Help! Ik weet het niet meer (angstige merrie)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janien30

Help! Ik weet het niet meer (angstige merrie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 20:50

Waar te beginnen....

Vandaag in de bak geëindigd in tranen omdat ik er even helemaal klaar mee was

Wat ik wil met dit topic? Gewoon mijn verhaal delen. Horen van andere mensen die hetzelfde of vergelijkbaars hebben meegemaakt, het eruit gooien en wellicht wat succesverhalen voor hoop haha

Ik zal proberen het zo kort mogelijk te verwoorden, dus hier komt ie..

Ik heb een op dit moment bijna 7 jarige merrie (opa is Numero Uno). Ik heb haar gekocht op 2,5 jarige leeftijd en op een stal gezet waar ze aan de diarree ging van koeienkuil.
Hierdoor na 2 maanden verhuisd naar een stal met alle luxe maar waar ze maar 1,5 uur naar buiten kwam per dag. De combinatie daarvan met winter (sneeuw), een 2,5 jarig paard en corona waardoor we niet in de binnenbak mochten was niet te doen en ook vanwege haar leeftijd verhuisden we naar een 24/7 buiten plek.
Op deze plek was alleen 12 hectare land, zonder schuilmogelijkheden in een gemengde kudde van 12. Ik heb haar hier in de zomer ingereden met een barebackpad en touwhalster en ze heeft geen stap verkeerd gezet. Hier ook zo'n drie keer in de week 20 min gereden en ze was superbraaf. Ze heeft hiervoor ook nooit een stap verkeerd gezet, altijd braaf met longeren en buiten wandelen (bos, vrachtwagens, treinspoor, motors, boten etc)
De enige uitzondering hierop was op de luxe stal waar ze bij stappen in de binnenbak omhoog kwam. Maarja wat wil je met 2,5 jaar en 23 uur per dag op stal.
Echter merkte ik en mijn osteopaat op dat ze hier zo rustig was dat dit ook niet echt gezond was voor een 3 jarig paard.
Bloed laten prikken en bleek een gigantische leververgiftiging te hebben. Advies: leverbiopt afnemen en verhuizen.
Dus na 10 maanden weer verhuizen. Uit de leverbiopt kwam uiteindelijk overigens niets en was de conclusie dat haar lichaam 24/7 buiten in dergelijke omstandigheden niet aan kon.
Verhuisd naar een tussenstal waar ze snachts op stal stond en dus wel weer even wat drukker maar nog niets geks, ik kon na dik een maand gewoon opstappen en op de nieuwe stal in de vrieskou een buitenrit maken.
Na twee maanden (vlak voor we naar de nieuwe stal gingen) haar leverwaardes laten checken en deze waren bijna terug naar normaal wat echt verbazingwekkend goed was en best bijzonder zo snel zij de DA.
De volgende stal waar ze stond zijn we verder gegaan met rijden, dit ging de 13 maanden dat we daar stonden incl winter prima. Hier en daar is een schrikmoment, logisch met een jong dier. Ze stond hier 16 uur op stal en 8 uur buiten. Omdat 24/7 buiten zo gepromoot werd en ik dit niet los kon laten toch weer verhuisd naar een stal waar ze 24/7 buiten stond, maar ditmaal met optimale voorwaarden een een kleine kudde.
Ook hier ging 15 maanden lang het rijden super. Ze was wel angstig/onrustig op de poetsplaats waar ze der kudde niet kon zien, maar verder prima. Wel was ze hier heel wisselend in energie (weer vaker moe) en waren haar leverwaarden iets verhoogd maar volgens de DA nog prima. Deze stal was bij mensen aan huis en helaas gingen zij het verkopen en moesten we weg.

