Bosrit onervaren ruiters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Bosrit onervaren ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 14:46

Zelf heb ik jarenlang gereden, maar inmiddels rij ik al 12 jaar niet meer.
Mijn vriendinnen hebben nog nooit een paard van dichtbij gezien :P maar nu willen we eigenlijk met z'n 3en een bosrit of rit door de duinen of strand maken. We zijn dus op zoek naar een manege die dit aanbied aan onervaren ruiters. En eigenlijk het liefste ook waar je eerst vooraf even goed uitleg krijg "hoe je moet sturen" aldus m'n vriendinnen :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 15:44

Ik vraag me toch echt af of dit bestaat, ik als ervaren ruiter maakte ooit een duin en strandrit en dat ging echt heel hard. Er was zelfs 1 paard die was zo eigenwijs die volgde ons niet, en op het strand ging het zo hard dat ik mijn beugels verloor.

tengeltje11

Re: Bosrit onervaren ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 15:55

Jaren terug gedaan, maar was in de Ardennen.

Het bestaat zeker.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 16:05

marleen_usar schreef:
Ik vraag me toch echt af of dit bestaat, ik als ervaren ruiter maakte ooit een duin en strandrit en dat ging echt heel hard. Er was zelfs 1 paard die was zo eigenwijs die volgde ons niet, en op het strand ging het zo hard dat ik mijn beugels verloor.

Ja, we hadden er eentje gevonden op de Veluwe. Gewoon een staprit van een uurtje. Maar die zit al vol op de dagen dat wij kunnen.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 16:16

MB stables in Leersum doet dit (even op facebook opzoeken). Er gaat wel een begeleider mee. Het paard wordt op je ervaring uitgekozen, dus het is een hele leuke bosrit voor zowel onervaren als ervaren ruiters.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 16:21

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 16:28

Davinia_ schreef:
Ja, we hadden er eentje gevonden op de Veluwe. Gewoon een staprit van een uurtje. Maar die zit al vol op de dagen dat wij kunnen.

Was dat bij The Mill Ranch ??

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 22:38

Millimeter ranch inderdaad, erg goed

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 22:45

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 09:32

Manege NOP bij het Kuinderbos (Noordoostpolder)

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:47

Ik vraag mij altijd af waarom je een buitenrit met een paard wilt maken als je nog nooit op een paard gezeten hebt?
En wat ik nog minder begrijp is dat er bedrijven zijn die onervaren ruiters mee willen nemen op hun buitenritten.

In de zomermaanden rij ik elke dag buitenritten met toeristen. Heerlijk vind ik het!
Maar ik zal nooit in mijn leven een onervaren ruiter meenemen.
Die onervaren ruiters biedt ik een paardrijles aan.
Als professional vind ik dat ik de onervaren ruiters in bescherming moet nemen voor het gevaar wat paardrijden met zich mee kan brengen.
Een onervaren ruiter denkt dat een paard hetzelfde is als een taxi.
Je gaat zitten en het paard doet de rest. Bloedlink!

Mijn paarden zijn echt kuiken mak maar zodra er iemand op gaat zitten die zich alleen maar laat vervoeren dan komen we niet verder dan het eerste grassprietje.

Als een onervaren ruiter op een buitenrit gaat brengt het niet alleen zichzelf in gevaar maar ook het paard, de andere ruiters in de groep en mogelijke omstanders.
En dat ligt negen van de tien keer niet aan het paard maar wel aan het handelen of juist niet handelen van de onervaren ruiter.

Ik zie bedrijven die onervaren ruiters meenemen dan ook als onprofessioneel (tenzij ze bij elk paard een persoon hebben lopen die het paard vasthoudt) want die ruiter weet niet beter, die zien alleen maar leuke plaatjes in boeken en op televisie. Een bedrijf dient de onervaren ruiter op de gevaren te wijzen, vind ik.

Waarom ga je niet gewoon een paardrijles nemen op een manege, met je vriendinnen?
Dat is veel leuker, dan leer je tijdens de les hoe je stuurt, stopt, beweegt en als je een goede manege hebt, leer je ook hoe paarden op sommige omstandigheden reageren en hoe jij het paard in deze omstandigheden het beste kunt begeleiden.
Nog steeds gevaarlijk, het blijven immers paarden, maar je bent in een omheinde omgeving en er is een instructeur aanwezig die kan ingrijpen als dat nodig is.

