Oke even een hypothetische vraag waar ik al de hele dag over na zit te denken. Wij hebben een aantal jonkies die mee gaan op onze net nieuw uit de verpakking wagen. Stel dat er eentje schade aan de binnenkant van de wagen veroorzaakt. Valt dit onder een verzekering? En zo ja welke? Hebben een all risk op de wagen en de paarden staan op de WA bij de verzekering.
De all risk van de wagen zelf. Dat dekt eigen schade. De WA dekt volgens mij enkel schade aan anderen
DubbelFun
Geplaatst: 09-03-25 17:14
Als je een WA volledig casco verzekering hebt kán die dekking geven aan ”van alle buitenkomende onheilen”. Het kost je wel schadevrije jaren. Lees de kleine lettertjes er op na of bel met je verzekering voor de zekerheid
Ibbel
Geplaatst: 09-03-25 17:22
Een AVP (aansprakelijkheidsverzekering) dekt schade van jou (en je dieren en kinderen) die aan anderen wordt toegebracht. Dus jouw jonkie die de vrachtwagen van een ander sloopt valt onder je AVP (die jij WA noemt, maar dat is de term voor auto's). Als jouw vrachtwagen all risk is verzekerd wordt ook schade die je zelf toebrengt aan je eigen wagen (jij botst tegen een paaltje) vergoed, maar kost je eigen risico en schadevrije jaren. Of schade door je eigen paarden (waar je wagen voor bedoeld is) ook wordt vergoed zal je echt even moeten navragen. Zou goed kunnen dat je verzekering zegt: ja, hallo, daar is het ding voor ingericht, dat valt onder normaal bedrijfsrisico. Een kop koffie over de bekleding van je stoel wordt - denk ik - ook niet vergoed en dat is een beetje hetzelfde idee.
Ik heb via Univé een aanhangerverzekering waarin expliciet genoemd wordt dat schade door eigen paarden ook vergoed wordt. Wellicht hebben zij ook een verzekering voor veewagens.
Thanks voor alle antwoorden. Heb het gelukkig nog niet nodig maar ik vroeg het mij ineens af. En zoals verzekeringen betaamd zijn ze goed in vage omschrijvingen in de polis. Dus ik dacht vraag het hier eens. Ga morgen wel eens bellen om het eens goed na te vragen.