Situatie nu
We staan nu op een ontzettende fijne stal. Ze staat samen met een andere merrie waar ze het goed mee kan vinden, 24/7 buiten in de zomer en in de winter snachts op stal.
Nu komt het "probleem".
Op deze stal is ze in de bak (en daaromheen ook wel) DOODSBANG van ALLES.
Het begon met uit het niks loodrecht omhoog komen en dan wegschieten als rodeo door de bak zonder controle.
Door middel van een Featherlight aanpak nu aangekomen op een punt dat ze bij mij blijft en niet meer de lucht in schiet maar ze is nog steeds doodsbang waardoor rijden eigenlijk geen optie is. Ze vertrouwd mij wel en kruipt ook bijna in mij als ze het spannend vind. Maar wanneer het te hoog oploopt schiet ze er nog steeds vandoor (nogmaals blijft wel bij me, maar draait dan om me heen).
Ik heb er de afgelopen tijd zoveel ingestopt en we konden eindelijk weer een aantal keer (aangepast) rijden, ook vanaf de grond steeds meer ontspanning.
Toen ik vandaag datzelfde wilde doen was ze opnieuw te angstig om op te stappen en was ik er echt helemaal klaar mee. In tranen even met der in de bak gestaan (waarop ze wel heel lief kwam kroelen, in het midden waar geen spoken waren)

Feitelijk gezien denk ik dat ze overprikkeld is door alle verhuizingen (7 keer in 4 jaar) icm meer energie want snachts op stal en een bak die ook echt wel spannend is (ook voor andere paarden, door weinig zicht en er gebeurd veel rondom) maar soms denk ik ook komt dit ooit nog goed, krijg ik mijn brave paard ooit nog terug.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik moest het even kwijt. Ik kan me voorstellen dat mensen allang zijn afgehaakt maar voor degene die er nog zijn, is dit herkenbaar? En wordt zij ooit nog mijn paard waarop ik gewoon ontspannen kon wegrijden? En wat kan ik zelf verder nog doen om het beter te maken?

Ze krijgt al magnesium, is gezond verklaart door DA, hoefsmid, osteopaat etc. Ik werk met de Featherlight manier en ik heb zelfs een reading ingepland (nog niet geweest)

Naast dit verhaal is het ook een hele sensibele merrie en een binnenvetter. Bij de zadelpasser paste er 5 zadels maar ze accepteerde er maar 1, met bit rijd ik niet want bij de lichtste spanning flapt der tong all over the place en ze rijd prima bitloos, neckrope en zelfs helemaal zonder iets.
In voeding is ze selectief en ze is een paard waarbij de emmer langzaam overstroomd. Bijvoorbeeld trailerladen ging heel lang goed dacht ik, blijkbaar had ze wel degelijk spanning en liep dit op tot haar emmer overliep en ze ook loodrecht overeind kwam bij trailerladen (dit is nu na een aantal keer oefenen via de Featherlight manier over en laad ze weer gewoon)

Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën, meningen en ervaringen en bedankt voor allen die de tijd hebben genomen om dit te lezen :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 21:10

Ik denk dat jij je paard het beste kent en de overprikkeling door de vele verhuizingen goed mogelijk is.

Wat er verder in mij op komt..hoe zijn haar leverwaarden nu? Staan er hoogspanningsdraden oid in de buurt van de stal?

Verder zou cranio sacraal therapie haar best kunnen helpen om het zenuwstelsel weer wat meer te kalmeren denk ik.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 21:12

Is de rug en hals al eens nagekeken en op de foto gezet? Ik zou toch lichamelijke problemen uitsluiten tenzij je ziet dat het paard bij een ander in handen en onder het zadel binnen de korste keren een ander paard is. Dan meer de oorzaak bij jezelf zoeken.

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 21:15

Elisa2 schreef:
Ik denk dat jij je paard het beste kent en de overprikkeling door de vele verhuizingen goed mogelijk is.

Wat er verder in mij op komt..hoe zijn haar leverwaarden nu? Staan er hoogspanningsdraden oid in de buurt van de stal?

Verder zou cranio sacraal therapie haar best kunnen helpen om het zenuwstelsel weer wat meer te kalmeren denk ik.

Dank voor je reactie, haar leverwaarden nu heb ik in overleg met de DA niet laten testen. Dit omdat haar symptomen dan heel anders zijn en eigenlijk juist tegenovergesteld als in heel moe en juist nergens op reageren.

Hoogspanning geen idee eigenlijk, zo uit mijn hoofd niet maar ik zal er eens op letten. Heb je daar een reden of ervaring mee dat dit iets zou kunnen veroorzaken?

cranio sacraal ga ik eens naar informeren, dankjewel

GDG

Re: Help! Ik weet het niet meer (angstige merrie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 21:19

Je hebt het over de bak die (enigszins terecht) spannend is, hoe is ze dan nu elders op het erf of buiten het erf?

