Dilemma pijnlijke rijlaarzen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Dilemma pijnlijke rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 19:49

Hoi allemaal, hopelijk willen jullie even met mij mee denken.

Ik kocht bijna een jaar geleden deniro tricolore Ionio laarzen. Nu rijd ik in de verste verte niet vaak, sinds ik mijn paard heb verkocht rijd ik om de 2 weken en hiervoor schat ik dat ik ze niet veel vaker gebruikte door het slechtere weer etc. Maar ondanks na een paar keer oprekken (waarna ik niet veel verschil voelde) blijven ze, voornamelijk de rechtse, toch pijn doen.

Op de wreef van mijn voet voel ik heel erg de bult van waar de veter door het oogje gaat. En dicht krijgen blijft toch gedoe.

Nu twijfel ik of ik ze niet gewoon moet verkopen, alleen krijg ik op die manier nooit genoeg geld bij elkaar om een nieuw paar aan te schaffen.

Het is wel mijn eerste paar met een harde schacht, moet ik gewoon nog wat langer doorzetten of kan ik iets doen om te zorgen dat ik geen last meer heb van dat bultje? Aan de linker laars is dit namelijk helemaal geen probleem, daar zitten plooien ook op een andere plek.

Ik ben benieuwd wat jullie me zouden aanraden!

Taucha

Re: Dilemma pijnlijke rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 19:52

Zeer pijnlijk wsl, maar een paar keer gewoon zo aan doen tot het leer echt soepel wordt? Zijn mooi genoeg voor onder een rok of zo.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 19:54

Zijn het echt veters wat je hebt of elastische?
Dat kan een klein verschil maken misschien?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 19:58

Taucha schreef:
Zeer pijnlijk wsl, maar een paar keer gewoon zo aan doen tot het leer echt soepel wordt? Zijn mooi genoeg voor onder een rok of zo.

Dat deed ik al toen ik ze net had maar dat hielp helaas blijkbaar niet.

LaPluche schreef:
Zijn het echt veters wat je hebt of elastische?
Dat kan een klein verschil maken misschien?

Het zijn echte veters ja, ik dacht ook al aan elastische veters maar het lastigste daarmee is dat de tong in het midden aan de laars is vastgestikt. En doordat ze al zeer strak zijn Vrees ik dat je zo´n lelijke splitsing gaat hebben waaronder je je sok ziet.

Ik had ook het idee dat ze naast de rits elastisch waren, maar dat bleek niet zo te zijn helaas.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 20:25

Een goede laarzen maker kan de rits er breeder in zetten scheelt toch al zo'n 2 a 3 cm.

stretch spray helpt eventueel voor het voet gedeelte.

wat ook helpt zeggen ze is met natte sokken er in dan vormt het leer maar dit heb ik nooit geprobeerd

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 06:29

Als de laarzen volledig van leer zijn, dan kun je ze 'nat' maken met isopropylalcohol en dan aantrekken en er mee lopen of rijden. Dan rekken ze op. IPA zit ook in stretch spray, maar is een stuk goedkoper.
Met isopropylalcohol rekt met ook kistjes op in het leger.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 06:00

Zou die stretch spray helpen voor het deel waar je enkel plooit vooraan? Ik was nu ook even aan het denken om misschien van die elastische veters te kopen voor enkel onderaan. Zo heb ik daar vast al iets meer speling. De kuiten zijn een beetje vervelend om aan te trekken maar eens ze aan zijn gaat het op zich wel. Behalve dan met het lopen waar de rits naar binnen buigt tegen mijn achillespees aan. Maar goed laarzen zijn niet gemaakt om mee te lopen en ik zou al erg blij zijn als die ene pijnlijke plek gewoon weg is zodat ik weer vredig kan rijden...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 06:18

Waar heb je de laarzen aan laten meten?
Ik had ook wat problemen met de mijne en ben toen teruggegaan naar de winkel waar ze het opgelost hebben en me van advies voorzien om het in de toekomst te voorkomen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 06:24

Waidida schreef:
Zou die stretch spray helpen voor het deel waar je enkel plooit vooraan? Ik was nu ook even aan het denken om misschien van die elastische veters te kopen voor enkel onderaan. Zo heb ik daar vast al iets meer speling. De kuiten zijn een beetje vervelend om aan te trekken maar eens ze aan zijn gaat het op zich wel. Behalve dan met het lopen waar de rits naar binnen buigt tegen mijn achillespees aan. Maar goed laarzen zijn niet gemaakt om mee te lopen en ik zou al erg blij zijn als die ene pijnlijke plek gewoon weg is zodat ik weer vredig kan rijden...

Het klinkt alsof jouw laarzen te strak zijn op de kuit en te wijd bij de enkel, dan krijg je inderdaad die diepe plooien.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 06:28

ingvdh schreef:
Waar heb je de laarzen aan laten meten?
Ik had ook wat problemen met de mijne en ben toen teruggegaan naar de winkel waar ze het opgelost hebben en me van advies voorzien om het in de toekomst te voorkomen.

