Mogelijkheden voor een 2 jarig paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marymary2

Mogelijkheden voor een 2 jarig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 16:11

Beste bokkers,

Ik heb een paard op het land staan van bijna 2 jaar. Het is een kruising quarter barrock pinto. Het is een lief dier, echter nergens respect voor. Loopt door je heen, gaat door het draad, doet altijd wel iets stouts, moeilijk corrigeerbaar. Geeft ook nog wel eens een bok. De eigenaresse is gek van het dier, maar ook op haar hoede en durft niet zo heel veel met haar te doen. En heeft misschien niet voldoende kennis is huis om het dier op te voeden. Lastige situatie, omdat er ook onveilige situaties ontstaan. Tips wat te doen met dit beestje? Zou het nog ergens in de kudde kunnen op deze leeftijd? Alle tips zijn welkom
.

RianneH

Re: Mogelijkheden voor een 2 jarig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 16:33

Een kudde gaat het dier geen manieren in de hand leren, maar kan wel wat stabiliteit geven. Al zou een huidige kudde dat ook moeten kunnen bieden.

Er is eerder sprake van een opvoedprobleem van paard en eigenaar, denk dat het antwoord les is, grondwerk in de grootste zin van het woord. Dier zou ook gebaat zijn bij een professional voor de dagelijkse handelingen, maar de eigenaar zal het ook moeten leren om herhaling te voorkomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 16:44

Hoe staat het dier nu?

Eén twenter die al geleerd heeft dat ie schijt aan de wereld kan hebben zie ik niet snel aangenomen worden in een kudde. Eigenaresse moet verantwoordelijkheid nemen en het dier op voeden desnoods via begeleiding of iemand betalen om het voor haar te doen.

Maar niet nu als ‘onstuimig’ naar een kudde brengen a.u.b.
Andere mensen en hun dieren moeten niet de consequenties gaan dragen van iemand die haar dier niet op voedt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 17:01

Staat er genoeg stroom op? En is dit gecontroleerd?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 17:22

Waarom niet gewoon grondwerk met haar gaan doen, al dan niet onder begeleiding? Dat kan prima met een 2-jarige als cursus opvoeding, zolang je dat met beleid doet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 17:49

Een kudde kan wel degelijk heel veel gedrag corrigeren wat je ook in de hand merkt. Dus een goede kudde waar dier op de plek wordt gezet.

En daarnaast ermee werken. Basis. Een rondje lopen, halt, achterwaarts, stappen. Overal borstelen/aanraken. Benen afspuiten en straks eens hele lijf afspuiten. Voetjes geven.
Mega simpele dingen. Mega waardevol.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 21:42

Dank voor jullie antwoorden. Ze is al bezig met grondwerk. Dit doet ze wel goed, alleen daarom daaromheen is ze best hardleers en blijft terugkomen, wanneer je haar op haar plek zet. Ze komt continu in je aura

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 21:46

Klinkt alsof ze beter af zou zijn tussen wat oudere merries.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 22:11

Of grondwerken met meer duidelijkheid.
Steeds in je ruimte komen is toch door onduidelijk zijn.

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 22:22

Maar hoe staat ze nu dan? Met wat voor andere paarden?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 03:14

Ik zou eerst kijken of er winst te halen valt in de manier van houden. Staat ze 24/7 buiten in een kudde? Zijn er andere jonge paarden waar ze mee kan spelen? Zo niet zou ik op zoek gaan naar een plek waar dit wel kan of een opfok. Jaarlingen die hun energie niet kwijt kunnen of uren alleen op stal staan, dat is echt vragen om problemen. En eigenlijk is dit dier te jong om serieus grondwerk te doen. Kort en duidelijk zijn. Een halster omdoen, voetjes geven, x afspuiten. Dat zijn handige dingen om zo tussendoor te doen, al spelenderwijs, vooral niet te lang zodat ze geen tijd krijgt om te klieren uit overprikkeling of omdat je te lang doorgaat en ze er wel klaar mee is. Je kunt maar kort werken met zo'n dier. En verder zou ik haar duidelijk op haar plek zetten, door je heen denderen is nooit goed. Door de stroomdraden gaan, zegt vooral iets over te weinig stroom op de draad in mijn opinie. Anyway, doe dit paard naar een opfok als jullie niet goed weten hoe en wat. Bokken lijkt me normaal paardengedrag? Of bedoel je dat ze gericht naar jullie uithaalt?

