar de rits naar binnen buigt tegen mijn achillespees aan. Maar goed laarzen zijn niet gemaakt om mee te lopen en ik zou al erg blij zijn als die ene pijnlijke plek gewoon weg is zodat ik weer vredig kan rijden...
pol013 schreef:Waidida schreef:Behalve dan met het lopen waar de rits naar binnen buigt tegen mijn achillespees aan. Maar goed laarzen zijn niet gemaakt om mee te lopen en ik zou al erg blij zijn als die ene pijnlijke plek gewoon weg is zodat ik weer vredig kan rijden...
Je hebt er nu even niks meer aan TS:
Maar dat dik gedrukte is wel echt een keuze.
Als je inderdaad voor een extra harde variant voor dressuur bent gegaan is dat misschien waar. Maar ik heb hier heerlijke laarzen, zowel heel slappe als wat meer stevige die gewoon zo prima zitten dat ik er makkelijk 2 x 2km op kan lopen (ik test dat regelmatig uit door aan de hand naar de rijvereniging te lopen).
Dus rijlaarzen kúnnen prima gewoon echt lekker zitten.
Waidida schreef:[
Oh wauw, mij was altijd geleerd dat je op laarzen niet mag lopen en ze dus bijna altijd slecht zullen zitten daardoor.
Lau07 schreef:Het is kwalitatief goed leer toch? Dan zou je ook kunnen overwegen om er met dikke sokken in te gaan en er de föhn op te zetten, zodat het leer zich - indien mogelijk - nog iets meer vormt naar je voet. Ik heb zelf een hoge wreef en heb dit probleem ook al een paar keer gehad. Even met de föhn erop hielp voor mij heel erg goed.
Citaat:Vormen van leer
Plantaardig gelooid leer laat zich goed vormen.
Dat wil zeggen, als het leer in heet water (warmste uit de kraan) gedrenkt wordt, is het makkelijk over een mal of voorwerp de vormen. Het leer wordt bijna zo soepel als een zeem en zodra het opgedroogd is, behoudt het de vorm.
Als ondergrond voor het vormen is het handig een triplex of multiplex plaat gebruiken, waarop u het leer vast kunt nieten of spijkeren. Het voorwerp waarom u het leer wilt vormen, kunt u met dubbelzijdige tape aan de plaat plakken, zodat het niet verschuift. Tijdens het vormen moet u de nieten of spijkers regelmatig opschuiven voor een strak resultaat. Houdt u dus een tackswipper of nietwipper bij de hand.
Let op: het leer krimpt in het droogproces. Zorg er dus voor dat het leer met nietjes of spijkers goed vastgezet wordt. Dat het leer krimp kan een voordeel zijn. Maakt u een hoes voor een zakmes, dan zal dit mes vastgeklemd zitten in het leer. Het mes is er makkelijk uit te halen, maar zal er niet vanzelf uitvallen.
Tip: Een strakke, scherpe hoek maken is lastig. Om het droogproces, vooral bij de bewerkelijke scherpe hoeken, te versnellen kunt u een fohn (haardroger) gebruiken.