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 21:30

Is ze gecontroleerd op maagzweren?
Na 7x verhuizen kan dat best eens zo zijn.

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 21:31

Rizette schreef:
Is de rug en hals al eens nagekeken en op de foto gezet? Ik zou toch lichamelijke problemen uitsluiten tenzij je ziet dat het paard bij een ander in handen en onder het zadel binnen de korste keren een ander paard is. Dan meer de oorzaak bij jezelf zoeken.

dank voor je reactie. Rug en hals wel nagekeken maar niet op de foto, ik heb dit wel gevraagd bij de DA maar zij gaven aan op basis van klinisch onderzoek en verleden dat zij hier geen aanleiding voor zien. Maagzweren zou kunnen maar ook daarin is advies doorgaan met Featherlight en als oorzaak van spanning minder wordt zouden maagzweren vanzelf moeten helen, als ze die heeft.

Ze is zich heel bewust van mij. Als ze steigert of rodeo gaat doet ze dit altijd van mij vandaan en als ze richting mij trapt doet ze dit altijd met ingetrokken benen tov raak naar achter als ik op afstand ben. Onder het zadel zal ze dan ook altijd 3 keer nadenken voor ze echt iets geks doet omdat ze op mij let. Ze laat dan wel andere spanning zien zoals schudden met haar hals, tong over bit als ze die in heeft en briessen.
De angst is ook echt gebaseerd op dingen die ze ziet of hoort en gaat dan heel soepel door haar lijf allemaal dingen doen dus het heeft niets te maken met haar rug of inderdaad lichamelijke pijn.
Onder het zadel is ze dus eigenlijk braver en minder schrikachtig dan ernaast.
Alleen omdat ik weet dat dit zo is omdat ze rekening houd met mij, vind ik dat niet eerlijk om van haar te vragen en stap ik alleen op als zij voldoende ontspannen door de bak kan stappen, zonder extreem te schrikken van omgeving.
Op goede dagen lukt het haar namelijk om iets te horen en te ontspannen en op dagen als vandaag niet. Mijn help ik weet het niet meer zit hem denk ik ook vooral in het ups en down omdat er geen vaste stijgende lijn in zit waardoor ik dan soms bang ben dat het nooit meer beter wordt.
Als ze op andere locatie springles heeft trouwens in de binnenbak is er ook niets aan de hand, loopt ze sterren van de hemel en schrikt nergens van.
Maar ik snap dat je altijd naar lichamelijke ongemakken kijkt en wilt uitsluiten uiteraard

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 21:32

Nadiine__x schreef:
Is ze gecontroleerd op maagzweren?
Na 7x verhuizen kan dat best eens zo zijn.

Hai, klopt inderdaad, dacht ik ook. In mijn reactie op Rizette vertel ik daarover. Was ik aan het typen tijdens jou bericht denk ik :)

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 21:38

GDG schreef:
Je hebt het over de bak die (enigszins terecht) spannend is, hoe is ze dan nu elders op het erf of buiten het erf?

Goede vraag. In de longeercirkel is ze niet bang, behalve dan dat ze gewoon schrikt van iets wat ze ineens ziet. Elders op het erf dito.

Buiten het erf vind ik lastig. Ze is op buitenrit altijd kijkerig geweest en dat was ze hier ook. Ik kon wel gewoon alleen naar buiten met haar. Echter ben ik een keer met haar paddockgenoot naar buiten gegaan en deze schrok van een trekker en ging er vandoor. Hier schoot zij achteraan (haar paddockgenoot is dominant en die van mij hangt echt aan haar dus daar was geen houden aan) Ze zijn toen echt een flink stuk hard gegaan en daar is ze erg van geschrokken. Ik ben daarna eigenlijk door hoe ze is in de bak niet meer erop naar buiten gegaan. Wel ernaast en dan is ze kijkerig maar dat is het. In november ook naar het bos geweest voor een staprit, dat ging prima en in november en december springles ging ook top. Vervolgens alleen de trailerlaad problemen gekregen die ik beschreef en gezien ze niet meer frequent onder het zadel kwam niet meer op pad geweest.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 21:40

Maagzweren helen niet vanzelf. Ook de lichte/kleintjes niet.
Het geeft vaak ook hele schrikkerige paarden, dat zou bij mij dus wel een enorme rode vlag zijn.
Staat je paard overdag wel ontspannen? Ik mis een goede instructeur in dit verhaal, heb je die en wat zegt hij/ zij?

