Hoe ziet jouw leven met paarden aan huis er uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lotthje

Hoe ziet jouw leven met paarden aan huis er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 08:12

Hello Bokkers!!

Ik ben bijna afgestudeerd (*\o/*) en hierna begint mijn 'echte' werkende leven.
Echter, ik heb de paarden aan huis staan en ben enorm aan het zoeken hoe ik naast mijn afstuderen en straks werk mijn leven het beste kan inrichten om én vijf dagen te werken én beide paarden (en ook de mini!) aandacht te geven, stallen te mesten en alle overige klussen te doen.

Op het moment, nu het langer licht is, red ik het allemaal wel weer. Ik heb bijvoorbeeld geen binnenbak of verlichting bij de buitenbak dus van de winter was het lastig rond krijgen allemaal. -O-

Dus mijn vraag: Hoe ziet het er bij jullie uit? Gaan jullie naast rijden nog sporten? Wanneer doen jullie alle overige taken (draadwerk repareren, mesthoop ophogen/uitrijden etc) of werken jullie veel vanuit huis? En hoe doen jullie het dan in de winter?

Brand los! Ik ben heel benieuwd hoe jullie het doen en misschien steek ik er zelf nog wat van op. :+ :o

Essie73
Hoofdmoderator

Re: Hoe ziet jouw leven met paarden aan huis er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:52

Omdat dit topic op Vraag maar Raak hoort verplaats ik hem daarheen.
HK->VMR

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:27

Dagelijks zorg ik voor de verzorging van zes pony’s: drie keer per dag mest opruimen, hooizakken klaarmaken en geven, waterbakken verversen en brokken voeren. Twee keer per week breng ik de mestwagen weg. Daarnaast mest ik drie stallen bij de stalling van mijn rijpaard (die als enige niet aan huis staat) en voer ik daar soms verschillende andere taken uit, zoals het binnen- en buitenzetten van de dieren of het uitmesten van de paddocks.

In de winter mennen we de pony's meestal alleen in het weekend, aangezien de dagen dan te kort zijn voor avondritjes. In de zomer proberen we twee keer per week te mennen, indien mogelijk.

Voor mijn rijpaard wil ik vier keer per week beweging bieden, voornamelijk onder het zadel, maar ook regelmatig menles. In de winter komt het door gebrek aan verlichting of een natte rijbak wel eens voor dat dit terugloopt naar drie keer per week. Ik heb een trailer en ga regelmatig naar de binnenbak.

Momenteel werk ik parttime vanwege mijn dochtertje van bijna 3 jaar. Voor haar komst werkte ik fulltime, maar had ik net iets meer flexibiliteit.

Extra taken vallen vaak in het weekend, maar mijn partner helpt daar gelukkig vaker bij. En voor binnenshuis hebben we een poetshulp.

Naast het rijden sport ik niet meer, simpelweg vanwege tijdgebrek, maar ik mis het ook niet. Er zijn momenten in de sportschool geweest dat ik dacht: "Ik had nu ook op het paard kunnen zitten."

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:31

Hier staan 2 shets en 2 Arabieren. Met de 2 Arabieren rijd ik hoog in de sport, maar ik heb daar geen bak voor nodig enkel dag licht.
Ze staan 24/7 buiten met onbeperkt hooi wat ik 2 keer per dag aanvul als het nodig is. Ik heb overal wasmanden staan om even snel de mest in te gooien en rij het 2 keer per week naar de mesthoop die een stukje verder op ligt.

Brok krijgen ze 1 keer per dag op het moment dat mij uitkomt en nog een keer bietenpulp tussen door.
Ik werk thuis van 8-10, doe hierna de paarden en evt sporten (ligt eraan of ik een duur training moet doen oid) en ga net iets na 2 naar het werk tot 8.
Ik vind het heerlijk :D ik werk daarmee 40 uur per week

Ik heb gelukkig geen slopers, dus ik hoef niet vaak iets te repareren, en is er wel iets is het een klusje van 5 minuten. Dat kan ik doen terwijl ik mest. Even gereedschap in je kontzak en door haha.