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 07:47

[quote="Diddykong"]Ik zou eerst kijken of er winst te halen valt in de manier van houden. Staat ze 24/7 buiten in een kudde? Zijn er andere jonge paarden waar ze mee kan spelen? Zo niet zou ik op zoek gaan naar een plek waar dit wel kan of een opfok. Jaarlingen die hun energie niet kwijt kunnen of uren alleen op stal staan, dat is echt vragen om problemen. En eigenlijk is dit dier te jong om serieus grondwerk te doen. Kort en duidelijk zijn. Een halster omdoen, voetjes geven, x afspuiten. Dat zijn handige dingen om zo tussendoor te doen, al spelenderwijs, vooral niet te lang zodat ze geen tijd krijgt om te klieren uit overprikkeling of omdat je te lang doorgaat en ze er wel klaar mee is. Je kunt maar kort werken met zo'n dier. En verder zou ik haar duidelijk op haar plek zetten, door je heen denderen is nooit goed. Door de stroomdraden gaan, zegt vooral iets over te weinig stroom op de draad in mijn opinie. Anyway, doe dit paard naar een opfok als jullie niet goed weten hoe en wat. Bokken lijkt me normaal paardengedrag? Of bedoel je dat ze gericht naar jullie uithaalt?[ze staat 24/7 buiten met 4 andere paarden/pony's. Deze spelen niet met haar, corrigeren haar wel, maar ook daar laat ze zich lastig corrigeren en komt steeds terug, wanneer ze op haar plek wordt gezet. Ik merk dat de andere paarden steeds lelijker gaan doen. Ze dramt echt door. Als ze weg wordt gestuurd, komt ze gewoon weer terug. Ze haalt niet gericht naar ons uit, tenminste niet uit boosheid, maar wanneer ze aan het rennen is, wil ze nog weleens bokken of gek doen, waardoor ze je wel bijna raakt. Ze is weleens over een kist gesprongen, wasr ik achter stond en net op tijd aan de kant kon gaan. Ik heb dit gedrag nog nooit eerder bij een paard gehad bij mij op het land en ik heb het land ruim 30 jaar. ]

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 07:49

Suzanne F. schreef:
Klinkt alsof ze beter af zou zijn tussen wat oudere merries.

Ze staat tussen 3 oudere merries en een ruin

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 08:14

Dan is een kudde waar ze echt op haar plek wordt gezegd hele erge wijsheid. Dominante merries bijvoorbeeld

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 08:31

Leuk, dat ze zich dan in het land leert gedragen :j

Maar dat gaat niet helpen om zich te gedragen naar de mens toe.
Daar is geleerd dat je die tweebeners gewoon omver mag lopen enz.
En dat zal toch echt de mens zelf af moeten leren.

uiteraard is het fijn als ze de energie goed kwijt zijn, maar voor de rest helpt het niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 08:48

Ik zou dit dier nog een jaar met rust laten en in een goede kudde laten waar ze inderdaad opgevoed wordt en daarna zou ik het dier uit handen geven aan een echte paardenman/ vrouw die haar gelijk vanaf het begin consequent kan opvoeden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 08:56

DuoPenotti schreef:

uiteraard is het fijn als ze de energie goed kwijt zijn, maar voor de rest helpt het niet.

Oh nee. Juist in een (goed passende) kudde helpt heel erg. Een goed begin.
Als mens heb je daar heel veel profijt van.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:03

Cioccolato schreef:
DuoPenotti schreef:

Oh nee. Juist in een (goed passende) kudde helpt heel erg. Een goed begin.
Als mens heb je daar heel veel profijt van.

gedeeltelijk mee eens.

Als je als mens dan nog steeds niet verteld hoe hij om moet gaan met mensen doet hij dat niet magisch vanzelf.

En ze heeft nu al geleerd dat je daar je eigen ding mag doen.
Dat leren de andere paarden haar niet af.