Edit: ik lees dat haar paddockmaatje dominant is. Dan heeft je paard dus de gehele dag door stress. Ervan uitgaande dat het geen paddock van een hectare groot is.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 21:45

Ik herken het van mijn KWPN merrie.

Bij haar was het echt de stal. Ze was doodsbang in de bak, terwijl het een ervaren paard was die wel wat gewend was. Uiteindelijk verhuisd en binnen een week was ze weer normaal. Nochtans eenzelfde management (overdag paddock, nacht stal, zij werd heel depri en graatmager bij 24/7 buiten). Tot op de dag van vandaag geen idee wat haar zo dwarszat bij die stal...

Gezien je paard op eerdere stallen wel braaf en berijdbaar was, zou ik niet direct aan karakter denken. Persoonlijk zou ik daarom nog niet denken aan verkoop.

Heeft er al eens iemand anders met haar gereden, zoja hoe reageerde ze? Zijn klinische klachten uitgesloten? Ik denk hierbij aan mogelijke maagzweren of hormonale problemen. Maagzweren moeten behandeld worden, die herstellen niet vanzelf. Maar gezien je problemen echt bij deze specifieke plek/bak lijken te liggen, zou pijn niet meteen het eerste zijn waar ik aan denk. Heb je instructie?

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 21:48

Wildgirl schreef:
Maagzweren helen niet vanzelf. Ook de lichte/kleintjes niet.
Het geeft vaak ook hele schrikkerige paarden, dat zou bij mij dus wel een enorme rode vlag zijn.
Staat je paard overdag wel ontspannen? Ik mis een goede instructeur in dit verhaal, heb je die en wat zegt hij/ zij?

Edit: ik lees dat haar paddockmaatje dominant is. Dan heeft je paard dus de gehele dag door stress. Ervan uitgaande dat het geen paddock van een hectare groot is.

Hai, dank voor je reactie. Dat maagzweren niet vanzelf over kunnen gaan dacht ik dus ook, gezien je dat overal op internet leest. Mijn DA zegt dus dat dit niet waar is en na navraag gedaan te hebben bij de kliniek Utrecht blijkt dit waar. Dus daar vertrouw ik dan even op.

overdag is ze inderdaad gewoon ontspannen en ligt ze languit te slapen naast haar paddock genoot. In het geval van mijn merrie noem ik dominant als een positief iets. Zij gaat er namelijk heel slecht op als er niemand is die de leiding heeft, zij wil deze zelf niet pakken dus het doet haar goed dat er een paard is die over haar waakt. Ik bedoel met dominant dan ook niet dat ze lelijk naar haar doet of niets mag maar meer een zeker paard die het voor haar overziet waardoor zij niet altijd aan hoeft te staan. Ik heb helaas nog geen klik kunnen vinden met een vaste intructeur dus ik heb veel verschillende gehad. Zij zien niets geks, maar onder het zadel laat ze het eigenlijk nooit zien en toen het dermate erger werd dat ik minder reed heb ik ook even geen les gehad. De enige die toen gezien heeft dat ze het ook deed onder het zadel was mijn zadelpasser en die viel ook op dat ze heel erg schrok van haar omgeving maar niet dat het iets met haar lichamelijks of mij te maken had.

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 21:52

Dankbaar voor alle reacties tot nu toe, echter merk ik dat het vooral lichamelijke punten zijn tot nu toe, wat ik heel goed begrijp. Echter heb ik met de mensen om mij heen wel al echt vastgesteld dat het niet lichamelijk is maar echt angst. Ik zou dan ook echt graag ervaringen hierover horen.
Ze is bijvoorbeeld ook heel gevoelig voor temperatuur. Van de week toen de zon scheen heb ik namelijk gewoon op neckrope en barebackpad gereden en heb ik met afstappen heel banketstaaf men knie verzwikt en heb ik mezelf creperend van de pijn aan haar omhoog getrokken.
Ik weet ook nu al dat ik met het warme weer 0,0 problemen ga hebben. Ze mankeert lichamelijk dus echt niets. Ik snap ook dat als het kouder is ze frisser is en schrikachtig. Het gaat mij er puur om dat ze nu echt zo ontzettend bang kan zijn en ik wil haar graag helpen die spanning af te vloeien. Vandaar vooral op zoek naar ervaringen met paarden die dit gedragsmatig ook hebben

