Welke WA verzekering als je een paard hebt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandameisje

Welke WA verzekering als je een paard hebt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 15:39

Ik ga binnenkort verhuizen met mijn paard van stalling en op de nieuwe stal moet ik een WA verzekering hebben. Nu vroeg ik mij af welke WA verzekering heeft paarden ook in de verzekering zitten ?

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:40

https://paardenverzekering.nl/wa-verzekering-paard/

Een WA verzekering voor paarden, ook wel aansprakelijkheidsverzekering genoemd, is een verstandige keuze voor elke paardeneigenaar. Een WA verzekering beschermt je tegen mogelijke financiële consequenties als jouw paard schade veroorzaakt aan eigendommen van anderen of letsel toebrengt aan derden.
Laatst bijgewerkt door BoktVerlaten op 27-02-25 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:41

Bij mij bij Interpolis vallen mijn paarden gewoon onder “ huisdieren” op mijn normale WA verzekering. Dus ik zou je adviseren de maatschappij waarbij je verzekerd bent te informeren hoe het bij hun zit daarmee.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:42

WA bestaan niet voor paarden, das voor autos.

Wat er vrijwel zeker bedoeld wordt is een AVP, aansprakelijkheidsverzekering particulieren.

Als je al een avp hebt, kun je je verzekeraar bellen of mailen, om te zien of die schade veroorzaakt door een paard dat jouw eigendom is ook meeneemt in de verzekering, of niet.
Vaak is dat een beetje vaag en niet bij iedere verzekeraar hetzelfde.

Ik heb, toen ik nog een paard had, dat ook echt even op schrift laten zetten.
Dat schade door hem veroorzaakt ook binnen de verzekering zou vallen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:42

Een WA is voor PK’s, niet voor paarden. :=

Ik denk dat je AVP bedoeld? Als je daarop zoekt kom je vast meer info tegen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:44

Edit: oh mensen waren me voor. :+

Het is een AVP die je nodig hebt (WA is voor de auto, al wordt het in de volksmond vaak verkeerd gezegd). Een aansprakelijkheidsverzekering particulier is dat dus. De meeste aansprakelijkheidsverzekeringen dekken gewoon huisdieren, maar voor paarden is het altijd goed om dit van te voren even na te vragen bij de partij die je uitkiest.

Ze kosten meestal maar een paar euro per maand en zijn ook zonder paard echt vreselijk belangrijk als je per ongeluk eens schade maakt aan iemands goederen of iemand zelf. :j

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:46

De meeste verzekeringen zullen paarden erin hebben, als je particulier een paard hebt zal dat 'gewoon' onder huisdieren vallen. Als je nu al een aansprakelijkheidsverzekering hebt zou ik die gewoon even bellen om te dubbel checken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:48

In België heb je bij sommige verzekeringen tot 3 paarden inbegrepen bij de Familiale verzekering.

Bij KBC doen ze weer moeilijk daar telt alleen ponies tot met 1m47 en trekpaarden. Heb je een kwpn telt die dus niet mee (al denk ik dat een trekpaard meer schade kan aanrichten).

Ik heb verzekering via de VLP bovenop mijn licentie.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 16:21

Er staat WA verzekering in mijn nieuwe stal overeenkomst . Maar dan moet ik dus een AVP aanschaffen ?

.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:24

Pandameisje schreef:
Dit staat in mijn nieuwe stal overeenkomst . Maar dan moet ik dus een AVP aanschaffen ?

Huurder is verplicht een WA-verzekering te hebben en deze geldig te houden gedurende de looptijd van deze overeenkomst. De WA-verzekering dient in ieder geval dekking te bieden voor alle schades die het paard/de pony al dan niet schuldig en/of verwijtbaar veroorzaakt.

Ja, ze bedoelen hier AVP

Mocht je twijfelen, dan kun je het altijd vragen. Maar voor mij is het redelijk duidelijk wat ze willen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:26

Lenexa schreef:
De meeste verzekeringen zullen paarden erin hebben, als je particulier een paard hebt zal dat 'gewoon' onder huisdieren vallen. Als je nu al een aansprakelijkheidsverzekering hebt zou ik die gewoon even bellen om te dubbel checken.

Mijn eigen ervaring is dat dat vreselijk wisselend is.

Ik zou echt niet willen adviseren om daar automatisch vanuit te gaan.

Op voorhand navragen én zwart op wit op papier zetten is echt verstandiger.

