Pony verleasen; reel bedrag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponypower93

Pony verleasen; reel bedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 11:35

Omdat mijn dochter binnenkort de overstap gaat maken naar een grotere pony komt haar eerste pony beschikbaar voor een ander ruitertje. Wij hebben ervoor gekozen haar niet te verkopen maar te verleasen zodat wij zelf in de hand kunnen houden waar ze heen gaat en in de toekomst zouden we nog een veulentje willen fokken met haar omwille van haar fijne karakter. Ik heb nog een pony in de lease staan dus ben bekend met alle regels etc. en heb een juridisch contract laten opstellen. Daarover zoek ik dus niet echt advies maar ik ben gewoon heel benieuwd naar jullie mening wat een reële vergoeding zijn om te kunnen vragen om haar te verleasen. De pony is top braaf, echt een kinderpony. Ze is een absolute leermeester in het springen en helemaal fit en gezond. Ze neemt al haar spulletjes mee.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 11:58

Iets meer info?
Hoogte, klasseringen, leeftijd etc

Amber_anne

Re: Pony verleasen; reel bedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 12:08

Ga je haar op locatie verleasen of mag ze verplaatst worden. Wil je lessen of een bruikleen constructie

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 12:15

Ik heb mijn pony nu verleased.
Pony is mijn eigendom, staat bij leaser op locatie en die mag hem beschouwen als eigen, betalen alle kosten en hebben vanuit mij alle vrijheid.
Medische kosten bij calamiteit gaan in overleg waarbij ik het laatste woord heb over al dan niet starten van behandeling.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 12:26

Heb je een idee voor welk bedrag je de pony zou kunnen verkopen? Voor hoe lang verwacht je haar te verleasen? Als dat bijvoorbeeld 3 jaar is, zou je het potentiele verkoopbedrag door 36 kunnen delen en dat nemen als uitgangspunt voor een maandbedrag.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 12:26

Vaak gaat het tegen onderhoudskosten. Maar ik kan me voorstellen dat dat onvoldoende is, al gaat het maar om het opbouwen van een spaarpotje voor het geval er da kosten komen.

Al bij commerciële aanbieders gekeken? Dat geeft je een referentie. Wellicht op de helft daarvan gaan zitten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:41

ponypower93 schreef:
Omdat mijn dochter binnenkort de overstap gaat maken naar een grotere pony komt haar eerste pony beschikbaar voor een ander ruitertje. Wij hebben ervoor gekozen haar niet te verkopen maar te verleasen zodat wij zelf in de hand kunnen houden waar ze heen gaat en in de toekomst zouden we nog een veulentje willen fokken met haar omwille van haar fijne karakter. Ik heb nog een pony in de lease staan dus ben bekend met alle regels etc. en heb een juridisch contract laten opstellen. Daarover zoek ik dus niet echt advies maar ik ben gewoon heel benieuwd naar jullie mening wat een reële vergoeding zijn om te kunnen vragen om haar te verleasen. De pony is top braaf, echt een kinderpony. Ze is een absolute leermeester in het springen en helemaal fit en gezond. Ze neemt al haar spulletjes mee.

Als de pony een leermeester is in het springen en dus een leerpony dan kun je er wel wat meer voor vragen dan bij een HTK pony denk ik. Maar als de mensen ook de onderhoudskosten moeten betalen dan moet het wel interessant genoeg blijven.
Het is ook wel handig als mensen geld overhouden om te lessen zodat de pony goed en gezond blijft.

Hier staan tarieven en voorwaarden bij gewone pony's:
https://www.ponylease.nl/voorwaarden/lease-pony-thuis/

ponypower93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 00:48

Bowo schreef:
Iets meer info?
Hoogte, klasseringen, leeftijd etc

Ze is 1.14, 15 jaar en L springen geklasseerd (hoger kan ook niet met een A pony). Daarnaast is ze voor de kar beleerd en zou niet misstaan in de dressuur. Ze is verder helemaal fit en in prima conditie

ponypower93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 00:49

Amber_anne schreef:
Ga je haar op locatie verleasen of mag ze verplaatst worden. Wil je lessen of een bruikleen constructie

Dat ligt er een beetje aan. Als ik haar op locatie zou verleasen zou ik minder willen vragen omdat ik haar dan toch een beetje in de gaten kan houden. Verplaatsen mag, alleen dan komt er toch wat meer risico om de hoek kijken omdat ik er dan minder zicht op zou hebben

ponypower93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 00:52

Polly schreef:
Ik heb mijn pony nu verleased.
Pony is mijn eigendom, staat bij leaser op locatie en die mag hem beschouwen als eigen, betalen alle kosten en hebben vanuit mij alle vrijheid.
Medische kosten bij calamiteit gaan in overleg waarbij ik het laatste woord heb over al dan niet starten van behandeling.

Zo doe ik dat met mijn andere pony ook. Alleen ben ik deze noodgedwongen moeten gaan verleasen omdat mijn dochter er niet meer op durfde te rijden. Dat vind ik dan toch weer een ander verhaal dan een ‘kant en klare’ sportpony

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 00:54

Ik heb mijn paard in bruikleen/lease iets.

Ik betaal alles, grote medische ingrepen/behandelingen overleggen we samen ook qua welke kosten wie draagt.

Ik heb 1 hele belangrijke afspraak en dat is dat ze bij mij blijft tot het einde of ze gaat terug naar de eigenaresse als ik het niet meer aan zou kunnen en om wat voor reden dan ook zou moeten wegdoen

ponypower93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 00:55

Elisa2 schreef:
ponypower93 schreef:

Als de pony een leermeester is in het springen en dus een leerpony dan kun je er wel wat meer voor vragen dan bij een HTK pony denk ik. Maar als de mensen ook de onderhoudskosten moeten betalen dan moet het wel interessant genoeg blijven.
Het is ook wel handig als mensen geld overhouden om te lessen zodat de pony goed en gezond blijft.

Hier staan tarieven en voorwaarden bij gewone pony's:
https://www.ponylease.nl/voorwaarden/lease-pony-thuis/

Handige link, dankjewel!

ponypower93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 00:57

GabberGill schreef:
Ik heb mijn paard in bruikleen/lease iets.

Ik betaal alles, grote medische ingrepen/behandelingen overleggen we samen ook qua welke kosten wie draagt.

Ik heb 1 hele belangrijke afspraak en dat is dat ze bij mij blijft tot het einde of ze gaat terug naar de eigenaresse als ik het niet meer aan zou kunnen en om wat voor reden dan ook zou moeten wegdoen

Mooi dat het zo kan! Ik betaal voor mijn andere pony alleen de medische kosten, de rest (stalling, onderhoud etc) betalen zij. Zij mogen zelf wel bepalen wat ze verder met haar doen; bijvoorbeeld op wedstrijd, wat ze eet en verder bemoei ik me daar ook zo min mogelijk mee. Maar dat is ook wel logisch vind ik als ze de kosten volledig op zich nemen