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 21:56

Nou om maar eens een andere invalshoek te nemen, ben je bekend met Horse Speak? Dat is echt een heel toffe manier van contact met je paard maken en te leren zien wat je paard nodig heeft. Het geeft je handvatten om in die behoeften te voorzien.

www.horsespeak.nl

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 21:59

Narcissa schreef:
Ik herken het van mijn KWPN merrie.

Bij haar was het echt de stal. Ze was doodsbang in de bak, terwijl het een ervaren paard was die wel wat gewend was. Uiteindelijk verhuisd en binnen een week was ze weer normaal. Nochtans eenzelfde management (overdag paddock, nacht stal, zij werd heel depri en graatmager bij 24/7 buiten). Tot op de dag van vandaag geen idee wat haar zo dwarszat bij die stal...

Gezien je paard op eerdere stallen wel braaf en berijdbaar was, zou ik niet direct aan karakter denken. Persoonlijk zou ik daarom nog niet denken aan verkoop.

Heeft er al eens iemand anders met haar gereden, zoja hoe reageerde ze? Zijn klinische klachten uitgesloten? Ik denk hierbij aan mogelijke maagzweren of hormonale problemen. Maagzweren moeten behandeld worden, die herstellen niet vanzelf. Maar gezien je problemen echt bij deze specifieke plek/bak lijken te liggen, zou pijn niet meteen het eerste zijn waar ik aan denk. Heb je instructie?

Hai, dankjewel. Fijn om te horen (nou niet fijn dat jij het ook hebt gehad natuurlijk) dat er anderen zijn met dit probleem. Hormonen heb ik nog niet naar gekeken. Ik heb dit wel gelezen en wilde dit bijhouden omdat ik merkte dat ze vorige week tijdens haar hengstigheid wat heftiger was. Alleen dat is nu voorbij en het was vandaag weer. Nu had ik een paar dagen andere balancer die ze niet gegeten heeft en was ik net een paar dagen gestopt met bijvoeren van magnesium dus vind ik het weer lastig te bepalen of dit dan toch niet een goede invloed had. Het is er gewoon zo af en aan niet en dan weer wel, dat ik het heel lastig vind om te bepalen waar het die keer aan ligt. Ze heeft ook al een keer gehad dat het heel intens was en ze me duidelijk maakte dat het gewoon te veel energie was. Toen losgeklikt, energie eruit en daarna nog alles kunnen doen. Maar soms als ik haar losklik is dat juist niet goed want dan is ze wel bang en komt ze alleen maar naar mij toe of blijft ze bij de bakrand. Het is elke keer wat anders.

En soms denk ik ook ik ga weer naar de stal waar ze het hel lang goed heeft gedaan voor ik naar 24/7 buiten ging. Alleen het management en de mensen zijn hier zo goed en dan moet ik der weeer verhuizen. Ik weet niet of ik daar goed aan doe.

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 22:00

Ir111 schreef:
Nou om maar eens een andere invalshoek te nemen, ben je bekend met Horse Speak? Dat is echt een heel toffe manier van contact met je paard maken en te leren zien wat je paard nodig heeft. Het geeft je handvatten om in die behoeften te voorzien.

https://www.horsespeak.nl

Bedankt, ik ga er naar kijken :D

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 22:05

Je hebt tegenwoordig ook iets van emdr voor paarden maar dat noemen ze esdr.
Is dat iets om naar te kijken voor jullie ?
Kan helpen bij angst en traumaverwerking e.d.

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 22:06

alysha92 schreef:
Je hebt tegenwoordig ook iets van emdr voor paarden maar dat noemen ze esdr.
Is dat iets om naar te kijken voor jullie ?
Kan helpen bij angst en traumaverwerking e.d.

