welke hulpteugel heeft mijn paard nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Collibol

welke hulpteugel heeft mijn paard nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 22:32

Afbeelding

Heyhoi!

Ik gebruik nu sinds een halfjaartje een hulpteugel tijdens het longeren. Ik merk dat mijn paard hier heel erg goed op reageert. Hij houd z'n hoofd niet meer te ver omhoog en verdeelt z'n gewicht netjes op z'n voor- en achterhand.

Voor mijn paard is het heel belangrijk dat hij z'n gewicht goed verdeelt over zijn voorhand en zijn achterhand aangezien hij een kleine afwijking heeft in zijn heup. Hij leunt uit zichzelf iets te veel op z'n achterhand waardoor hij sneller last krijgt van zijn heup.

Ik ben nu opzoek naar een hulpteugel die ik (tijdelijk) kan gebruiken tijdens het rijden zodat hij dit tijdens het rijden ook leert dat hij z'n gewicht moet verdelen over z'n voor en achterhand.

Ik weet alleen niet zo goed welke hulpteugel het beste aansluit bij deze eisen.
Hulpteugels die achter z'n oren lopen zijn eigenlijk geen optie aangezien hij claustrofobisch is aan z'n hoofd. Dit zijn we een paar jaar geleden te weten gekomen door een bitfitter.

Kan iemand mij helpen?

Ik heb een foto bij dit bericht geplaatst van welke hulpteugel ik gebruik tijdens het longeren.

Alvast bedankt!!

(misschien nog belangrijk: ik heb wel leren rijden met volgens mij alle soorten hulpteugels dus ik weet wel hoe ik ermee moet rijden zodat dit niet in het nadeel van het paard werkt :) )

Jetta

Re: welke hulpteugel heeft mijn paard nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:13

Je paard heeft helemaal geen hulpteugels nodig! Het is verstandig om eens les in longeren te nemen bij iemand die daar heel goed in is zonder hulpteugels!

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 02:24

Begrijp ik goed dat je een hulpteugel zoekt die je tijdens het rijden kan gebruiken om zo je paard van de achtehand af te krijgen?

Ik geloof dat er geen enkele hulpteugel is die dat doet.
Dit moet je rijtechnisch oplossen, raadpleeg eens een goede instructeur.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 03:11

Een paard die expres meer op de voorhand zou moeten lopen, wat ik sowieso een bijzonder vreemd verhaal vind overigens, moet je helemaal niet op willen rijden. Dan rijd je hem de slijtage in

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 06:31

In welke omgeving zit je? Dan kunnen we meedenken voor een goede instructrice die je kan helpen met rijden en longeren zonder hulpteugels.

Voor nu zou je kunnen bij Mirelle den hoed. Die heeft een gratis maar interesant e book om mee te beginnen.

Succes

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 07:02

Omdat dit topic beter past op Vraag Maar Raak ga ik het daarheen verplaataen.

DRS --> VMR

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 07:09

Als je denkt met hulpteugels om te kunnen gaan, dat kreng op de foto's is echt een onding. Bij elke stap trekt en schuurt het in de elleboog, dus achter het voorbeen. En geeft het paard zichzelf een ruk in de mond. Je paard zaagt zichzelf met dit stuk touw naar beneden, echt geen aanrader.

Mijn ervaring is dat je helemaal geen hulpteugels nodig hebt met rijden, echt niet 1. Ik heb ze met rijden nooit gebruikt. Met longeren gebruik ik wel eens een simpel strotouwtje als soort bijzet, en dat is alles. Meer is echt niet nodig.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 07:31

Collibol schreef:
(misschien nog belangrijk: ik heb wel leren rijden met volgens mij alle soorten hulpteugels dus ik weet wel hoe ik ermee moet rijden zodat dit niet in het nadeel van het paard werkt :) )

Elke hulpteugel werkt in het nadeel van het paard. Elke hulpteugel dwingt het paard in een bepaalde positie. Dat moet je gewoon niet willen. Het lijkt me verstandig dat je een goede instructrice gaat zoeken die je hierbij kan helpen. Maar ik vraag me af hoe en of dit op te lossen is. Een paard meer op de voorhand rijden levert andere problemen op.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 07:41

Dat ding op de foto ver van weg blijven. :x Gelijk verbranden dat ding.

