Lievelings paard staat te koop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

priveex46

Lievelings paard staat te koop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 22:54

Hoi hoi, ik heb een probleem. Sinds ongeveer een paar maanden ga ik vaak met iemand mee naar stal naar haar paard. Een vriendin van haar heeft ook een paard en toen ik hem voor het eerst zag, wist ik het: he's mine! Helaas staat dit paard te koop en heb ik nergens een plekje om hem te stallen. Ik snap dat er meerdere paarden op de wereld zijn, maar met dit paard voel ik een klik en ik zou niet weten wat ik zonder hem zou moeten :( Binnenkort mag ik ook een wedstrijdje met hem doen. Dat vind ik heel leuk maar weet ook dat hij daarna verkocht zal moeten worden. Wat moet ik doen?!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 22:57

Kan hij bij overname dan niet op de huidige stal blijven?

Anders advertenties plaatsen?
Bij mensen waar je paarden ziet staan aanbellen of er een stal over is of dat ze iemand weten.

troi

Re: Lievelings paard staat te koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 22:58

Tja de belangrijkste vraag is ook de vervelendste, heb je genoeg geld..

Aanschaf maarvooral voor het maandelijkse onderhoud. Paarden zijn errug duur

priveex46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 22:59

De stal waar hij nu staat, is een heel eind bij mijn huis vandaan en ik heb nog geen rijbewijs. Er zijn geen stallen bij mij in de buurt maar bedankt voor het meedenken!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:01

Wat denken je ouders hierover?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:02

Zie nu in je profiel dat je 13 bent.
Wat zeggen je ouders?

priveex46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 23:05

Mijn ouders zijn eigenlijk niet zulke paardenmensen maar gunnen het me wel omdat ze zien dat ik zoveel van dat paardje houd. Volgende week gaat mijn moeder met een man praten die een groot erf heeft en waar gemakkelijk stallen en een bak gemaakt zouden kunnen worden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:09

Hey TS, wat een fijn gevoel moet dat geven dat je zo’n klik met dat paard hebt.

Je rijdt er nu ook wel al eens op? Begrijp ik dat goed. Hoe kom je er nu op het moment dan op stal?

Willen je ouders het paard wel voor je kopen? Dat zou tof zijn. Misschien kun je een stal vinden die wel op fietsafstand is? Of dat je ouders je een paar keer per week willen brengen

En plek waar nu nog niks is, lijkt me erg lastig. Ik denk niet dag ze zomaar even voor iemand een bak en stallen gaan aanleggen.

In welke regio woon je? Misschien kunnen we meedenken?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:11

Gemaakt kunnen worden?

Jullie hebben een idee dat daar vergunningen voor nodig zijn? Dat dat heel duur is.
En een paard met nog een ander paard moet staan?

En wat is in jullie beleving groot?
Voor veel niet paarden mensen is dat 400m2 al..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 00:20

DuoPenotti schreef:
Gemaakt kunnen worden?

Jullie hebben een idee dat daar vergunningen voor nodig zijn? Dat dat heel duur is.
En een paard met nog een ander paard moet staan?

En wat is in jullie beleving groot?
Voor veel niet paarden mensen is dat 400m2 al..

Inderdaad, ik denk niet dat iemand zomaar duizenden euro's gaat uitgeven zodat jij je paard daar kan stallen. Stallen bouwen en een bak maken is echt heeel duur. En je paard mag absoluut niet alleen staan, dat is echt heel zielig.

Ik zou eens in de buurt rondfietsen of rijden en bij mensen die al paarden hebben vragen of ze misschien stalling aanbieden of ergens iets weten voor je. Vaak zijn er meer mensen met paarden in de buurt dan je denkt maar zitten ze net even daar waar je normaal niet langskomt.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 00:23

Verdelende situatie ts, waarom zet je geen oproepje op Marktplaats? Stalling gezocht. En is het geen optie het paard te kopen en in volpension te zetten, maar wel een eindje verderop tot je iets beters hebt gevonden? Dan word alles voor je gedaan. Gewoon om de tijd te overbruggen. Als jullie zo'n goede klik hebben is het dat wel waard natuurlijk.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 00:50

Zuur, maar zo is het leven. Ik ken meerdere paarden die voor mij hele fijne paarden zouden zijn en ik graag in bezit zou willen hebben. Maar dat kan helaas niet altijd. Dus dan geef je ze een aai en wens je ze veel plezier bij de nieuwe eigenaar.

‘Even’ stallen bouwen doe je echt niet, dus stop daar niet teveel hoop in. Als er geen stalling is, dan houd het echt op.

priveex46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 09:00

Ja, ik zou maar gaan genieten van de tijd die we wel nog samen hebben en nog even rondkijken hier in de buurt maar daar zit niet heel veel hoop in, want stalling is ook heel duur. Als we onze eigen stal zouden hebben komt mijn tante ook met haar paard en betaalt ze huur waardoor wij ook nog iets verdienen maar er is overal net te weinig plek ;(

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:31

Volgens mij hebben jij en jouw ouders geen idee wat het allemaal kost. Je praat er wel heel makkelijk over...

