Sponsoring voor trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CapeS

Sponsoring voor trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 21:00

Hallo! Ik ben rond aan het kijken voor een trailer en hoorde van meerdere kennissen dat bijvoorbeeld hun ouders hun bedrijf sponsoring leverden in ruil voor reclame op deze trailer. Dit lijkt mij ook wel tof om te doen, win win voor mijn vader en mij. Maar ik snap het echt niet meer helemaal wat mag en niet, ik ben erachter dat de hele trailer kopen, dus natura sponsoring, niet mag. Maar zou hij bijvoorbeeld 200 euro per maand of wie weet 2000 euro eenmalig kunnen gegeven in ruil voor dat ik weet ik veel 5 jaar met die stickers rondrijd?

Ik dacht het is het proberen iig waard, alvast bedankt!

rien10

Re: Sponsoring voor trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:03

Heeft je vader een eigen bedrijf? Laat zijn bedrijf/boekhouder/adviseur dit uitzoeken.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 21:14

Hij zzp'er inderdaad, enkele werknemers maar. Ik zou inderdaad zijn boekhouder het uit kunnen laten zoeken, maar die komt maar om de zoveel tijd langs en ik wou kijken of ik het zelf kon doen om hun de moeite te besparen :) Het is overigens een it bedrijf.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:18

Ligt eraan, heeft het bedrijf van jouw ouders er zakelijk belang bij? Hebben zij bijvoorbeeld de hippische markt als klant? Anders is het hoogstwaarschijnlijk al gauw een persoonlijke behoefte van een van jouw ouders.

Ik neem aan dat dit een zakelijke transactie moet zijn zodat de belasting teruggevraagd kan worden? Een trailer voor je aanschaffen als sponsoring gaat 'm zeker niet worden (zie ook: https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2014:1746). Een eenmalig bedrag zie ik het fiscale nut niet van in eerlijk gezegd. Wat schieten jouw ouders daarmee op? Een paar honderd euro in het beste geval?

Koop lekker zelf een trailer en laat de zaak van jouw ouders deze op hun kosten bestickeren. Zoek niet de mazen van de wet op voor een beetje geld. De boetes zijn het niet waard.

Edit: als IT-bedrijf geen schijn van kans. Zie het als persoonlijk belang.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:20

xRivaldo schreef:
Ligt eraan, heeft het bedrijf van jouw ouders er zakelijk belang bij? Hebben zij bijvoorbeeld de hippische markt als klant? Anders is het hoogstwaarschijnlijk al gauw een persoonlijke behoefte van een van jouw ouders.

Ik neem aan dat dit een zakelijke transactie moet zijn zodat de belasting teruggevraagd kan worden? Een trailer voor je aanschaffen als sponsoring gaat 'm zeker niet worden (zie ook: https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2014:1746). Een eenmalig bedrag zie ik het fiscale nut niet van in eerlijk gezegd. Wat schieten jouw ouders daarmee op? Een paar honderd euro in het beste geval?

Koop lekker zelf een trailer en laat de zaak van jouw ouders deze op hun kosten bestickeren. Zoek niet de mazen van de wet op voor een beetje geld. De boetes zijn het niet waard.

Edit: als IT-bedrijf geen schijn van kans. Zie het als persoonlijk belang.

Het zal inderdaad onmogelijk zijn om het zakelijke belang aan te tonen. Zie ook dit artikel voor voorbeelden: https://www.ikwordzzper.nl/zzp-kennisba ... ingregels/

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 21:21

Bedankt voor het advies! Het is ook allemaal heel verwarrend, maar als we bijvoorbeeld het lokale voetbalteam sponsoren of een bandje past dat ook niet bij het bedrijf perse? Opzich is gewoon op eigen kosten bestickeren ook mogelijk maar als het anders kan was dat zonde geweest, dus ik dacht ik check het even!

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:29

CapeS schreef:
Bedankt voor het advies! Het is ook allemaal heel verwarrend, maar als we bijvoorbeeld het lokale voetbalteam sponsoren of een bandje past dat ook niet bij het bedrijf perse? Opzich is gewoon op eigen kosten bestickeren ook mogelijk maar als het anders kan was dat zonde geweest, dus ik dacht ik check het even!

Geld moet je niet laten liggen (zeker niet bij de Belastingdienst), dat ben ik met je eens! :D

Het verschil tussen het sponsoren van een lokaal voetbalteam, een band/evenement, etc. is de relatie met jou. Jij hebt een passie/sport, de Belastingdienst en de rechter zullen van oordeel zijn dat hier een persoonlijk belang speelt, namelijk jou als zijnde de dochter en daar jou mee helpen en niet in het belang van het bedrijf. Dat is enkel en alleen fiscaal voordeel op doen.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 21:43

Ahh ja dat is logisch, stom maar snap het wel. Dus een andere meid met n trailer zou wel kunnen, gewoon familie verband maakt het dat je er zelf ook van profiteert.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:47

CapeS schreef:
Dus een andere meid met n trailer zou wel kunnen, gewoon familie verband maakt het dat je er zelf ook van profiteert.

