Compacte trailer gezocht voor pony's...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Compacte trailer gezocht voor pony's...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 10:00

Ik ben op zoek naar een trailer voor mijn pony's. Grootste zit rond de 1:40.
Ik zie veel trailers die echt enorm groot zijn en berekend op paarden, ik zoek dus naar een iets handzamer model. Hij komt hier voor het huis te staan, dus naast niet vreselijk groot is een klein beetje fraai ook wel leuk....
Alu bodem ook fijn.

Heeft iemand tips betreffende merken en kenmerken waarop ik kan zoeken? Ik kom vooral dus veel 2-paards trailers tegen, zijn er gewoon minder 1,5 paards trailers?

Hellup... iets met bomen en bos....

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Compacte trailer gezocht voor pony's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:30

Ik verplaats dit topic naar Vraag maar raak.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:38

Als ik bij ons op stal kijk: oudere trailers zijn over het algemeen kleiner. Dus een oudere trailer en er dan een nieuwe (alu) bodem in laten leggen misschien?
En 1,5 paards zijn er volgens mij genoeg, ik heb niet het idee dat er meer tweepaards trailers zijn op de gemiddelde pensionstal eigenlijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:50

Volgens mij verkoop echt ieder trailermerk zowel 1- als 2-paards trailers.

Het zou wel kunnen dan anderhalfpaards weinig 2e hands wordt aangeboden, omdat een anderhalfpaards vaak nog zonder E getrokken kan worden en er dus meer vraag naar is en ze vaker via-via verkocht worden.

Verder zit je gewoon vast aan redelijk standaardmaten voor trailers. Binnenhoogte is vrijwel nooit lager dan 2.30, en breedte van een anderhalfpaards is altijd zo'n beetje 1.20 en een 2-paards 1.60.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 11:33

1,5 paards trailers zijn gewilder omdat ze lichter zijn. Die staan dus minder lang te koop en dealers hebben vaak een lijst met belangstellenden, dus zodra er eentje binnenkomt zijn ze heel snel al weer weg.

Oudere trailers zijn inderdaad lager, maar dan moet je al in de range 10+ jaar kijken, daarna zijn ze minimaal 10cm hoger geworden en ook vaak breder.

Volgens mij zijn er wel merken die kleinere trailers maken zoals HATI. Maar dan zit je echt in een niche.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 11:48

Ik wist niet dat er een grotere run is op 1,5 paards trailers. Dat zal vanwege het argument zijn dat Ibbel benoemt?
Ik heb E, dus een grotere trailer kan.... maar is een beetje onzinnig met kleine pony's.

Ik ga me dan ook maar op nieuw oriënteren, kijken wat daar voorhanden is.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 11:51

Hoeveel pony’s wil je tegelijk vervoeren? Bij 2 zit je al snel aan een 2-paards vast. Hoewel wij “vroeger” (als in: jaren ‘90) thuis 2 D-pony’s in een anderhalfpaards trailer met tussenschot vervoerden.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 11:59

Hati heeft een klein vee/pony trailer in het assortiment volgensmij. Misschien dat je met de zoekterm klein vee trailer ook meerdere opties krijgt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:02

Officieel mag je geen paarden in veetrailers vervoeren. De goedkeuring is specifiek voor het type dier dat je vervoert. Oa vanwege soortspecifieke ventilatie-eisen. Heel vroeger stond dat zelfs expliciet op het kentekenbewijs vermeld: 'ingericht voor het vervoer van paarden'.
Nu zit dat versleuteld in de type-goedkeuring.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:24

Naast dat voor 1,5 paards soms geen E rijbewijs nodig is mogen ze ook door lichtere auto's getrokken worden en zit je niet aan een duurdere (brandstof, wegenbelasting, aanschaf) trekauto vast.

Maar 2 pony's van 1,40 gaan niet in een 1,5 paard trailer passen, kleintjes misschien wel, maar dit is al een behoorlijke maat.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:25

Ik heb precies zo'n kleinere trailer staan, maar wel echt een oudje. Super degelijk nog, opnieuw opgebouwd uit betonplex geloof ik. Dus geen alu bodem. Hij staat te koop, maar de animo is matig :+ Het gaat om een Henra TK13 1.5 paards

Ik gebruikte hem voor mijn pony van 1m48, maar heb er ook eens een Fries van 1m65 in gehad. Dat paste net :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 00:01

Ibbel schreef:
Officieel mag je geen paarden in veetrailers vervoeren. De goedkeuring is specifiek voor het type dier dat je vervoert. Oa vanwege soortspecifieke ventilatie-eisen. Heel vroeger stond dat zelfs expliciet op het kentekenbewijs vermeld: 'ingericht voor het vervoer van paarden'.
Nu zit dat versleuteld in de type-goedkeuring.

Nope. Particulier is er helemaal niets meer geregeld.
Het is volledig je eigen verantwoordelijkheid of het verstandig is hoe je je paard vervoert.

Sterker nog, je kunt gewoon je kwart-tarief krijgen op je paardenauto als je met foto's aantoont dat het aannemelijk is dat de auto geschikt is voor paardenvervoer.

Dus ja, die veetrailer mag en kan gewoon. In de IJsco-wereld is dat soort van de standaard oplossing. Ik ken ze bij bosjes met zulke trailers.