Trailers auto trekgewicht 1800

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sentir

Berichten: 660
Geregistreerd: 15-03-24

Trailers auto trekgewicht 1800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 09:19

Tot zover gezocht kom ik uit dat een auto met een max trekgewicht van 1800 eigenlijk maar een trailer mag trekken voor 1.5 paard.

Want hoe lichter de trailer, en geen 4x4 is het gewoon gevaarlijk toch?

(Vraag is voor iemand die ik ken die een 2paards trailer zoekt voor zo een auto :') )

Belgische normen, BE rijbewijs.

carika
Berichten: 1979
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:29

Sentir schreef:
Tot zover gezocht kom ik uit dat een auto met een max trekgewicht van 1800 eigenlijk maar een trailer mag trekken voor 1.5 paard.

Want hoe lichter de trailer, en geen 4x4 is het gewoon gevaarlijk toch?

(Vraag is voor iemand die ik ken die een 2paards trailer zoekt voor zo een auto :') )

Belgische normen, BE rijbewijs.


Als je BE hebt is het met name belangrijk om te kijken wat je daadwerkelijk gewicht is. Dus wat wil je laden. Heb je een pony van 400 kg in een 2 paards trailer dan is er niks aan de hand.
Heb je 2 belgen in een 2 paards trailer dan is 1.800 kg te weinig.
Je kunt het beste langs een weegbrug met geladen trailer.

Ibbel

Berichten: 51261
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:45

Als een auto 1800 kg mag trekken, mag en kan je daar 1800 kg achter hangen. Simpelere is het niet te maken.

Of je ook 10% en hoger hellingen in de Ardennen moet willen rijden, is vers 2, maar met name in Duitsland zijn wel tests te vinden waarbij ze ook dát testen. De ene auto die 1800 kg mag trekken is de andere niet als het op hellingen aankomt. Maximaal koppel bij een laag toerental is over het algemeen wel aan te bevelen als je veel de bergen in zou willen.

Een 2-paardstrailer weegt leeg meestal rond de 900 kg, dan betekent dat je 2 kleine paarden van 450 kg per stuk kunt laden. Of 1 groot paard van 600 kg plus een C-pony van 300. Of maak alle combi's maar die je kunt bedenken.

Waar je wel ook op moet letten is maximale kogeldruk. Die is bij 2-paardstrailers eigenlijk altijd 100 kg, en veel auto's (in de range 1600-1800 kg trekgewicht) zitten op 75 kg. Dat hoeft overigens ook geen probleem te zijn, maar gooi dan niet 2 westernzadels van 20 kg per stuk in de zadelkamer - dat helpt niet mee om je kogeldruk onder die 100 kg te houden :D

amyz

Berichten: 7045
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Trailers auto trekgewicht 1800

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:50

Mijn auto, 2004 suzuki grand vitara, mag 1850kg trekken en doet dat met verve. Beste trekauto die ik ooit heb gehad _/-\o_ en z'n voorgangers zaten ook dikke diesels tussen

Heb afgelopen najaar, vol beladen, nog een klapband gehad op de snelweg en het hele spul eigenlijk probleemloos op de vluchtstrook stil kunnen zetten, dat zegt denk ik toch iig wel iéts over de veiligheid van de combinatie :)

Duhelo

Berichten: 29579
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:20

Sentir schreef:
Tot zover gezocht kom ik uit dat een auto met een max trekgewicht van 1800 eigenlijk maar een trailer mag trekken voor 1.5 paard.

Want hoe lichter de trailer, en geen 4x4 is het gewoon gevaarlijk toch?

(Vraag is voor iemand die ik ken die een 2paards trailer zoekt voor zo een auto :') )

Belgische normen, BE rijbewijs.

Je mag gewoon 1800 kilo trekken, of dat nu een twee paards is met twee paarden, een paard, of een anderhalfpaardstrailer is. Zolang je niet boven de 1800 kilo gaat is dat prima.

