24 jarige merrie die 13 jaar niet bereden werd.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BRINTEMEID

24 jarige merrie die 13 jaar niet bereden werd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 23:59

Mijn merrie was vanaf haar 3 tot 10 jaar enorm goed onder het zadel. Ik reed wekelijks een keer op de weide omdat ik geen piste had en liet haar buiten de weide even uit stappen.
Aan de hand met haar halster aan of haar bit in wandelde ze ook goed mee met mij. Zelfs een wandeling langs de verkeerslichten om de snelweg over te steken deerde haar niet. Ze kon wel even schrikken van een gekleurde weg of passanten maar herpakte zich vlug.
Na een blessure boven haar voet werd het rijden niet meer opgenomen en vertoont ze nu, na 13 jaar, problemen om nog te luisteren.
In de tussentijd bracht een oudere vrouw dagelijks ongewenst krachtvoer bij haar aan wat mijn paard totaal niet nodig had.
Ik vrees dat zij dit wel 8 jaar binnen kreeg waardoor ze heel energetisch werd en bokkensprongen voor mij uit op de weide maakte.
Mijn dierenarts noemde haar een bulldozer omdat ze mij zo omver zou walsen.
Ondertussen is ze reeds een tijdje verhuisd en kan die oudere vrouw het onnodige krachtvoer niet meer aanbrengen. Na een maand werd mijn paard terug rustiger. Er zat in dat voer blijkbaar ook haver.
Onlangs liep ze een tweede blessure aan haar been op en is de wonde gelukkig goed geheeld.
Door haar blessure had ze een maand boxrust en kon er met haar, in de omgeving van haar stal, aan de hand gewandeld worden en liet ze dit gedwee toe.
Na haar herstel staat ze bij haar maatjes en laat ze zich opnieuw niet van de weide halen. Haar vrijgevochten karakter komt terug naar voren.
Mijn merrie luistert niet en heeft enorm veel kracht om zich weg te trekken als ze aan de hand meegenomen wordt waardoor we geen stap verder komen.

Nu is mijn vraag:
Hoe krijg ik dit terug goed? Hoe kan ik haar terug aan de hand meenemen en een ommetje met haar maken?
Mijn merrie wilt ook haar weidegenoten niet achter laten maar dit moet ze leren. Omgekeerd gebeurt dit ook.
Kennen jullie iemand in België die hierin goed is om eventueel mijn paard terug zadelmak te krijgen en vooral het geduld kan opbrengen om stapsgewijs met mijn paard te werken?
Denken jullie dat een vrijgevochten paard terug gehoorzaam kan worden?
Ondertussen weet ik waartoe ze in staat is en moet het vertrouwen van mijn kant ook terug groeien.

poes

Re: 24 jarige merrie die 13 jaar niet bereden werd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 00:29

In welke regio zit je?

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 00:33

Ten zuiden van de provincie Antwerpen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 00:48

Lekker aan de slag gaan met grondwerk. Liefst met hulp erbij

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 01:30

Paard is 24, laat lekker genieten van haar pensioen. Sorry, maar ik vind dit echt een onzin verhaal.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 08:15

janderegelaa schreef:
Paard is 24, laat lekker genieten van haar pensioen. Sorry, maar ik vind dit echt een onzin verhaal.

Ik ook. Opnieuw zadelmak bestaat niet. Dier heeft gewoon geen respect voor je. Het is een doorgewinterde oude merrie die er gewoon geen zin meer in heeft. Ik zou het lekker laten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 08:42

Ik vind het een beetje een vaag verhaal. Hoe kun je 8 jaar lang niet doorhebben dat iemand anders je paard voert?
Het paard is al 24, waarom moet er nu ineens weer gereden worden, na 13 jaar?
Ik zou haar mooi laten wat betreft het rijden. Wel moet ze natuurlijk gewoon normaal aan de hand meegenomen kunnen worden voor een borstelbeurt enz.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 08-02-25 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 08:42

Zoek hulp van iemand die er verstand van heeft.Ik had het ook met mijn merrie en hulp erbij gezocht.Die persoon heeft ons weer geleerd naar elkaar te luisteren. Mijn merrie kocht ik toen ze 28 was en werd niet veel meer bereden,maar in de wei en stal werd ze een prinsesje waar heel moeilijk mee om te gaan was.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 08-02-25 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 08:45

opisop_shop schreef:
Ik vind het een beetje een vaag verhaal. Hoe kun je 8 jaar lang niet doorhebben dat iemand anders je paard voert?
Het paard is al 24, waarom moet er nu ineens weer gereden worden, na 13 jaar?
Ik zou haar mooi laten wat betreft het rijden. Wel moet ze natuurlijk gewoon normaal aan de hand meegenomen kunnen worden voor een borstelbeurt enz.