Beter een keer voor niets nagevraagd, dan niet nagevraagd en niet gedekt als er iets fout gaat.
Het kan bij paarden om nogal fikse schades gaan, als het fout gaat.

Pandameisje

Re: Welke WA verzekering als je een paard hebt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 16:28

Weet iemand een verzekering die dan paarden ook mee dekt ?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:37

Lees de voorwaarden en bel ze.

Dat is het enige dat zekerheid geeft.

Ik zit bij Unive, daar heb ik dus nog speciaal het paarden stuk nagevraagd.
Bij mij is nu het volgende toegevoegd, schade door mijn paard is meeverzekerd, met uitzondering van wanneer dat paard voor zakelijke doeleinden gebruikt wordt.
Zou ik dus iemand tegen betaling les geven op mijn paard en hij tettert ervandoor, berijder heeft medische kosten en het paard loopt de straat op en raakt een auto met enorme schade, dan is dat níet verzekerd.
Gaat hij ervandoor als ik zelf hobbymatig een rondje in het bos hobbel, en hij maakt schade, dan wel.
Dekens slopen, een ander paard aan gort trappen in de wei etcetera wel.

Maar dit is dus mijn situatie en mijn afspraken met mijn verzekering, dat zegt niets over of voor jou hetzelfde geldt

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 16:40

Femke_Tweety schreef:
Lees de voorwaarden en bel ze.

Dat is het enige dat zekerheid geeft.

Ik zit bij Unive, daar heb ik dus nog speciaal het paarden stuk nagevraagd.
Bij mij is nu het volgende toegevoegd, schade door mijn paard is meeverzekerd, met uitzondering van wanneer dat paard voor zakelijke doeleinden gebruikt wordt.
Zou ik dus iemand tegen betaling les geven op mijn paard en hij tettert ervandoor, berijder heeft medische kosten en het paard loopt de straat op en raakt een auto met enorme schade, dan is dat níet verzekerd.
Gaat hij ervandoor als ik zelf hobbymatig een rondje in het bos hobbel, en hij maakt schade, dan wel.
Dekens slopen, een ander paard aan gort trappen in de wei etcetera wel.

Maar dit is dus mijn situatie en mijn afspraken met mijn verzekering, dat zegt niets over of voor jou hetzelfde geldt

Dankjewel ik ga even rond bellen en kijken wat welke verzekering dekt . Paard word privé gebruikt en heb geen bijrijders

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:04

AVP heb je als het goed is al. En bij vrijwel alle verzekeringen zitten huisdieren en paarden inbegrepen.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:29

Pandameisje schreef:

Ja, dat heb ik als eerste hier in je topic geplaatst. Deze verzekering dekt ook als je paarden een bijrijder of stalhulp verwond, naast materiële schade. Apv is dan wat tricky. Voor 35 euro per jaar heb je een specifieke verzekering

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:56

Wij hebben vorig jaar onze verzekeringen opnieuw afgesloten en ik heb het idd nadrukkelijk gevraagd, of schade veroorzaakt door het eigen gedrag van mijn paard door de AVP gedekt werd, in het geval van een paard dat niet gebruikt wordt om geld mee te verdienen, en dat was zo.
Onze AVP verzekering loopt bij ASR.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:14

BoktVerlaten schreef:
Pandameisje schreef:

Ja, dat heb ik als eerste hier in je topic geplaatst. Deze verzekering dekt ook als je paarden een bijrijder of stalhulp verwond, naast materiële schade. Apv is dan wat tricky. Voor 35 euro per jaar heb je een specifieke verzekering

Een AVP is niet tricky. Dat is gewoon de juiste verzekering hiervoor. Die link hierboven baart me dan ook zorgen dat een verzekeraar de termen door elkaar haalt.

Je hoeft zeker niet iets te nemen speciaal voor paarden. Gewoon een goede bekende verzekeraar opzoeken die een AVP aanbiedt, even bellen en vragen of schade van een eigen paard aan goederen en derden gewoon meeverzekerd is en als ze ja zeggen (eventueel vragen of ze dit op schrift kunnen zetten als het niet duidelijk in de polis staat) kun je gewoon die verzekering afsluiten.

Dan ben je ook gelijk verzekerd als je iemand zijn hond per ongeluk omver loopt en zijn poot breekt, of wanneer je met de fiets een voetganger tackelt met letselschade tot gevolg. Super belangrijk om een AVP te hebben. :j

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:31

Net even opgezocht,

Een AVP is ook absoluut niet iets dat je de kop kost.
Integendeel, het kan je kop redden in een vervelende situatie...

