Karakter verschil tussen fjord en fries

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rinka

Karakter verschil tussen fjord en fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 10:45

Ik heb al 20 jaar fjorden.
Nou zag ik een leuke fries

Zit er veel verschil in karakter tussen deze 2?

Zijn friezen net zo koel als fjorden?

Kabayo

Re: Karakter verschil tussen fjord en fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:53

Hangt er van af welke afstamming je koopt vind ik. Er zitten ook hele hete donders tussen. Ik vind ze wel een stuk minder eigenwijs dan fjorden. Wel erg lomp

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:51

Er zit veel verschil tussen. Friezen zijn over het algemeen wat heter, wat meer ril. Maar ze zijn vooral ongezond, er zijn veel medische problemen in het ras.
Dit is natuurlijk over het algemeen genomen, er zijn uitzonderingen maar ik moet de eerste ongecompliceerde Fries nog tegen komen :') Al lijkt Zilver van Kabayo me vrij ongecompliceerd, maar die ken ik niet in het eggie :P

Ricky009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:48

Ik zou een Fries juist wat koeler verwachten, fjorden kunnen nog weleens erg eigenwijs zijn

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:51

Nu ga ik ruzie maken met de friezenfans denk ik :P

Ik vind dat er zwart wit 2 soorten friezen bestaan.
De koele kikker en de neuroot.
En amper daar wat tussenin

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 19:00

Ricky009 schreef:
Ik zou een Fries juist wat koeler verwachten, fjorden kunnen nog weleens erg eigenwijs zijn

Eigenwijs kan nog steeds heel goed samen gaan met koel. Fjorden vind ik zowel koel als eigenwijs. Mijn eigen Fjord is bomproof: je kan er de hele wereld mee over en kijkt bijna nergens van op. Maar ze wil nog wel eens proberen om haar eigen plan te trekken.

Wbt Friezen sluit ik me aan bij degene hierboven: het is Neuroot of Koel. Waarbij de meesten die ik heb meegemaakt wel in de 1e categorie vielen... :=

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 19:01

Ik heb niet veel ervaring met friezen. Er stond er wel 1 bij mij op stal waar ik ook wel eens op gereden heb, die was redelijk cool in het koppie en heel braaf.

Maar wat je vooral hoort is dat z niet gezond zijn..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 19:20

Ik vind over het algemeen Friezen fijne werkwillige paarden, maar die ik gereden heb waren eerder wat te heet dan te lauw. Echter zonder nare spatjes, dus ik vind dat geen probleem.

Qua gezondheid is het geluk hebben. We hebben een 16 jarige staan die op haar 15e haar eerste lichte blessure had en daar ook weer goed van hersteld heeft en verder mankeert ze nooit wat. Maar, ik heb ook een 10 jarige Fries laten inslapen ivm diverse problemen, die overigens niet echt specifiek bij het Friese ras horen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 19:46

Ik zou ze alleen om de gezondheid al niet kopen. Er zitten erg veel ongezonde dieren tussen met alle gevolgen en ellende (en kosten) van dien.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 20:21

De gezondheid is bij de fries tegenwoordig echt wel een ding. Ik denk dat de fjord over het algemeen een gezonder ras is.
En koel? Pfff sommige friezen wel, maar er zitten ook hete bij die best ril zijn.
Qua zit is er ook wel een verschil. Een fjord loopt best vlak, een fries gooit meer op. Wanneer je enkel fjorden gewend bent, kan dat ook even aanpassen zijn.
Maar, “over het algemeen” want zelf hebben we 3 heel brave, werkwillige friezen gehad terwijl kennissen een fjord hadden die allesbehalve koel was.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 20:28

In mijn directe omgeving heb ik twee hele brave Friezen staan (1 merrie en twee ruinen). Absoluut niet ril.
Wel heb ik het idee dat de tegenwoordig steeds meer sportgerichte Friezen heter/riller zijn.

Met Fjorden heb ik zelf weinig ervaring. Het zijn wel echt twee totale uitersten van elkaar. Ik zou zelf vanwege de gezondheid geen Fries nemen. Ik vind ze ook erg snel oud.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 20:29

Ik zou ook geen Fries aanschaffen door de gezondheid. En dat zeg ik niet omdat ik 3 Fjorden heb, echt niet.

