Paard revalideren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lucy0507

Paard revalideren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 16:57

Na een jaar is eind vorig jaar eindelijk duidelijk geworden waarom mijn eind 2023 gekochte merrie onder het zadel onrustig wordt. Toch kissing spines. Na een second opinion heeft ze hiervoor per infuus medicatie gehad, wat bij sommige paarden werkt en bij andere niet. Ze is in Januari op controle geweest bij de arts en vorige week weer door de fysio gezien. En beide hebben het idee, dat ze losser is en wellicht dus baat zou hebben bij het medicijn. Ik mag nu weer beginnen met revalideren: eerste een maandje oefeningen en longeren, daarna langzaam de rug belasten. Na 2 maanden zou moeten blijken of ze weer gereden kan worden. Het probleem is, dat waar wij staan met de paarden zowel de longeercirkel als de rijbak 'gewoon' zand zijn en buiten, wat het voor haar sowieso al zwaar maakt en helemaal als het nat is.
Bij de kliniek en bij de fysio kon ik haar makkelijk longeren, maar de eerste keer weer op stal, begon ze gelijk te bokken, als een razende te galloperen, etc. Aan de hand loopt ze rustig mee en verder is ze ontzettend lief.
Wat te doen? Het heeft al met al zoveel geld gekost, dat het geld eigenlijk op is. Een revalidatiestal is dus eigenlijk geen optie. Omdat ik zelf voorlopig niet kan rijden weet ik ook niet of ik er ooit weer op kan. Haar nu verkopen heeft ook geen zin, want het is nog niet duidelijk hoe het afloopt. Maar revalideren bij ons op stal is ook geen optie.. Wat zouden jullie doen?

Ibbel

Re: Paard revalideren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:14

Een plek in de buurt zoeken (rijvereniging? bij een manege? bij een instructeur thuis?) waar je wel rustig op een goede bodem kunt longeren?
Of een andere pensionstal zoeken met een betere bodem, maar dat is misschien moeilijker.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:29

En aan de hand verder revalideren, is dat een optie?
Of evt dubbele lijnen, dat je iets meer controle hebt?

Weet niet of ze verder wel buiten komt of op boxrust moet?

Lucy0507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 19:59

Dankjewel.
Ze staat de hele dag buiten, 's nachts op stal

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:33

Een revalidatie trainer in de arm nemen! :j
Die kan je helpen met wat wel en niet kan op jullie eigen locatie, en diverse disciplines inzetten vanaf de grond; dubbele lange lijnen, lange teugelen, werken aan de hand, dressuurmatig grondwerk.

Mocht je willen sparren of willen weten welke revalidatie trainers er in jouw regio zitten dan kijk ik graag met je mee

Groetjes Miranda (revalidatie trainer in Noord-Holland)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:52

Lucy0507 schreef:
Dankjewel.
Ze staat de hele dag buiten, 's nachts op stal

Dan zou ik zeker eens je opties bekijken wat betreft les in werk aan de hand oid, zoals Odetje zegt. :j

Als ze verder gewoon lekker buiten loopt, kun jij je focussen om met haar gecontroleerd aan de hand/ lange teugel te werken.

Is, naast nuttig, ook gewoon heel leuk om te doen. :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 23:03

Mag ik vragen wat voor medicijn er per infuus gegeven is?
Ben wel benieuwd wat voor aanpak dat dan is bij KS

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:24

Ik zou kijken naar wat wel kan, bijvoorbeeld beginnen met stappen aan de hand/ lange teugel in de bak en longeren met dubbele longe voor meer controle en zodat ze minder ongecontroleerd uit haar plaat kan gaan en bij het longeren kun je dan bijv. ook alleen maar even 15 min stappen als de bodem te zwaar/ nat is.

En als de bodems altijd zo slecht zijn/ blijven is kijken naar een andere stal inderdaad geen slechte optie want dat is sowieso niet goed als je een paard heel wilt houden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:54

Ik sluit me aan bij de rest. Lastige situatie zit je in.

Maar er zijn wel wat creatieve manieren om toch aan de slag te gaan.
- fietsen aan de hand
- hardlopen aan de hand
- grondwerk
- meenemen als handpaard
- lange lijnen
bovenstaande opties kun je misschien in de berm/ in het bos/ de wei/ een veldje/ in de buurt uitvoeren.
Als je een trailer hebt kun je dat misschien aanvullen met regelmatig naar een andere locatie gaan (voor les)

Ik ben in meer of mindere mate altijd wat afhankelijk geweest van alternatieven voor de rijbaan. En je kunt heel ver komen met wat creativiteit. Soms moet je wel even tijd steken in iets nieuws leren aan je paard. Maar daar is nog geen mens of paard slechter van geworden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:06

Ik vind fietsen dan wel weer tricky met een paard dat dit (mogelijk) niet gewend is en met een blessure staat.
Zeker als ie met longeren uit zn plaat gaat. :=

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:15

Dat doe je dan ook niet bepaald 'uit het niets'. Net zoals handpaard en hardlopen aan de hand overigens.

