Extreme angst met uit stal gaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elineAbby123

Extreme angst met uit stal gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 14:59

Hi! Geen idee of ik hier goed sta, anders excuus maar dacht dat het hier het beste paste. Weet ook niet of ik het goed en samenhangend vertel hieronder :)

Ik heb een hele lieve merrie die heel erg gefixeerd is op mij en best sensibel is. Sinds zij een peesblessure heeft (begin november) is een situatie die ze al langer heeft behoorlijk verergerd. Namelijk: het de stal in en uit gaan ( en alle andere doorgangen met een plafond :') maar de stal moeten we toch echt in en uit). Ik denk dat de situatie nu erger is omdat ze natuurlijk minder haar ei kwijt mag/kan.

Ze is namelijk ontzettend bang om haar hoofd te stoten en vast te zitten in de hoogte (Spaanse Merrie, in bezit sinds 7 jaar, daarvoor weet ik helaas niet wat er gebeurd kan zijn). Dit is mede door een ongeluk wat wij samen hebben gehad waarbij ze in haar uier gestoken werd, helemaal Flipte, de bak uitgesprongen is en ik op haar nek belandde. Vervolgens is ze gaan rennen terwijl ik op de teugels zat ik kon dus helemaal niets corrigeren. Toen zijn we in volle galop op de bovenzijde van een doorgang geklapt en ik blijven haken. Sindsdien is haar angst voor bovenkanten van verergerd.

Ergens 6 weken in haar herstel periode (zaten toen pas om 4*5 minuten stappen). Heeft het een avond gestormd en toen durfde ze niks meer. Ze kwam haar stal niet meer uit op geen enkele mogelijke manier.
Het heeft toen uiteindelijk 3 dagen(!) geduurd voordat ze eruit kwam. Ik heb er uren naast gezeten in het gangpad, met voer geprobeerd, hele gang vol stro gelegd, achterwaards, geblindeerd, gesedeerd, deur hele dag opengelaten, niks mocht baten. Ze wilde er heel graag uit naar haar paddock maar durfde simpelweg niet. Dit brak echt mijn hartje.

Uiteindelijk heeft ze het doorbroken doordat iemand achter haar stalmuur veel lawaai maakte en is ze er toch met veel angst uitgevlucht. Ik ben daarna heeel stelselmatig en veel aan het oefenen geweest en bij mij komt ze er redelijk goed uit. Wel spannend vind ze het maar ze heeft vertrouwen en loopt mee. Ik vraag dit wel met een halster om maar geen touwtje zodat ze er op mijn stemcommando zonder trekken uit komt en mee gaat.

Dit lukt echter niet iedereen en ook niet al het stal personeel waardoor ik er eigenlijk niet niet kan zijn om haar buiten te zetten etc. Wat geen probleem is maar ik ga in de toekomst uiteindelijk wel op vakantie of een weekend weg. Bij anderen wordt ze banger, gaat ze weigeren en schrikt/steigert dan veel omhoog zodra ze in de buurt van de onderkant moet komen. (Vreemd genoeg steekt ze wel haar hoofd door de stal opening in ontspanning maar zodra haar voeten dan ook mee zouden moeten bewegen blokkeert ze compleet. Ze heeft dit ook met de binnenbak in of uit gaan, het solarium, de trailer, echt overal waar zij bang is dat je je kan stoten aan een deurpost of plafond.
Terug de stal in is gek genoeg nooit een probleem geweest. Zij is ook echt dol op haar stalletje, echt haar rustplekje.
Eenmaal goed en wel buiten of op een plek met een hoger dan is ze enthousiast, vrolijk en leergierig.

Mijn vraag: herkent iemand dit? En heeft iemand ideeën hoe ik het vertrouwen bij haar kan vergroten dat ze het ook bij andere durft en wil doen?

Tot nu toe doet ze het bij mij sowieso en bij mijn instructrice en stalgenootje van haar beste paarden vriendin ook. Maar die zijn er natuurlijk ook niet altijd.

Ik hoop dat iemand kan helpen. Geduld en routine is bij haar sowieso een echte must.

Earth

Re: Extreme angst met uit stal gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:06

Misschien kun je eens EMDR voor paarden proberen. Er is een bokker die dat doet, maar misschien iemand bij jou in de buurt ook. Ik denk dat je al goed bezig bent maar dat er echt qua angst iets doorbroken moet worden.
Kan het ook zijn dat ze gevoelig is rond de oren/nek? Als in een wervel die scheef zit door het vallen oid. Soms dan zit de atlas niet lekker, misschien verergerd dat het probleem?

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 15:17

Earth schreef:
Misschien kun je eens EMDR voor paarden proberen. Er is een bokker die dat doet, maar misschien iemand bij jou in de buurt ook. Ik denk dat je al goed bezig bent maar dat er echt qua angst iets doorbroken moet worden.
Kan het ook zijn dat ze gevoelig is rond de oren/nek? Als in een wervel die scheef zit door het vallen oid. Soms dan zit de atlas niet lekker, misschien verergerd dat het probleem?

Ooh dat is wel een goeie! Dit is namelijk echt een trauma reactie.