Helaas heb ik niet zoveel geluk. Ze zijn aangemeten bij een winkel waar de verkoopster zelfs adviseerde om nog een maat kleiner te gaan dan wat ik initieel vroeg omdat het "lelijk is als de laars niet strak zit om de kuit"
Toen ik terugging zeiden ze dat het normaal was en ze gewoon ingereden moesten worden. Toen ik zei dat dat niet werkte zeiden ze dat ze ze wel konden oprekken. Dat nu 2 keer gedaan en het is wel iets beter maar nog niet helemaal.

Te strak op de kuit volg ik in. Alleen zijn ze niet echt te wijd bij de enkel naar mijn gevoel. Nu heb ik wel erg uitstekende enkels. Ariat laarzen kan ik bijvoorbeeld niet dragen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 07:26

Waidida schreef:
Behalve dan met het lopen waar de rits naar binnen buigt tegen mijn achillespees aan. Maar goed laarzen zijn niet gemaakt om mee te lopen en ik zou al erg blij zijn als die ene pijnlijke plek gewoon weg is zodat ik weer vredig kan rijden...

Je hebt er nu even niks meer aan TS:
Maar dat dik gedrukte is wel echt een keuze.
Als je inderdaad voor een extra harde variant voor dressuur bent gegaan is dat misschien waar. Maar ik heb hier heerlijke laarzen, zowel heel slappe als wat meer stevige die gewoon zo prima zitten dat ik er makkelijk 2 x 2km op kan lopen (ik test dat regelmatig uit door aan de hand naar de rijvereniging te lopen).
Dus rijlaarzen kúnnen prima gewoon echt lekker zitten.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 08:05

pol013 schreef:
Waidida schreef:
Behalve dan met het lopen waar de rits naar binnen buigt tegen mijn achillespees aan. Maar goed laarzen zijn niet gemaakt om mee te lopen en ik zou al erg blij zijn als die ene pijnlijke plek gewoon weg is zodat ik weer vredig kan rijden...

Je hebt er nu even niks meer aan TS:
Maar dat dik gedrukte is wel echt een keuze.
Als je inderdaad voor een extra harde variant voor dressuur bent gegaan is dat misschien waar. Maar ik heb hier heerlijke laarzen, zowel heel slappe als wat meer stevige die gewoon zo prima zitten dat ik er makkelijk 2 x 2km op kan lopen (ik test dat regelmatig uit door aan de hand naar de rijvereniging te lopen).
Dus rijlaarzen kúnnen prima gewoon echt lekker zitten.

Oh wauw, mij was altijd geleerd dat je op laarzen niet mag lopen en ze dus bijna altijd slecht zullen zitten daardoor.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:11

Het weinig advies wat ik kan geven naast de al gegeven adviezen:
Ik gebruikt ze ook fanatiek want ze zijngeweldig!

Even mij de Action vliegtuig sokken halen. Zijn er soort hogen paardrijsokken die ook compressie bieden aan je benen. Ik vind ze heerlijk, super goedkoop voor 2 euro. Ik heb echt 6 paar voor het paardrijden.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:15

Ik heb ooit loafers gekocht (i know, niet hetzelfde als rijlaarzen maar wel dezelfde situatie) van leer die je te klein moest kopen omdat ze uit zouden lopen. Ik heb maat 37, en deze waren 35,5.

Ik heb gejankt, ben bang geweest dat ik toch de verkeerde maat had gekocht en ze niet meer terugkonden (het ging echt om een hoop geld), pijngeleden, ze gefohnd en nog veel meer. En uiteindelijk...

Gingen ze heerlijk zitten. Nu zijn het slofjes. Het is echt een kwestie van volhouden en even op je tanden bijten. Doe ze een dag aan in huis, ga er boodschappen mee doen, ga ermee op fietstocht.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:22

Mijn cavallo laarzen zaten ook niet fijn , stug en strak . Toch mee gaan rijden . Ook op buitenrit waar we bij een groot ven aankwamen de paarden even laten spetteren daar en mijn Judy besloot te gaan liggen in t water dat ging zo snel dat ik geen tegengas meer kon geven .
Laarzen beide doornat .
Maar daarna zaten ze wel fijner.

Toch overweeg ik nog steeds om weer zachtere laarzen te kopen en niet van die stugge . Had voorheen Ariat en die waren fijner vanaf dag 1

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 08:42

Bedankt voor jullie ervaringen! Ik rijd er nu al bijna een jaar mee (toegegeven, niet vaak wegens geen eigen zadelmak paard op het moment) en ze zijn i derdaad echt al beter geworden hoor. Als ik die ene drukplek kan wegkrijgen van de veters door het oog ben ik eigenlijk tevreden. Daarom heb ik nu van die dunne elastische veters gekocht van qhp. In de hoop dat zij die drukplek zullen weghalen. De kuit zit strak maar eens ze aan zijn is het wel te doen.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:45

