Ondersteuning artrose sprong door trauma, supplementen/bescherming?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Ondersteuning artrose sprong door trauma, supplementen/bescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 13:26

Helaas, na een flinke trap vorig jaar was mijn merrie kreupel. Het heeft een tijd geduurd voordat we achter de oorzaak kwamen. Daar bleek ze nog veel slechter te lopen als ze in stap leek en werd er meteen gedacht aan een breuk, zo slecht lopen ze enkel met of hoefzweer of een breuk. Op foto's was nergens iets te zien en dus hebben we de keuze gemaakt voor een CT scan. Op de ct scan kwamen er botfragmenten naar voren in de sprong en een flinke botkneuzing. Het gewricht zag er zelf juist goed uit en door de plek en grootte van de fragmenten was de prognose goed, zolang ze of weer vast zouden groeien of oplossen. Geen beperkingen verwacht, want gewricht zag er goed uit.

Helaas bij de 1e controle na een paar weken was er wel artrose te vinden op de foto wat nog actief was. We konden er alleen toen niks aan doen, want behandelingen om dat te stoppen zou het eventuele vastgroeien van de fragmenten ook stoppen.

Ondertussen is ze klinisch weer helemaal goed, wonder boven wonder, wat sneller was als verwacht. Maar de prognose is dus wel heel anders geworden door de artrose. Eigenlijk vooral heel onzeker, het is nu een kwestie van de belasting heel voorzichtig opbouwen na de boxrust(/paddock rust) en kijken wat het gewricht aan kan. Het is niet te zeggen wanneer en of ze er last van krijgt en wat ze nog zal kunnen straks. Het lijkt nu nog positief na kort onder het zadel stappen en de 1e draf weer meegepakt te hebben. Longeren deden we al nooit meer door eerdere blessure en dat gaan we ook nooit meer doen. We blijven voorlopig de komende maanden nog onder strakke controle staan.

Maar dan komen we bij mijn vraag. Zijn er nog dingen om te ondersteunen waar mensen goede ervaring mee hebben?
We hebben het nog niet ingespoten, juist omdat ze nu klinisch helemaal goed is en het dus nog niet nodig is. Plus dat het wel op een gunstige plek zit, voor zover je van gunstig kan spreken. De dierenarts houdt dat dus liever achter de hand voor wanneer ze er wel last van krijgt.

Ik weet dat er heel veel supplementen op de markt zijn, maar na wat onderzoeken gelezen te hebben en daarna zelf gezocht zijn er maar weinig die ook echt de stoffen bevatten die werken of die genoeg werkzame hoeveelheden bevatten. En ga je daarmee beginnen nu de artrose er wel zit maar nog geen last oplevert? Ik heb het echt puur over supplementen voor gewrichten, geen pijnstillende middelen zoals duivelsklauw. Als er pijnstilling nodig is doe ik dat in overleg met de dierenarts liever met gecontroleerde middelen en voor ons is dat het punt dat het rijden/belasten op die manier niet meer goed voor haar is dus en we verder moeten kijken naar behandelingen.

Maar je hebt ook allerlei therapie producten. Zonder wetenschappelijke basis, dat wel, en dat knaagt maar aan de andere kant wil ik zoveel mogelijk proberen om het haar zo makkelijk mogelijk te maken :') dus hebben jullie daar ervaring mee? En welke dan? Het gaat dus om een spronggewricht van 1 been. Alle andere benen zijn fantastisch op de foto's.
Ze gaat altijd om de maximaal 6 weken naar de smid, staat op blote voeten en doet het daar goed op. Als ze in volle training staat heeft ze keurig rechte voeten, als ze stil staat worden achterhoeven iets schever en dat zie je nu ook. Het slechte achterbeen is qua hoef ook wat schever nu en we zijn dus heel oplettend met op tijd bekappen om hem zo recht mogelijk te houden, zodat er ook geen extra belasting op komt daardoor. Ik hoop ook dit keer dat ze weer mooier recht worden als ze straks weer beter getraind is, want dat het nu schever is geworden is niet gek met hoeveel ze dat been ontlast heeft. Dierenarts is tevreden hoe we daarmee bezig zijn en dat blijft idd heel belangrijk om scherp in de gaten te houden.

Maar zijn er nog andere dingen waar ik naar kan kijken of aan kan denken?

Elisa2

Re: Ondersteuning artrose sprong door trauma, supplementen/bescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:51

Wat een rottige diagnose zeg!

Qua supplementen denk ik toch aan glucosamine of hylaronzuur.