Ze is toendertijd ( is vier jaar geleden die klap) nagekeken dus naar aanleiding daarvan niks te vinden. Ook eenmaal uit stal (en in) kan/mag ik overal aan zitten qua oren, nek etc.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:35

Is er verschil met links- of rechtsom de draai maken?
Is haar zicht al eens gecontroleerd?

Echt naar om je dier zo bang te zien -O-

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:42

elineAbby123 schreef:
Earth schreef:

Ze is toendertijd ( is vier jaar geleden die klap) nagekeken dus naar aanleiding daarvan niks te vinden. Ook eenmaal uit stal (en in) kan/mag ik overal aan zitten qua oren, nek etc.

Voor paarden heet dit ESDR. Zelf positieve ervaringen mee gehad vorig jaar met mijn jaarling mini die best wel extreme verlatingsangst had (ging steigeren in de stal als zijn maatje even uit zicht was).
Ik weet dat Equilution.Renalda op insta dit doet, maar of ze bij jou in de omgeving komt durf ik niet te zeggen.

Verder helaas niet echt tips. Wel onwijs rot voor zowel jou, maar ook je paard dat ze zo zoveel angst heeft met het in en uit de stal gaan.
Ik gun het jullie beiden dat de oplossing op jullie pad komt zodat ze haar stal weer in en uit durft te gaan zonder angst!
Is ze in de stal zelf wel verder ontspannen als ze er eenmaal in staat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:48

Ik volg op Facebook natural horse mo.
Die had een tijd terug ook een paard dat niet in of uit de stal durfde.
Zij loste dat heel mooi op
Misschien kun je contact met haar opnemen of zij je tips kan geven zodat anderen ook jouw paard in en uit de stal kunnen laten.
https://naturalhorsemo.nl/

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 17:23

Shirley schreef:
Is er verschil met links- of rechtsom de draai maken?
Is haar zicht al eens gecontroleerd?

Echt naar om je dier zo bang te zien -O-

Nee het maakt voor haar helaas echt niet uit welke kant de draai op wordt gemaakt of welke stal ( zijn ook andere stallen op het terrein gaan proberen). Ze vind het extra moeilijk als er veel gebeurd. Denk hierbij aan mensen of paarden die op de poetsplaats staan ( ook al is dit ruim tien meter van haar stal af). Ze is dan denk ik bang dat ze terug naar achter moet en zich dan stoot.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 17:24

ellepel schreef:
Ik volg op Facebook natural horse mo.
Die had een tijd terug ook een paard dat niet in of uit de stal durfde.
Zij loste dat heel mooi op
Misschien kun je contact met haar opnemen of zij je tips kan geven zodat anderen ook jouw paard in en uit de stal kunnen laten.
https://naturalhorsemo.nl/

Oooh ik ga kijken bedankt!

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 17:25

xYaartje schreef:
elineAbby123 schreef:

Misschien kun je eens EMDR voor paarden proberen. Er is een bokker die dat doet, maar m

Voor paarden heet dit ESDR. Zelf positieve ervaringen mee gehad vorig jaar met mijn jaarling mini die best wel extreme verlatingsangst had (ging steigeren in de stal als zijn maatje even uit zicht was).
Ik weet dat Equilution.Renalda op insta dit doet, maar of ze bij jou in de omgeving komt durf ik niet te zeggen.

Verder helaas niet echt tips. Wel onwijs rot voor zowel jou, maar ook je paard dat ze zo zoveel angst heeft met het in en uit de stal gaan.
Ik gun het jullie beiden dat de oplossing op jullie pad komt zodat ze haar stal weer in en uit durft te gaan zonder angst!
Is ze in de stal zelf wel verder ontspannen als ze er eenmaal in staat?

Dankjewel wat lief!

Ja zodra ze in stal is ze helemaal chill, ook lekker liggen en zachte ogen en oortjes. Meteen buiten de stal ook weer

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:43

Ah wat triest, ik denk dat ESDR wel een goede optie kan zijn..diertje lijkt inderdaad echt trauma te hebben en heel gevoelig te zijn.

Cranio sacraal therapie kan ook helpen om het zenuwstelsel weer tot rust te brengen, en soms lijkt het alsof een paard nergens wat aan overgehouden heeft maar kunnen ze denk ik toch wat vast gaan zitten in het bindweefsel (fascia) en dus zou je dat ook kunnen overwegen om haar eens goed los te laten maken. Zeker spanning en stress wordt snel opgeslapen in de fascia. Fascia release voor paarden kan dan helpend zijn.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 08:31

Elisa2 schreef:
Ah wat triest, ik denk dat ESDR wel een goede optie kan zijn..diertje lijkt inderdaad echt trauma te hebben en heel gevoelig te zijn.

Cranio sacraal therapie kan ook helpen om het zenuwstelsel weer tot rust te brengen, en soms lijkt het alsof een paard nergens wat aan overgehouden heeft maar kunnen ze denk ik toch wat vast gaan zitten in het bindweefsel (fascia) en dus zou je dat ook kunnen overwegen om haar eens goed los te laten maken. Zeker spanning en stress wordt snel opgeslapen in de fascia. Fascia release voor paarden kan dan helpend zijn.

Ook een goeie bedankt! Ik ga eens even speuren hier in de omgeving (Wassenaar)