Eens. Vooral omdat ze 13 jaar geleden ook maar 1 keer per week bereden werd. Wat wil je dan nu oppakken?
Lekker grondwerk gaan doen en verder je paard met pensioen laten zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 08:48

Een paard denkt niet in tijd, dus eenmaal ingereden is altijd ingereden. Veel mensen denken dan dat ze opnieuw moeten beginnen dat is niet zo. De routine zal weg zijn, maar niet het principe ingereden an sich.

Maar, je hebt het over een paard wat 'vrijgevochten' is en jij er geen vertrouwen in hebt. Hoe is dit dier als een ander met haar gaat borstelen en wandelen? Net zo?

En dan de leeftijd. Genoeg paarden van 24 die nog bereden worden. Maar meestal zijn die altijd wel getraind geweest. Is ze echt nog geheel fit? Begin als je het echt wilt met eens longeren in stap en een stukje draf. En ga dan eens een rondje stappen. Maar zorg wel voor een echt passend zadel. Want bij deze leeftijd is er grote kans dat een standaard zadel bij een ongetrainde merrie niet past.
Zelfs als deze merrie nog echt fit is, is het opbouwen van conditie en spieren iets wat veel tijd gaat kosten. Je loopt op deze leeftijd en zo lang stilstaan echt wel de kans op een blessure, omdat de pezen e.d. het niet gewend zijn. Hou daar zeker rekening mee en doe niet te veel. Waar je een 3 of 4 jarige feitelijk in een maand van niets naar ingereden en een B proef rijden krijgt lukt je dat bij een 24 jarige niet. En als het lukt, grote kans dat je na 5 of 8 weken het rijden definitief kunt stoppen.
Het ommetje rijdend afleggen kan echt wel even duren, zeker als die merrie echt jaren niet van het terrein geweest is en ze het mogelijk nooit geleerd heeft.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik persoonlijk een jonger paard gaan rijden en deze lekker een beetje voor het tutten houden en verder laten genieten van haar pensioen.

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 10:21

Dank je voor jullie reacties.
Rijden hoeft niet, maar met haar aan de hand wandelen om 200 meter verder in de piste te geraken (voor wat grondwerk of om een beetje te longeren) zou aangenaam zijn. Naast de piste bevindt zich de plaats om het paard te kunnen verzorgen, de dierenarts of de smid te ontvangen… maar dan moet ik er eerst zonder problemen met haar geraken. Met een ommetje bedoel ik ook aan de hand, wandelend met een touw en halster of bit. Ze was hierin in het verleden zo goed.
Dank je om mij op de hoogte te brengen dat ze blessures zou kunnen oplopen. Dit wil ik te allen tijde vermijden.

De eerste jaren had ik niet door dat iemand mijn paard voerde. Nadat ik die persoon aansprak kon ze het voeren nog niet laten. Mijn paard stond in een weide niet aan mijn huis met voor - en achteraan een openbare weg.
Pas door te verhuizen en haar nieuw adres niet door te geven was ik verlost van dat onnodige krachtvoer en kon mijn paard haar lichaam ook herstellen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:38

Nou ik denk dat een 24 jarige nog prima bereden kan worden, mits rustig en goed opgebouwd. Probleem lijkt meer te zitten in dat het dier niet (meer) opgevoed is.

Meenemen zou ik doen aan het hoofdstel, dan heb je wat meer te zeggen.
En les nemen inderdaad van een goede instructeur die gewoon de basis er weer een beetje in kan krijgen. Ik weet helaas niemand in die regio, misschien weet Ayasha iemand..die woont in Belgie.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:55

Dat kan prima. Kwestie van goede lesgever zoeken voor grondwerk. Zijn er lokale facebookgroepen?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 12:21

Is er dan sinds de verhuizing geen smid of dierenarts meer bij je paard geweest? En hoe is het dan gelukt om haar te verhuizen?