Maaien e.d. is vaak voor het weekend. Ik train niet graag in het weekend ivm drukte in het bos, dus zeeën van tijd dan
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 02-04-25 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:34

Ik sta om 5 uur op om stallen te mesten en paarden buiten te zetten en te voeren, mezelf klaar maken en naar het werk van 8 tot 13u 5 dagen in de week.
Daarna naar huis en in de winter dan weer even rondje stallen/buiten/binnen zetten (in de zomer staan ze de hele dag buiten dus dan vervalt dat maar daar komt dan weer maaien/slepen/kunstmest/weilanden bedrading enz voor in de plaats) en dan rijden. Dan rij ik er meestal 2 of 3 en dan boodschappen/koken/paarden binnen zetten en laatste voer ronde en dan naar bed :') nee vaak nog wel even op de bank tv kijken maar ik maak het nooit laat. Heb dit jaren allemaal alleen gedaan (heb gemiddeld 9 tot 11 paarden thuis staan van 0 tot 12 jaar) maar sinds een tijd nu samen met mijn vriend en dat geeft wel een stuk meer tijd over die we vaak besteden aan werken aan/rondom het terrein zodat alles er net even wat strakker en netter bij ligt. De dagelijkse verzorging voor de paarden is wel nog steeds volledig voor mij.

Ik ben al snel terug gekomen van full time werken, was geen doen. Maar goed ik heb ook wel meer paarden staan denk ik dan dat jij hebt? Toen ik fulltime werkte had ik 2 rij paarden en maximaal 5 paarden staan ter verzorging. Ik werkte wel verschillende diensten (middag avond bijv). Van 8 tot 17u was voor mij niet praktisch ivm rijden en geen binnenbak/verlichting buitenbak. Nu dus iedere dag om 13u klaar (24 uur werken in de week) en dat bevalt super.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:37

Hier 2 paarden aan huis. Ik werk 32 uur, mijn vriend 36 uur en ik werk nog wat bij als ZZP-er.

We mogen allebei gedeeltelijk thuiswerken. En we proberen er zoveel mogelijk voor te zorgen dat er iedere dag iemand is, maar dat lukt niet altijd.

We mesten 2x per dag, voeren 3x per dag.
Ieder paard wordt 3 a 4x per week getraind.
Klussen rondom de paarden doen we in het weekend.

We sporten niet naast de paarden, geen tijd en energie voor.

We hebben een goede buitenbak met verlichting.
Maar, ik werk het liefst met daglicht. Ik heb altijd 3 dagen weekend en in de winter neem ik regelmatig op de woensdag een paar uur vrij.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:04

Hier 2 paarden aan huis (3 als er een veulen bij zit) en werk meer dan full-time.
In de winter is het huilen met de pet op, 3x per dag ( ik kom tijdens middaguren thuis eten en dus ook beesten verzorgen) modderploeteren om te voeren, hooi bij te vullen en een minimum uit te mesten. Vaak in het donker, met hoofdlampje.
Op vrije dagen, volledig uitmesten.
Ik heb in de winter geen sportschool nodig :+ .
Ik hoop tegen volgende winter wat aanpassingen te kunnen doen om het wat makkelijker te maken.
Nu in de lente/zomer is het veel aangenamer. 1x per dag voeren en het gewenste hek openzetten.
Uitmesten is nu ook minder arbeidsintensief.
Klussen ed is op vrije dagen.

Rijden doe ik momenteel niet. Merrie heeft net veulen afgespeend gehad dus die moet eerst weer wat bijtrekken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:11

In de winter is het inderdaad behelpen. Door de week doe ik dan enkel de noodzakelijke dingen (voeren, water geven, controleren, etc). In het weekend probeer ik dan te rijden. Ik werk 40 uur per week (fulltime dus)

Voor klussen, omheining repareren: kan het wachten, dan doe ik het in het weekend. Is het erg dringend, zoals ineens boom door de omheining en paarden kunnen de straat op, dan neem ik meteen verlof van m'n werk en doe het onmiddellijk. Mijn werk is hierin gelukkig heel flexibel.

Ik werk 2 à 3 dagen vanuit thuis en dat helpt met zaken zoals tussendoor een plakje hooi bijgeven.

Ik doe geen andere sport ernaast, buiten 1 x per week zwemmen. Sport genoeg met de paarden en vooral alle klussen eromheen :+

edit: vier paarden aan huis trouwens, allevier onder het zadel maar slechts 2 paarden die regelmatig gereden worden.

