Verzorging Minipaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frau

Verzorging Minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 14:14

Hallo allemaal,

Sinds 3 weken hebben we twee minipaarden om onze weide. Een merrie van 9jaar en een hengst van bijna 3jaar. We willen ze goed verzorgen en vragen daarom naar advies en tips van jullie. We hopen om er in de toekomst met te kunnen wandelen hier vlakbij in het bos. Zij is afwachtend en rustig, hij is een sloeber. Komt meteen aangelopen, curieus, knabbelen aan de jas, begint te eten vlak aan je voeten en durft dan wel aan de laarzen bijten. Is dit slechts om te spelen of niet? En hoe reageren we op dit bijtgedrag, ik lees hier vaak verschillende meningen.

Bedankt

Amber_anne

Re: Verzorging Minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 14:18

Welkom op bokt

Hebben jullie ervaring met paarden? Willen jullie fokken, anders zou ik de hengst zo snel mogelijk castreren en ze tot die tijd uit elkaar halen. Na de castratie is het bijten vaak ook een stuk minder

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 14:20

Heb je echt een hengst bij die merrie??
Dan kun je op zijn tijd wel uitbreiding verwachten :)

Dat bijtgedrag is puur hengstengedrag en of dat uitdagend speelgedrag is of niet je mag het niet toestaan. Op termijn gaat dit steeds verder en voor je het weet heb je een paard in je nek hangen. En zelfs met een mini zit je hier niet op te wachten.

Zo te lezen heb je niet veel ervaring met paarden en zou ik je sterk aanraden om de hengst te laten ruinen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 14:24

Frau schreef:
Hallo allemaal,

Sinds 3 weken hebben we twee minipaarden om onze weide. Een merrie van 9jaar en een hengst van bijna 3jaar. We willen ze goed verzorgen en vragen daarom naar advies en tips van jullie. We hopen om er in de toekomst met te kunnen wandelen hier vlakbij in het bos. Zij is afwachtend en rustig, hij is een sloeber. Komt meteen aangelopen, curieus, knabbelen aan de jas, begint te eten vlak aan je voeten en durft dan wel aan de laarzen bijten. Is dit slechts om te spelen of niet? En hoe reageren we op dit bijtgedrag, ik lees hier vaak verschillende meningen.

Bedankt

Welkom op Bokt.

Allereerst, ik mag toch hopen dat je bedoelt dat je een merrie en een ruin hebt, ipv een hengst.

Verder hebben mini,s hetzelfde nodig als andere paarden: ontworming, hoefsmid, schuilplaats, en verdere verzorging. Hebben jullie wel verstand en ervaring met paarden? En staan ze alleen op de weide of ook op zand? Herkennen jullie het als een paard hoefbevangen is?

En net als elk ander paard, moet je ze opvoeden en moeten ze hun plaats weten. Zeker een jong dier! Bijten zal ik nooit tolereren. Spelen doen ze maar met elkaar, niet met jou. Dit kan je leren met bijvoorbeeld grondwerk. Nu is het nog bijten in de laars, straks loopt ie je omver en bijt/trapt je ergens anders.

Mocht je weinig ervaring hebben, zal ik aanraden om iemand te zoeken met ervaring om jullie te helpen. Het zijn geen schattige geitjes die je in een wei zet.

Frau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 14:51

Bedankt voor jullie bezorgdheid,
We hebben ze geadopteerd, vrijdag komt de dierenarts langs voor een controle en vaccinaties en plannen we de castratie in. Afspraken met de hoefsmid zijn ook gemaakt Ze hebben een mooie weide en een nieuwe schuilstal ter beschikking ;) ik snap jullie bezorgdheid omtrent onze eerste keer daarom we graag wat advies inwinnen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 14:54

Dan zou stap 1 zijn om ze nu direct uit elkaar te halen en te zorgen dat de hengst niet kan ontsnappen.

Met 24/7 op de weide moet je erg gaan letten op hoefbevangenheid. Heb je je daar al over ingelezen? Heb je opties om een zand paddock te maken voor ze als het nodig is?

Ik ben ook benieuwd waar je 2 minis hebt kunnen adopteren zonder ervaring te hebben. Of hebben jullie ze gewoon gekocht

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:02

Liepen de paardjes voorheen al bij elkaar? Zo niet, spoedig mogelijk een dierenarts erbij en uitelkaar halen als je volgend jaar geen veulen wilt. En voeding is ook een aandachtspunt voor zulke kleintjes.
Wat betreft het gedrag van het hengstje, dat bijten etc. moet je echt begrenzen/afleren. Tip: Laat je begeleiden door iemand die ervaring heeft met ponies/paarden.
Veel plezier gewenst.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:08

Wil je er een derde bij? Dat gaat wel gebeuren als je ze samen hebt staan natuurlijk. :D Maar als ze altijd al bij elkaar hebben gestaan dan is de merrie misschien al drachtig. Dat zal de dierenarts je dan wel vertellen.

Pas je wel op, op de wei? Waren de pony's gras gewent? Mini's hebben in principe dezelfde behoeftes als grote paarden, maar zijn natuurlijk kleiner dus hebben minder voer nodig. Daarbij kunnen ze ook wat gevoeliger zijn op voer en worden om die reden meestal sober gehouden. Pas op met gras en krachtvoer. Kijk goed naar hun conditie, overgewicht is heel slecht.

Veel plezier van je nieuwe aanwinsten!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:25

Ik denk dat ik je maar heel veel succes ga wensen.

Misschien had je je beter eerst in kunnen lezen voor je er aan begon. Maar goed, daar is het nu te laat voor.

Ja, advies vragen op internet is goed, maar wij kunnen niet zien of de paarden gezond zijn, of hoefbevangen, enz.

En om nu zonder ervaring aan een jong dier te beginnen waarvan de ballen ook nog intact zijn en aan een veulen..

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 07:03

Zit een kans in dat de merrie nu al drachtig is. Dan heb je tijd genoeg om namen te bedenken.
Gedrag van hem is normaal passend bij zijn mannelijkheid. Goed dat je de dierenarts laat komen voor castratie. Het is nu de perfecte tijd en weersomstandigheid.
Qua weide, wij hebben hier een mini op stal die goed mee draait in ons ruinen groepje, ook met voordroog en weide seizoen. Maar ik zou ook voorzichtig zijn met de grasjes en een groot gedeelte paddock ( zand dus) voor ze maken.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 09:34

Aller eerst laat je niet afschrikken door al deze denk ik goedbedoelde reacties. Het houden van minipaarden is hartstikke leuk, ze zijn enorm slim en leergierig en je kan ontzettend veel met ze doen, al zijn ze klein. Vraag je dierenarts eens hoe hun conditie is, en wat je het beste met voeren en weidegang kan doen. Ze kunnen best op gras maar zoals je al las moet je oppassen met hoefbevangenheid.

Het is wel verstandig je merrie op dracht te laten scannen, dan weet je of zij drachtig is en hoever.
De hengst zou ik laten castreren en ook daarna enkele weken apart houden. Maar hierover kan de dierenarts je meer vertellen.

Er zijn heel veel goedgekeurde hengsten en fokken met een niet goedgekeurde hengst is niet aan te raden. Bij de minipaardjes komen diverse gebreken voor die je met zo ongekeurde hengst niet wilt opzoeken.

De minipaarden hebben een stamboek, neem eens een kijkje op de website, met je vragen kan je ook daar altijd terecht. www.minipaarden.nl

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:36

Hoe gaat het inmiddels? Heb je de twee al uit elkaar gehaald of is de hengst al gecastreerd? En is de merrie al drachtig?