Mijn vriendinnen hebben nog nooit een paard van dichtbij gezien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marleen_usar schreef:Ik vraag me toch echt af of dit bestaat, ik als ervaren ruiter maakte ooit een duin en strandrit en dat ging echt heel hard. Er was zelfs 1 paard die was zo eigenwijs die volgde ons niet, en op het strand ging het zo hard dat ik mijn beugels verloor.
Hingarden schreef:Ik vraag mij altijd af waarom je een buitenrit met een paard wilt maken als je nog nooit op een paard gezeten hebt?
En wat ik nog minder begrijp is dat er bedrijven zijn die onervaren ruiters mee willen nemen op hun buitenritten.
In de zomermaanden rij ik elke dag buitenritten met toeristen. Heerlijk vind ik het!
Maar ik zal nooit in mijn leven een onervaren ruiter meenemen.
Die onervaren ruiters biedt ik een paardrijles aan.
Als professional vind ik dat ik de onervaren ruiters in bescherming moet nemen voor het gevaar wat paardrijden met zich mee kan brengen.
Een onervaren ruiter denkt dat een paard hetzelfde is als een taxi.
Je gaat zitten en het paard doet de rest. Bloedlink!
Mijn paarden zijn echt kuiken mak maar zodra er iemand op gaat zitten die zich alleen maar laat vervoeren dan komen we niet verder dan het eerste grassprietje.
Als een onervaren ruiter op een buitenrit gaat brengt het niet alleen zichzelf in gevaar maar ook het paard, de andere ruiters in de groep en mogelijke omstanders.
En dat ligt negen van de tien keer niet aan het paard maar wel aan het handelen of juist niet handelen van de onervaren ruiter.
Ik zie bedrijven die onervaren ruiters meenemen dan ook als onprofessioneel (tenzij ze bij elk paard een persoon hebben lopen die het paard vasthoudt) want die ruiter weet niet beter, die zien alleen maar leuke plaatjes in boeken en op televisie. Een bedrijf dient de onervaren ruiter op de gevaren te wijzen, vind ik.
Waarom ga je niet gewoon een paardrijles nemen op een manege, met je vriendinnen?
Dat is veel leuker, dan leer je tijdens de les hoe je stuurt, stopt, beweegt en als je een goede manege hebt, leer je ook hoe paarden op sommige omstandigheden reageren en hoe jij het paard in deze omstandigheden het beste kunt begeleiden.
Nog steeds gevaarlijk, het blijven immers paarden, maar je bent in een omheinde omgeving en er is een instructeur aanwezig die kan ingrijpen als dat nodig is.
En als je dan na een aantal jaar het paard kan sturen, stoppen en versnellen in stap, draf en galop, dan is het vroeg genoeg om aan een buitenrit te gaan denken.
En ik schrijf dit als advies en niet om een discussie te starten.