Paard onrustig UIT trailer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djnick71

Paard onrustig UIT trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 09:50

Hoi,
Mijn paard gaat erg makkelijk op de trailer. Tijdens het rijden ook niks aan de hand. Maar als hij eruit moet.....

Begint te schrapen met voeten op de vloer. Als ik hem eruit haal moet ik minimaal 15 minuten met Lopen om er überhaupt een zadel of iets op te krijgen. Opstappen dan ook drama.. thuis staat hij stil en op wedstrijd is het wegdraaien en als hij stil moet staan stijgeren. Als ik eenmaal zit is alles weer goed. En heb ik hem prima onder controle.

Zoals gezegd thuis heb ik er geen paard aan. :) en doet hij alles topbaan.

Iemand tips?

Sabbientje

Re: Paard onrustig UIT trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:56

oefenen, oefenen, oefenen.
Vaker op vreemd terrein gaan rijden.
Inladen, rondje rijden en weer uitladen op eigen terrein.

Daarnaast, hoe is het met jouw zenuwen op het moment dat hij de trailer uitkomt.
Want een paard voelt het als je zelf gespannen bent.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:04

Dat had ik ook met Polie. Was pure stress van het vervoeren maar ook van het andere terrein.
Ik kwam daarom erg vroeg want dan was het rustig en liet haar op haar gemak alles zien en wandelde met haar rond en reed zelfs al heel erg vroeg.
Heb ik maar paar keer hoeven doen en toen begon ze het juist heel erg gezellig te vinden. Met de trailer weg betekende naast vervoers stress vooral gezellige uurtjes met de vrouw.
Ik heb wedstrijd rijden altijd gezellig voor haar gehouden inclusief grazen, poetsen en tutten op het wedstrijd terrein (vond ze zalig). Gewoon echt de tijd voor haar zonder aanwezigheid van Hercule.
En zelfs het wedstrijd rijden waar ze eerst ontzettend bang voor was begon ze heel erg leuk te vinden en ze deed super haar best.
Dus even zoeken wat je paard nodig heeft. Ik heb dat bij Polleke indertijd gevonden.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:14

Ik ga mee met de bovenstaande reacties, oefenen inderdaad! Ons paard kwam eerst ook drijfnat en gestresst van de trailer af. Nu gaat hij regelmatig en is hij het gewend. Hoe vaak ga het nu weg?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 16:26

Ja dat is spanning en adrenaline die hij krijgt door het rijden in de trailer. Inderdaad kilometers blijven maken. Soms helpt het om ze samen met een rustig en ervaren paard te vervoeren.

Je zou hem ook iets rustgevends kunnen geven. Bach resque remedy of wat anders wat de scherpe randjes er af haalt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 17:04

Denk eerder dat het paard stress van op wedstrijd ervaart ipv de trailer. Ze weten precies wat ze te wachten staat namelijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 17:34

Popstra schreef:
Denk eerder dat het paard stress van op wedstrijd ervaart ipv de trailer. Ze weten precies wat ze te wachten staat namelijk.

Dan zou hij thuis dus rustig moeten zijn met lossen.

Mijn eerste paard wilde nooit laden als we op pad gingen en als we dan klaar waren en naar huis gingen was er geen centje pijn, liep ze er zo op.

Djnick71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 20:24

Kidde

2x per maand ongeveer

Djnick71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 20:27

Elisa2 heeft het rustgevende middeltje. Nadelig effect op het presenteren of gedrag tijdens wedstrijd bijvoorbeeld. Want ik wil wel dat hij energie genoeg overhoud om mooie passen te maken etv.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:46

isadejong71 schreef:
Elisa2 heeft het rustgevende middeltje. Nadelig effect op het presenteren of gedrag tijdens wedstrijd bijvoorbeeld. Want ik wil wel dat hij energie genoeg overhoud om mooie passen te maken etv.

Met Confidence EQ blijven ze gewoon. En is geen doping.

Je hebt er niet op gereageerd of hij thuis uit de trailer ook onrustig is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:50

En als je thuis in uit in uit in uit doet? Niet uren lang uiteraard. Maar zolang die de trailer afstormt gaat ie er bij mij met dezelfde gang weer in :Y)

Edit
Als ie thuis wel braaf is, dan op wedstrijd terrein ook gewoon er direct weer in. Dan maar een halfuur eerder aanwezig op terrein

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:20

Misschien trailer met voorklep?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:55

isadejong71 schreef:

Dat ligt er aan wat je geeft maar de resque remedy die ik toen gaf had daar geen invloed op maar haalde wel net de scherpe randjes er af. Als het goed is staat er op het etiket of het onder doping valt of niet. Ik gebruikte dat trouwens zelf ook tegen de zenuwen. Fijn spul. :)

Djnick71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 16:28

Jandegregelaa
Thuis wel rustig

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 17:53

Dan is het dus echt de stress van op wedstrijd gaan...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:12

Popstra schreef:
Dan is het dus echt de stress van op wedstrijd gaan...

En moet je daaraan werken. Dan moet je dus het welzijn van paard boven de resultaten stellen. Wat maakt het uit als je een paar wedstrijden niet goed kan rijden als het paard daarna wel op zijn gemak is? En de spanning dus weg is en je dan gewoon weer verder kan met de wedstrijden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:20

Je zou naar wedstrijd locaties moeten gaan maar niet gaan rijden of iig geen wedstrijd, geen spanning e.d. enkel ontspanning en weee inladen en naar huis.
Dat lukt niet in 1x en ik denk dat dit zelfs helemaal niet meer gaat lukken want het zit er al ingebakken en ze zijn te slim te beseffen wanneer het wel voor het echie is omdat er dan ook bij de ruiter/begeleider spanning zit.