Dat zijn allemaal gewoon nieuwe vaardigheden die je net als zadelmak maken gewoon stap voor stap doet.
Daarom zeg ik er ook bij:
Citaat:
Soms moet je wel even tijd steken in iets nieuws leren aan je paard

Maar als je iets wil met iets minder financiële/ praktische middelen moet je iets.

Ik kan en wil het me niet veroorloven om hier voor 20.000 euro een rijbaan aan te leggen die altijd goed is. Dus zet ik mijn creativiteit in om mijn paarden altijd fijn te kunnen blijven trainen.

Zo heb ik mijn oudje geleerd naast de fiets te lopen. Mijn andere paard kan braaf mee als handpaard. En allemaal zijn voldoende bekend met grondwerk om zo in stap allerlei nuttigs te kunnen ondernemen en super buiten/verkeersmak. Zo moeten de omstandigheden heel extreem worden willen ze mij belemmeren om verder te trainen/ er echt uit te liggen.

En zo te zien zit TS in soortgelijke omstandigheden. Dus dan moet je ergens iets aanpassen.

Lucy0507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 11:48

Popstra schreef:

Dit was een Biphosphonaat infuus, als het aanslaat zal ze dit 1x per jaar moeten hebben.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:08

Lucy0507 schreef:
Na een jaar is eind vorig jaar eindelijk duidelijk geworden waarom mijn eind 2023 gekochte merrie onder het zadel onrustig wordt. Toch kissing spines. Na een second opinion heeft ze hiervoor per infuus medicatie gehad, wat bij sommige paarden werkt en bij andere niet. Ze is in Januari op controle geweest bij de arts en vorige week weer door de fysio gezien. En beide hebben het idee, dat ze losser is en wellicht dus baat zou hebben bij het medicijn. Ik mag nu weer beginnen met revalideren: eerste een maandje oefeningen en longeren, daarna langzaam de rug belasten. Na 2 maanden zou moeten blijken of ze weer gereden kan worden. Het probleem is, dat waar wij staan met de paarden zowel de longeercirkel als de rijbak 'gewoon' zand zijn en buiten, wat het voor haar sowieso al zwaar maakt en helemaal als het nat is.
Bij de kliniek en bij de fysio kon ik haar makkelijk longeren, maar de eerste keer weer op stal, begon ze gelijk te bokken, als een razende te galloperen, etc. Aan de hand loopt ze rustig mee en verder is ze ontzettend lief.
Wat te doen? Het heeft al met al zoveel geld gekost, dat het geld eigenlijk op is. Een revalidatiestal is dus eigenlijk geen optie. Omdat ik zelf voorlopig niet kan rijden weet ik ook niet of ik er ooit weer op kan. Haar nu verkopen heeft ook geen zin, want het is nog niet duidelijk hoe het afloopt. Maar revalideren bij ons op stal is ook geen optie.. Wat zouden jullie doen?

Maar ze heeft kissing spines, toch geen peesblessures? Dus zwaar is een relatief begrip, ze staat toch ook heel de dag op de wei, dus met het natte weer liggen die er ook allicht zwaar, modderig, glad bij. En op de wei zal ze ook wel eens uit haar dak gaan.
Je mag revalideren, dus de acute fase is voorbij. Dat ze eens ff energie kwijt wil, zal echt niet alles teniet doen (en anders zal de revalidatie ook geen succes worden)
Uiteraard is het niet geheel wenselijk en snap wel dat je bezorgd bent, maar bon als je er wel terug op mag, dan is het toch ook op die bodem en met jouw erop wordt het sws zwaarder, los van de kwaliteit van de bak.

Ik zou met dat paard eerst werken aan de hand. Halthouden, achteruit, stappen en daarbij lijntjes zoals je ook zal doen als je erop zit lopen (cirkels, gebroken lijnen, diagnoaal etc) (ineens ook goeie cardio)
Je kan het mss leuker maken door pionnen te zetten, of dingen waar jullie tussen moeten (vaak gaan ze dan zelf mee denken en hebben ze ook iets om te denken/uitdaging). Balkjes/cavalettis lopen is ook een goede voor de bovenlijn te doen laten aansterken

Een revalidatiestal is ook niet heiligmakend, ook daar gaat een paard wel eens uit zijn dak (ok mss dan op een betere bodem en de mensen zijn mss iets handiger)
Als je wilt longeren, hou ze dan in een kortere cirkel rond u. Wordt ze te druk, onmiddellijk terug naar stap (dat exploderen is soms ook wel grenzen opzoeken, gebrek aan leiderschap)

De ideeën van handpaard, fiets en lopen, op zich leuk. Zelf zou ik dat riskanter vinden als je dat zelf nog niet gedaan hebt en dat gaat oefenen met een paard dat moet revalideren. (krijg dan spontaan worstcase scenario's/bloopers voor ogen :') )
Zou het al spannend genoeg vinden met mijn gezonde paarden. Plus ook daar speelt leiderschap een grote rol en op de openbare weg komen er dan nog heel andere zaken bij kijken.

