Gasveren/zuigers bockmann big master

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wifa

Gasveren/zuigers bockmann big master

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 12:23

Hallo

De gasveren/zuigers van onze Bockmann big master zijn eigenlijk niet goed. In de winter zijn ze oké, maar in de lente en zomer gaat de klep vanzelf naar boven, ik veronderstel door de temperatuur. Ik wil de zuigers/gasveren dus veranderen, maar weet niet goed met welke. Er staan nu 2 gasveren op van 2500. Zou ik ze veranderen in 2 x 2000 of in 2 x 1500? Ik wil me in de winter ook geen hernia heffen ;-)

Alvast bedankt!

Ibbel

Re: Gasveren/zuigers bockmann big master

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:30

2x 2500N betekent dat je er 500 kg mee optilt. Zou je naar 2x 2000 gaan, wordt dat dus 400 kg.
Als die klep 450 kg weegt, moet je dan dus al 50 kg zelf opbrengen, laat staan dat je er 2x 1500 op zou zetten. Dan heb je maar 300 kg hulp van je gasveren. Dat betekent overigens ook dat die klep bij het opendoen te veel aan je gasveren trekt, wat voor de levensduur ook niet aan te raden is.

Ik vermoed dat de dingen gewoon lek zijn, en je probleem met 2 nieuwe van 2500 N gewoon opgelost is.

Wifa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 10:33

Dank je wel voor je snelle en duidelijke antwoord. Hier kan ik wel iets mee. Hoewel ik de piste van lekkage niet helemaal volg. Dan zou de klep toch niet makkelijk op te tillen zijn? wat nu wel het geval is. Ze gaat zelfs automatisch naar omhoog als de temperatuur buiten stijgt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:16

Je hebt de trailer gebruikt gekocht met deze gasveren er op? Ik zou namelijk denken dat er ooit sterkere op gezet zijn, misschien omdat de vorige eigenaar niet veel gewicht kon of wilde tillen om omdat 2000N veren niet op voorraad waren.

Je kunt Bockmann bellen wat er op deze trailer hoort te zitten. Of vervangen door 2000N, als dat in de winter wat slap is zet je de 2500 weer terug. Je hebt heel waarschijnlijk wel een hefboompje nodig om ze te wisselen er staat al druk op als ze gemonteerd zitten (vrije lengte is langer dan gemonteerde lengte)