Jolande, Valkkleurige spaanse merrie uit 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sallinara

Jolande, Valkkleurige spaanse merrie uit 2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 20:08

Ik ben op zoek naar de oude eigenaren en/of fokkers van mijn knappe merrie Jolande.
Ik vermoed dat er met het paspoort is gesjoemeld, dus het kan zijn dat ze officieel anders heet natuurlijk.
Misschien herken je haar aan de aftekeningen, ze heeft twee kleine sokjes achter.
Merrie , Spaans, Valk, 2014.
Bericht voor het chipnummer! Dit paspoort is uitgegeven in 2023.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Re: Jolande, Valkkleurige spaanse merrie uit 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:44

Bij welke instantie is het paspoort uitgegeven?

Heeft ze geen twee chips?

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 10:01

Elisa2 schreef:

Een deze dagen komt iemand met een chipscanner. Paspoort is uitgegeven bij het nmprs

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:26

sallinara schreef:
Elisa2 schreef:

Een deze dagen komt iemand met een chipscanner. Paspoort is uitgegeven bij het nmprs

Dat is mogelijk gedaan om het paard in Nederland te registreren om het op een UBN nummer te zetten. Dus gesjoemeld met het paspoort hoeft niet meteen zo te zijn.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:56

sallinara schreef:
Elisa2 schreef:

Weet je zeker dat je NMPRS (mini paarden stamboek) en niet NRPS (rijpaarden en pony's)?

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 21:57

Knuffeldier schreef:
Elisa2 schreef:

Weet je zeker dat je NMPRS (mini paarden stamboek) en niet NRPS (rijpaarden en pony's)?[/quote]
Zeker NMPRS, staat ook in de i&r app

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 23:39

Bizar dit, lijkt me toch geen minipaardje. Ik volg even uit nieuwsgierigheid (en je paardje heeft dezelfde naam als mijn moeder :D )

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 23:39

hwn schreef:
Bizar dit, lijkt me toch geen minipaardje. Ik volg even uit nieuwsgierigheid (en je paardje heeft dezelfde naam als mijn moeder :D )

Haha doe de groetjes XD

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 23:48

hwn schreef:

Dat kan toch gewoon? Voor zover ik weet kun je bij elk stamboek voor elk paard een paspoort aanvragen, je krijgt er dan alleen geen stamboekpapier bij.

Ingrid_ms

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 07:53

Als ze Spaans is, dan zou ze ingeschreven staat bij ANNCE. Zij geven paspoorten uit voor PRE's en cruzado's. Maar in een ander forum heb je gezegd dat ze een Roemeens chipnummer heeft. Ik denk eerlijk gezegd niet dat je met deze gegevens de fokker kunt achterhalen. Je zou nog contact kunnen opnemen met ANCCE en haren opsturen om na te gaan of er ergens DNA van haar is opgeslagen als ze echt een cruzado is.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 08:42

Picopico schreef:
hwn schreef:

Dat kan toch gewoon? Voor zover ik weet kun je bij elk stamboek voor elk paard een paspoort aanvragen, je krijgt er dan alleen geen stamboekpapier bij.

Ik heb alleen ervaring met Arabisch stamboek, daar moeten ze natuurlijk Arabisch zijn om ingeschreven te worden. Maar ik dacht dat minipaardjes toch een maximum stokmaat hadden?

@TS, mss eens contact leggen met NMPRS zelf?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 08:52

Je kunt gewoon bij elk willekeurig stamboek een paspoort aanvragen.
Vroeger hadden bijvoorbeeld veel paarden een paspoort van het fjorden stamboek omdat die het goedkoopste was. Dat paspoort zegt de helemaal niks over een eventuele afstamming en de paspoort uitgevende instantie zal je ook niet verder kunnen helpen daarin.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:30

Picopico schreef:

Nee, dat kan niet. Er zijn stamboeken waar het wel kan. Maar er zijn er ook die alleen raszuivere paarden inschrijven (en waar bij voorbeeld het paspoort ook wordt ingetrokken als er ergens generaties terug een paard in de stamboom zit waarvan wordt vermoed dat het niet raszuiver is).

Dus ja, het kan dat een paard een paspoort heeft wat is uitgegeven door een stamboek voor een heel ander ras. Maar het klopt niet dat ieder stamboek dit doet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:58

Jawel hoor iedere instantie komt gewoon chippen en uitgeven.