Ook dat niet per se. Sponsoring van een (sub-)topruiter, ja. Sponsoring van de plaatselijke rijvereniging of een wedstrijdrubriek, ja. Maar een 'gewone meid met een trailer' zal altijd wat achter gezocht worden. Dat heeft voor een bedrijf geen meerwaarde, want geen exposure, dús zoekt de belastingdienst er dan wat achter.

Overigens kunnen je ouders jou jaarlijks sowieso belastingvrij een aardig bedrag schenken, dus als het dáár nou om gaat, hoef je het bedrijf er helemaal niet bij de haren bij te slepen. En hoeven er ook geen stickers op die trailer geplakt te worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:56

xRivaldo schreef:
CapeS schreef:

Geld moet je niet laten liggen (zeker niet bij de Belastingdienst), dat ben ik met je eens! :D

Het verschil tussen het sponsoren van een lokaal voetbalteam, een band/evenement, etc. is de relatie met jou. Jij hebt een passie/sport, de Belastingdienst en de rechter zullen van oordeel zijn dat hier een persoonlijk belang speelt, namelijk jou als zijnde de dochter en daar jou mee helpen en niet in het belang van het bedrijf. Dat is enkel en alleen fiscaal voordeel op doen.

Maar wacht even, ik mis hier een punt: Als een IT bedrijf iets doet waar lokale ondernemers van kunnen profiteren door gebruik te maken van de kennis/vaardigheden van het bedrijf, waarom zou je dat niet breeduit op je trailer mogen kalken en ermee op wedstrijden verschijnen waar andere deelnemers (een deel daarvan IS ondernemer) kunnen lezen dat dat bedrijf iets voor ze zou kunnen betekenen.

waarom mag een bedrijf daarvoor geen trailer inzetten (en in bruikleen geven) maar wel betalen voor advertenties in de krant en vaktijdschriften?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 22:14

Bestickering van de trailer zou gewoon onder reclame kosten vallen.
Dat mag je maandelijks een bedrag voor in rekening brengen.
Alleen valt het dan wel onder de kosten van je vader zijn bedrijf en gaat dus van de omzet af.
Hij kan ook de trailer kopen en dan onder reclame kosten zetten, dan hoef je de btw niet te betalen, die krijg je dan terug.
Dat is wat ik weet, of denk te weten haha

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 22:22

Silly1972 schreef:
Bestickering van de trailer zou gewoon onder reclame kosten vallen.
Dat mag je maandelijks een bedrag voor in rekening brengen.
Alleen valt het dan wel onder de kosten van je vader zijn bedrijf en gaat dus van de omzet af.
Hij kan ook de trailer kopen en dan onder reclame kosten zetten, dan hoef je de btw niet te betalen, die krijg je dan terug.
Dat is wat ik weet, of denk te weten haha

Dat kan je niet helemaal verantwoorden als IT bedrijf een trailer. :')
Bij mij op mijn werk zou dit gewoon onder privé kosten komen te vallen. Zeker als je als boekhouder weet wat de privé situatie is.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:19

Nou ja, hier deden ze het verantwoorden op de manier....de trailer is bestickerd met reclame en is dus een rijdende reclame zuil.
En de accountant en zelfs belastingonderzoek hebben daar geen vragen over gesteld.
Je kan het alleen niet in de afschrijvingen boeken.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:13

Dames, hier een gerechtelijke uitspraak van een (in dit geval dan) softwarebedrijf (de papa van) die een paardentrailer zakelijk had aangeschaft: https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2014:1746

De ondernemer (stiefvader) gaf aan: "Belanghebbende stelt dat de paardentrailer om zakelijke motieven is gekocht omdat deze aan beide zijden was voorzien van een logo van de vof, waarmee reclame voor de vof werd gemaakt bij (i) de woning van belanghebbende, (ii) ongeveer twintig concoursen per jaar en (iii) ongeveer veertig instructielessen per jaar (op een manege)."

"Naar het oordeel van het Hof heeft belanghebbende niet aannemelijk gemaakt dat de paardentrailer is gekocht met het oog op de zakelijke belangen van de onderneming van de vof. Hierbij heeft het Hof in aanmerking genomen dat de aankoop van de paardentrailer niet in lijn ligt met de activiteiten van de onderneming, de paardentrailer uitsluitend werd gebruikt voor de dressuursport, die niet als een activiteit van de onderneming is aan te merken, en de paardentrailer werd gebruikt door de stiefdochter van belanghebbende."