Zwart of bruin tuig op een vos?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Zwart of bruin tuig op een vos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 09:27

Hoi allemaal!

Ik ben benieuwd of jullie op jullie vosjes zwart of bruin tuig gebruiken? Ik twijfel echt enorm hard, ik ben benieuwd naar foto´s!

Groetjes

bulck

Re: Zwart of bruin tuig op een vos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:44

Allebei is mooi. Hangt ook af van welke vos je hebt.
In bruin tuig kan je ook ver gaan, van oranje/cognac leder tot bijna diepbruin/zwart.
Het enige met bruin is dat je dan, zeker als je wedstrijden rijdt, wel een beetje consistent moet zijn, anders komt het snel rommelig en minder flatterent over (hoewel dat mss dan mijn eigen idee is)

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:36

Ik ben fan van bruin tuig op mijn vos!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook een zwart hoofdstel, oranje onderlegd. Het oranje vind ik wel mooi om het zwarte een beetje te breken.

Afbeelding
Afbeelding

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:16

Ik had gewoon zwart, ook veel makkelijker omdat er in bruin zoveel verschillende tinten zijn

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:31

Bruin <3

Maar had een zwarte dressuurset.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 15:04

Ik vind persoonlijk zwart op een vos mooier. Heel wat vossen gehad (momenteel nog 2) maar bruin heb ik er nooit voor overwogen (net als oranje of rode dekjes). Ik heb nu ook een schimmel en daar vind ik bruin wel mooi voor.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 15:27

Leuk deze foto´s! Ik denk wel als ik voor bruin zou gaan dat het echt donkerbruin moet zijn. Het voordeel van zwart is inderdaad dat het mooi matcht

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 16:23

Ik heb altijd een zwak gehad voor bruin harnachement en heb ook genoeg bruine sets gehad. Vos is er meestal niet de ideale kleur voor (donkere vossen uitgezonderd), maar je paard merkt verder niets van de kleur, dus doe vooral waar je zelf blij van wordt. Als alles maar past. :)

3 verschillende vossen met 3 verschillende kleuren bruin harnachement:

Cognac
Afbeelding

Roodbruin/tobacco
Afbeelding

Donkerbruin
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 17:12

Ik had zwart met bruin onderlegd en nu zwarte tuigen. Zou bruin ook geweldig vinden maar zwart kwam leuk geprijsd voorbij.
Afbeelding

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:19

welke kleur is je vos? op een echt rode vos vind ik het niet altijd een succes..
Ik had een mooie koffievos, dat paard vroeg qua kleur gewoon om bruin tuig.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 19:33

Mijne is een beetje een oranje, zeker geen koffievos, wel donkere manen

Afbeelding
Afbeelding

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:11

Bruin of zwart, ik vind beiden evenmooi op een voskleur.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:50

Ik heb donkerbruin op mijn vos. Ook qua cap,laarzen en jasje. Sowieso wil ik wel dezelfde kleur laarzen als tuig om het rustig te houden en liefst cap dan ook of die hetzelfde als jasje (maar daar heb je in dagelijks leven minder aan, dus ik ben blij met alles bruin)

Afbeelding

Het is wel wat lastiger, maar qua hoofdstel hadden de merken die ik overwoog, allemaal betere kwaliteit maar dus ook duurder, allemaal ook de bruine tint die ik wilde.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:52

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik had zwart , omdat ik dat makkelijker vond :Y)
Maar vind bruin ook erg mooi hoor !

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 00:45

Houdt van bruin tuig , maar lastiger om de juiste tinten bij elkaar te vinden.
Dus voor het gemak maar zwart .
Overigens op een schimmel die heel goed bruin kan dragen

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:33

Ik ben ook helemaal over op bruin tuig op mijn vos <3
Maar de juiste combi kleuren is inderdaad niet altijd simpel. Ik stoor me ook er niet zo hard aan als het niet helemaal klopt :+

Afbeelding

Mijn dressuurzadel is nog nieuw, die gaat nog bleker worden. Zadel heeft trouwens een zwarte zitting en piping, dat maakt combineren met zwart wel gemakkelijker :)
Afbeelding

Zo heb ik nu een volledig bruin hoofdstel, maar mijn zwart hoofdstel was wel bruin onderlegd, dus kon nog wel bij mijn bruin/zwart zadel
Afbeelding

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:37

Afbeelding
Hier gaat bruin op. Western zadels komen voornamelijk ook alleen in bruin

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:49

Geen vos hier maar een bruine maar ik vind bruin tuig echt zo mooi alleen heb ik alles zwart omdat de bruintinten vaak net weer een tikje anders zijn en ik wil dan echt alles in exact dezelfde kleur. Nou dat is vrijwel onmogelijk dus dan maar zwart.