Het komt voor mij een beetje over alsof je niet echt wil revalideren of je situatie nu gebruikt als excuus. Dat kan en mag ook, dan laat je het paard nog even staan tot het beter weer wordt en de bodem er beter bijligt. Jouw paard, jouw beslissingen. Maar als je wilt dat het lukt, begint alles met er zelf 100% in te geloven en er voor te gaan.
Aquatherapie is ook gebasseerd op weerstand (ook in de ideale situatie iets gecontroleerder, maar heb er ook eentje gehad die het altijd een feestje vond := )
En als je echt vindt dat de accommodatie te wensen overlaat, ja dan moet je dat mss aanpakken. Want als ze wel weer gereden mag worden, veranderen die condities niet (er zal altijd terug een winter aankomen, of veel regen of mss juist weer te droog en hard), ook niet voor een gezond paard

Lucy0507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 17:58

Ik snap wat je bedoeld en misschien is het ook wel een beetje zo, dat ik op dit moment er niet 100% in sta, dit ook om andere gezondheidsredenen. Verder heeft ze op buiten met longeren bijna elke keer hetzelfde onrustige gedrag gehad.

bulck schreef:
Lucy0507 schreef:

Maar ze heeft kissing spines, toch geen peesblessures? Dus zwaar is een relatief begrip, ze staat toch ook heel de dag op de wei, dus met het natte weer liggen die er ook allicht zwaar, modderig, glad bij. En op de wei zal ze ook wel eens uit haar dak gaan.
Je mag revalideren, dus de acute fase is voorbij. Dat ze eens ff energie kwijt wil, zal echt niet alles teniet doen (en anders zal de revalidatie ook geen succes worden)
Uiteraard is het niet geheel wenselijk en snap wel dat je bezorgd bent, maar bon als je er wel terug op mag, dan is het toch ook op die bodem en met jouw erop wordt het sws zwaarder, los van de kwaliteit van de bak.

Ik zou met dat paard eerst werken aan de hand. Halthouden, achteruit, stappen en daarbij lijntjes zoals je ook zal doen als je erop zit lopen (cirkels, gebroken lijnen, diagnoaal etc) (ineens ook goeie cardio)
Je kan het mss leuker maken door pionnen te zetten, of dingen waar jullie tussen moeten (vaak gaan ze dan zelf mee denken en hebben ze ook iets om te denken/uitdaging). Balkjes/cavalettis lopen is ook een goede voor de bovenlijn te doen laten aansterken

Een revalidatiestal is ook niet heiligmakend, ook daar gaat een paard wel eens uit zijn dak (ok mss dan op een betere bodem en de mensen zijn mss iets handiger)
Als je wilt longeren, hou ze dan in een kortere cirkel rond u. Wordt ze te druk, onmiddellijk terug naar stap (dat exploderen is soms ook wel grenzen opzoeken, gebrek aan leiderschap)

De ideeën van handpaard, fiets en lopen, op zich leuk. Zelf zou ik dat riskanter vinden als je dat zelf nog niet gedaan hebt en dat gaat oefenen met een paard dat moet revalideren. (krijg dan spontaan worstcase scenario's/bloopers voor ogen :') )
Zou het al spannend genoeg vinden met mijn gezonde paarden. Plus ook daar speelt leiderschap een grote rol en op de openbare weg komen er dan nog heel andere zaken bij kijken.

Het komt voor mij een beetje over alsof je niet echt wil revalideren of je situatie nu gebruikt als excuus. Dat kan en mag ook, dan laat je het paard nog even staan tot het beter weer wordt en de bodem er beter bijligt. Jouw paard, jouw beslissingen. Maar als je wilt dat het lukt, begint alles met er zelf 100% in te geloven en er voor te gaan.
Aquatherapie is ook gebasseerd op weerstand (ook in de ideale situatie iets gecontroleerder, maar heb er ook eentje gehad die het altijd een feestje vond := )
En als je echt vindt dat de accommodatie te wensen overlaat, ja dan moet je dat mss aanpakken. Want als ze wel weer gereden mag worden, veranderen die condities niet (er zal altijd terug een winter aankomen, of veel regen of mss juist weer te droog en hard), ook niet voor een gezond paard

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:14

Lucy0507 schreef:
Popstra schreef:

Dit was een Biphosphonaat infuus, als het aanslaat zal ze dit 1x per jaar moeten hebben.

Ah o.k een tildren infuus o.i.d

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:56

Ik zou adviseren om met dit paard aan de hand te gaan werken. Zo is er een mooie afwisseling tussen oefeningen voor souplesse, rechtgerichtheid en ontspanning.
Is er misschien een locatie in de buurt waar je tegen betaling de accomodatie (rijbaan of longeerkraal) mag gebruiken ?