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:31

Hier ook 2 paarden aan huis en ik werk 40 uur, verdeeld over 5 dagen van 08:00 tot 16:30. Maar heel eerlijk, zonder de hulp van mijn moeder zou ik het niet kunnen doen, niet door de paarden, maar ook omdat je naast werk nog andere verplichtingen hebt. Wanneer ik niet kan, verzorgt zij de paarden.

Op een normale doordeweekse dag sta ik om 06:00 op en doe dan meteen de paarden naar buiten en mest de stallen uit. Doordat ze elke dag worden uitgemest is dit niet super veel werk. De kruiwagen laat ik meestal staan. Ik leg een hooinet buiten in de hooibak en afhankelijk of het winter of zomer is staan ze in de paddock of wei. Wanneer ik terug kom van werk leeg ik de kruiwagen en mest dan de paddock/weide uit. Daarna schuif ik aan tafel om te gaan eten en na het eten ga ik rijden. Mijn streven is om elk paard zo’n 4 á 5 keer per week beweging te geven, maar meestal schiet dit er bij in omdat ik savonds andere plannen heb. In de winter is het wel lastiger en kost het rijden meer tijd. Ik heb geen rijbak met verlichting en maak dan gebruik van de rijvereniging. Zomers gaan ze rond 21:00 op stal en swinters eerder, rond een uur of 17:00 met een laatste voerbeurt om 21:00. Extra klusjes bewaar ik voor de weekenden.

Ik had er eerst 3, maar dat is eigenlijk niet te doen als je zo ook nog allemaal individueel elke dag aandacht wilt geven. Ik vind 2 al pittig als je ze ook nog actief wilt rijden.

In de toekomst zou ik graag naar een huisvesting willen waarbij ze zelf kunnen kiezen tussen buiten of stal en met de optie onbeperkt ruwvoer of hooiautomaat. Zo bespaar je toch nog tijd welke je ook kan besteden in aandacht naar het paard i.p.v. de verzorging eromheen.
Laatst bijgewerkt door Emperor op 02-04-25 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:37

Paarden staan op een km afstand op ons eigen land van ons.
Ik werk fulltime, waarvan twee dagen van thuis uit, mijn man werkt meer dan fulltime. We hebben een hond, 2 katten thuis, 1 stalkat, 20 kippen, twee trekpaarden en twee rijpaarden.

We hebben ze per twee staan, elk met een schuilstal, verharde paddock, zandpaddock, tracks rondom de weides en verschillende stukken weides.

Vooreerst hebben we geïnvesteerd in goed materiaal. Dus we hebben een kipper voor mest weg te brengen, een gewone dubbelasser voor hooi op te halen voor de trekpaarden, ruimte voor pakken voordroog voor de kleintjes dat de boer jaarlijks brengt.
2 schuilstallen, een gesloten stal voor de tractor, zadels, voer, etc, een gesloten aanhanger voor het "een keer in de zoveel tijd nodig" materiaal, een twee-paardstrailer.
Daarnaast een minitractor met weidemaaier, pistesleep, pelicaanbakje en schepbak.

De trekpaarden hebben een ruif waar we eens in de 8 dagen een baal hooi in zetten.
De kleintjes hebben opklapbare hooinetten die eens in de drie dagen gevuld worden, hier wil ik ook nog een ander systeem zodat we kunnen vullen per week. Alles staat op onbeperkt.

We gaan min eens per dag langs om uit te mesten, water te vullen, krachtvoer te geven en de kippen te voederen.
Dit wordt per dag afgestemd wie het vroegst kan stoppen op het werk.

Op dinsdag en donderdag werk ik thuis, dus dan doe ik kortere dagen of neem 3 uur middagpauze. Op deze dagen probeer ik ook een paard te rijden en een te longeren. Al dan niet op locatie.

Op maandag en woensdag stopt mijn man vroeger (in de winter neemt hij soms ook langere pauze, maar hij start 's morgens al om 5.30) om te gaan uitmesten en voeren.

Op vrijdag, zaterdag, zondag gaan we meestal samen of spreken we af volgens plannen, als ik bekaprondes heb gaat mijn man.

In de week zijn we per dag ongeveer 2 uur bezig (stal is pas sinds augustus geplaatst, dus we zijn nog constant bezig met extra klusjes, verbeteringen of extra projectjes.)
In het weekend spenderen we er veel langer, ook ivm de klusjes, of zoals dit weekend voor de weides te maaien, slepen en bemesten.)