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 20:35

Ik heb redelijk wat Friezen gezien, en er zitten enkel de smaken neuroot of koel, en eigenlijk niets daartussenin. Belangrijker dan dat, ik moet de eerste Fries nog ontmoeten die boven de 18 is, en daadwerkelijk nog goed. Terwijl ik meerdere Fjorden van 25+ heb gekend.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 20:45

Er zijn ook wel Friezen van 30 jaar oud. Ik denk dat je vooral de sterkere bloedlijnen moet uitzoeken en de paarden met het karakter wat verankert zit.
Die van mij is 10 en heeft buiten de entingen/tandarts/dekkerij nooit een dierenarts gezien

De Fries is echt niet het enige paardenras wat ziek is. Het punt is dat het bij Friezen bekend is. Bij veel stamboeken zijn de ziektes nog niet bekend óf ze sluiten de ogen er voor

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 20:52

Friezen zijn ontzettend duur en in de regel niet de meest gezonde paarden. Ook kunnen ze inderdaad best heethoofden zijn.

Als ik jou was zou ik gaan voor een kruising Fjord x Fries, die zijn echt allemaal zo leuk!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 22:05

Ik ben echt fan van de karakters van de meeste Friezen. Zulke fijne en vriendelijke paarden. Ik heb er een heleboel in de lessen gehad en zoveel mensen veel plezier er van zien hebben.En degene die we zelf hebben gehad, helemaal top.

Fjorden zijn echt totaal anders qua karakter. Veel eigenzinniger, ondeugender en eigenwijzer. Kan natuurlijk ook z'n charmes hebben.

Ik vind beide rassen leuk, qua karakter neig ik meer naar de Fries en qua gezondheid voor de Fjord.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 22:40

Friezen tonen niet snel ongemak dus je moet er gewoon bovenop zitten als je merkt dat ze zich anders gedragen dan anders. Van niet passend zadel tot zware koliek. Dat is dus wel iets om rekening mee te houden. Gemiddeld genomen vind ik ze wel koel. Ik reed sportFriezen en ging gerust de ene dag op wedstrijd en de volgende dag het bos in. Dat is geen lange teugel sukkelgangetje maar ook niet dat ze bij ieder ritselblaadje een sloot in springen.

Fjorden is wat langer geleden. Daar zaten er best wat bij die wat minder lekker zaten, wat hardere ruggen. En sturen kan een dingetje zijn als ze het in hun kop krijgen. Over het algemeen oersterk en dapper en dan 2x per jaar een keer de kolder in de kop, dat is mijn ervaring :D beide leuk en wat eerder gezegd werd, ook hele leuke kruisingen van gezien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 22:51

Karakter verschilt ook nog heel erg per paard, hoe ze getraind en gehouden zijn.

Maar ik zou als je interesse hebt vooral gaan kijken en ervaren. Ik vind het vooral met rijden toch wel een verschil en dat moet je toch echt zelf ervaren en beoordelen. Wat jij leuk vindt, kan ene ander niks vinden.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 23:04

Ik zie tegenwoordig best wat fellere varianten van Friezen voorbij komen, schrikkerig, hierbij bokken / aan de ren gaan. Dit gaat dan niet per se gepaard met het hebben van veel impuls, je zult er vaak wel aan moeten rijden. Maar uiteraard wisselt het karakter per paard, ik zou ze alleen niet per definitie allemaal onder braaf scharen.

Los van inderdaad de gezondheidsproblemen binnen het ras, waarin het verdiepen ook geen kwaad kan.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 23:18

Hier ook een sportgefokte Fries, kon je net zoals Dee_Es zegt de ene dag heerlijk mee dressuren (en echt een eyecatcher) en de andere dag trailer op en in je eentje naar het bos. Heerlijk dus.

Het is een braaf maar wel een heel voorwaarts paard. Dus een buitenrit met kleinere paarden was altijd lastig omdat ze niet konden volgen.

De gezondheidsproblemen zijn wel echt een dingetje. De warmbloeden worden hier makkelijk 30, de fries zal wellicht de 20 niet eens halen.