En bij artrose, wat misschien nog wel het allerbelangrijkste is dat is het management. Veel bewegen, niks forceren zeg maar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 13:55

Management is op dit moment het meest ideale wat we kunnen bieden hier in de omgeving. Daarom heeft ze ook geen boxrust gehad, maar gewoon dagelijks mee op de paddock. Wel alleen en kleiner, omdat ze vanwege de fragmenten echt niet gek mocht doen, maar dus wel dagelijks naar buiten. Alles op dit vlak gaat in overleg met en met goedkeuring van de dierenarts. Meer bewegen als wat ze nu doet mag dus op dit moment absoluut nog niet. Ze mag buiten zolang ze rustig blijft en paar keer per week korte tijd onder het zadel, verder nog niks.

Ze heeft op dit moment ook geen last van 'opstarten' als ze uit stal komt, dus klinisch is het positief nu. Ook de 1e keer draf sinds juni onder het zadel was goed, geen stijfheid, niks moeite met opstarten oid. Echt alleen missende kracht qua spieren en balans. Maar we mogen echt alleen nog maar rechtuit over de hoefslag, dus ze heeft nog wat steun aan de wand en ze is verrassend genoeg nog vrij recht ohz. Ik had verwacht dat ze het been ernaast zou willen zetten, wat ze vanaf de 1e dag wel deed, maar op de rechte lijnen is dat helemaal niet.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:22

Ik heb de laatste periode hele mooie resultaten gezien van Nano cellcare! Dit werkt met hyaluronzuur. Geen directe eigen ervaringen van, maar wellicht het uitzoeken waard. Ik weet dat Kiara van Grevenbroek dit in omgeving Zuid Holland doet.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:42

Kiara behandeld mijn pony momenteel ook voor artrose en ben ik heel tevreden over (ook mijn vorige pony is jaren door haar behandeld geweest). Mijn huidige pony heeft artrose in haar hals, in plaats van inspuiten hebben we gekozen voor high power laser therapie en dat slaat goed aan. Nano cellcare is ook ter sprake gekomen maar voor nu gaat het goed zonder. Wel hele goede resultaten bij andere paarden gezien met de combinatie van laser en nano dus ik zou zeker aanraden naar zo'n traject te kijken voor ondersteuning.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:51

Kurasyn is een heel fijn supplement. Duur maar werkt super.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 21:58

Dank jullie wel voor de tips.

Het nano cellcare is niet wat ik zoek. Als het gaat over behandelingen laat ik dat over aan de dierenarts en met bewezen therapieën en dan vooral bewezen bij paarden en ook voor de specifieke aandoeningen. Hyaluronzuur is zeker effectief, maar wel met inspuiten.
Ik heb de site ook bekeken en dat zit te ver in de alternatieve hoek waar ik slechte ervaringen mee heb, dus dat sla ik over. Laser kan ook via de fysiotherapeut van de kliniek mocht dat nodig zijn en dat kan ik altijd bij de volgende controle overleggen, maar de dierenarts zag nu geen reden om iets extra's te doen op dat vlak.

Kurasyn ga ik naar kijken, die gaat erbij op het lijstje supplementen om even uit te zoeken.

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 22:14

Groenlipmossel en dan van synopet hoor ik ook goede verhalen over. Wel prijzig maar kan ook in kuurvorm worden gegeven.

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:34

Ik ben erg fan van Equine America Cortaflex regular solution

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 16:24

Die heb ik inderdaad gezien, jonnekee. Klonk goed! Dankjewel

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 16:47

levertraan of visolie door het voer
Werkt ontstekingsremmend en daardoor pijnstillend. Duurt ca 3 maanden voor 1 ste resultaat komt.
Moet je hem natuurlijk niet gaan overvragen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 12:45

Dank je wel. Naast dat ik het eens ben dat de omega 3 goed is voor ze, en vooral dmv visolie, is er geen ontsteking en pijn op dit moment. Dus dat resultaat zal er sowieso niet zijn, ik probeer preventief dingen te doen. Dit staat zeker op de lijst omdat het sowieso erg goed is, maar echt merkbaar resultaat verwacht ik niet omdat er dus juist geen klachten zijn nu.

Voor het overvragen, daarom lopen we bij een dierenarts op 1 van de, in mijn ogen, beste klinieken en blijven we daar nog maanden heen gaan voor controle. Tot we of weer op oude niveau zijn zonder reactie of op het punt komen waar het gewricht het te veel vindt. En dan zullen we onder begeleiding van de dierenarts dus behandelingen laten doen die haar weer comfortabel maken en ons aanpassen aan wat zij aan kan.
Dat is ook de reden dat de belasting of eigenlijk beweging in het algemeen, zowel vrije beweging als ohz, zo langzaam opgebouwd wordt. Het volledige lijf moet de kans krijgen om weer op te bouwen na maanden van amper kunnen en mogen bewegen. Niet alleen het gewricht zijn we voorzichtig mee, maar ook alle pezen en spieren en andere delen van het lijf vanwege compensatie in de tijd dat er wel pijn was.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 14:27

Visolie werkt ook preventief. Als de pijn er is ben je al te laat.

