dressuurzadel voor paard met hoge schoft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jadenb

dressuurzadel voor paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 19:56

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuw zadel voor mijn paard maar ik kan er geen passend vinden. Mijn paard heeft een best gevoelige en moeilijke rug, zijn schoft is heel oplopend. Hierdoor heb ik altijd het probleem dat het diepste punt van mijn zadel te ver naar achter ligt waardoor ik in stoelzit kom zitten, zo komt er heel veel gewicht op zijn voorhand wat dus niet goed is. Een ander probleem dat mijn zadel vanachter kwikt, dit kreeg ik niet opgelost door er een andere boom in te steken. Momenteel heb ik een Isabelle Werth zadel van wintec maar mijn paard krijgt hier schoftwonden van, ook schuift het best wel wat naar achter.

Mijn vraag is dus: kennen jullie een goed merk van dressuurzadels dat zou passen voor een paard met een zeer hoge schoft? Liefst in een lagere prijsklasse.

Alvast dankjewel!

Odetje92

Re: dressuurzadel voor paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:06

Wat versta je onder zeer hoge schoft? Want ik zie niet voor me hoe een wintec zadel enigzins passend kan zijn voor een hoge schoft..?

En welke merken heb je al geprobeerd?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:31

Wintec is juist voor een bredere rug met weinig schoft
Hoe is verder de rug? Je zou naar een kent en masters high wither kunnen kijken. Dat is eigenlijk voor paarden met een hoge smalle schoft maar wel een brede ronde rug.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:44

Je kunt het best op zoek naar een zadel met een teruggesneden kamer. Zelf heb ik heel goede ervaring met Passier (grant Gilbert) dressuur zadel voor paard met lastige rug/hogere schoft. Als het betaalbaar moet blijven kun je misschien ook op zoek naar een mooi 2e hands kwaliteitszadel? Deze worden vaak ook via verkooppunten met zadelpasservice aangeboden.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:49

Ik heb een Schutte Legend met balans kussens voor mijn paard. Mijn paard heeft een hoge doorlopende schoft en en wat korte rug. Hij ligt fantastisch op mijn paard.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 22:41

Welke zadels heb je geprobeerd? Een Wintec is totaal niet een zadel waar ik aan denk bij een hoge schoft namelijk.

Veel merken hebben modellen voor hoge schoften. Bij Schutte zou je dan waarschijnlijk bij de Upriser uitkomen.
https://www.schuttezadels.nl/dressuurzadels/

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 03:36

Ik had een passier voor mijn paard met hoge schoft.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 06:02

Ik heb een kent en masters hoge schoft model en dat ligt als een huis. En mijn paard heeft een mega schoft. Met alle respect maar wintec is ook niet bepaald een hoogstandje als het gaat om pasvorm op warmbloeden. Haal er gewoon een goede zadelpasser bij en vraag of die je kan helpen aan een zadel voor een hoge schoft.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 06:08

Ik stuur je een PB.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 07:31

journee schreef:
Je kunt het best op zoek naar een zadel met een teruggesneden kamer. Zelf heb ik heel goede ervaring met Passier (grant Gilbert) dressuur zadel voor paard met lastige rug/hogere schoft. Als het betaalbaar moet blijven kun je misschien ook op zoek naar een mooi 2e hands kwaliteitszadel? Deze worden vaak ook via verkooppunten met zadelpasservice aangeboden.

Teruggesneden kamer en ronde kussens inderdaad. :j

Wintec heeft geen ronde kussens dus dat zou het probleem kunnen veroorzaken.

Een zadelmaker met tweedehands zadels zou het beste kunnen komen om te kijken wat er goed past.

Massimo zou ook weleens kunnen passen of Kentaur, maar het is belangrijk dat ook echt de boommaat goed is.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:08

Ik vind het bijzonder dat mensen hier zadels aanraden zonder een paard gezien te hebben.

Als je paard zo'n specifieke rug heeft zou ik een zadelmaker laten komen die met je mee kan kijken. Er zijn er genoeg met tweedehands zadels.

Je kunt ook nog overwegen voor een pasconsult te betalen en daarna op marktplaats oid het zadel wat uit het pasconsult komt in dezelfde maten te zoeken. Dan zal daarna wel de zadelmaker weer moeten komen om je zadel passend op te vullen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:53

Odetje92 schreef:
Wat versta je onder zeer hoge schoft? Want ik zie niet voor me hoe een wintec zadel enigzins passend kan zijn voor een hoge schoft..?

En welke merken heb je al geprobeerd?

Ik heb een paard met hoge schoft en gewoon een passende wintec. Het maakt ook wat uit hoe de schouders gevormd zijn. We kunnen zonder foto van het paard niets zeggen over wat evt. wel of niet zou kunnen passen. En sowieso moet je een paard in real life zien en voelen om echt te bepalen of een zadel past.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:04

Effectief, zoals ook word aangehaald, neem een goede zadelmaker onder de arm.
Zoveel ervaringen en voorkeuren, uiteindelijk moet het een zadel zijn voor jullie.

Uiteraard moet je weten waar de gevoeligheid van komt, is het door nu een slecht passend zadel of er een onderliggend structureer probleem of juist rijtechnisch?
Wat is je budget? Heb je zelf een bepaalde voorkeur qua zadel/merk? Zoek je nieuw of tweedehands?

Veel succes in elk geval!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:35

weet niet waar je woont maar https://www.countrymill.nl/

heeft veeeeeeeeeeeeeeeeeeel zadels en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel geduld om te passen

kijken eerst naar het paasr, gaan dan kijken welk zadel zou kunnen passen
je hebt daar wel een binnen ruimkte om te passen en te rijden *D

jadenb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 19:01

Dankjewel voor de vele antwoorden!

Ik heb helemaal in het begin van mijn zoektocht naar een zadel al eens een zadelpasser laten komen die een heleboel zadels bij had. Had toen een zadel gekocht maar na enkele ritten merkte ik toch dat het zadel niet zo goed paste. Ik had toen nog niet zoveel ervaring met zadels, maar vind het toch spijtig dat een zadelpasser dit heeft verkocht aan mij.

Ik heb ook wat verder gezocht en heb wel een leuk zadel gevonden, heeft er iemand ervaring met het merk Euroriding?

Ik zal ook wat foto's van zijn rug toevoegen in dit bericht.

Afbeelding

Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:07

Heb je ook foto's van het hele paard? Van af de zijkant en ja euroriding ( heb er zelf een paste op mijn oude paard en met iets aanpassen ook op mijn jonkie heerlijk zadel ( wel 3 hands of ouder gekocht

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 08:56

IK heb op een paard met hoge schoft een Kent And Masters HW (voor hoge schoft) gehad. Prima zadel waar ze flink onder gegroeid is.
Ik heb er eentje te koop evt.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:36

Ik zou inderdaad een zadelmaker met meerdere soorten zadels zoeken.

Maar ik had op mijn merrie met flinke schoft een crown (ook wel ideal) suzannah liggen. Was ook goed aanpasbaar doordat er veel kussen onder het zadel zit. Mijn paard veranderde veel en kon zo steeds wat meer of minder wol in. Vond het ook echt heerlijk zitten.