BE rijbewijs kijken ze ook naar het daadwerkelijke gewicht. Je kan dus prima een 2 paardstrailer van 1000 kilo leeg, met 1 trekpaard van 800 kilo trekken (ook al heeft de trailer een mtm van 2700 kilo bijvoorbeeld). Zolang je daadwerkelijk gewicht niet boven de 1800 kilo gaat is dat geen probleem.

4x4 is zeker geen must. Ik heb een renault trafic en die trekt prima 2000 kilo, ook als de situaties niet ideaal zijn. Enkel in nat gras / modder raak ik in de knoei.
We hebben ook een iveco daily, achtertrekker, die mag 3500 kilo trekken, rijdt super, maar achterwiel aandrijving en heeft in de modder nog meer problemen.

Onze ford ranger geweest was 4x4 en die had nergens problemen, topauto, maar minder handig met materiaal en duur in onderhoud.

Dus je kan idd naar een SUVgaan met 4x4, of eerder kijken naar een busje zoals een renault trafic, zeker als je een btw nr voor bijberoep kan aanvragen kosten die lichte vrachts geen drol in onderhoud.

Als dat een antwoord geeft op je vraag tenminste, want je vraag is niet helemaal duidelijk.

Ibbel

Berichten: 51261
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Trailers auto trekgewicht 1800

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:28

Ik had - zie ik nu - de vraag ook niet helemaal goed gelezen/begrepen :D

Iemand hééft de auto al, en zoekt een 2-paardstrailer.
Dan kan diegene het beste zoeken naar een trailer met een laag leeg gewicht, zodat je het maximale aan laadvermogen over houdt.

En laat 'm de trailer voor aanschaf ook leeg wegen op een weegbrug, trailers wegen op papier altijd minder dan in werkelijkheid.

germie

Berichten: 29058
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Gericht op het zuidoosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:30

1800kg is 1800kg, dus of dat nu 1 paard of 5 ponies zijn, het gaat om wat je achter die auto hangt als trekhaaklast. Stel dat de trailer leeg 500 kg weegt, dan mag je 1300kg in de trailer doen en dan nog trekken. Het maakt niet uit of het 1300kg bakstenen zijn of 1300kg paard.

Vaak zit je met een 2 paardstrailer op 2000kg, dus een 550-600kg trailer en de rest is voor de 2 paarden.
Ik heb een tijd een Golf gehad die 1300kg mocht trekken en daar hing ik mijn trailer met mijn paard er in achter. Dan bleef ik net onder de 1300kg. De trailer mocht beladen worden tot 1500kg overigens.

Ibbel

Berichten: 51261
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:36

germie schreef:
<knip>...dus een 550-600kg trailer en de rest is voor de 2 paarden.


Er bestaan geen 2-paardstrailers die leeg 550-600 kg wegen.
Zelfs de oude Heja 2-paards zonder zadelkamer van 30 jaar geleden woog leeg op papier 650, maar in werkelijkheid op de weegbrug 750.

2-paardstrailers wegen vanaf 800 kg (op papier).
Cheval Liberté zegt 750 op papier, maar is gewogen ook gewoon 820.
Ga je naar Böckmann of Ifor Williams, zit je aan de 1000 kg leeg gewicht voor een 2-paards..

Duhelo

Berichten: 29579
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:38

Als de trailer het vraagstuk is kan je inderdaad gewoon kiezen welk eentje je neemt. Bepaal eerst welk gewicht paarden je wil vervoeren (WEGEN! die meetlinten zijn niét accuraat) en zoek daar je trailer op. Laat die met accesoires ook wegen, vaak is het tussenschot etc niet meegewogen in het leeggewicht. 50 kilo per paard verkeerd geschat en 50 kilo voor het tussenschot en je zit er zo 150 kilo over.

Ifor williams is over het algemeen zwaarder, cheval liberté en humbaur zijn dan vaak wat lichter.

germie

Berichten: 29058
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Gericht op het zuidoosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:52

Ibbel schreef:
germie schreef:
<knip>...dus een 550-600kg trailer en de rest is voor de 2 paarden.


Er bestaan geen 2-paardstrailers die leeg 550-600 kg wegen.
Zelfs de oude Heja 2-paards zonder zadelkamer van 30 jaar geleden woog leeg op papier 650, maar in werkelijkheid op de weegbrug 750.