In de winter op de kortste dagen slaan we vaak het uitmesten op ma-woe-vrij over en doen dit dan op din-don-zaterdag bij daglicht. Dan prefereer ik om op de andere dagen langer te werken zodat ik op din en don tegen de middag kan stoppen en een grotere mestronde heb.
Ik heb gelukkig ook flexibele uren.

concreet schema voor mij is dan

ma - hond naar moeder brengen - werken van 8/9 - 18/19 - hond ophalen bij moeder - koken
din- werken van 7-14 (of werken van 7-9.30 en 12/13 - 17/18)- met hond naar de paarden - uitmesten, hooi halen indien nodig, hooi vullen, waterbakken vullen, alles voederen, een thuis longeren en eentje rijden of met de trailer op locatie (binnenpiste op 5 km).
Woe- hond naar moeder brengen - werken van 8/9 - 18/19 - hond ophalen bij moeder - koken
don- werken van 7-14 - met hond naar de paarden - uitmesten, hooi halen indien nodig, hooi vullen, waterbakken vullen, alles voederen, een thuis longeren en eentje rijden of met de trailer op locatie (binnenpiste op 5 km).
vrij- hond naar moeder brengen - werken van 8/9 - 16/17 - paarden - hond ophalen bij moeder - koken

Mijn man:

ma - werken van 5.30-15/17 - paarden
din - werken van 5.30-15/17 - fitness
woe- werken van 5.30-15/17 - paarden
don - werken van 5.30-15/17 - fitness
vrij- werken van 5.30-15/17 - paarden

Huishouden en klusjes worden wat verdeeld volgens die dat tijd heeft ervoor. Stofzuiger rijdt dagelijks zijn rondje, we proberen dagelijks te koken, keuken schoonmaken, en tussendoor word de was geplooid als die klaar is (wat ik op mijn thuiswerkdagen kan insteken en wisselen.)

Zaterdag en zondag zijn gevuld met de gezamenlijke klusjes, achterstallig huishouden, privé afspraken, sociaal gedoe, etc.

lotthje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 18:40

Heel erg bedankt voor jullie inzichten en planningen! Ik ga even stuk voor stuk reageren.

Hoe het er nu bij mij ook aan toe gaat is: s'ochtends allemaal op de wei zetten + mesten, s'avonds naar binnen, doel is om beide pony's 3x per week beweging te geven en het liefste de kleine ook nog ergens tussendoor. In de zomer gaan ze met de schemer naar binnen, brokken + geweekt hooi. Verder hooi van de schuur naar de stal slepen, weides uitzetten, voer slepen en slobber maken etc.

Ik wil echter wat meer ritme als ik straks klaar ben met studeren en dan ook minder afhankelijk zijn van andere mensen. Nu wordt er nog wel veel geholpen omdat ik mega zoekende ben naar hoe ik alles het beste kan plannen. Daardoor zit elk weekend nu eigenlijk vol zit met paardenklusjes (hartstikke leuk natuurlijk, maar ik wil ook mijn vrienden nog zien :') ). Ik ben erg blij met jullie inzichten. Conclusie so far: gewoon nog eerder op staan en een flexibele baan zou fijn zijn, zodat ik wel nog 36-40 uur kan werken.

@Duhelo wat fijn zo'n schema. Dankjewel! Ik was voor mezelf aan het zoeken hoe zoiets het beste kon, maar dat ziet er redelijk te doen uit.

@Emperor daar loop ik inderdaad ook tegen aan. Fijn dat je moeder je zo kan helpen! Hier heb ik gelukkig ook hulp, dus dat scheelt al iets. Ik wil ook graag kijken of er een mogelijkheid is van zelf binnen/buiten, maar op het moment is dat nog lastig!

@Solleke_Noah wat fijn dat je werk zo flexibel is! Heb je niet dat taken dan gaan opstapelen en je dan het hele weekend druk bent?

@Thioro pfoe lijkt me lastig elke keer tussendoor thuis komen om te voeren enzo. Woon je dicht bij je werk? Dan is het vast prima te doen! Ben je niet bang dat het soms niet kan en ze dan zonder eten zitten of kan je daarop anticiperen?