Dank, zeker iets om naar te kijken als dit inderdaad lang aanhoud en niet beter wordt.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 22:20

Hoe lang staat ze nu op deze stal? Ze klinkt alsof ze nog niet echt gewend is aan haar nieuwe omgeving en zich niet veilig. Wat ik me best voor kan stellen als je al zovaak verhuisd bent en wellicht ook weer veel nieuwe prikkels te verwerken hebt. voelt. Ook lijkt ze me erg gevoelig.

Ik herken mijn eigen paard hier ook wel in. En ik kan je geen pasklaar antwoord geven. Mijn paard was doodbraaf van z’n tweede tot zijn vierde levensjaar. Daarna kwam er toch veel spanning om de hoek kijken. Ik heb lang naar antwoorden gezocht, maar ik denk dat het relatief simpele antwoord is ‘zich niet veilig voelen’.

Dus wat kun je dan doen? Zoeken naar plekken/momenten waar ze zich wel (relatief) veilig voelt en dat uitbouwen. En zoeken naar manieren hoe ze spanning kan afvloeien. Dit vond mijn paard erg moeilijk. En ik merk nu dat wat makkelijker gaat, dat zijn algehele spanning ook wat zakt. En ja, misschien is de bak dan voorlopig te spannend. Maar een paard dat weer plezier heeft in de dingen die je samen doet is veel belangrijker (vind ik).

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 22:25

Ilayla schreef:
Hoe lang staat ze nu op deze stal? Ze klinkt alsof ze nog niet echt gewend is aan haar nieuwe omgeving en zich niet veilig. Wat ik me best voor kan stellen als je al zovaak verhuisd bent en wellicht ook weer veel nieuwe prikkels te verwerken hebt. voelt. Ook lijkt ze me erg gevoelig.

Ik herken mijn eigen paard hier ook wel in. En ik kan je geen pasklaar antwoord geven. Mijn paard was doodbraaf van z’n tweede tot zijn vierde levensjaar. Daarna kwam er toch veel spanning om de hoek kijken. Ik heb lang naar antwoorden gezocht, maar ik denk dat het relatief simpele antwoord is ‘zich niet veilig voelen’.

Dus wat kun je dan doen? Zoeken naar plekken/momenten waar ze zich wel (relatief) veilig voelt en dat uitbouwen. En zoeken naar manieren hoe ze spanning kan afvloeien. Dit vond mijn paard erg moeilijk. En ik merk nu dat wat makkelijker gaat, dat zijn algehele spanning ook wat zakt. En ja, misschien is de bak dan voorlopig te spannend. Maar een paard dat weer plezier heeft in de dingen die je samen doet is veel belangrijker (vind ik).

Dankjewel voor je reactie, Vind ik ook hoor en ik wil haar die tijd ook gunnen. Fijn om te horen dat het bij jou paard nu beter gaat. Ze staat hier ook pas sinds juni, dus nog niet zo lang. Op haar vorige stal was het heel rustig (tussen de weilanden) en dit is ineens naast een 60km weg met daarachter een snelweg. Er zijn paarden uit de andere kudde weggegaan en anderen voor teruggekomen en de buren zijn sinds een paar maanden aan het verbouwen. Ik hoop dus ook dat het tijd nodig heeft. Ik heb alleen gewoon nog nooit eerder zo'n heftige verandering binnen een paard meegemaakt.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 22:57

Janien30 schreef:
Ilayla schreef:

Dankjewel voor je reactie, Vind ik ook hoor en ik wil haar die tijd ook gunnen. Fijn om te horen dat het bij jou paard nu beter gaat. Ze staat hier ook pas sinds juni, dus nog niet zo lang. Op haar vorige stal was het heel rustig (tussen de weilanden) en dit is ineens naast een 60km weg met daarachter een snelweg. Er zijn paarden uit de andere kudde weggegaan en anderen voor teruggekomen en de buren zijn sinds een paar maanden aan het verbouwen. Ik hoop dus ook dat het tijd nodig heeft. Ik heb alleen gewoon nog nooit eerder zo'n heftige verandering binnen een paard meegemaakt.

Ik snap je helemaal hoor! Qua het even niet meer zien zitten of met je handen in je haar zitten. Ik deed veel dingen niet meer, omdat ik het plezier er in verloren had of ik even niet meer wist hoe nu verder. Wat ik geleerd heb is goed naar je paard kijken en niet vast te houden aan ‘dit kent hij al, dus hij moet zich niet zo aanstellen’. Die gedachte had ik namelijk vaak en dat helpt ook niet.