Het is kwalitatief goed leer toch? Dan zou je ook kunnen overwegen om er met dikke sokken in te gaan en er de föhn op te zetten, zodat het leer zich - indien mogelijk - nog iets meer vormt naar je voet. Ik heb zelf een hoge wreef en heb dit probleem ook al een paar keer gehad. Even met de föhn erop hielp voor mij heel erg goed.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:51

Waidida schreef:
[
Oh wauw, mij was altijd geleerd dat je op laarzen niet mag lopen en ze dus bijna altijd slecht zullen zitten daardoor.

ja dat soort teksten hoor ik bij meer mensen. :+

Maar dat hoeft dus echt niet standaard zo te zijn.
Kijk, het kan prima een keuze zijn als jij graag ultra ondersteuning wil van je rijlaarzen bij het rijden dat je er dan minder fijn op kunt lopen. Ieder voordeel heb zijn nadeel. :P

En als je moeilijke voeten hebt, zal het vast meer een uitdaging zijn.
Maar laarzen kunnen ook prima gewoon lekker zitten, soepel zijn en daardoor prima beloopbaar zijn.
Soepel leer, goed aangesloten en elastische onderdelen zoals veter en langs de rits zullen daar vast extra aan bijdragen.

Ik heb echt al zo veel verschillende laarzen gehad. En allemaal zaten gewoon comfortabel op en naast het paard.

Dit type laars/leer is bijvoorbeeld super comfortabel:
En zoals je ziet promoten ze zelfs de shock absorbing heel. Dus duidelijk ook bedoeld om op te kunnen lopen. Anders heb je daar niks aan te paard.
https://www.premierequine.co.uk/product ... boot-black

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 08:57

Lau07 schreef:
Het is kwalitatief goed leer toch? Dan zou je ook kunnen overwegen om er met dikke sokken in te gaan en er de föhn op te zetten, zodat het leer zich - indien mogelijk - nog iets meer vormt naar je voet. Ik heb zelf een hoge wreef en heb dit probleem ook al een paar keer gehad. Even met de föhn erop hielp voor mij heel erg goed.

Die ga ik eens proberen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 09:01

Misschien werkt die fohn truc ook hoor.

Maar in leerbewerken is het gebruikelijk om leer (flink) nat te maken en dan te vormen. Dus de natte sokken theorie klinkt mij dan meer logisch in de oren.
Kijk maar: eerst nat maken dan eventueel fohnen:

Citaat:
Vormen van leer

Plantaardig gelooid leer laat zich goed vormen.

Dat wil zeggen, als het leer in heet water (warmste uit de kraan) gedrenkt wordt, is het makkelijk over een mal of voorwerp de vormen. Het leer wordt bijna zo soepel als een zeem en zodra het opgedroogd is, behoudt het de vorm.

Als ondergrond voor het vormen is het handig een triplex of multiplex plaat gebruiken, waarop u het leer vast kunt nieten of spijkeren. Het voorwerp waarom u het leer wilt vormen, kunt u met dubbelzijdige tape aan de plaat plakken, zodat het niet verschuift. Tijdens het vormen moet u de nieten of spijkers regelmatig opschuiven voor een strak resultaat. Houdt u dus een tackswipper of nietwipper bij de hand.

Let op: het leer krimpt in het droogproces. Zorg er dus voor dat het leer met nietjes of spijkers goed vastgezet wordt. Dat het leer krimp kan een voordeel zijn. Maakt u een hoes voor een zakmes, dan zal dit mes vastgeklemd zitten in het leer. Het mes is er makkelijk uit te halen, maar zal er niet vanzelf uitvallen.

Tip: Een strakke, scherpe hoek maken is lastig. Om het droogproces, vooral bij de bewerkelijke scherpe hoeken, te versnellen kunt u een fohn (haardroger) gebruiken.

https://www.boomsma.nl/t/technieken

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 09:33

Je hebt ze al twee keer laten uitrekken. Hoe is dat gedaan? Bij een schoenmaker?

Ben je zelf al eens bij een schoenmaker geweest voor advies?
Wellicht kan die nog wat doen aan dat ene plekje?

Smidshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 10:50

Zit er een los zooltje in de laars? Deze er even uithalen, dan heb je minder pijn en als de laars ingelopen is dan zooltje er weer in.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:48

Ik doe mijn nieuwe laarzen altijd vol laten lopen met heet/warm water en doe ze dan aan en ga er mee rijden.
Dan zijn ze na 1x zo goed als helemaal naar je voet gevormd.

Maar als ze echt te krap/klein zijn is dit helaas ook niet een oplossing.

Ik heb ook een de niro, harde schacht met volledig veter en herken wel je probleem op de wreef.
Bij deze laarzen heb ik de veters helemaal losgehaald en de voet wat meer ruimte gegeven en heb ik de veters op het punt waar het pijn deed, 1x recht naar het ringetje erboven gedaan en vanaf daar ben ik ze weer gewoon gaan kruizen.
Zo heb ik op dit punt wat minder druk op de wreef en zitten ze eindelijk fijn!