Daar leert ze dat ze aan de kant moet of moet stoppen met drammen richting een paard.
Dat is hoe het gaat in een kudde.
Zij heeft respect voor de meerdere in haar groep maar die onder haar staan weer respect voor haar.

En ja dat KAN profijt geven richting mens. Maar als jij als mens onder in rang gaat staan dendert ze daar nog steeds door, zodat jij als mens aan de kant moet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:07

Daarom 'een begin' en een passende kudde waar paard onderaan staat.

Alles wat je niet goed doet is niet goed natuurlijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:10

Maar als je een karakterpaardje hebt vind je niet snel een kudde waar ze helemaal onderaan komt te staan.
Ergens in het midden wel.

En oke dat is beter dan alleen maar bovenaan staan.
En dan leert ze precies hoe een kudde werkt.
Voor die boven je staan ga je aan de kant en die onder je staan gaan voor jou aan de kant.

Dus zul je als mens toch echt moeten zeggen, we gaan dingen op mijn manier doen.

Mijn huidige ruin is ook zo.
Die had dik respect voor mijn oudere paard.
Maar bij de rest daar bleef hij ook op terug komen nadat ze hem hadden gecorrigeert, bleef hij etteren. Dat ik wel eens dacht geef hem nu eens een optater.
Die waren gewoon niet overtuigend genoeg.

Naar mensen toe is hij ook zo.
Daar moet je echt zeggen zo gaat het en niet anders.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:20

Veel opfokbedrijven scharen een ouder dier niet in in een bestaande groep.
Dit kan best vervelende situaties opleveren.
Soms levert dat echt rake klappen op bij het nieuw te introduceren paard.
Soms helpt het om één paardje uit zo'n kudde te halen en eerst vrienden te laten worden maar dat zouden ze nooit doen met zo'n "lastige" 2-jarige.

Denk eerder dat het dier gewoon respect moet leren krijgen voor de mens. En niet zelf gaan kl*ten maar naar een prof brengen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:26

Kan ook zijn dat ze een deel van haar energie niet kwijt kan omdat ze alleen met oudere dieren staat. Een paar leeftijdsgenootjes waar ze een beetje gek mee kan doen wil nog wel eens helpen. Verveling werkt vaak klierig gedrag in de hand.
Maar goed, je kunt ook een keer een hele rare treffen :'). Deze klinkt erg brutaal.
En om eerlijk te zijn, moet de huidige eigenaresse zich afvragen of dit paard wel de juiste match is voor haar (of hem). Ik denk dat deze een hele consequente eigenaar nodig heeft die absoluut niet bang of onzeker aangelegd is. En dit paard heel resuluut op zijn plek zet. Zoiets kun je niet leren met een paar lessen grondwerk, dat zit in je of niet. Ik kan zelf ook niks met lompe paarden bijv, moet ik veel te grof inkomen en dat past niet bij mij. Dat is niet erg, voor ieder is een juiste match denk ik dan maar. Maar TS zal best ervaren zijn als ze al 30 jaar met paarden omgaat en al het een en ander voorbij hebben zien komen. Ik denk niet dat het zo 1,2, 3 op te lossen is.

En tzt naar een prof, klinkt prima. Maar goed je zit er nu mee. Paard is pas 1. Wat moet een prof daar mee doen dan? Er valt nog weinig te trainen. Die kun je niet ergens op een stal zetten en dan een uurtje trainen nog....Dan krijg je helemaal een ongelukkig paard.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:26