@Boemel wat fijn dat jullie beiden veel thuis kunnen werken, dat helpt denk ik al. 2x mesten bedoel je dan de paddock ook mee? Ik heb ze niet op de paddock staan maar wel op de track, en die mest ik niet echt, maar slepen we met de trekker.

@xmarliez ja wel wat meer paarden idd! Ik heb er nu twee om te rijden en een mini staan en vind dat meeeer dan zat op t moment, haha! Respect joh, elke dag om 17u opstaan. Wat voor werk doe jij als ik vragen mag? Mijn afstuderen is op het moment ook full time en dat vind ik toch ook vrij pittig, maar 24u hoeft denk ik niet omdat ik natuurlijk 'maar' 2 paarden heb staan.

@billy3105 wat een goeie tip van die wasmanden. Misschien moet ik dat ook maar gaan doen, dan kan ik toch de track ook mesten, want zou dat toch graag hebben (is alleen echt een mega klus, ook als je het elke dag bijhoudt denk ik hahahhah, ze staan elke dag buiten van 9 tot 8 ongeveer in de zomer).

@lies_PPA wat fijn dat je partner kan helpen! Hoeveel tijd ben je ongeveer kwijt elke dag met zo vaak mesten etc?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 19:10

Ik woon op een kwartiertje van.m'n werk. Sowieso moeten de honden ook buiten ;) .

Het kan een zeldzame keer gebeuren dat ik niet naar huis kan tussen de middag. Dan neem ik een halfuurtje vrij rond 14-15u om te verzorgen.
Officieus wordt daar op gemopperd maar officieel heb ik flexibele uren dus als ze m'n middagpauze inpikken, neem ik die in (verkorte) tijd terug.

Op zich krijg je er wel snel een ritme in. In 20 minuten zijn ze gevoerd, is het hooi bijgevuld, is er een kruiwagen mest uitgehaald en sta ik te wachten tot ze hun bak op heb. En dat is het winterritme. In de zomer is het nog sneller en ook niet 3x per dag.

Wat mij het meeste weegt in de winter is het weer en de modder. Paarden staan verhard, maar om er naar toe te gaan of nog erger die kruiwagen tot aan de mesthoop te rijden, is het ploeteren.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 20:13

Ik werkte toen ik de paarden aan huis had van 6 tot 14 uur of van 13 uur tot 21 uur. Dus altijd tijd om in het licht de paarden te doen. Hooinetten en waterbakken goed vol dan redden ze zich wel. Ik ben sowieso een ochtendmens dus voerde altijd vroeg.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 20:29

Hier gaan ze op werkdagen om 7 uur naar buiten. Dan mest ik de stallen, 2 stuks alleen drollen wippen. Hooi voeren buiten en stallen klaar maken zodat ze direct naar binnen kunnen als het hun tijd is.
Op vrije dagen werk ik wat grondiger.
Na het werk buiten poep scheppen.
Alleen de basics qua verzorgen kosten mij 30/45 minuten.

Rijden is nu niet aan de orde maar ik heb snel verlichting geregeld. In de winter is het niet te doen om anders buiten de drollen te vinden of nog iets te doen met ze.

We hebben jaren zelf mest uitgereden. Met eigen materiaal, dat maakt eea. Een stuk. Makkelijker. Sinds begin dit jaar een mestcontainer. Ideaal. Bellen en hij wordt geleegd. Kost ook wat maar gemak kost nou eenmaal geld.

Volgende investering wordt een automatische hooibak. Scheelt weer netten vullen in de winter.
En wat niet geknoeid wordt hoeft niet opgeruimd.

Bij strookgrazing deed ik dat savonds uitzetten voor de volgende dag.

Ik werk 32 uur. Als ik toevallig thuis kom doe ik tussendoor alvast wat klusjes. Verspreid maakt het werk lichter.

Maar in je eentje is het flink werken. Wat hulp maakt alles een stuk makkelijker.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 20:50

We mesten alles. Stal, paddock en wei.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:49

Hier vier pony's aan huis en een lieve partner die bijvoorbeeld even hooi aan kan vullen als hij thuis werkt.

