Aansprakelijkheidsverzekering voor rijverenigingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hartje

Aansprakelijkheidsverzekering voor rijverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 15:02

Ik zit in het bestuur van een rijvereniging met een eigen locatie maar zonder paarden. De leden komen met een eigen (verzorg) paard naar de vereniging voor les (gediplomeerd instruteur) en activiteiten (clinics, wedstrijden enz).
We zijn ons aan het verdiepen in "de aansprakelijkheid".
Ik ben benieuwd naar ervaringen, meningen enz van andere verenigingen voor het belang van een verzekering. Waarom wel of waarom juist niet, bij welke partij enz.

Mochten jullie een mening/ervaring hebben, dan hoor ik het graag.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 16:01

Ik ben voorzitter van een soortgelijke vereniging en volgens mij zijn wij verzekerd via de KNHS (zij werken samen met een verzekeringsmaatschappij).

Waarom wel, ongeluk zit in een klein hoekje, kleine dingen kunnen enorme financiële gevolgen hebben.
Ook de instructie is via deze constructie verzekerd.

Mocht er iemand tijdens de les of een activiteit van het paard vallen met langdurige afwezigheid door dit ongeval gaan er verschillende partijen schade (proberen) te verhalen, de ziektekosten verzekering, de werkgever (loonschadeverhaal), etc.
Het is dan maar wat fijn als je de afhandeling door een verzekering kan laten doen en belangrijkste dat de vereniging hiervoor gedekt is en de schade kan betalen. Een zaak en je kan er kapot op gaan als verenging.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 16:05

FairLady_

Re: Aansprakelijkheidsverzekering voor rijverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 23:34

Daarnaast is het ook handig om een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering te sluiten.

In 2021 is de WBTR wet aangepast.

Markel heeft een mooie polis voor verenigingen voor deze verzekering.

Hartje

Re: Aansprakelijkheidsverzekering voor rijverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 15:31

Dank voor jullie info. Ik ga eens contact opnemen met de KNHS en googlen op deze BAV.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:57

Wij hebben als vereniging 2 verzekeringen:

- een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering (via de KNHS) -> dit zorgt er voor dat wanneer je als bestuurder aansprakelijk gesteld wordt, dit verzekerd is (en is dus vooral voor de bestuursleden). Die heeft als het goed is iedere KNHS vereniging automatisch via de KNHS: https://www.knhs.nl/onze-sportaanbieder ... erzekering

- een "bedrijfs"aansprakelijkheidsverzekering -> deze zorgt er o.a. voor dat als "de vereniging" (bv een vrijwilliger voor de vereniging aan het werk is) iets van iemand kapot maakt, deze aansprakelijkheid verzekerd is. Bv tijdens een wedstrijd bestuurt een vrijwilliger de trekker om de bak te slepen, rijdt daarbij te dicht langs de vrachtwagen van een deelnemer; en maakt daarmee schade aan de vrachtwagen.

Meer info is ook hier te vinden
https://nocnsf.nl/handboek-wet-en-regel ... kelijkheid