Ik weet niet of mijn topic hier goed staat, excuus als dit zo is.
Het zit zo, mijn pony is altijd van de manege geweest waar ik reed. Nu is ze sinds 2020 van mij en heb ik nog altijd heel veel plezier van haar. Nu heeft mijn pony wel wat ‘probleempjes’ waar ik mijn vraagtekens bij zet. Er is al onderzocht of het niet van pijn of iets dergelijks komt en dit was niet het geval. Vandaar dat ik benieuwd ben naar waar ze vandaan komt etc.
De enige informatie die ik heb is dat ze van ene Stijn de Visscher is geweest in 2008, de vorige eigenaar is niet bekend (ze is op 1 januari 2004 geboren volgens haar paspoort). Valt hier iets meer over te weten?
StalNollie
Geplaatst: 25-02-25 22:38
Stuur even foto eerst blz paspoort door. Stijn vischer is een zeer grote handelaar. Hij loopt met buitenlandse klant rond op markten en streept ze daar af
Earth
Geplaatst: 25-02-25 22:53
Ik vraag me af of iemand van 2008 nog nuttige informatie kan geven, zeker zo'n handelaar die tientallen pony's per jaar ziet. Ik denk dat het meer focussen is op hoe je haar kunt helpen. Vaak zie je dat als mensen de historie van een dier weten, dat ze hier dan (onbewust) naar gaan handelen en de pony anders behandelen. Maar dat komt lang niet altijd ten goede.
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Geplaatst: 26-02-25 04:31
Is het niet iets wat op de manege is ontstaan als ze daar al lang heeft gestaan? Niet elk paard word daar beter van.
De pony is van 2004, dus is nu rond de 21 jaar oud. Het kan ook gewoon zo zijn dat de pony wat stijver wordt door de leeftijd. Dat merk ik helaas soms ook aan mijn bijna 22 jarige. Je kunt er alles nog mee hoor, inclusief gewoon hoog springen. Maar in galop heeft mijn paard zeker linksom minder sprong dan vroeger. En dat is gewoon de leeftijd helaas. Vaak is gewoon in beweging houden het beste bij zulke dieren.
bulck
Geplaatst: 26-02-25 11:20
En wat wil je dan juist weten. Je hebt de pony zelf al quasi 5 jaar, dus ff rekenen is ze effectief bij jou gekomen wanneer ze vaak wel wat achteruit beginnen te gaan (15-16jaar), of over de echte top zeg maar. Een fokker/eigenaar van 2004-2008 kan niet weten wat er ruim 20 jaar later aan een dier mankeert. De manege zal allicht meer weten, als er echt onderliggende zaken zijn.
Maar eerlijk, wss is het gewoon wat artrose, stijfheid. Dus zorgen dat de pony voldoende blijft bewegen en raad vragen bij de dierenarts. 21 hoeft echt nog niet afgeschreven te zijn. Cushing komt ook vaak voor bij paarden die ouder worden en kan allerlei klachten geven, van zaken die je amper opmerkt tot echt symptomen die het leven in de weg komen te staan.