Verder ga ik mee met de rest, zoek een goede instructrice die jullie rijtechnisch verder helpt.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 07:45

Wie heeft gezegd dat je paard zijn gewicht naar de voorhand moet brengen? Is dat een dierenarts geweest? En heeft die dan geen oefeningen meegegeven (of een behandelplan voor de heup)?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 07:51

Ja ik ben het er wel mee eens dat je een paard niet leert in horizontaal evenwicht te gaan lopen met een hulpteugel.

Wat ik zou doen is gaan leren longeren met de dubbele longe, daar kun je namelijk ook veel baat bij gaan hebben ohz en dat dus doen met een goede instructrice en eventueel het paard even door laten rijden door een "betere" ruiter (no offence) die het paard kan leren het lichaam op een goede manier te gebruiken waardoor het makkelijker wordt voor jou om dit na te rijden.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 07:56

Hulpteugel van op de foto heel snel in de vuilbak smijten, echte ondingen die. Bij elke pas die het paard zet krijgt hij een rukje in de mond omdat het touw mee beweegt met zijn ellebogen.

Ik kan je enkel maar les aanraden, geen hulpteugels. Je paard moet leren zelf zijn gewicht te verdelen en op 4 benen te lopen omdat de juiste training eraan vooraf ging, niet omdat het paard gedwongen wordt in die houding.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:15

Geen. En die longeerhulp meteen weg doen. Eerst goed leren longeren met touwtjes. Als je hem goed traint aan de longe heb je geen hulpteugel nodig onder het zadel. Dan loopt hij al makkelijk nageeflijk door de goede longetraining. Ik zou betere instructie zoeken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:18

Les nemen in longeren met de dubbele longe. Ik vind het gros van de hulpteugels zelf een negatieve invloed hebben.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:23

Mee eens met dubbel lijnen longeren. Maar wel handig als je daar een goede instructrice bij aan laat sluiten.
Ook kun je veel bereiken met verplaatsen van je paard met je eigen gewicht/houding. Schouder binnenwaards en travers is handig om te kunnen vanaf de grond. Die communicatie mee kunnen nemen in het longeren vind ik zelf ook waardevol.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:26

Heb altijd diep medelijden met paarden die zo gelongeerd worden....neem aub de tips hierboven aan! Met dubbele lijnen longeren werkt absoluut fijn voor beide partijen overigens!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:33

Bij dat ding wat je plaatst kan een paard niet fijn op de achterhand gaan lopen.
Juist enkel de voorhand op.
Met zijn hoofd naar beneden getrokken.
En een schoft die geïrriteerd word.

Een instructrice leert jou rijden dat je paard zijn hele lijf goed gebruikt.
Dus ook de achterhand.

Hulpteugels doen dat niet

Collibol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 08:37

boedjang schreef:
Mee eens met dubbel lijnen longeren. Maar wel handig als je daar een goede instructrice bij aan laat sluiten.
Ook kun je veel bereiken met verplaatsen van je paard met je eigen gewicht/houding. Schouder binnenwaards en travers is handig om te kunnen vanaf de grond. Die communicatie mee kunnen nemen in het longeren vind ik zelf ook waardevol.

Heb ik allemaal al gedaan. Ik ben normaal ook geen voorstander van hulpteugels en heb dit de afgelopen 7 jaar ook proberen oplossen vanaf de grond onder begeleiding van een ervaren instructeur.
Het hulpteugeltje van op de foto werd gebruikt op m'n werk. Ik heb dit dan bij m'n eigen paard getest wat wel goed lijkt te helpen.

Misschien ook goed om te vermelden is dat deze hulpteugel ook echt niet strak zit. Ik probeer hem zeker niet in een bepaalde positie te dwingen.

Sommige hebben vermeldt om eens iemand anders te laten rijden om te zien of het probleem eventueel bij mij ligt. Ik heb in de afgelopen 7 jaar verschillende goede ruiters en intructeurs gehad die inderdaad zelf hebben gereden met m'n paard om te zien of er dan verschil was maar dat was er niet.

Uiteindelijk de osteopaat laten komen aangezien hij vage klachten had (ineens heel abrupt stoppen tijdens het rijden, houterig lopen) die eigenlijk niet goed te verklaren waren. Hier werd dan ook verteld dat hij een scheve heup heeft. Het kan totaal geen kwaad om hiermee te rijden, zolang de achterhand niet te hard belast wordt.

