Nieuw huisje voor mijn ruin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laylah2002

Nieuw huisje voor mijn ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 18:17

Hallo,

Het doet best pijn om hier over na te moeten denken, maar ik heb een ruin, ik loop al meer als een jaar met hem te sukkelen aan de hand.
Hij trekt zich los, trapt gericht naar mij, hij is gewoon heel dominant.
Ik wil eigenlijk iemand zoeken die met hem om kan gaan en hem wel op de juiste manier kan trainen, ik heb al meerdere lessen gehad, mijn lesgeefster lukt het, maar mij niet...
Hij is zo verder wel heel lief en een echte knuffelkont naar mensen toe, het enige is waar ik tegen aan loop, hij mag niet bereden worden, en ben ik bang dat hij in verkeerde handen komt, hij moet ergens heen waar hij lekker paard kan zijn.
Het is echt een project paardje, of een weidemaatje.
Iemand enige ideeën of tips waar ik het beste kan informeren of zoeken of hoe ik een goed huisje zoek? :(

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:31

Laylah2002 schreef:
Hallo,

Het doet best pijn om hier over na te moeten denken, maar ik heb een ruin, ik loop al meer als een jaar met hem te sukkelen aan de hand.
Hij trekt zich los, trapt gericht naar mij, hij is gewoon heel dominant.
Ik wil eigenlijk iemand zoeken die met hem om kan gaan en hem wel op de juiste manier kan trainen, ik heb al meerdere lessen gehad, mijn lesgeefster lukt het, maar mij niet...
Hij is zo verder wel heel lief en een echte knuffelkont naar mensen toe, het enige is waar ik tegen aan loop, hij mag niet bereden worden, en ben ik bang dat hij in verkeerde handen komt, hij moet ergens heen waar hij lekker paard kan zijn.
Het is echt een project paardje, of een weidemaatje.
Iemand enige ideeën of tips waar ik het beste kan informeren of zoeken of hoe ik een goed huisje zoek? :(

Jij bent daar de best aangewezen persoon voor, waarom kun jij hem dat niet bieden?

Lieser

Re: Nieuw huisje voor mijn ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:38

Je krijgt er binnenkort ook weer een veulen bij, toch? Kunnen je ruin en het veulen niet lekker samen de wei op voorlopig?

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 18:40

Gdg ik weet het niet, ik kan niks met hem, niet binnen niet buiten zetten, sommige mensen lukt het wel.

Ik heb 3 paarden maar breken dan de tent af als ik een buiten laat staan en de rest binnen.

Liever klopt, maar weet niet of dat goed gaat, durf ze niet bij elkaar te zetten door de dominantie want kleinere paardjes durft die nog wel eens aan de nek te pakken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:43

Hoe oud is hij? Lijkt me een moeilijk geval. Waarom kan hij niet bereden worden, heeft hij een blessure?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:43

Waarom mag hij niet bereden worden?
Wat is zijn gezondheids probleem?
Staat dat zeker los van zijn gedrag?

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 19:08

Hij word 6 dit jaar, hij is met een 'scheef' beentje geboren, als hij bereden wordt komt er verkeerde druk op botten, pezen, spieren.

Ik denk zelf dat het gedrag niet daar vandaan komt het is echt met binnen en buiten zetten en met trainen etc.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:15

Als je zeker wilt zijn dat er niet iemand toch probeert om erop te rijden dan moet je hem houden of aan zijn eind laten komen. Op zijn leeftijd en zeker als hij zuiver loopt, of lijkt te lopen, gaan ze het toch proberen. Garandeer ik je. Paarden zijn nu eenmaal te duur om alleen te houden om te aaien..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:19

Zou hij bijvoorbeeld ook niet geschikt zijn om voor de wagen te beleren? Dan hoeft er niemand op zitten en zou hij toch iets van werk kunnen doen. Heb je hem sober in het voer staan trouwens of krijgt hij krachtvoer nu?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:21

Vooral niet gaan weggeven als weidemaatje.

Hij mankeert wat en vaak wordt er toch mee gerommeld.
Het zijn dure huisdieren he, zeker als de stallen bijna overal duurder zijn geworden en best veel pensionstallen stoppen er mee en blijven er steeds minder stallen over. En als ie dan niet bereden kan worden….

Daar zou ik maar voorzichtig mee zijn.

Je kan beter zelf verantwoording gaan nemen.
De kans dat hij in verkeerde handen komt is best wel groot.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:28

Als je het kunt betalen: pensioenplek zoeken. Dan blijf jij wel eigenaar, en hoeft-ie verder niets.
Vd Kruis in Heeze is niet te ver van je vandaan, en naar ik hoor een goede plek.

Weggeven of verkopen is vragen om ellende, moet je niet doen dus.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 19:31

Muronia schreef:
Zou hij bijvoorbeeld ook niet geschikt zijn om voor de wagen te beleren? Dan hoeft er niemand op zitten en zou hij toch iets van werk kunnen doen. Heb je hem sober in het voer staan trouwens of krijgt hij krachtvoer nu?