Nmprs Controleert wel streng(er) op een eventuele al aanwezige chip dus ik acht die kans klein.
Je merrie is gechipt in 2023 dus in dat jaar ergens met de vrachtwagen naar Nederland gekomen je gaat hier weinig informatie vinden van dit dier.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:03

Wat hier al genoemd is, elk stamboek mag een paspoort afgeven en chippen. Het kan gerust zijn dat het Nmprs op dat moment bijvoorbeeld het goedkoopste tarief hanteerde en dat daar de keuze op gebaseerd is. Sjoemelen zou ik het nog niet direct willen noemen.. het chippen en registreren van een paard is in Nederland verplicht.. dus daar is netjes aan voldaan. Of ze toentertijd legaal(dus met paspoort en papieren) over de grens is gekomen is uiteraard wel de vraag. :Y)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:10

Ieder paard wat in NL komt heeft een chip en paspoort nodig inderdaad en die kunnen door verschillende stamboeken uitgegeven worden, ik denk dat het pas duidelijk zal worden of er met een paspoort gesjoemeld is of niet als de chips uitgelezen worden en er twee in blijken te zitten. Paard kan ook gewoon nooit een chip hebben gehad en nergens geregistreerd zijn geweest voor die tijd.

En chips kunnen ook kwijtraken..zo had ik een paard waarbij de chip verdwenen was terwijl die 100% zeker weten gechipt was als veulen. Die kreeg dus een nieuwe chip met een nieuw paspoort..want dat is verplicht, die gaat op chipnummer.

En paspoorten kunnen natuurlijk ook kwijtraken, zo ben ik ook weleens gebeld door de KNHS dat een paard die ik daar ooit geregistreerd had en die dus een paspoort van hun had, door de handel het paspoort kwijt was geraakt en er werd een nieuwe aangevraagd. De KNHS belde om te controleren of het paard niet gestolen was voordat ze een nieuw paspoort uitgaven.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 17:55

Ze is net bekeken maar zit geen dubbel chipnummer in.

Ik heb al contact gehad met het nmprs maar ze willen niks kwijt wegens privacy

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 18:02

Nee mensen.

Een gesloten stamboek zal nooit voor een niet-raszuiver paard een paspoort afgeven.

Enkel open stamboeken doen dat.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 03:14

Koper schreef:
Nee mensen.

Een gesloten stamboek zal nooit voor een niet-raszuiver paard een paspoort afgeven.

Enkel open stamboeken doen dat.

Je haalt stamboek en paspoort door elkaar. Je kunt bij elke paspoort uitgevende instantie een paspoort aanvragen voor elk paard. Elk stamboek is een pui. Echter, alleen paarden die aan bepaalde eisen voldoen kunnen ook opgenomen worden in het stamboek, dan krijgen ze naast een paspoort ook een stamboekpapier met afstamming.
Ik heb net bij het NSPS (= gesloten stamboek) gekeken en er staat letterlijk dat je daar een paspoort kunt aanvragen voor alle paardachtigen. Mag dus ook een ezel zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:26

Het klopt wel wat Koper zegt, niet alle stamboeken geven paspoorten af..bijvoorbeeld de Friezen paarden fokkerij is geen paspoort uitgevende instantie voor andere paarden.

Volgens mij geven het NSPS, het Fjordenpaardenstamboek en de KNHS paspoorten af..of zo was het vroeger tenminste. Misschien is dat inmiddels alweer veranderd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:27

sallinara schreef:

Dat is logisch, grote kans dat ze hiervoor niet geregistreerd was en gewoon illegaal naar NL is gekomen. Ik denk niet dat je de geschiedenis van dit paard nog kunt achterhalen.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 12:50

Elisa2 schreef:
sallinara schreef:

Dat is logisch, grote kans dat ze hiervoor niet geregistreerd was en gewoon illegaal naar NL is gekomen. Ik denk niet dat je de geschiedenis van dit paard nog kunt achterhalen.
Denk het ook inderdaad

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:54

Elisa2 schreef:
Het klopt wel wat Koper zegt, niet alle stamboeken geven paspoorten af..bijvoorbeeld de Friezen paarden fokkerij is geen paspoort uitgevende instantie voor andere paarden.

Jawel:
https://kfps.nl/aanvraagformulier-paspoort/