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:37

Ik herken wat je schrijft... ik heb in mijn tienerjaren zo ook een paard ontmoet en ik wist meteen... zij is het. Ze stond te koop, de vriendin die haar in training had vroeg mij haar vast te houden terwijl ze verkoop fotos maakte. Zeker dat je je de knoop in mijn maag voor kan stellen terwijl ik daar stond met haar teugels in mijn handen.... ik wilde geen verkoopfotos van haar maken, ik wilde haar zelf zo graag in mijn leven hebben.

Ik kon haar toen met geen mogelijkheid kopen. En ze werd verkocht. Ik moest haar loslaten.

Tot ik een paar jaar later, toen ik 20 was, ineens wel de financiele mogelijkheid had. En nog geen 2 maanden later was daar het bericht.... ze was opnieuw te koop! Natuurlijk heb ik haar toen gekocht.

Wat ik wil zeggen is... wat nu misschien niet kan, kan wellicht in de toekomst. Je weet nooit hoe het leven zal lopen...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:02

Je eigen stal zoals jij hem voor ogen hebt is nog veel duurder.
Daarnaast als je geen ervaring hebt van een paard verzorgen, de wei of paddock onderhouden, het voer inkopen en wat dan wel en geen goed voer is. De mest afvoeren enz
Dan gaat dat geen plezier opleveren maar stress.

Helaas heb ik op jou leeftijd ook veel paarden gereden die ik echt geweldig vond, maar ook verkocht werden.
Toen ik 22 was kreeg ik de mogelijkheid om mijn toenmalige verzorgpaard te kopen.
En daar heb ik zo intens van kunnen genieten.

Voor nu zou ik zeggen ga veel leren rondom de paarden.
Rijden, maar ook de algemene verzorging.
Dan kun je later een goede keuze maken voor je eigen paard.

Succes!

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:04

ik zou zeggen: zoek een plekje! er is vast een lieve boer of eigenaar van een weiland waar je je paard neer kunt zetten. dan moet je daarna wel op zoek naar een vast plekje, want dit is tijdelijk. let er ook op dat je paard ook droog kan staan en moet kunnen eten. Ik weet zeker dat het je zal lukken! Edit: ik vergat het bijna, maar een ander paardje/ pony. ik ken mensen die eerst alleen een weitje hadden en daar later wat van hebben gemaakt.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:50

Ik mis in dit verhaal heel wat inzicht.

Een paard kopen kost geld, daar heb je ook spullen voor nodig. Denk ook aan bijkomende kosten zoals hoefsmid, ontworming/wormeitelling, vaccinaties, tandarts, ostheopaat , ed. Heb je hier al een berekening voor gemaakt? Stel dat het dier ziek wordt, is er geld om de dierenarts rekeningen te betalen?

Verdiep je ook goed in stalling. ‘Even wat stallen en een bak maken bij de buurman die genoeg ruimte heeft’ klinkt heel leuk, maar daar zitten nog heel wat haken, ogen en kosten aan vast. Om dit te kunnen realiseren mag je een flinke zak geld (tienduizenden euro’s) meenemen als buurman akkoord gaat en de vergunningen worden afgegeven.
Wat ook al eerder werd genoemd is dat er in de stalling heel veel geregeld moet worden. De inkoop van hooi, bodembedekking (stro, vlas, oid), er moet een mestplaats gerealiseerd worden en de afvoer daarvan. Denk ook aan goede omheining als deze er nog niet is en waterpunten. Is stromend water en elektra noodzakelijk?
Een paard kan niet alleen staan, een maatje erbij gaat jou echt geen flinke winst opleveren. Wel kan dit wat verlichting geven bij het werk. Want, er moet uitgemest worden, gevoerd, er moet onderhoud worden gepleegd, schoonmaakklusjes, ed. Stel dat jij ziek bent of je gaat op vakantie, wie zorgt er dan voor jouw paard?

Als ik in jouw plaats had gestaan, had ik alles op alles gezet om een plekje te zoeken op een bestaande stal. Pension- of privéstallen die in beheer zijn van iemand met voldoende kennis en ervaring op paardengebied. De kosten van de stalling zijn mede afhankelijk van jouw wensen en de bijdrage die je kan leveren (bijv doe-het-zelf stal). Stap op de fiets en zoek die stallen. Aanbellen kan altijd om te vragen of ze eventueel plek voor je hebben. Ook kan je bijvoorbeeld op Google maps gaan zoeken naar paardenplekjes in de buurt. Heb je Facebook? Ook daar zijn groepen waar stalling in jouw buurt wordt aangeboden.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:59