2-paardstrailers wegen vanaf 800 kg (op papier).
Cheval Liberté zegt 750 op papier, maar is gewogen ook gewoon 820.
Ga je naar Böckmann of Ifor Williams, zit je aan de 1000 kg leeg gewicht voor een 2-paards..

Ik weet zeker dat Hotra trailers had voor 2 paarden met een ledig gewicht van 550kg, want daar heb ik toen naar gekeken toen ik een trailer zocht en mijn auto 1300kg kon trekken. Mijn paard stond dan lekker ruim zonder tussenschot. Maar het is uiteindelijk een 1.5 paards Hotra (gewicht 520kg) geworden omdat ik al tijdens de orientatie mensen kreeg die vonden dat ik hen dan wel mee kon nemen samen met mijn paard, ook al mocht mijn auto dat niet trekken. Dus ik heb toen gezegd van nee, ik koop een trailer voor mezelf en heb dus gezorgd dat die discussie voorbij was.
Dus er zijn wel lichtere 2 paardstrailers.

De xxtrail jade is 650 kg als 2 paards uitvoering. Het is dus echt niet vanaf 800kg. Het klopt wel dat het gewicht op papier soms wat lager is, want als je een zadelkamer of trapbescherming er in laat plaatsen neemt het gewicht natuurlijk toe.

Ibbel

Berichten: 51261
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Trailers auto trekgewicht 1800

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:57

Hotra maakt geen paardentrailers meer.

germie

Berichten: 29058
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Gericht op het zuidoosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:00

Ibbel schreef:
Hotra maakt geen paardentrailers meer.

Maar ze zijn er nog wel. En ook XXtrail heeft dus 2 paards trailers onder de 700kg. Het is dus niet vanaf 800.

DuoPenotti

Berichten: 40353
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:05


Ibbel

Berichten: 51261
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:19

Ja, en dan blijkt-ie op de weegbrug 850 te wegen.

Moraal van het verhaal: altijd wegen, want anders reken je jezelf rijk.

En een wild goose chase aanraden om op zoek te gaan naar 30 jaar oud zevende handsje die misschien gewogen wel die 750 kg weegt heeft imo niet zo heel veel zin.

Er van uit gaan dat een recente tweedehands of een nieuwe 2-paards leeg ergens tussen de 800 en 900 kg weegt is veel realistischer.

Heb je 2 D-ponies van 400 kg/stuk kan dat je dus prima trekken met een auto die 1800 mag trekken.
Heb je 2 BWP-ers van 650 kg per stuk ga je het nooit redden en dan komt die zware auto die 2500 kg of meer mag trekken (mét bijpassende trailer met een MTM van 2500 kg!) wél om de hoek kijken (4x4 of niet)

DuoPenotti

Berichten: 40353
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:26

Ik ben het met je eens hoor dat als je 2 paarden hebt het niet gaat lukken.

Maar zwaarder is toch echt vaak als er een hoop zooi extra opgemaakt word. Zoals grote zadelkamers enz.
Zo'n kale klopt vaak toch wel redelijk.

En ja natuurlijk kun je er mee naar de weegbrug.

Ibbel

Berichten: 51261
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Trailers auto trekgewicht 1800

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:35

Er is een keer een topic geopend met de vraag: wat woog jouw trailer op de weegbrug, en die resultaten waren schokkend.

Er wordt (of in ieder geval werd) leeg gewogen zonder tussenschot, zonder zadelkamer, zonder reservewiel, zonder neus-/steunwiel en ik weet in het geval van Heja (rechtstreeks uit de mond van Henk himself) zelfs zonder verzorgingsdeurtje en zonder gietvloer. En dan krijg je zonder echt gek te doen echt wel 100 kg verschil.

DuoPenotti

Berichten: 40353
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Trailers auto trekgewicht 1800

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:37

Ja maar is dat nog?
Ik heb echt het idee dat dit een ding was van 30 jaar terug.