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 12:39

Er is sinds de verhuizing zelfs wekelijks een dierenarts geweest om haar wonde aan haar been te verzorgen. Dit liet ze meestal goed toe. De dag van haar verwonding was ze minder goed te been en had iemand haar al naar de verzorgplaats gekregen.
Het gekke is dat men haar af en toe mee krijgt maar de meest ervaren paardeneigenaar haar soms niet in bedwang kan houden.
Mijn paard kan wat betreft haar karakter enorm koppig zijn en hierdoor veel weerstand bieden.
Ze verbleef toen verder weg van haar weide in boxrust en voor de paardenboxen wandelen vond ze geen probleem maar verder wou ze niet gaan.
Ondertussen staat ze terug bij haar maatjes op de weide.
De dierenarts gaf eerder haar jaarlijkse inentingen op de weide.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 12:58

BRINTEMEID schreef:
Naast de piste bevindt zich de plaats om het paard te kunnen verzorgen, de dierenarts of de smid te ontvangen… maar dan moet ik er eerst zonder problemen geraken.

Ik stelde mijn vragen omdat je zelf het bovenstaande schrijft. Ik kan het allemaal niet volgen. Succes.

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 13:09

De stallen waarin ze boxrust had bevinden zich naast de piste en verzorgplaats.
Nu is mijn paard terug naar haar inloopstal met weide aan de andere kant op ongeveer 200 meter van de piste gelegen. Die afstand is voor mijn paard al moeilijk te overbruggen.
Er zijn mensen die erin geslaagd zijn om met mijn paard tot daar te wandelen maar er zijn ook momenten, vooral als ze van haar vriendinnetje op de weide weg gehaald wordt, dat mijn paard enorm hardnekkig is en geen voet wilt verzetten en dan moeten we ook aan onze veiligheid denken.
Mijn wens is dat ik met een gerust hart probleemloos met mijn paard tot daar en terug kan stappen en bij voorkeur ook een ommetje rond het domein kan wandelen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:29

Makkelijkste gaat dat door eerst een ander paard mee te nemen, haar te laten volgen, en op die manier te helpen. Kent ze de weg, heeft ze meer vertrouwen in de begeleider (jou) dan de afstand tussen haar en het andere paard groter maken, haar voorop laten lopen, en goed belonen als ze braaf meeloopt. Stop wat plakjes wortel in je zak en beloon haar. Zodra dat goed gaat, ga met haar grondwerken in de bak. Zodra ze vertrouwen heeft zal ze het alleen kunnen. Maar wel zelf een goede uitstraling hebben, want zodra ze onzekerheid bespeurt zal ze het voortouw nemen en blokkeren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:39

Suzanne F. schreef:
janderegelaa schreef:

Ik ook. Opnieuw zadelmak bestaat niet. Dier heeft gewoon geen respect voor je. Het is een doorgewinterde oude merrie die er gewoon geen zin meer in heeft. Ik zou het lekker laten.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Niet na al die jaren nog van alles gaan eisen van dit dier.
Dat leidt alleen maar tot onnodige strijd en teleurstellingen.

Als je graag rijdt, koop dan een leuk jong beestje en pak dat vanaf het begin goed aan en laat die oude freule lekker op het land staan :(:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:45

Als het met de 24 jarige niet lukt zal het met een jong beestje ook niet goed gaan..

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:55

Voor diegenen die niet alles lezen ;)

BRINTEMEID schreef:
Rijden hoeft niet, maar met haar aan de hand wandelen om 200 meter verder in de piste te geraken (voor wat grondwerk of om een beetje te longeren) zou aangenaam zijn. Naast de piste bevindt zich de plaats om het paard te kunnen verzorgen, de dierenarts of de smid te ontvangen… maar dan moet ik er eerst zonder problemen met haar geraken. Met een ommetje bedoel ik ook aan de hand, wandelend met een touw en halster of bit. Ze was hierin in het verleden zo goed.
Dank je om mij op de hoogte te brengen dat ze blessures zou kunnen oplopen. Dit wil ik te allen tijde vermijden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 14:47

Voor Lindsey_99: ze schrijft óók
Kennen jullie iemand in België die hierin goed is om eventueel mijn paard terug zadelmak te krijgen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 14:58

Grondwerk zou ik op de weide doen. Met haar gaan wandelen weg van de kuddemaatjes beleeft zij overduidelijk nul plezier aan, dus daar zou ik mijn eigen plezier wegcijferen en dat niet meer doen.
Voor de rest zou ik haar gewoon gezellig met haar vriendjes laten. Ze is toch wel op een leeftijd dat je verwachtingen op vlak van werk kan laten varen als het dier dat aangeeft.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:11

Ik verplaats dit topic naar vraag maar raak.