Op welke leeftijd te paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RubenT

Op welke leeftijd te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 11:50

Goedemiddag.
Mijn vraag is meer voor trainers - op welke leeftijd moet je beginnen je kind op een paard te zetten in het kader van trainingslessen?
En wat zijn de reguliere lessen (niet een wandeling of een rondje op het paard in de bak) voor heel jonge kinderen (3-4 jaar)?

Qimm

Re: Op welke leeftijd te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:53

Met het oog op de gezondheid van hun heupen zou ik echt rijden nog wat langer uitstellen dan 3-4 jaar...

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:53

Je moet je kind nergens op zetten...
Wellicht is de meest verstandigste optie je kind. "op een paard te zetten" op het moment dat hij / zij paarden leuk vindt.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:57

Mijn dochter mag nadat ze haar a-b zwemdiploma gehaald heeft zelf uitkiezen welke sport ze wil gaan doen.
Zij heeft gezegd dat ze dan wil gaan paardrijden, dus waarschijnlijk is zij 6,5 jaar als ze hiermee begint.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:04

Bij de stal waar ik vroeger werkte hadden we de regel dat ze vanaf 5 jaar mochten komen rijden, niet eerder, ook geen rondje.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:13

Anky van Grunsven begon met rijden op zesjarige leeftijd. Dus dat zou vroeg genoeg moeten zijn voor goud op de Olympische spelen :+

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:17

Lieser schreef:
Anky van Grunsven begon met rijden op zesjarige leeftijd. Dus dat zou vroeg genoeg moeten zijn voor goud op de Olympische spelen :+

Edward Gal pas op zijn veertiende :+ Welliswaar geen goud, maar toch een eind in de richting.

Met 3/4 jaar zijn ze nog wel erg jong en vinden ze het vaak maar voor een kwartiertje leuk. Je bent, tenzij je een eigen pony hebt, ook afhankelijk van de minimale leeftijd op de manege. Hier was dat 7/8 jaar. Zelf ben ik na mijn zwemdiploma's begonnen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:18

Gho veel hangt af van je kind.
Echt rijden doen ze op de leeftijd van 3-4 niet.
Zelf ben ik begonnen toen ik 4 was, maar dat was gewenning en eigenlijk wat rondhobbelen/spelen (cowboy en indiaantje :+ )
Ben wel op les gegaan toen ik 6-7 jaar oud was, maar was zeker nog niet de meest fanatieke toen binnen ons gezin. Terwijl ik wel graag bij de paarden was, maar deed toch liever voetballen, kampen bouwen en eigenlijk gewoon bruut doen :D :')

Op mijn 13e is dat omgeslagen en heb ik de microbe pas echt gekregen en toen wilde ik het ook echt. Ik denk persoonlijk dat dat het belangrijkste is. Uiteraard spelen groei en ontwikkeling in bijvoorbeeld motoriek ook mee.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:28

Ik ben op mijn 4e begonnen met paardrijden omdat mijn zus dat ook deed :D. Nooit meer gestopt! En nee, ik heb geen misvormde heupen of ledematen _O-

Vooral pas doen wanneer het kind er zelf ook daadwerkelijk interesse in heeft.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:34

Tazzey schreef:
Bij de stal waar ik vroeger werkte hadden we de regel dat ze vanaf 5 jaar mochten komen rijden, niet eerder, ook geen rondje.

Bij ons 6,5 a 7

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:41

Eerst zwemdiploma, dan pas paardrijden, mits kind dat zelf wil.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:48

Euh, je kind moet toch helemaal niks?

Waar ik leerde rijden was de regel dat ze met 6 jaar mochten beginnen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:55

Training voor zo'n jong kind? Moeten ze er niet eerst een beetje plezier aan hebben? :o
De manege waar ik ben begonnen kon je pas terecht vanaf 7 volgens mij, in verband met de heupen zoals eerder werd genoemd.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:59

Je bent eigenlijk al te laat zelfs, als je kind nu 3/4 jaar is. De meeste beginnen in een mandje, achter het zadel, op de kont van het paard. Zo kunnen ze alvast een ritmegevoel voor de verschillende gangen ontwikkelen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:07

Eeh, dit is cynisch bedoeld hoop ik?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:11

Kidde schreef:
Edward Gal pas op zijn veertiende :+ Welliswaar geen goud, maar toch een eind in de richting.

