Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lucy0507 schreef:Dankjewel.
Ze staat de hele dag buiten, 's nachts op stal
Citaat:Soms moet je wel even tijd steken in iets nieuws leren aan je paard
Lucy0507 schreef:Na een jaar is eind vorig jaar eindelijk duidelijk geworden waarom mijn eind 2023 gekochte merrie onder het zadel onrustig wordt. Toch kissing spines. Na een second opinion heeft ze hiervoor per infuus medicatie gehad, wat bij sommige paarden werkt en bij andere niet. Ze is in Januari op controle geweest bij de arts en vorige week weer door de fysio gezien. En beide hebben het idee, dat ze losser is en wellicht dus baat zou hebben bij het medicijn. Ik mag nu weer beginnen met revalideren: eerste een maandje oefeningen en longeren, daarna langzaam de rug belasten. Na 2 maanden zou moeten blijken of ze weer gereden kan worden. Het probleem is, dat waar wij staan met de paarden zowel de longeercirkel als de rijbak 'gewoon' zand zijn en buiten, wat het voor haar sowieso al zwaar maakt en helemaal als het nat is.
Bij de kliniek en bij de fysio kon ik haar makkelijk longeren, maar de eerste keer weer op stal, begon ze gelijk te bokken, als een razende te galloperen, etc. Aan de hand loopt ze rustig mee en verder is ze ontzettend lief.
Wat te doen? Het heeft al met al zoveel geld gekost, dat het geld eigenlijk op is. Een revalidatiestal is dus eigenlijk geen optie. Omdat ik zelf voorlopig niet kan rijden weet ik ook niet of ik er ooit weer op kan. Haar nu verkopen heeft ook geen zin, want het is nog niet duidelijk hoe het afloopt. Maar revalideren bij ons op stal is ook geen optie.. Wat zouden jullie doen?
bulck schreef:Lucy0507 schreef:Na een jaar is eind vorig jaar eindelijk duidelijk geworden waarom mijn eind 2023 gekochte merrie onder het zadel onrustig wordt. Toch kissing spines. Na een second opinion heeft ze hiervoor per infuus medicatie gehad, wat bij sommige paarden werkt en bij andere niet. Ze is in Januari op controle geweest bij de arts en vorige week weer door de fysio gezien. En beide hebben het idee, dat ze losser is en wellicht dus baat zou hebben bij het medicijn. Ik mag nu weer beginnen met revalideren: eerste een maandje oefeningen en longeren, daarna langzaam de rug belasten. Na 2 maanden zou moeten blijken of ze weer gereden kan worden. Het probleem is, dat waar wij staan met de paarden zowel de longeercirkel als de rijbak 'gewoon' zand zijn en buiten, wat het voor haar sowieso al zwaar maakt en helemaal als het nat is.
Bij de kliniek en bij de fysio kon ik haar makkelijk longeren, maar de eerste keer weer op stal, begon ze gelijk te bokken, als een razende te galloperen, etc. Aan de hand loopt ze rustig mee en verder is ze ontzettend lief.
Wat te doen? Het heeft al met al zoveel geld gekost, dat het geld eigenlijk op is. Een revalidatiestal is dus eigenlijk geen optie. Omdat ik zelf voorlopig niet kan rijden weet ik ook niet of ik er ooit weer op kan. Haar nu verkopen heeft ook geen zin, want het is nog niet duidelijk hoe het afloopt. Maar revalideren bij ons op stal is ook geen optie.. Wat zouden jullie doen?
Maar ze heeft kissing spines, toch geen peesblessures? Dus zwaar is een relatief begrip, ze staat toch ook heel de dag op de wei, dus met het natte weer liggen die er ook allicht zwaar, modderig, glad bij. En op de wei zal ze ook wel eens uit haar dak gaan.
Je mag revalideren, dus de acute fase is voorbij. Dat ze eens ff energie kwijt wil, zal echt niet alles teniet doen (en anders zal de revalidatie ook geen succes worden)
Uiteraard is het niet geheel wenselijk en snap wel dat je bezorgd bent, maar bon als je er wel terug op mag, dan is het toch ook op die bodem en met jouw erop wordt het sws zwaarder, los van de kwaliteit van de bak.
Ik zou met dat paard eerst werken aan de hand. Halthouden, achteruit, stappen en daarbij lijntjes zoals je ook zal doen als je erop zit lopen (cirkels, gebroken lijnen, diagnoaal etc) (ineens ook goeie cardio)
Je kan het mss leuker maken door pionnen te zetten, of dingen waar jullie tussen moeten (vaak gaan ze dan zelf mee denken en hebben ze ook iets om te denken/uitdaging). Balkjes/cavalettis lopen is ook een goede voor de bovenlijn te doen laten aansterken
Een revalidatiestal is ook niet heiligmakend, ook daar gaat een paard wel eens uit zijn dak (ok mss dan op een betere bodem en de mensen zijn mss iets handiger)
Als je wilt longeren, hou ze dan in een kortere cirkel rond u. Wordt ze te druk, onmiddellijk terug naar stap (dat exploderen is soms ook wel grenzen opzoeken, gebrek aan leiderschap)
De ideeën van handpaard, fiets en lopen, op zich leuk. Zelf zou ik dat riskanter vinden als je dat zelf nog niet gedaan hebt en dat gaat oefenen met een paard dat moet revalideren. (krijg dan spontaan worstcase scenario's/bloopers voor ogen)
Zou het al spannend genoeg vinden met mijn gezonde paarden. Plus ook daar speelt leiderschap een grote rol en op de openbare weg komen er dan nog heel andere zaken bij kijken.
Het komt voor mij een beetje over alsof je niet echt wil revalideren of je situatie nu gebruikt als excuus. Dat kan en mag ook, dan laat je het paard nog even staan tot het beter weer wordt en de bodem er beter bijligt. Jouw paard, jouw beslissingen. Maar als je wilt dat het lukt, begint alles met er zelf 100% in te geloven en er voor te gaan.
Aquatherapie is ook gebasseerd op weerstand (ook in de ideale situatie iets gecontroleerder, maar heb er ook eentje gehad die het altijd een feestje vond)
En als je echt vindt dat de accommodatie te wensen overlaat, ja dan moet je dat mss aanpakken. Want als ze wel weer gereden mag worden, veranderen die condities niet (er zal altijd terug een winter aankomen, of veel regen of mss juist weer te droog en hard), ook niet voor een gezond paard