Maar zoals bij MWM op de foto _/-\o_
WAUW! Wat vind ik dat mooi. Wat zou het gaaf zijn als je bontonderlegger voor de singel dan ook nog in het bruin bestond hè? Maar doet niets af aan het plaatje hoor. Prachtig! Sowieso is die kleur bruin erg mooi vind ik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:31

Melzazu schreef:
Geen vos hier maar een bruine maar ik vind bruin tuig echt zo mooi alleen heb ik alles zwart omdat de bruintinten vaak net weer een tikje anders zijn en ik wil dan echt alles in exact dezelfde kleur. Nou dat is vrijwel onmogelijk dus dan maar zwart.

Maar zoals bij MWM op de foto _/-\o_
WAUW! Wat vind ik dat mooi. Wat zou het gaaf zijn als je bontonderlegger voor de singel dan ook nog in het bruin bestond hè? Maar doet niets af aan het plaatje hoor. Prachtig! Sowieso is die kleur bruin erg mooi vind ik.

Dankjewel! En ja eens hoor! Je hebt ze wel,maar niet voor het model singel wat ik heb haha. En vaak zijn die weer lichter bruin. Of ik moet hem speciaal laten maken, maar ik was ze heel vaak (wat met bont toch gewoon nodig is, als we intensief rijden doe ik maximaal 2 weken met 1 singel en dat is dus maximaal 8 keer rijden met paard dat weinig zweet en geen natte bak pf modder oid, dan zou het nog vaker moeten) en dan heb je er alweer 2 nodig minimaal en dat werd te gek qua prijs. Plus dat ze toch flink slijten dan... En ik weet niet eens meer of ze de juiste maat hadden.

Dat valt sowieso tegen, merken maken maar weinig grotere maten en ik denk dat 3 kwart van de wereld met een te korte singel rijdt. Is natuurlijk weer nieuwer onderzoek, hoewel het toch al jaren oud is, en lang niet elk merk levert al de grotere maten. En dan heb ik nog een vrij normaal paard, ja ze is breed maar nog vrij klein. Ik heb geen 90cm nodig haha

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:46

Ik heb ze bij mattes laten maken, vond dat met korting erg meevallen en het verschil in kwaliteit met m'n 'voordeligere' model echt mega. Heb nu 2 hoezen bij 1 singel, werkt top voor de afwisseling/wassen.

Mijn paard is bruin, dus ik durf geen foto te plaatsen _O- Maar ik ben echt mega blij met die singel, ook qua kleur. Wit/zwart steekt zo af, terwijl je juist bij je voeten geen accent wilt plaatsen om het beeld rustig te houden.

Ontopic vind ik bruin tuig echt altijd <3 zéker op vos!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 12:55

Zwart zie je bij mij niet zo extreem veel verschil hoor, ja als je het naast elkaar legt zie je het, maar niet tijdens het rijden vanuit juryhok haha. Dan steek ik meer af van paard. Ik heb ook een zwarte hoes, maar met deze lichte ook nooit commentaar gekregen op beenhouding. Ik zou dan juist geen opvallende laarzen of spoorbandjes nemen. (En zeker geen afwijkende/afstekende kleur of nog erger, een licht oornetje) dit is ook niet de singel waar ik normaal mee rijd, maar toen had ik 1 hoes en die was nog nat :') deze steekt idd meer af, dus normaal heb ik de zwarte op wedstrijd, behalve met meerdaagse want dan elke dag een andere.
Maar met die logica zou je ook problemen hebben met een schimmel of sowieso elk paard waarbij laarzen een groter contrast hebben. Ik denk dat dat meevalt, zolang het geen hele aandachttrekkende kleuren zijn of patronen. De donkere 'matte' kleuren zijn minder opvallend. Maar bijvoorbeeld gekleurde beugels, lak of allerlei speciale kleuren of soorten leer met laarzen trekken de aandacht naar benen toe. Bijvoorbeeld zwart paard met zwart wit tenue en cognac laarzen.

Maar mattes heeft geen hoes die past bij mijn singels, helaas. Want die hebben wel de goede bruine kleur ja. En sowieso enorm goede producten.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 16:00

Ligt ook aan de verdere kleurencombi idd :j ik vind een zwarte singel bij zwart tuig bijv juist een heel mooi geheel, inderdaad ook op een schimmel!

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:50

Ik heb persoonlijk geen vos, maar ik vind zwart tuig mooier dan bruin tuig. natuurlijk ligt dit aan wat je zelf het mooiste vind :D

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 12:22

Ik vind bruin tuig op een vos het mooiste, maar uit praktische overwegingen heb ik zwart tuig op mijn vossen.

Mijn wedstrijdjasje, cap en laarzen zijn wel bruin. Vind ik echt veel mooier op een vos dan een zwarte outfit.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 08:52

Ik heb zwart voor dressuur, bruin voor springen. Hoewel ik bij de meeste het bruine tuig hier mooier vind staan, vind ik bij mijn vos het zwarte tuig beter staan. Hij heeft best een felle kleur.