Ja zie je wel, 14 is duidelijk te laat.
:D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:14

Nja kijk je kunt ze wel op jonge leeftijd op een pony zetten, maar kids van die leeftijd hebben een tijdspanne van 0,0 en motorisch gezien zijn ze nog niet heel handig. Dat komt pas als ze 6 zijn denk ik. Ik geef nu ook een meisje van 7 les en haar zusje rijdt soms ook. Maar die vind het na 5 minuten wel prima en is motorisch gezien nog niet zo subtiel.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:30

Earth schreef:
Nja kijk je kunt ze wel op jonge leeftijd op een pony zetten, maar kids van die leeftijd hebben een tijdspanne van 0,0 en motorisch gezien zijn ze nog niet heel handig. Dat komt pas als ze 6 zijn denk ik. Ik geef nu ook een meisje van 7 les en haar zusje rijdt soms ook. Maar die vind het na 5 minuten wel prima en is motorisch gezien nog niet zo subtiel.

Mee eens. Kennis van mij geeft les aan jonge kinderen (vanaf 4/5 jaar) en dat is wat stappen, spelletjes doen en draven als ze het durven (vaker niet dan wel). Echt rijden/trainen kun je het niet noemen. Ik zou wachten tot ze wat ouder zijn, ze missen er echt niks aan als ze later beginnen. Het is geen turnen of iets dergelijks :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:39

Moet? Trainingslessen?

Dit is toch niet serieus hoop ik.

Kijk een rondje op de pony die er toch staat als het kind dat leuk vind, waarom niet.
En als het fanatiek kindje is kun je wat leren sturen. Dat is wel de enige training die met de concentratieboog van een goudvis wel te doen is.
Verder hou het speels als het kind een pony leuk vind, geen moeten dus maar graag willen.
Als je gaat wandelen kind op de pony mee, gezellig. Dat soort dingen.

En dan rond de leeftijd van 7, daar waar ze op school ook voortaan leren op te letten en wat langer te concentreren zou ik pas aan les denken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:45

Earth schreef:

Mijn dochter was 4 jaar toen ze zo'n beetje begon met korte lesjes prive. Met 5 jaar op kinderlesjes van een half uurtje. Met 6 jaar heb ik haar 2 x per week les, zodat ze wat sneller stabiliteit op een paard ontwikkelde.
Ponyrijden natuurlijk alleen maar als het kind graag zelf wil.
Het slecht-voor-de-ontwikkeling-heupen verhaal is complete onzin overigens.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:59

Zodra ze kunnen zitten kan je ze al meenemen voorop. Maar verder zou ik het laten afhangen van het kind zelf. Eén keer op een Shetlander zitten kan geen kwaad hoor. Echt serieus rijden is meestal pas vanaf 5-6 jaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:06

Suzanne F. schreef:
Zodra ze kunnen zitten kan je ze al meenemen voorop. Maar verder zou ik het laten afhangen van het kind zelf. Eén keer op een Shetlander zitten kan geen kwaad hoor. Echt serieus rijden is meestal pas vanaf 5-6 jaar.

Vanaf een jaar of 8, 9 wordt het pas "serieus".

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:13

Het verhaal dat het slecht is voor heupen of bekken als je jong te paard gaat, schijnt onzin te zijn.
Ik ben begonnen vlak voor mijn 4e verjaardag maar dat was gewoon thuis, we hadden paarden en voor de kinderen stonden er shetlanders en later grotere pony’s.
Maar voor lesjes moet een kind wel in staat zijn te luisteren en opdrachten opvolgen.
Maar spelenderwijs kan al heel veel, zeker als je ze thuis hebt staan.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:15

Ik mocht pas met 8 jaar beginnen met lessen. Daarvoor mocht ik helpen met kleine klusjes op stal en af en toe een rondje stappen op een shet of, het ultieme!; uitstappen op de oude, brave kwpner (1.70 hoog)van mijn tante. In mijn ogen reed ik dus al paard toen ik een jaar of zes was

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:31

Ik geef les aan beginnende ruiter op de manege.
Hier mogen ze pas vanaf hun 7e beginnen. Soms heb je er kinderen bij zitten waarvoor het een goed moment is, maar ik kom genoeg kinderen tegen die we na een jaar terug laten komen omdat ze bijvoorbeeld nog te veel dromen, motoriek nog niet helemaal ontwikkeld, ze het niet kunnen verwerken, fysiek niet in staat, geen gevoel, bang, etc.

Het ligt echt aan het kind, maar ik zou 7 als een begin inschatten. Op die leeftijd ben ik ook begonnen.
Natuurlijk een keertje op stappen is heel anders dan echt een keer te lessen, dan zou ik het doen wanneer je kind het leuk vindt.