Ik heb geen verlichting en geen rijbaan, pony's staan 24/7 buiten met een grote schuilstal met bodembedekking, een paddock en bij droge grond weiland.
Klussen is hier inderdaad in het weekend, waarbij nooit alles af is.
Als ze alleen op de paddock staan mest ik uit voor ik naar werk ga en als ik thuis kom, ik doe dan ook gelijk mijn rondes hooi.
Als ze ook op de wei kunnen doe ik na het werk een grote ronde poepscheppen (dus schuilstal, paddock, weiland) en heb ik voor het werk dus alleen het hooi voeren.

Met wintertijd kan ik eigenlijk alleen maar grondwerken in het weekend, of rijden bij heel droog weer.
In de zomertijd lukt het me soms wel om na werktijd nog wat te doen met ze naast de standaard verzorging.
Ik heb ook niets fanatiek in het werk staan, omdat er even een gat zat tussen mijn fulltime grasmaaier en de opkomende jonge pony's. Dus wellicht word ik weer wat actiever als die ouder zijn, maar dan nog zal dat voornamelijk rond mijn vrije dagen zijn.

Ik werk 4 dagen, heb wel vrij intensief werk dus op mijn werkdagen ook weinig puf om nog wat te doen na het mesten, voeren, etc. Helemaal als je met donker weg gaat en in donker thuis komt, wat met wintertijd vaak zo is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:16

Sinds ik een eigen plek heb (5 jaar geleden ging ik mijn eigen weide huren) en inmiddels 1,5 jaar aan huis, rijd ik veel minder. Ik merkte dat ik het veel minder leuk vond en de verzorging juist des te meer.
Sommige houden schapen of alpaca's, ik hou paarden en ze zijn echt onderdeel van mn gezin, van mn geluk en van mn dagroutine.
Ze houden me fysiek actief, laten me genieten met hun achterlijke streken en geven me veel voldoening.
Ik werk fulltime. 3-3,5 dag op locatie (afspraken) en 1-1,5 dag thuis. En doe allerlei studies ernaast en bouw mijn tweede bedrijf op.
Mijn paarden hebben non stop hooi en ik heb het zo ingericht dat ze altijd kunnen kiezen uit binnen/buiten zijn en overdag gaan ze de track op. Zodra de heg hoog genoeg is gaan ze 24/7 toegang tot de track krijgen. Nu vind ik dat spannend met hangjeugd aan de andere kant.

Het bos zit hier 2 min rijden vandaag, de club zit 7 min vandaan maar toch houd de leerbaarheid van de oudste (die is 11 en breekt echt de tent af als er iets nieuws is.) ons tegen om 'even' op pad te gaan. Super jammer, maar heb te vaak achter het dier aangekunt omdat ie weer eens weggerend was in zn eentje in het bos, zonder ruiter of zn paardenmaat... Dus dat is toch een stukje weerstand. Dus ik heb volledig geaccepteerd dat ik niet meer zoveel train. Paarden staan goed in hun vel, keurig op gewicht, niet te zwaar. Dus veel training om af te vallen is niet nodig. Mis wel soms de diepgaandere connectie.. Maar wellicht komt dat weer als ik iets meer tijd heb en al mn projecten heb afgerond.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:29

Wij hebben 4 grote paarden staan. Gelukkig vertrekt er binnenkort eentje (niet ons eigen paard), dat gaat schelen in hoeveelheid werk!

In de winter is het gedoe met uitmesten, om dat voor elkaar te krijgen voor het donker is. In de zomer is alles veel relaxter. Dan baal ik er wel eens van. Mede om die reden werk ik op sommige dagen wat korter, zodat ik voor donker thuis ben.

Mijn tip: alles wat automatisch kan ook automatisch doen. Wij hebben een timer op de haygain, vlotterdrinkbak, een timer op een hek, etc. Ze lopen 24/7 buiten met grote schuilstal. Ik heb het zo ingericht dat we maar 1x per dag dingen moeten doen: uitmesten, hooi voeren en brok voeren. Dat laatste doen we als ze in een box staan, dan kunnen we ze gelijk even controleren.

Hooinetten vul ik 2x per week en staan dus altijd gevuld klaar. 1x per week vul ik bakjes met voer + supplementen voor de paarden. Hoeft alleen nog maar water bij en klaar. Dit soort voorbereiding scheelt echt tijd door de week.