Dat kan die wel voor de wagen lopen geprobeerd, omdat het een ander soort belasting is.

Hij krijgt bijna niks hij krijgt al muesli voor te energieke paarden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:33

Als je iemand voor hem zou willen interesseren, dan zou ik vertellen waar hij WEL goed in is of wat hij wel kan. Want nu schrijf je alleen over de moeilijkheden ermee en daardoor lijkt het of hij niet anders heeft dan problemen en een moeilijk karakter. Zodoende lijkt hij weinig aantrekkelijk.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:38

Kijk dat zou misschien wel een optie zijn dan. Zo'n dier heeft waarschijnlijk behoefte aan een duidelijke leider en wat uitdaging, iets om te doen. Dan kan het maar zo een stuk beter gaan.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 19:43

Klopt, hij heeft iemand nodig is die hem juist kan opleiden en begrijpt, ik merk dat verschil ook heel erg als mijn lesgeefster hem in handen heeft of ik.
Bij mij gaat het elke keer mis en heb ik steeds de pech dat we dan weer terug bij af zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:50

Ibbel schreef:
Als je het kunt betalen: pensioenplek zoeken. Dan blijf jij wel eigenaar, en hoeft-ie verder niets.
Vd Kruis in Heeze is niet te ver van je vandaan, en naar ik hoor een goede plek.

Weggeven of verkopen is vragen om ellende, moet je niet doen dus.

Geen idee of ze daar ook jonge paarden willen, maar verder wel met je bericht eens.

het is of eigenaar blijven of inslapen.
Want verkoop is 100% zeker ellende.
Misschien niet eens waar je hem zelf aan verkoopt, dan wel aan die daarna ooit komt.
Te jong en te mooi is toch rijden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:50

Laylah2002 schreef:
Hij word 6 dit jaar, hij is met een 'scheef' beentje geboren, als hij bereden wordt komt er verkeerde druk op botten, pezen, spieren.

Ik denk zelf dat het gedrag niet daar vandaan komt het is echt met binnen en buiten zetten en met trainen etc.

Maar dat scheve been gaat waarschijnlijk ook problemen opleveren voorde koets. Zeker als hij in het begin toch meer gewicht op de voorhand heeft. Eigenlijk kan je alleen zelf verantwoording nemen en hem of op pensioen zetten of voor dood het erf af.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:53

Zelf kan je er dus niet goed voor zorgen wegens zijn gedrag. Optie 1 : 2 weken goede pijnstillers om uit te sluiten dat dat been toch problmatisch is. 2 : bij alles goed een menner zoeken die hem wil opleiden voor zichzelf of verkoop. Bij pijn of geen andere eigenaar kunnen vinden slager.
Niet alleen hij heeft "recht" op een stuk inspanning van jouw, maar je andere paarden en jijzelf ook. Hoe scheef is die balans nu?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 20:12

Daar is geen goed huisje voor te vinden. Als je hem wegdoet dan wordt ermee gereden, in een manege ofzo of de handel in. En als hij kreupel is wordt hij geslacht tegen kiloprijs.
Hij heeft een scheef been en hij is lastig. Dat is een recept voor ellende. Ik zou hem zelf laten inslapen of laten slachten. Dan weet je in ieder geval dat hij niet de handel in gaat en wat ermee gebeurd is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 20:37

Als je er heel zeker van bent dat hij geen last krijgt met mennen zou je hem misschien aan een menner kwijt kunnen. Heel veel rijden niet (meer) maar ik kan me maar moeilijk voorstellen dat mennen niet ook problemen gaat geven.

Als menner kom je vaak kuilen tegen waar je helaas niet omheen kan met een wagen. Hij moet ook heel goed verkeersmak zijn als menpaard en ik vraag me af of hij al veel verkeer heeft gezien.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 21:29

Perry heel stom, maar achter de wagen is die braaf, verkeer vind hij allemaal niet eng, maar buiten wandelen gaat niet want dan gaat hij er vandoor.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 21:37

Ik begrijp niet goed dat het scheve been hem voor de wagen geen parten speelt. Het is een andere belasting, maar toch niet te onderschatten .

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 23:06

Ja op een of andere manier trok zijn been met rijden meer naar buiten, zag de smid ook, en met mennen was dat niet zo heel raar.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 23:45

Het gedrag wat hij laat zien is voor sommige wel te handelen. Maar iedere keer als het hem lukt is een keer te veel, dan begin je eigenlijk opnieuw. Is het een optie om hem echt goed door te laten trainen. Bij iemand zodat hij leert netjes mee te lopen. Uiteraard ook met jou. Het is een leuk paard maar nu ook gewoon een risico.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 23:51

Klinkt misschien vervelend maar ga zelf ook eens in training, heb het gevoel dat je nogal een lief persoon bent, en voor dit paard dus altijd te lief en dan blijf je bezig. Ik ben ook lief maar met nieuwe dieren altijd heel streng of strikt. Die er nu nog is kan ik met een minimaal woord “ de baas” moet ook want 500 kilo die over je heen wil banjeren is niet prettig.