Werkt bovendien door het gehele lijf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 14:54

Ik geef Horseflex Jointpower (met hyaluronzuur) en ben daar heel tevreden over omdat mijn paard goed loopt en pijnvrij is na heel wat gesukkel.
Nu, wie weet loopt ze zonder het supplement ook gewoon goed, maar kijk, ik heb nu een management gevonden waarmee ze tiptop is, dus ik ga het niet 'verpesten' door uit te zoeken of ze het echt wel nodig heeft. :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 16:21

Pareltjes schreef:

Daarom schrijf ik dat het preventief is en het op de lijst staat? Maar jouw hele reactie met ontstekingsremmend en pijnstillend plus het overvragen is totaal niet van toepassing hier en daar reageer ik op. Net als dat ik dus geen resultaat zal zien in 3 maanden oid, want er is niks te zien nu, bij haar ook nog ipv hem. :+ Dan krijg ik het gevoel dat je eigenlijk niet gelezen hebt wat ik schrijf in de OP al en ook nu heb je dus niet gelezen wat ik geschreven heb. Of maar een heel klein gedeelte en dan meteen reageren, zonder echt te lezen.

Gini, helemaal logisch ja! Zou ik ook niet doen inderdaad. Ik heb het 'geluk' (hoe kan je over geluk praten na een ongeluk en vooral heel erg weinig duidelijkheid en zekerheid over de toekomst) dat er dus nog niks te merken is en ik dus goed rond kan kijken en kijken wat er ook wetenschappelijk bewezen is. Dan kan ik daar meteen mee beginnen met dingen die de beste kans hebben om te helpen. Maar daarna stoppen zou ik ook niet meer durven :')

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 16:56

MyWishMax schreef:
Pareltjes schreef:

Daarom schrijf ik dat het preventief is en het op de lijst staat? Maar jouw hele reactie met ontstekingsremmend en pijnstillend plus het overvragen is totaal niet van toepassing hier en daar reageer ik op. Net als dat ik dus geen resultaat zal zien in 3 maanden oid, want er is niks te zien nu, bij haar ook nog ipv hem. :+ Dan krijg ik het gevoel dat je eigenlijk niet gelezen hebt wat ik schrijf in de OP al en ook nu heb je dus niet gelezen wat ik geschreven heb. Of maar een heel klein gedeelte en dan meteen reageren, zonder echt te lezen.

Ik schrijf 3 zinnen meer niet. Wat jouw gevoel daar bij is is aan jou. Ik maak nergens verwijten of wat dat ook. Ik geef een tip, leg kort iets uit, thats it. Jij haalt er van alles bij kennelijk wat ik wel en niet zou lezen of waar ik op reageer. Waar gaat dit over?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 17:50

Je geeft een tip, maar als redenatie schrijf je dingen die juist niet van toepassing zijn. Daarom reageer ik daar gewoon op, want er is geen pijn, er is geen ontsteking en ik wil geen pijnstiller. Maar ik weet de positieve werking dus ik wil het preventief gaan geven, alleen zal ik dus niet na 3 maanden merken of het werkt, want de voordelen die jij benoemd zijn er voor ons niet.
En daar schrijf je een reactie op wat ook al benoemd was en waarom dit hele topic geopend is. Voor preventie en dat je te laat bent als er pijn is. Ja, dat weet ik, dat is de hele reden dat ik dit topic open en wat ik ook in de reactie op jou daarvoor benoem, dat ik het preventief wil gebruiken inderdaad en het op de lijst staat.
En dan als grapje ook nog dat het over een haar gaat ipv een hem.

Ik snapte juist niet hoe dat je reactie kan als dat allemaal juist door mij benoemd is in onder andere de OP. Dat komt inderdaad op mij over alsof je mijn berichten niet goed hebt gelezen. Ik waardeer de tip, maar mijn 1e reactie was alleen dat ik dus dat effect van pijnstiller en ontstekingsremmend niet ga merken, want die zijn er niet. En daarvoor wil ik het ook niet gebruiken

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:32

Je zou de minipulse van Magnacare eens kunnen proberen. Die kun je ook huren om uit te proberen.

Verder 1 a 2x per jaar laten inspuiten om het gewricht te smeren en soepel te houden. Dan hoef je geen supplementen te voeren waarvan nooit echt bewezen is deze ook echt wat doen..

Het is een heel zoekwerk wat het beste bij je paard werkt.

En ohja, vergeet niet ook eens het SI/heup gebied te laten na kijken en evt behandelen. Ze kunnen daar ook wat stijf zijn door het compenseren als ze pijn hadden.
Zaak is de hele achterhand soepel en sterk te houden.