Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xRivaldo schreef:Ligt eraan, heeft het bedrijf van jouw ouders er zakelijk belang bij? Hebben zij bijvoorbeeld de hippische markt als klant? Anders is het hoogstwaarschijnlijk al gauw een persoonlijke behoefte van een van jouw ouders.
Ik neem aan dat dit een zakelijke transactie moet zijn zodat de belasting teruggevraagd kan worden? Een trailer voor je aanschaffen als sponsoring gaat 'm zeker niet worden (zie ook: https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2014:1746). Een eenmalig bedrag zie ik het fiscale nut niet van in eerlijk gezegd. Wat schieten jouw ouders daarmee op? Een paar honderd euro in het beste geval?
Koop lekker zelf een trailer en laat de zaak van jouw ouders deze op hun kosten bestickeren. Zoek niet de mazen van de wet op voor een beetje geld. De boetes zijn het niet waard.
Edit: als IT-bedrijf geen schijn van kans. Zie het als persoonlijk belang.
CapeS schreef:Bedankt voor het advies! Het is ook allemaal heel verwarrend, maar als we bijvoorbeeld het lokale voetbalteam sponsoren of een bandje past dat ook niet bij het bedrijf perse? Opzich is gewoon op eigen kosten bestickeren ook mogelijk maar als het anders kan was dat zonde geweest, dus ik dacht ik check het even!
CapeS schreef:Dus een andere meid met n trailer zou wel kunnen, gewoon familie verband maakt het dat je er zelf ook van profiteert.
xRivaldo schreef:CapeS schreef:Bedankt voor het advies! Het is ook allemaal heel verwarrend, maar als we bijvoorbeeld het lokale voetbalteam sponsoren of een bandje past dat ook niet bij het bedrijf perse? Opzich is gewoon op eigen kosten bestickeren ook mogelijk maar als het anders kan was dat zonde geweest, dus ik dacht ik check het even!
Geld moet je niet laten liggen (zeker niet bij de Belastingdienst), dat ben ik met je eens!
Het verschil tussen het sponsoren van een lokaal voetbalteam, een band/evenement, etc. is de relatie met jou. Jij hebt een passie/sport, de Belastingdienst en de rechter zullen van oordeel zijn dat hier een persoonlijk belang speelt, namelijk jou als zijnde de dochter en daar jou mee helpen en niet in het belang van het bedrijf. Dat is enkel en alleen fiscaal voordeel op doen.
Silly1972 schreef:Bestickering van de trailer zou gewoon onder reclame kosten vallen.
Dat mag je maandelijks een bedrag voor in rekening brengen.
Alleen valt het dan wel onder de kosten van je vader zijn bedrijf en gaat dus van de omzet af.
Hij kan ook de trailer kopen en dan onder reclame kosten zetten, dan hoef je de btw niet te betalen, die krijg je dan terug.
Dat is wat ik weet, of denk te weten haha