Als het vanaf vorig jaar juni tot nu is dat ze zo is, lijkt het me niet dat het aan het wennen aan de nieuwe plek ligt eigenlijk. Misschien is dit niet haar plek vanwege de vele prikkels. Die van mij heb ik pas verhuisd van een drukke naar een veel rustigere omgeving. Hij is nog steeds kijkerig en moest/moet erg wennen, maar ik denk wel dat deze omgeving voor hem beter werkt.

Maar van wat je aangeeft, kan ik me wel goed voorstellen dat het voor haar een beetje te veel is allemaal. Ik denk dat ze vast rustiger zou kunnen worden op de plek waar ze nu staat, maar met alleen tijd ben je er niet, ben ik bang. Dat werkte bij die van mij in ieder geval niet. Ik wens je in ieder geval veel wijsheid toe. Want ik weet dat het heel lastig kan zijn om te weten waar je goed aan doet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 23:30

Een van mijn merries was slecht te rijden als ze niet in een kudde(tje) stond. Vraag me niet waarom.
Heel zelfverzekerd paard, maakte ook niet uit of ze maar een paar uutjes buiten stond of de hele dag, als het maar met meerdere paarden was anders werd ze super ril.

Maar zo vask verhuizen helpt uiteraard ook niet.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 03:51

Is het vooral in de bak?
Klinkt als een zeer gevoelig paard, die misschien dubbel zoveel oppikt. Wij hadden een poets plaats waar geen paard stil kon staan, dat is uitgemeten door iemand n bleek een magnetisch veld te liggen.
Zoiets kan ook bij jullie bak het geval zijn.
Dieren zijn toch vaak gevoeliger hiervoor.

Ken je de term horsenalities? Jouw paard klinkt als een Right brain introvert, die geven mini signalen af totdat ze teveel wordt en dan schijnbaar ‘ ineens’ exploderen, deze mini signalen lezen kan helpen eerder te stoppen en je paard zichzelf reguleren.

Ik zou haar een tijd rust geven, alleen met haar ‘ zijn’ , dit kan ook in de bak op een gegeven moment waarop je momenten van ontspanning kunt belonen.

Maar ik voel vooral ‘ dit paard heeft een lange pauze nodig’
Lekker veel op de wei en niks hoeven zou ik zeggen ❤️

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 08:27

Freya6 schreef:
Is het vooral in de bak?
Klinkt als een zeer gevoelig paard, die misschien dubbel zoveel oppikt. Wij hadden een poets plaats waar geen paard stil kon staan, dat is uitgemeten door iemand n bleek een magnetisch veld te liggen.
Zoiets kan ook bij jullie bak het geval zijn.
Dieren zijn toch vaak gevoeliger hiervoor.

Ken je de term horsenalities? Jouw paard klinkt als een Right brain introvert, die geven mini signalen af totdat ze teveel wordt en dan schijnbaar ‘ ineens’ exploderen, deze mini signalen lezen kan helpen eerder te stoppen en je paard zichzelf reguleren.

Ik zou haar een tijd rust geven, alleen met haar ‘ zijn’ , dit kan ook in de bak op een gegeven moment waarop je momenten van ontspanning kunt belonen.

Maar ik voel vooral ‘ dit paard heeft een lange pauze nodig’
Lekker veel op de wei en niks hoeven zou ik zeggen ❤️

Dankjewel voor je reactie. Klopt ze is extreem gevoelig. De persoon die de reading komt doen, kan dat ook inderdaad met die gebieden.
Rust geven heb ik geprobeerd maar dat werkt helaas niet, naast dat ze zo angstig is ze ook enorm werklustig en kan ze op een andere plek dan de bak haar energie niet goed kwijt.
Maar het niets moeten ga ik zeker doen!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 08:32

Ik zou in die binnenpiste ook eer denken aan bv een grote waterader die eronder loopt, vooral als meer paarden daar onrustig zijn.

Voor de rest zou ik ze eens enkele maandjes rust gunnen. Veel te veel verhuis en dat geeft giga stress.
(En op een plek waar ze 24/7 in kudde ataat)