Overigens mest hier 2x pw het buurmeisje uit. Ik zou zonder haar hulp in de winter het niet redden om alles netjes bij te houden hoor.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 23:12

Lange dagen.
Parttime werken.

Nu is de stal m'n werk en dat bevalt beter; ik heb weer wat vrije tijd al werk ik 7 dagen per week en alsnog veel dus.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:58

lotthje schreef:
@Solleke_Noah wat fijn dat je werk zo flexibel is! Heb je niet dat taken dan gaan opstapelen en je dan het hele weekend druk bent?

Bedoel je taken van het werk of klussen bij de paarden?

Taken van het werk: ik werk ook vaak 's avonds, of om 6u 's ochtends snel wat emails, of in het weekend..

Klussen bij de paarden: zeker, er is een hele to do lijst en soms neem ik een dag verlof om samen met mijn vader (die komt dan speciaal helpen) eens goed door te knallen. We zijn gelukkig allebei 'werkpaarden' en kunnen heel stevig doorwerken. Maar eerlijk: ik ben inderdaad meer bezig met klussen dan met paardrijden. Als je een kijkje neemt in het 'paarden aan huis topic', zal je zien dat het voor de meesten heel herkenbaar is.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:31

Ik heb 2 Shetlanders en een paard bij huis. Daar hebben ook 2 jonge paarden volpension bij gestaan van iemand 1 winter en 2 zomers maar voor afgelopen winter zijn ze weg gegaan. Het werd mij eerst even wat te veel, maar voornamelijk omdat ze ook dingen sloopten. Ik werk 4 dagen in de week van 7:30 tot 16:30. Ook 1 dag als vrijwilliger in het weekend op Zaterdag of Zondag, een dienst van 5 uur. Beide werkplekken zijn vlakbij en zet de paarden in de ochtend op de wei of geef ze hooi als ze in de paddock staan. Als ik thuis kom even aandacht, hooi geven, uitmesten wat vaak wel een uur duurt al met al. Als ik ga rijden nog wat langer, maar ben geen sportruiter.
Heb op mijn stal ver-schijner die genoeg licht bied op de paddock die ik ook wel gebruik om te rijden of re longeren en anders kan ik naar een binnenbak 500m verderop.
Daarnaast doe ik klusjes in het weekend, zoals (bos)maaien en snoeien etc.
Ik ben echter zonder man e zonder kinderen. Als dat wel veranderd zal ik wel zien hoe het moet, haha.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:00

Ik werk 40 uur pw, en heb de mogelijkheid flexibel (thuis) te werken. Op dagen dat ik naar kantoor moet, moet ik om 7 uur in de auto zitten. Dan zorg ik dat ik tussen 6 en half 7 eruit ben en de paarden eten heb gegeven. Dan maak ik mezelf klaar voor het werk en zet ik de paarden buiten. Ik ben rond 5/half 6 thuis, en dan maak ik de stallen klaar en komen de paarden weer binnen. Ik mest in het weekend uit. Ik werk op maandag en woensdag thuis. Dat zijn ook de vaste dagen waarop ik rijd. Dat kan dan onder, voor of na werktijd afhankelijk van hoe laat ik ‘s ochtends begin. Ik probeer op vrijdag en/of in het weekend ook nog een keer te rijden. Verdere werkzaamheden gebeuren in het weekend (weideonderhoud, schoonmaken, etc.)

Voordeel is wel dat ik nu een traktor heb voor het uitmesten. Dat scheelt me echt een halve dag werk. Paarden krijgen hier tussen half november en half januari semi vrij. Hier ook geen bakverlichting en alleen een buitenbak die redelijk goed droog blijft, maar dat houdt een keer op.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:44

Ik heb mijn hele leven al paarden aan huis, dus weet niet beter. Vroeger naast school en nu naast een fulltime baan. Ik heb daar ook geen hulp bij van andere mensen. Goed plannen waar kan en op andere momenten juist flexibel zijn. En het vooral heel leuk vinden! :D Het is voor mij een levensstijl en andere hobby's en sommige sociale contacten zijn daardoor verdwenen of op een lager pitje gezet. Het is niet alleen de paarden, maar ook veel grond en meerdere opstallen wat zorgt dat je daar gewoon minder tijd voor hebt. Ik vind dat niet erg en de echt goede vriendschappen zijn uiteraard ook gewoon gebleven door de jaren heen.