Een eigen paard klinkt leuk en dat is het ook, maar er komt veel bij kijken. De eerste vraag die je je moet stellen: is het realistisch? En dan bedoel ik op verschillende vlakken: financieel, verzorging, bij je paard raken, … je kan veel willen, maar als het niet realistisch/ haalbaar is, dan begin je er beter niet aan…

priveex46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 20:19

Ja, ik lees nu al jullie reacties en ik weet dat het heel heel heel veel geld kost. Ik ga nu niet meer uit van dat ik hem ooit zal krijgen en zal nu maar gaan genieten en straks afscheid van hem nemen. Ik woon midden in de polder en er is hier nergens een land waar je op zou kunnen bouwen of iemand met plek. Alle boeren gebruiken hun land agrarisch en je mag er dus niet op bouwen.

Bedankt voor jullie reacties en ik red het nu wel!

priveex46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 20:26

Ik praat nu wel makkelijk idd maar ik zal het er nog wel met mijn ouders over hebben. Online is het een beetje moeilijk om de situatie te beschrijven.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 20:43

Zowel jij als je ouders zijn geen ervaren paardenmensen lees ik. Dat is helemaal niet erg, maar dan is het wel belangrijk dat je een paard bijv op een manege of grotere pensionstal kunt zetten zodat er altijd mensen zijn die jou kunnen helpen.
- Wat maakt dat de huidige stal te ver weg is? Je komt er nu ook vaak? Hoe vaak is vaak? Meerdere keren per week? Kun je er heen fietsen? Of kunnen je ouders je brengen. De meeste kinderen due ik ken worden toch door hun ouders naar de manege gebracht.
- Denk aan alle kosten, de aanschaf zal een paar duizend euro zijn, een en ander ligt aan de pony natuurlijk, maar tussen de 5000 en 10.000 euro zijn redelijk normale prijzen. Tenzij de pony ouder is of wat mankeert, dan kan het wel goedkoper natuurlijk. Maandelijks stalgeld zal ook ergens tussen de 300 en 450 euro per maand zijn. Maar dat kun je ook vragen natuurlijk. En dan heb je nog lessen nodig, de hoefsmid moet elke 8 weken komen en je paard heeft elk jaar in elk geval entingen nodig, wormenkuur en de tandarts. Helaas zijn paarden ook blessuregevoelig, dus een paar duizend euro achter de hand voor de dierenarts is niet gek.
Zadel en tuig ed kun je zo duur maken als je wilt. Maar 2e hands is er genoeg te krijgen natuurlijk. En misschien verkoopt de huidige eigenaar wel het zadel en bijv de dekens erbij.
Als je 13 bent, mag je nog niet veel werken, maar je kunt bijv wel een krantenwijk doen of folders lopen 1 of 2x per week. Nu zal dat ook niet veel toevoegen op alle kosten. Maar zo kun je wel laten zien aan je ouders dat je er serieus over bent en je steentje bij wilt dragen.

Heel veel zal van je ouders afhangen. Of zij zulke bedragen kunnen missen en het ervoor over hebben. Zo niet dan zou ik inderdaad afscheid nemen. Want het is vreselijk dat dat moet, maar nog erger dat dit paard niet de juiste zorg krijgt omdat jullie iets aangaan wat gewoon te duur is voor jullie gezin. En helaas is paardrijden nu echt een hele dure hobby.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 20:43

priveex46 schreef:
Ja, ik lees nu al jullie reacties en ik weet dat het heel heel heel veel geld kost. Ik ga nu niet meer uit van dat ik hem ooit zal krijgen en zal nu maar gaan genieten en straks afscheid van hem nemen. Ik woon midden in de polder en er is hier nergens een land waar je op zou kunnen bouwen of iemand met plek. Alle boeren gebruiken hun land agrarisch en je mag er dus niet op bouwen.

Bedankt voor jullie reacties en ik red het nu wel!

Wel even iets belangrijks voor het paard, zorg dat hij met andere paarden komt te staan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 20:45

priveex46 schreef:
Ik praat nu wel makkelijk idd maar ik zal het er nog wel met mijn ouders over hebben. Online is het een beetje moeilijk om de situatie te beschrijven.

Ik snap echt dat het hartstikke verdrietig is om te zien dat je lievelingspaard te koop komt. Maar je komt er overheen! Misschien kun je overleggen met je ouders dat je op een manege wat vaker mag gaan rijden?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 20:49

Ik zou er in deze situatie sowieso niet voor kiezen ergens bij een boer oid te staan. Jullie missen daarvoor de ervaring en bovendien is het ook niet gezellig als je alles alleen moet doen. Op een manege is alles bij de hand, is er ervaring, kun je meedoen met de lessen, hindernisjes opbouwen, een x met een groepje op buitenrit, wedstrijdjes rijden en je sociale contacten zijn er. Als de kosten voor een stal op een goede pensionplek of manege te hoog zijn, moet je er niet aan beginnen.