Ik betaal 3.54 per maand.

(Uiteraard heb ik ook andere verzekeringen lopen, maar specifiek de AVP is dus nog geen 4 euro)

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:42

APV voldoet wel bij schade door huisdier. Maar niet iedere verzekering ziet paard als huisdier. Dus dat moet je nakijken. Daarnaast zijn er ook gevallen bekend waarbij de APV moeilijk deed als het paard op een pensionstal staat, omdat het dan bedrijfsrisico is van de stal en die dat verzekerd zou moeten hebben. Daar zit een een beetje een rare situatie want meestal vallen huisdieren die schade toebrengen onder je eigen toezicht maar bij een pensionstal heb je dat uitbesteed
Wat als je paard iemand op stal een rotschop geeft en die persoon heeft letsel of schade aan haar laklaarzen? Wie had op dat moment paard vast? Dat maakt het allemaal wat minder doorzichtig
Daar is die speciale “WA” verzekering voor uitgevonden. Dan is alle schade en ook persoonlijk letsel verzekerd als het door jou paard is gebeurd, ook als het onder toezicht stond van de stalhouder of als je bijvoorbeeld in het verkeer of op wedstrijd bent. Ze noemen dit WA bij de verzekeringsmaatschappij, niet omdat ze onvoldoende kennis hebben en de boel door elkaar halen hoor….. maar omdat deze term veel gebruikt wordt en zelfs in alle standaard contracten van pensionstallen staat.
Het is geen groot bedrag per jaar en dan weet je zeker dat alles goed gedekt is, kleine moeite en geruststellend voor jezelf en je pensionhouder.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:48

Vroeger had je twee WA verzekeringen. Eentje voor jezelf en eentje voor je auto.

Maar doordat het dus allebei hetzelfde heette was het vreselijk onhandig. Mensen dachten continu dat ze voor het een verzekerd waren als ze het ander nodig hadden en omgekeerd.

Daarom heet de WA voor particulieren nu de AVP.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:17

Ik zit bij Nationale Nederlanden en daar zit paard bij de avp in. Heb ze al eens aangesproken en dat is zonder morren door ze betaald.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 20:32

Bij die WA verzekering uit de post van BoktVerlaten moet je eerst je paard zelf verzekeren en kun je de WA als extra optie bij verzekeren.
Nogal omslachtig, vooral omdat ik geen verzekering voor ziektekosten/dood voor mijn paard heb.

Dus gewoon je persoonlijke verzekeringspakket nakijken en kijken of je een AVP hebt. Zo ja, navragen of je schade aan derden door je paard als particulier is meeverzekerd. Zowel bij Nationale Nederland als bij ASR heb ik hierop Ja als antwoord gekregen.
Heb je er nog geen, een AVP kost niet veel per maand en kan je een heleboel ellende besparen, dus dan er een afsluiten.
En zegt jouw verzekeraar Nee bij paard als huisdier, dan misschien overstappen naar een verzekering waar je paard wel onder huisdieren valt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:01

Pandameisje schreef:
Ik ga binnenkort verhuizen met mijn paard van stalling en op de nieuwe stal moet ik een WA verzekering hebben. Nu vroeg ik mij af welke WA verzekering heeft paarden ook in de verzekering zitten ?

Ben je van België of van Nederland? Dat maakt nogal een verschil.

Los daarvan: wat wil die stalhouder precies dat er gedekt wordt? Hij kan vanalles eisen, maar dat is niet per se rechtsgeldig.
Als je van Nederland bent, heb je voor jezelf al een AVP of woon je nog bij je ouders en val je onder hun AVP?

Begin gewoon bij de AVP die je al hebt en controleer of die voldoende dekking geeft. Zo niet, check dan of de dekking uit te breiden is zodat je voldoet.
Het gros van de verzekeraars heeft parden in de dekking, maar soms hebben ze daar rare ideeën bij. Hoe glashelderder de club, hoe meer je op je hoede moet zijn.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:07

Ik ken nog altijd best veel mensen die überhaupt helemaal geen AVP hebben.
Het soms zelfs niet kennen.

Ik zou er dus niet zomaar vanuit gaan dat TS een AVP heeft, of dat haar ouders dat hebben.

(Zelf vind ik het een van de belangrijkste verzekeringen om te hebben, maar dat is een ander verhaal. AVP is niet verplicht in Nederland. (In tegenstelling tot de WA specifiek voor motorvoertuigen))