Nogmaals, ik ben zelf geen fan van hulpteugels, maar ik merk echt wel dat mijn paard tijdens het longeren veel baat heeft bij dit hulpteugeltje. Hij loopt een stuk losser, hij loopt beter in evenwicht en verdeelt z'n gewicht heel mooi nu. Dit zijn dingen waar hij zonder dat hulpteugeltje veel moeite mee had. Nogmaals we hebben dit van te voren altijd proberen oplossen met een goede instructeur die veel verstand heeft van grondwerk en longeren.

Ik dacht dat ik nu misschien een goed hulpmiddel had gevonden.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:41

Dus dit paard heeft alleen een osteopaat gezien die een diagnose “ scheve heup” stelt?

Collibol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 08:43

Muze schreef:
    Dus dit paard heeft alleen een osteopaat gezien die een diagnose “ scheve heup” stelt?

In de loop van de jaren zijn er verschillende dierenartsen geweest, verschillende hoefsmeden en osteopaten om te kijken wat er aan de hand was.
    Nadat deze osteopaat de diagnose heeft gesteld hebben we de dierenarts nog een controle laten doen en een andere osteopaat laten komen om te checken of dit klopt en die kwamen tot dezelfde conclusie.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:44

Maar worden er dan geen onderzoeken gedaan? Röntgen? Echo?
    “ scheve heup”, is dan de diagnose?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:50

Heb je ook beeldmateriaal van de beweging van jouw paard?

Het op de voorhand lopen en daar niet vanaf willen kan ook een compensatie zijn vanuit ergens anders in het lijf.

Een paard wat echt iets niet kan, heeft daar vaak een reden voor.

Collibol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 08:54

Muze schreef:
    Maar worden er dan geen onderzoeken gedaan? Röntgen? Echo?
    “ scheve heup”, is dan de diagnose?

Je kan dit laten doen, maar bij mijn paard kan je dit zien. Er is mij heel goed uitgelegd dat je hiermee gewoon mag rijden maar dat zijn achterhand overbouwd is en dat dit wel in zijn nadeel werkt en sneller voor klachten zorgt.
    In principe zou z'n voorhand goed moeten aansterken en z'n achterhand zou eigenlijk iets minder gespierd mogen zijn. Ik heb hier ook samen met een instructeur op getraind en oefeningen gezocht die voor zijn heup niet te belastend zijn aangezien veel 'draaibewegingen' gewoon niet goed zijn voor hem.

Nu heeft mijn paard in de loop van de jaren (voordat ik hem had gekocht) zichzelf een manier van lopen aangeleerd om z'n heup minder te belasten, maar op langere termijn gaat dit waarschijnlijk meer slecht dan goed doen.

Ik zal proberen uit te leggen hoe hij uit zichzelf loopt.
    Hij loopt eigenlijk continu met z'n kont in de lucht om het zo maar te zeggen of juist onderuit gezakt. Met die hulpteugel loopt hij mooier in balans.

Ik wil best een alternatief vinden voor die hulpteugel, maar ik heb al heel veel dingen geprobeerd die voor hem niet werken. Ik ben altijd heel veel bezig geweest met grondwerk. Dubbele longe heb ik ook al een tijd geprobeerd maar dit werkte voor hem niet. Tijdens het rijden ook van alles geprobeerd met verschillende instructeurs maar niets leek echt te helpen.

Moest er iemand zijn die een goed alternatief weet voor die hulpteugel wil ik dit graag proberen.

Collibol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 08:54

maralyn schreef:
    Heb je ook beeldmateriaal van de beweging van jouw paard?

Het op de voorhand lopen en daar niet vanaf willen kan ook een compensatie zijn vanuit ergens anders in het lijf.

Een paard wat echt iets niet kan, heeft daar vaak een reden voor.

Wat zou jij aanraden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:56

Een osteopaat kan onmogelijk een diagnose stellen; daartoe is hij ook niet bevoegd.
    Een DA die alleen maar langskomt kan zonder grondig onderzoek en beeldvorming ook geen diagnose stellen.
    De symptomen ohz houterig lopen en abrupt stoppen zijn geen vage klachten maar duidelijke signalen aan de ruiter dat het paard pijn heeft. Dat alles rechtvaardigt goed onderzoek met beeldvorming bij een goede kliniek.