En als je dan na een aantal jaar het paard kan sturen, stoppen en versnellen in stap, draf en galop, dan is het vroeg genoeg om aan een buitenrit te gaan denken. :j

En ik schrijf dit als advies en niet om een discussie te starten.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 21:10

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 21:30

Hingarden schreef:
Ik vraag mij altijd af waarom je een buitenrit met een paard wilt maken als je nog nooit op een paard gezeten hebt?
En wat ik nog minder begrijp is dat er bedrijven zijn die onervaren ruiters mee willen nemen op hun buitenritten.

In de zomermaanden rij ik elke dag buitenritten met toeristen. Heerlijk vind ik het!
Maar ik zal nooit in mijn leven een onervaren ruiter meenemen.
Die onervaren ruiters biedt ik een paardrijles aan.
Als professional vind ik dat ik de onervaren ruiters in bescherming moet nemen voor het gevaar wat paardrijden met zich mee kan brengen.
Een onervaren ruiter denkt dat een paard hetzelfde is als een taxi.
Je gaat zitten en het paard doet de rest. Bloedlink!

Mijn paarden zijn echt kuiken mak maar zodra er iemand op gaat zitten die zich alleen maar laat vervoeren dan komen we niet verder dan het eerste grassprietje.

Als een onervaren ruiter op een buitenrit gaat brengt het niet alleen zichzelf in gevaar maar ook het paard, de andere ruiters in de groep en mogelijke omstanders.
En dat ligt negen van de tien keer niet aan het paard maar wel aan het handelen of juist niet handelen van de onervaren ruiter.

Ik zie bedrijven die onervaren ruiters meenemen dan ook als onprofessioneel (tenzij ze bij elk paard een persoon hebben lopen die het paard vasthoudt) want die ruiter weet niet beter, die zien alleen maar leuke plaatjes in boeken en op televisie. Een bedrijf dient de onervaren ruiter op de gevaren te wijzen, vind ik.

Waarom ga je niet gewoon een paardrijles nemen op een manege, met je vriendinnen?
Dat is veel leuker, dan leer je tijdens de les hoe je stuurt, stopt, beweegt en als je een goede manege hebt, leer je ook hoe paarden op sommige omstandigheden reageren en hoe jij het paard in deze omstandigheden het beste kunt begeleiden.
Nog steeds gevaarlijk, het blijven immers paarden, maar je bent in een omheinde omgeving en er is een instructeur aanwezig die kan ingrijpen als dat nodig is.

En als je dan na een aantal jaar het paard kan sturen, stoppen en versnellen in stap, draf en galop, dan is het vroeg genoeg om aan een buitenrit te gaan denken. :j

En ik schrijf dit als advies en niet om een discussie te starten.

Hier ben ik het volstrekt mee eens!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 21:34

Zeer goede ervaring bij de mill ranch bij de beginners ritten

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 22:13

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 22:15

Mill ranch deed/doet dit. Dan lopen er mensen mee volgens mij.

Vraag is waarom je het zou willen als je totaal geen ervaring hebt met paarden. Eerst maar eens leren rijden in een rijbak, zodat het voor zowel paard als ruiter leuk/veilig is.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 07:23

Bij de mill ranch lopen er geen mensen mee

Waarom mensen dit willen? Tja ieder zijn keuze, in een bak rijden kun je ook echt niet vergelijken met door de natuur rijden. Mijn partner heeft nul interesse om echt te leren rijden in een bak maar gaat graag elk jaar een buitenrit maken samen

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 07:33

flaming star ranch belgie hamont.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 07:40

Er zijn best wat stallen die stapritjes voor beginners aanbieden.
Dat kan imo best met brave paarden en goede begeleiding.

Wil je iets meer zou ik toch voor een paar lesjes gaan vooraf, zodat ze op zijn minst kunnen lichtrijden.
Dat is wel zo comfortabel voor je vriendinnen en de paarden en maakt de rit een stuk relaxer.
Mill ranch is idd best een fijne voor beginners.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 12:06

Omdat dit topic op Vraag maar raak hoort verplaats ik hem daarheen.
BEU->VRM

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 12:09

Ik zou dan inderdaad naar de Mill Ranch gaan, goede ervaringen mee, zowel met de beginners als gevorderde ritten. :j