Zou eigenlijk wel mooi zijn, nu weer zo'n topic met de trailers van nu :j

Ibbel

Berichten: 51261
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:41

Zonder gietvloer/rubbermatten, trapbescherming en tussenschot is nog steeds de norm. Net als zonder zadelkamer en reservewiel, want dat zijn opties.
En de types met zadelkamer worden in ieder geval bij veel merken geadverteerd met hetzelfde gewicht als zonder zadelkamer, wat al niet klopt.

Dat topic was overigens vrij recent, jaar of 5 geleden, schat ik? Zat bij een Ifor even uit mijn hoofd 200 kg verschil tussen 'papier' en werkelijkheid.

Ibbel

Berichten: 51261
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:53


criollo_yess

Berichten: 1203
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:00

Ibbel schreef:
germie schreef:
<knip>...dus een 550-600kg trailer en de rest is voor de 2 paarden.


Er bestaan geen 2-paardstrailers die leeg 550-600 kg wegen.
Zelfs de oude Heja 2-paards zonder zadelkamer van 30 jaar geleden woog leeg op papier 650, maar in werkelijkheid op de weegbrug 750.

2-paardstrailers wegen vanaf 800 kg (op papier).
Cheval Liberté zegt 750 op papier, maar is gewogen ook gewoon 820.
Ga je naar Böckmann of Ifor Williams, zit je aan de 1000 kg leeg gewicht voor een 2-paards..


Mijn Ifor 2 paards is op papier 980, maar weegbrug gaf 940 inclusief schotten en er hing ook nog een hooinet in. Verbaasde me wel, maar weet dan idd wel waar ik aan toe ben. Dus kennelijk kan het ook lichter uitvallen op de weegbrug.

Chantalla

Berichten: 1564
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Trailers auto trekgewicht 1800

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:12

Een tweepaards Bonilla weegt (op papier) 600kg, dus ze zijn er zeker wel. Ik heb zelf de 1,5 van 500kg. Dealer heeft ze oo de weegbrug gehad en zegt dat de gewichten kloppen, zelf nog nooit gedaan.

Ibbel

Berichten: 51261
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Trailers auto trekgewicht 1800

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:07

Nou woog mijn dubbelasser aanhangwagen met een MTM van 2000 kg leeg al bijna 500 kg, en mijn huidige kipper tegen de 600 kg, dus no way dat ik mijn paard in een trailer zou willen zetten die leeg maar 600 kg weegt :))

Ik zou maar eens zelf gaan wegen :j. En hopelijk heb je een paar honderd kilo over qua trekvermogen.

Vergeet niet dat je onverzekerd rondrijdt als je overbeladen of overbelast bent...

Kelly_Taco

Berichten: 6774
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:17

Ik rij met een Ford Kuga (1800kg) met een Bockmann Eco 2 paardstrailer.
Ik heb hem voor de zekerheid gewogen maar ik kom met hooinet etc op 600kg.
Betekend dat ik nog 1200kg paard mag laden en mijn spullen (zadel etc) in de kofferbak van de auto moet leggen als ik er 2 in heb.
Mijn eigen paard weegt 530kg dus als ik nog een paard meeneem hou ik altijd aan niet zwaarder dan 600kg
Nu ga ik voornamelijk met 1 paard weg en dan kan alles gewoon in de trailer.
Laatst bijgewerkt door Kelly_Taco op 17-02-25 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 15508
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:19

Je mag wel minder dan 10% overbeladen. Maar dat stelt niet veel voor qua kilo's

Ik heb een 2 paards trailer (910 kilo op papier, westfalia) achter een volvo s60, uit m'n hoofd mag die 1600 kilo trekken. Het kan net met 1 paard en een veulentje

Awd , 4x4, is echt niet noodzakelijk of veiliger. Deze volvo trekt er mee weg alsof het niks is. Je voelt hem ook niet achter de auto
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 17-02-25 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Berichten: 9705
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:20

En toevoeging: zijn de regels in België gelijk aan Nederland? Veel van de reacties zijn van Nederlanders. Zou banketstaaf zijn als de regels voor Ts in België net anders zijn