Helaas bij de 1e controle na een paar weken was er wel artrose te vinden op de foto wat nog actief was. We konden er alleen toen niks aan doen, want behandelingen om dat te stoppen zou het eventuele vastgroeien van de fragmenten ook stoppen.
Ondertussen is ze klinisch weer helemaal goed, wonder boven wonder, wat sneller was als verwacht. Maar de prognose is dus wel heel anders geworden door de artrose. Eigenlijk vooral heel onzeker, het is nu een kwestie van de belasting heel voorzichtig opbouwen na de boxrust(/paddock rust) en kijken wat het gewricht aan kan. Het is niet te zeggen wanneer en of ze er last van krijgt en wat ze nog zal kunnen straks. Het lijkt nu nog positief na kort onder het zadel stappen en de 1e draf weer meegepakt te hebben. Longeren deden we al nooit meer door eerdere blessure en dat gaan we ook nooit meer doen. We blijven voorlopig de komende maanden nog onder strakke controle staan.
Maar dan komen we bij mijn vraag. Zijn er nog dingen om te ondersteunen waar mensen goede ervaring mee hebben?
We hebben het nog niet ingespoten, juist omdat ze nu klinisch helemaal goed is en het dus nog niet nodig is. Plus dat het wel op een gunstige plek zit, voor zover je van gunstig kan spreken. De dierenarts houdt dat dus liever achter de hand voor wanneer ze er wel last van krijgt.
Ik weet dat er heel veel supplementen op de markt zijn, maar na wat onderzoeken gelezen te hebben en daarna zelf gezocht zijn er maar weinig die ook echt de stoffen bevatten die werken of die genoeg werkzame hoeveelheden bevatten. En ga je daarmee beginnen nu de artrose er wel zit maar nog geen last oplevert? Ik heb het echt puur over supplementen voor gewrichten, geen pijnstillende middelen zoals duivelsklauw. Als er pijnstilling nodig is doe ik dat in overleg met de dierenarts liever met gecontroleerde middelen en voor ons is dat het punt dat het rijden/belasten op die manier niet meer goed voor haar is dus en we verder moeten kijken naar behandelingen.
Maar je hebt ook allerlei therapie producten. Zonder wetenschappelijke basis, dat wel, en dat knaagt maar aan de andere kant wil ik zoveel mogelijk proberen om het haar zo makkelijk mogelijk te maken

Ze gaat altijd om de maximaal 6 weken naar de smid, staat op blote voeten en doet het daar goed op. Als ze in volle training staat heeft ze keurig rechte voeten, als ze stil staat worden achterhoeven iets schever en dat zie je nu ook. Het slechte achterbeen is qua hoef ook wat schever nu en we zijn dus heel oplettend met op tijd bekappen om hem zo recht mogelijk te houden, zodat er ook geen extra belasting op komt daardoor. Ik hoop ook dit keer dat ze weer mooier recht worden als ze straks weer beter getraind is, want dat het nu schever is geworden is niet gek met hoeveel ze dat been ontlast heeft. Dierenarts is tevreden hoe we daarmee bezig zijn en dat blijft idd heel belangrijk om scherp in de gaten te houden.
Maar zijn er nog andere dingen waar ik naar kan kijken of aan kan denken?