Grondwerk is niet een paard wat trucjes leren, maar begint zodra je een paard ziet en eindigt als je elkaar niet meer ziet.
Ik heb er hier ook een die erg is je ruimte wil komen en daar moeilijk uit te sturen was. Na wat grondwerk sessies laat ze zich in ieder geval al makkelijker uit je ruimte drijven. Dat hoorde ik al meteen terug van de andere eigenaren in de groep. Dat betekent dus wel dat als ik de ruif ga vullen, ik dus regelmatig een sessie aan het houden was met het paard om haar te vertellen dat het regels zijn die altijd gelden. Halster om of niet, ze moet vragen of ze in mijn ruimte mag komen en als ik bezig ben is het antwoord nee en moet ze ook nog eens zelf opletten dat ze aan de kant gaat. En niet door haar weg te jagen, of op een andere manier bang te maken, maar door onze geoefende regels daar ook weer te herhalen. Zo worden dat soort paarden vaak ook veel fatsoenlijker naar andere paarden. Ze leren er als het ware een patroon bij (een extra tool in hun gereedschapskist) en bij veelvuldige herhaling is de kans groot dat ze daar in vrijheid ook zelf steeds vaker voor gaan kiezen en dat zie je dan terug in het gedrag naar de andere paarden.
Dus nee, ik denk dat het grondwerk nog helemaal niet zo goed gaat en daar nog veel winst te behalen valt.
En grondwerk met jonge paarden past in mijn ogen juist heel goed. Onderling spelen de paarden in die leeftijd juist nog heel veel en grondwerk is eigenlijk vooral sommige spelletjes van de paarden nabootsen waarin wij laten zien dat wij ze slimmer af zijn en daardoor een alfa positie verkrijgen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:45

SparklingApp schreef:
Grondwerk is niet een paard wat trucjes leren, maar begint zodra je een paard ziet en eindigt als je elkaar niet meer ziet.
Ik heb er hier ook een die erg is je ruimte wil komen en daar moeilijk uit te sturen was. Na wat grondwerk sessies laat ze zich in ieder geval al makkelijker uit je ruimte drijven. Dat hoorde ik al meteen terug van de andere eigenaren in de groep. Dat betekent dus wel dat als ik de ruif ga vullen, ik dus regelmatig een sessie aan het houden was met het paard om haar te vertellen dat het regels zijn die altijd gelden. Halster om of niet, ze moet vragen of ze in mijn ruimte mag komen en als ik bezig ben is het antwoord nee en moet ze ook nog eens zelf opletten dat ze aan de kant gaat. En niet door haar weg te jagen, of op een andere manier bang te maken, maar door onze geoefende regels daar ook weer te herhalen. Zo worden dat soort paarden vaak ook veel fatsoenlijker naar andere paarden. Ze leren er als het ware een patroon bij (een extra tool in hun gereedschapskist) en bij veelvuldige herhaling is de kans groot dat ze daar in vrijheid ook zelf steeds vaker voor gaan kiezen en dat zie je dan terug in het gedrag naar de andere paarden.
Dus nee, ik denk dat het grondwerk nog helemaal niet zo goed gaat en daar nog veel winst te behalen valt.
En grondwerk met jonge paarden past in mijn ogen juist heel goed. Onderling spelen de paarden in die leeftijd juist nog heel veel en grondwerk is eigenlijk vooral sommige spelletjes van de paarden nabootsen waarin wij laten zien dat wij ze slimmer af zijn en daardoor een alfa positie verkrijgen.

Volkomen mee eens!

Overigens zou ik als beheerder ook niet terug schrikken voor wat opvoedwerk. Als ik andermans paard voer en die komt in mijn ruimte dan doe ik daar wat mee. Dan gaan we regels 'afspreken'. Niet omdat ik me wil bemoeien met andermans paard maar omdat mijn veiligheid in het geding is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:55

troi schreef:
SparklingApp schreef:

Volkomen mee eens!

Overigens zou ik als beheerder ook niet terug schrikken voor wat opvoedwerk. Als ik andermans paard voer en die komt in mijn ruimte dan doe ik daar wat mee. Dan gaan we regels 'afspreken'. Niet omdat ik me wil bemoeien met andermans paard maar omdat mijn veiligheid in het geding is.

Helemaal mee eens, met beide.

Vroegah zette ik paarden mee binnen met de stal eigenaar.
Was er ook een 2 jarige gekomen zonder opvoeding.
grote goedzak , maar zo enorm lomp. Die kegelde je ook gewoon om :D
Op het moment dat wij dus met hem bezig waren met binnen zetten waren wij aan het grondwerken. Zo heette dat toen nog niet, toen was de term gewoon opvoeden.
En uiteraard moest de eigenaresse dat ook, maar als die er niet bij is met binnenzetten dan zal toch diegene die dat doet moeten doen.