Zoals anderen zeggen is dat toch iets om je over in te lezen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 23:22

Ik heb een paar fjorden langere tijd gereden jaren terug. Nu heb ik al 12 jaar een Fries, inmiddels 22, geen gezondheidsproblemen. Van de week nog op vreemd terrein een clinic mee gereden. afgelopen najaar nog twee weekenden een meerdaagse opleiding mee gereden. Iedere professional die haar ziet vindt dat ze nog lang niet aan haar pensioen toe is. Ik heb nog nooit zo’n werkwillig maar moeilijk te rijden paard onder mijn bips gehad. Niet dat ze gemeen is, verre van. Maar ze is mega voorwaarts en heeft een lang, soepel lijf, met een ril karakter. Zeker geen beginnerspaard, maar voor de ervaren ruiter een fijn paard. Ik kan ze op de poetsplaats los zetten, kleine kinderen kunnen haar binnen zetten. Zodra ze uit de stal of paddock is, zo ril als een rietje.. Maar goed, zoals elk mens is ook elk paard weer anders..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 23:27

Mijn fries was zo koel als een kikker en kon je alles mee doen Maar het ligt echt voor groot deel aan de bloedlijn. Die van mij was het wat zwaardere tuigpaardtype. De andere Friezen die ik ken zijn feller. Die van mij is 26 geworden maar had wel problemen met zn gezondheid. Niet zeker of dat van hem friezen gerelateerd was maar Het Frieze ras heeft echt veel gezondheidsproblemem. Mede hierdoor heb ik besloten geen fries meer te nemen. Buiten dat ze belachelijk duur zijn heeft ook de dierenarts hwt me afgeraden. Zij ziet heel veel Friezen met flinke gezondheidsproblemen zoals aorta problemen, slokdarmverlamming enzze zag zelden Friezen Die zo oud als de mijne waren. Meeste Schijnen, op uitzonderingen na, niet boven de 17 of 18 jaar te worden.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 23:58

Ik heb fjorden maar veel klanten met Friezen paarden. Prachtig om te zien, vriendelijk maar vind ze te snel gespannen, bij het neurotische af. Ook hun kwetsbare gezondheid, hoge inteelt zou vooral mij weerhouden om er één te kopen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 00:15

Ik heb op een sportstal Friezen gereden. Vooral heel loperig is mijn ervaring. Altijd standje gaan. Daarintegen niet ril als de gemiddelde KWPN-er. Ik zat regelmatig op een van de jonge hengsten aan de bakrand, met twee benen aan 1 kant, zonder zadel naar andere ruiters te kijken die aan het rijden waren.

Maar gezien de huidige problematieken rondom het bindweefsel zoals aortaruptuur, slokdarmverwijding en slokdarmverstopping (voedselproppen blijven steken), maagimpactie (de maag wordt niet geleegd naar de darmen) zou ik absoluut niet meer voor een Fries kiezen.

Er is nog lang niet duidelijk hoe deze problematiek in elkaar zit, je kunt er niet op testen en het kan ook op latere leeftijd pas optreden. Volgens veel fokkers is alles allemaal koek en ei en is hun lijn allemaal goed en sterk en gebeurt er nooit wat. Ja, goed verhaal maar dat is echt dus niet zo. Je kunt alleen vertrouwen wat je kunt testen (dwerggroei en waterhoofd) en het heeft ook echt veel te lang geduurd voordat de fokkers wilden erkennen dat er überhaupt een probleem was. Kop in het zand en maar veulentjes cullen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 00:26

Ik heb 2 kruising friezen. (1 kruising tinker en de andere kruising hannoveraan)
Schatjes van paarden, maar beide frieze ouders zijn ook helemaal geen neuroten.

Heb zelf ook een fjord gereden, eigenwijs... Ja een beetje wel. Maar ook wel keihard als hij ziek was, toonde het dus ook niet direct. Hij is 30+ jaar geworden, koliek werd hem fataal.

De oudere fjordmerrie van m'n ex vriend was ook doodziek door eikels, toch is die erdoorheen gekomen en is er nog steeds.

Heb in m'n beginjaren met paarden ook een fries gereden, die was wel best pittig, maar kon ook aan mijn onervarenheid liggen.
En de fries waar ik les op kreeg was wel voorwaarts maar niet nerveus ofzo.

Ik denk dat het ook wel aan bloedlijnen ligt.
Als je voor de fries gaat zou ik wel echt goede gezonheidschecks doen.